Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny pose til sommerbruk - topp 4 alternativer


ArveS

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har konkludert med at 260g dun er litt i knappeste laget til mitt "sommerbruk" som er overnattinger på 1000-1500 m i sommerhalvåret, og jeg har laget en shortlist over kandidater med dunmengde +/- 400g for å få en litt varmere pose.

  • Sea to Summit Spark III; dunmengde 440g, 4200,-
  • Roberts Superlight 400, dunmengde 400g, 430 Euro
  • Rab Mythic 400; dumengde 400g, 3800,-
  • Cumulus Liteline, dunmengde 400g, 265 Euro (ca 4000 etter MVA og frakt)

Etter det jeg forstår har Rab veldig trang passform og kort glidelås, de andre er litt bredere og lengre glidelås. Vil holde vekten omtrent på samme nivå som jeg har i dag (600g)

Noen som har erfaringer med disse eller andre gode alternativ? 

Endret av ArveS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • ArveS endret tittelen til Ny pose til sommerbruk - topp 4 alternativer
Annonse

Jeg har en Sea to Summit Flame III (Long) som jeg er veldig fornøyd med. Den er litt romsligere i passformen enn Spark, noe jeg synes er komfortabelt. Den er også ikke for lang, den har maks personlengde 179 cm og jeg er 176. 

Som annet turutstyr kan prisen svinge litt, jeg kjøpte min på salg for rett under 3000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har cumulus lite line 400. Den har jeg brukt 1 års tid nå, og jeg er fornøyd med den. Vekt på 700 g og med liggeunderlag på 4-5 r så kan jeg bruke den ned til ca 3-4 grader. Super glidelås og fluffer seg raskt opp etter komprimering. Min har anbefalt maksimal kropslengde på 185. Jeg er 180 og føler det er på grensen til for kort. Hetten er også litt lite fyll i og noe knapp, men siden jeg bruker den som sommerpose er det sjelden jeg har behov for å snøre den helt igjen. 

Endret av Bjellesau
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting med quilt (som jeg gjør) er å supplere med en lakenpose. 

Fordeler:

- Enda bedre varmeregulering
- Mye lettere å vaske lakenposen etter tur som igjen gjør at quilten holder seg lengre
- om man går innom en DNT-hytte er det nå krav om lakenpose for å sove der. Da har man det med seg (sovepose er ikke bra nok av hygeniske årsaker)
 

Ulemper:

- vekttillegg. En lakenpose veier fra 137 gram (silkepose fra RAB) til 270 gram (Blandingspose i bomull og silke fra DNT).

 

PS: det går an å bruke lakenpose i sovepose også. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill @Marius Engelsen @Bjellesau og @ost!

Jeg har vurdert quilt men slått det fra meg av ulike grunner, så det blir nok ny pose i denne omgang. Jeg har også vurdert lakenpose, men tenker jeg får vesentlig mer varme på 140-180 g ekstra dun enn jeg får ut av en lakenpose. Så da blir det nok en av dem på listen, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (3 timer siden):

Takk for innspill @Marius Engelsen @Bjellesau og @ost!

Jeg har vurdert quilt men slått det fra meg av ulike grunner, så det blir nok ny pose i denne omgang. Jeg har også vurdert lakenpose, men tenker jeg får vesentlig mer varme på 140-180 g ekstra dun enn jeg får ut av en lakenpose. Så da blir det nok en av dem på listen, tror jeg.

Sea to summit spark prøvde jeg.

Den får dårlige reviews pga. lukkingen rundt ansiktet, men jeg synes den var bra. Virket som mye pose for pengene, og bra fyllt ut med dun.

Thermarest parsec hadde ALT for lite dun. Masse coldspots uansett hvor bra man fordeler dunet.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (19 timer siden):

Takk! Stoffet er tynt, men opplever du det som sterkt nok både mht slitasje og dungjennomgang?

Har ikke opplevd at den lekker dun. Stoffet er tynt, men har ikke brukt den nok til å si noe om varighet over tid. Men det har ikke vært noe problem så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/5/2023 at 3:42 PM, ArveS said:

Takk for innspill @Marius Engelsen @Bjellesau og @ost!

Jeg har vurdert quilt men slått det fra meg av ulike grunner, så det blir nok ny pose i denne omgang. Jeg har også vurdert lakenpose, men tenker jeg får vesentlig mer varme på 140-180 g ekstra dun enn jeg får ut av en lakenpose. Så da blir det nok en av dem på listen, tror jeg.

Det med vekt på dunet i posen gir ikke alltid helt bildet, fordelingen har også noe å si. Noen poser har åpne tversgående kammer som går hele veien rundt. Da kan mesteparten av dunet ristes dit det gjør mest nytte for seg, på oversiden. Jeg har en marmot helium som er sånn. Den kan brukes som dyne når det er varmt, ved å fordele dunet jevnt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

qwer993 skrev (4 timer siden):

Det med vekt på dunet i posen gir ikke alltid helt bildet, fordelingen har også noe å si. Noen poser har åpne tversgående kammer som går hele veien rundt. Da kan mesteparten av dunet ristes dit det gjør mest nytte for seg, på oversiden. Jeg har en marmot helium som er sånn. Den kan brukes som dyne når det er varmt, ved å fordele dunet jevnt igjen.

Så med full glidelås blir det sommerdyne når man fordeler dunet jevnt, og når gradene kryper nedover rister du dunet mot toppen og drar igjen glidelåsen?

Synes du det fungerer bedre enn en vanlig sovepose som har mer dun i topp enn bunn, og full glidelås, eller er det egentlig bare mer styr for å spare noen få gram?

——————

Jeg har selv en quilt, som jeg synes gir mer varme per gram enn soveposen min. Men soveposen er den jeg foretrekker å bruke når ikke vekten er vesentlig, det er jo enklere å bare rulle ut soveposen enn å stroppe quilten.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutes ago, Marius Engelsen said:

Så med full glidelås blir det sommerdyne når man fordeler dunet jevnt, og når gradene kryper nedover rister du dunet mot toppen og drar igjen glidelåsen?

Synes du det fungerer bedre enn en vanlig sovepose som har mer dun i topp enn bunn, og full glidelås, eller er det egentlig bare mer styr for å spare noen få gram?

——————

Jeg har selv en quilt, som jeg synes gir mer varme per gram enn soveposen min. Men soveposen er den jeg foretrekker å bruke når ikke vekten er vesentlig, det er jo enklere å bare rulle ut soveposen enn å stroppe quilten.

Ja. Er vel minimalt med vekt å spare, men å ligge på dunet er jo heller ikke mye vits. Kom akkurat hjem fra Rauland-Haukeliseter og det var så varmt at posen ble brukt som dyne nesten hver natt.

Endret av qwer993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (24 minutter siden):

Snur meg mye om natten så jeg tror jeg trenger dun hele veien rundt ja. Hadde sikkert vært noe å spare om jeg hadde klart å ligge på rygg en hel natt, men sånn er jeg ikke konstruert. 

Det er vel ingen (eller nesten ingen) poser som har like mye dun på ryggen som magen?

Det er bare å snu seg inni posen, man trenger ikke å rulle med posen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (41 minutter siden):

Det er vel ingen (eller nesten ingen) poser som har like mye dun på ryggen som magen?

Det er bare å snu seg inni posen, man trenger ikke å rulle med posen også.

Trenger ikke nødvendigvis like mye, men noe 😀

Ad å snu seg inne i posen liker jeg å ha åpningen der jeg har nesen. Mulig jeg bare er sær, men jeg må ha noe rundt hodet. Sannsynligvis derfor jeg aldri har gått for quilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (27 minutter siden):

Trenger ikke nødvendigvis like mye, men noe 😀

Det har vel så og si alle poser? 70/30 fordeling er vanlig, så da kan alle poser brukes.

ArveS skrev (29 minutter siden):

Ad å snu seg inne i posen liker jeg å ha åpningen der jeg har nesen. Mulig jeg bare er sær, men jeg må ha noe rundt hodet. Sannsynligvis derfor jeg aldri har gått for quilt. 

Om du har snurpet den slik at kun nesen stikker ut må du snu den med deg ja. Men til bruk i sommerhalvåret, som du beskriver, er der mer enn nok å ha litt romslig åpning på hetten vel, og da kan man snu seg i posen.

Jeg ligger ofte puten i hetten, og da havner hetten ihvertfall ned ;) 

——————

Hos cumulus kan man bestille med 50/50 fordeling av dunet om man vil .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Landet på Spark III fra Sea 2 Summit. Den var på lager i norsk nettbutikk, og hadde konkurransedyktig pris. 
 

Førsteinntrykket er meget bra. Opp 180g i dunmengde, litt høyere spenst, og kun opp 60g totalvekt. Litt lite kompresjonstrekk, men det gjør ikke noe siden jeg vanligvis pakker rett i et vanntett trekk på 6l. Litt lite oppbevaringstrekk også, her ender det kanskje med at et gammelt dynetrekk blir sydd om til et større. 
 

IMG_7516.jpeg

IMG_7519.jpeg

IMG_7518.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.