Gå til innhold
  • Bli medlem

Forholdene i Børgefjell


Hax2kon

Anbefalte innlegg

Heisann,

Vurderer en tur opp til Børgefjell til uka. Virker som det har vært godt vær en stund, men er det noen som vet hva forholdene der er nå? Tenker særlig på snømengde og elvestørrelsene.

 

Og hvilken posisjon bruker dere på Yr for å få et greit bilde av været? Ganske store forskjeller mellom feks "Børgefjell" og "Vestre tiplingen"

Endret av Hax2kon
Fikk et spørsmål til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan få et greit oversiktsbilde av forholdene ved å bruke f.eks. Sentinel Hub Playground eller Sentinel Hub EO Browser, og velge satellittbilder fra Sentinel-2-satellittene. Playground er noe enklere i bruk, og mangler derfor en del av de mer avanserte funksjonene man finner i EO Browser, men begge lar deg velge bilder fra ulike datoer basert på et skydekke-filter (beregnet for fliser på 100 km × 100 km).

Eksempelbilder fra 26. juni (det var relativt lite skydekke den dagen): https://sentinelshare.page.link/Y7iK

Du kan også velge ulike visninger, slik som "True Color", "Normalised Difference Snow Index (NDSI)", "Normalized Difference Vegetation Index (NDVI)". Da kan man få et greit inntrykk av hvor det er snø, åpent vann, snøfritt osv.

Endret av Måssåbjønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel noen med lokalkunnskap som kan svare etter hvert... jeg har ikke vært der i år.

Men, hvor har du tenkt deg fra og til? Jeg tipper det er som det bruker å være der inne på denne tiden, flomstore elver og bekker, samt snø i høyden..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hax2kon skrev (11 timer siden):

Heisann,

Vurderer en tur opp til Børgefjell til uka. Virker som det har vært godt vær en stund, men er det noen som vet hva forholdene der er nå? Tenker særlig på snømengde og elvestørrelsene.

 

Og hvilken posisjon bruker dere på Yr for å få et greit bilde av været? Ganske store forskjeller mellom feks "Børgefjell" og "Vestre tiplingen"

Hvis du absolutt skal inn dit nå ville jeg prøvd Orvassdalen. Getsvatnet har vært isfritt noen uker...var der i fjor på denne tiden og hadde brukbart fiske 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk alle sammen! Planen var å gå fra Tomasvatnet i retning Gaukarvatnet, og så snu nordover og i retning måsskardvatnet og ut igjen via simskarddalen. Hadde vel drømt om en dagstur på Kvigtinden men det ser litt mørkt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hax2kon skrev (7 timer siden):

Takk alle sammen! Planen var å gå fra Tomasvatnet i retning Gaukarvatnet, og så snu nordover og i retning måsskardvatnet og ut igjen via simskarddalen. Hadde vel drømt om en dagstur på Kvigtinden men det ser litt mørkt ut. 

Jeg har gått denne ruten sommer og vinter og vil tro du vil slite med et par elver - f.eks å krysse over til Gaukaren (unødvendig?) vil jeg tro vil bli utfordrende. Storskavlbekken og elva ned fra Biseggvatnet kan være vanskelig også.

Hvis målet er å gå rundt - oppå Kvigtind så ville jeg lagt om kursen og gått Tomasvatten, sløkskardet, Kuvatnet rørskardvatnet og krysse over til Biseggvatnet og legge kursen slik at vadingen blir et minimum. Mange fiskevann og stor fleks til å endre kurs - returnere osv.. Personlig liker jeg ikke innfarten til Orrekskardet, lang trask..

Fjellstyret i Namsskogan la ut et bilde fra Jengelskardvatnet den 29/6 - gir en pekepinn - helt normal sesong, men kleggen er på gang.. Vil forresten også tipse om muligheten for å spare en km trasking og litt motbakke ved å parkere på Hesjarvollen - samme parkeringsavgift som nede ved tomasvatn.

image.png

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da har vi vært en uke i fjellet, og forholdene er helt topp. Det er verken for mye snø eller vann, men det kan absolutt bli for mye mygg og klegg, spesielt rundt jengelvatnet.

Vi endte opp med å gå fra Majavatn til orrekvatnet via Orrekskardet -> Jengelvatnet -> Dorrekskardet til nedre rørskardvatnet -> ut Sløkskardet vest for Kuvatnet

Dvs at vi måtte vasse over litt forskjellige elver, men det gikk helt fint. Det hadde, som Kjell påpeker over, vært vanskelig å krysse kjukkelelva over til Gaukarvatnet og antakelig noen av de større elvene i myrlandskapet i øst. 

Det ble heller ingen topptur til kvigtind, men vi gikk opp lille Gaksfjellet, som gir utsikt til fjellandskapet inkludert Kvigtinden, og myrlandskapet østover. Veldig flott.

Fiskelykken var veldig sluffende. Vi fikk én liten ørret og det var eneste tegn til fisk vi så hele uka. De få menneskene vi møtte gikk også tomhendte. Men det gjorde ingeting, den flotte naturen veier opp. Hadde jeg skulle reise igjen hadde jeg fokusert enda mer på toppturer for å se landskapet.

Det var mobildekning på toppene rundt omkring, som er nyttig for å følge med på værmeldingen. Ting kan som kjent snu fort i fjellet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Tenker meg til Børgefjell kanskje neste uke. Men har hørt noe snakk om elver det kan være vanskelig og krysse osv. Noen som kan utbrodere litt? Har en packraft jeg kan ta med men tenkte å gå uten da det ser ut som det blir mest gåing. Tenkte å starte ved Tomasvatnet så slipper jeg å stresse med båten over.

Generelle tips til Børgefjell blir jeg veldig glad for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager sent svar! Det var helt fint å krysse Storelva og elvene som går ned fra nedre rørskardsvatnet og kuvatnet når vi var der i juli. Jeg hadde med et par terrengjoggesko som jeg dro på meg når vi kryssa for å holde fjellskoa tørre. Turmakkeren gikk i fjellskoa. Begge deler gikk helt fint.

Når vi var der virket det ikke mulig å krysse Kjukkelelva uten packraft, men mulig dette ser litt annerledes ut nå som fjellet har fått rent fra seg litt? Tidligere har det hvertfall vært arrangert gåturer som krysser den elva, tilsynelatende uten packraft.

Personlig er jeg ikke sterk nok til å bære en sekk som har utstyr, mat, og klær til alt vær i tillegg til en packraft, så jeg ville for all del ikke lagt opp til packraft og heller endra ruta. 

Jeg synes fjellområdene i vest definitivt var finest. Men vi fikk ikke utforsket myrområdene rundt store kjukkelvatnet, og det så også spennende ut fra avstand.

Generelt synes jeg beskrivelsene av Børgefjell kanskje var litt mer fryktinngytende mtp grad av utfordring enn hva som faktisk møtte meg. Det var helt overkommelig å komme seg rundt hvis man er vant med å gå med sekk i fjell, har med kart og kompass, og ikke begir seg ut på unødvendig risiko. Det er ikke noe telefonsignal nede i dalene, men det dukker fort opp hvis du kommer deg litt opp i høyden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.