Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til to fiskestenger!


A4.236

Anbefalte innlegg

Er ute etter en fiskestang egnet for små sluker og spinnere gjerne helt ned i 2-3gram, og en stang egnet mer for 10-18g sluker. Alt fra 2,40-3metet vil funke, pris er ingen direkte hindring, selv om dette selvsagt betyr noe. 🙂 Tips til snelle av god kvalitet ønskes også🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte nylig en Daiwa Luvias 5-25, beste stangen jeg noensinne har opplevd å bruke. 10 fot, regular action, syltynn og sterk. Finnes både i 2 og 4 delt versjon men har prøvd begge og den todelte syntes jeg er litt bedre. https://www.skittfiske.no/daiwa/229143/daiwa-luvias-10-5-25g-2-delt-designet-for-høyeste-krav?gclid=Cj0KCQjwho-lBhC_ARIsAMpgMoefjv8cWj6k7sKz0fxPk13r9ySvBk5k-MRHyQVC_zcPAZHN-sijP0gaAqqCEALw_wcB

 

Oppnår også gode kasteavstander med 5-25 stangen når jeg kaster 4 og 4.5 grams spinnere, men så har jeg også veldig god kasteteknikk. Når det kommer til såpass lange stenger så er det absolutt en fordel å legge litt penger i det, Luvias veier ca 160 gram i 10 fot 5-25 versjonen og du merker veldig godt små forskjeller i vekt på en 10 fots stang.

 

Når det kommer til 2 og 3 grams spinnere så ville jeg ha anbefalt en 7 fot 1-7 grams stang. Det aller meste som har såpass lave kastevekter vil fungere godt uavhengig av prisklasse.

 

Men hvis planen er å ha med seg begge stenger samtidig så ville jeg kanskje ha anbefalt Ugly Stik GX2 for 1-7 gram, grunnen til det er at GX2 oppnår gode kasteavstander på så lave vekter samtidig som GX2 er en latterlig sterk stang. https://www.skittfiske.no/shakespeare/149084/ugly-stik-gx2-6-1-7g-light-haspelstang-2-delt

 

Stangen er nesten uknekkelig og jeg har sett folk kaste 250 grams vekter med 3-21 grams versjonen av stangen. Så 1-7 grams GX2 kan derfor fint brukes til å kaste feks 20 grams dupper uten at man trenger å være redd for å ødelegge den. Noe som gir deg mulighet til å bruke den til markstang mens man fisker med sluk på den andre stangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for svar! Den luvias stangen så flott ut🙂 har du også snelle anbefalinger til disse stengene?

Spennede at du anbefaler så billig stang som den GX2 stsnga. Kan jeg spørre hvordan denne vil være i forhold til f.eks denne Westin-stanga? I forhold til prisen skulle man tro det er himmelvis forskjell😅 https://www.skittfiske.no/westin/252702/westin-w6-streetstick-8-1-2-10g-2-delt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, A4.236 said:

Takk så mye for svar! Den luvias stangen så flott ut🙂 har du også snelle anbefalinger til disse stengene?

Spennede at du anbefaler så billig stang som den GX2 stsnga. Kan jeg spørre hvordan denne vil være i forhold til f.eks denne Westin-stanga? I forhold til prisen skulle man tro det er himmelvis forskjell😅 https://www.skittfiske.no/westin/252702/westin-w6-streetstick-8-1-2-10g-2-delt

Jeg er veldig glad i dyre stenger :)

 

Westin stangen vil nok veie omtrent halvparten av GX2. Og det er en 8 fots stang kontra 6 så du vil også kaste lengre. Det er veldig lite forskjell i kasteavstand med billig vs dyr stang, men det er stor forskjell på kasteavstand når man har en lengre stang. Så 8 kaster bedre enn 6.

 

Westin stangen vil også ha en helt annen følelse når man bruker feks små jigger, men den følelsen i stangen utgjør ingen forskjell når man bruker små spinnere og sluker siden man stort sett kroker fisken med innsveivingen i seg selv.  Westin stangen vil også være langt mer behagelig å bruke pga dårlig vekt.

 

Men Westin stangen vil heller ikke tåle noe som helst, dyre fiskestenger tåler langt mindre enn billige stenger. Så det du kan gjøre med GX2 er å sette på en dupp og makk, kaste ut og slenge stangen på bakken uten å bekymre deg. Så kan du sette på en kopp kaffe mens stangen fisker for seg selv, eller fiske aktivt med Luvias mens GX2 ligger på bakken med makk.

 

Mens Westin stangen hadde jeg aldri turt å fiske passivt på den måten.

 

Så en enkel måte å se det på er at hvis du er på fisketur med bare 1 stang, så er Westin stangen langt mer hyggelig enn GX2.


Men hvis du er på fisketur med to stenger, så er Luvias + GX2 en mye hyggeligere kombinasjon enn Luvias + Westin fordi du da trygt kan fiske med begge stenger samtidig.

 

Det er faktisk veldig greit at "Stang nummer to" er en billig drittstang.

 

Når det kommer til sneller så er det mye forskjellig å velge mellom, men mine favoritter er Shimano sneller på grunn av måten de oppfører seg på. Det er veldig vanskelig å forklare hva jeg mener med det men de har en veldig god feeling.

 

Av Shimano så er det Stradic som er min favoritt. https://www.skittfiske.no/shimano/213563/shimano-stradic-2500hgfl-stradic-i-ny-og-oppgradert-utgave Og da spesifikt 2500 og 3000 str. Har begge.

 

Men du har også Shimano Vanford som egentlig er en bedre snelle til fjellfiske (lavere vekt på den), det er en lettere snelle enn Stradic i samme prisklasse som egner seg utmerket til ørretfiske. https://www.sportfishtackle.no/no/artiklar/shimano-vanford.html?variant=VF2500F&g_currency=NOK&gclid=CjwKCAjwqZSlBhBwEiwAfoZUIFLze3zWri3J0RsS1yu-Zu6qhN-cfMBD_UgTHcwVL11WQh0hU2cK0xoCCN4QAvD_BwE

 

Men jeg liker rett og slett ikke rødfargen på den.. 😛 Så derfor går jeg for Stradic. Det hører også med til historien at både Vanford og Stradic stadig vekk kan kjøpes for ca 2300 kroner når de er på tilbud (som de ofte er). Og at Stradic var den som var på tilbud når jeg kjøpte min første Stradic. Stradig er også mye kraftigere så den egner seg til storørret/sjøørret også.

 

 

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Gabs88 said:

Westin stangen vil nok veie omtrent halvparten av GX2. Og det er en 8 fots stang kontra 6 så du vil også kaste lengre. Det er veldig lite forskjell i kasteavstand med billig vs dyr stang, men det er stor forskjell på kasteavstand når man har en lengre stang. Så 8 kaster bedre enn 6.

..

Men Westin stangen vil heller ikke tåle noe som helst, dyre fiskestenger tåler langt mindre enn billige stenger. Så det du kan gjøre med GX2 er å sette på en dupp og makk, kaste ut og slenge stangen på bakken uten å bekymre deg. Så kan du sette på en kopp kaffe mens stangen fisker for seg selv, eller fiske aktivt med Luvias mens GX2 ligger på bakken med makk.

 

Veldig enig ang stanglengde. Det utgjør stor forskjell i kastelengde med lenger stang, særlig med de letteste slukene. 

Jeg har ei Westinstang, og opplever den slett ikke som skjør. Den har fått bra med juling det siste året. Men å legge fiskestenger på bakken, det er nono i min verden.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Lompa said:

Veldig enig ang stanglengde. Det utgjør stor forskjell i kastelengde med lenger stang, særlig med de letteste slukene. 

Jeg har ei Westinstang, og opplever den slett ikke som skjør. Den har fått bra med juling det siste året. Men å legge fiskestenger på bakken, det er nono i min verden.. 

Å fiske med to stenger, passivt med den ene og aktivt med den andre er en veldig effektiv metode for å få mer fisk.

Forøvrig er GX2 anbefalt til den bruken nettopp fordi stengene tåler en del..

 

Det der er vel en 3-21 grams GX2 som blir brukt til å taue en båt med.. :)

Endret av Gabs88
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 5.7.2023 den 15.19):

Å fiske med to stenger, passivt med den ene og aktivt med den andre er en veldig effektiv metode for å få mer fisk.

Forøvrig er GX2 anbefalt til den bruken nettopp fordi stengene tåler en del..

 

Det der er vel en 3-21 grams GX2 som blir brukt til å taue en båt med.. :)

Jeg fisker også ofte med en stående stang i tillegg, men aldri en liggende! Føtter og bildører er det som knekker flest stenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Aurejeger said:

Hei

Jeg kan anbefale BeastMaster serien til Shimano. Jeg har de i klasser fra 3-15gr til 10-30gr. Knallbra stenger av god kvalitet. 

Shimano lager fantastiske stenger men de skiftet distributør i Norge for noen år siden og etter det er det mange som klager på service og reklamasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, sofasliter said:

Jeg har blitt veldig glad i en "13 Fishing Omen Gold 3-15g" teleskopstang. 

Overraskende god å kaste med.

Denne støtter jeg glatt, jeg kjøpte meg to stykker selv. :) 5-20 og 15-45 begge 9 fot.

 

De blir flittig brukt men de føles ikke helt like gode som en god todelt stang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kardam skrev (På 6.7.2023 den 17.33):

Velger nå bare 4 delte stenger. Alt blir mye lettere under transport. 
Bare for orden skyld, den Daiwa Luvias stangen som ble anbefalt er en spinnstang.

Setter pris på alle innspill🙂 Hva er forskjell fra haspelstang egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, A4.236 said:

Setter pris på alle innspill🙂 Hva er forskjell fra haspelstang egentlig?

Spin-stenger bruker multiplikatorsneller. Også kalt "Baitcast" sneller.

De har også et lite trigger feste på undersiden som ser slik ut:

image.png.68ec98e483fe007044b788cdcccd48f0.png

 

Haspelstenger bruker haspelsneller. Og haspelsneller kalles spinning reels på engelsk.

 

Og for ordens skyld, den stangen jeg anbefalte heter Daiwa Luvias Spinning 5-25 og det er en haspelstang. Men i Norge har de oversatt spinning til spin og da blir det bare surr.

 

Det ser ut som det har vert en del dårlige oversettelser men Daiwa Luvias 2pc finnes både i Spinning og Baitcast versjon. Den jeg anbefaler er haspelstangen. Selv om spinning sikkert også er god.

 

 

Jeg ser skittfiske roter litt med kategoriene og navnene her men:

* Daiwa Luvias 2 PC Spin er haspelstang. https://www.skittfiske.no/daiwa/229140/daiwa-luvias-spin-2-delt

* Daiwa Luvias 4 PC Spin er også haspelstang: https://www.skittfiske.no/daiwa/243108/daiwa-luvias-spin-4-delt

* Daiwa Luvias 2 PC Bait er Spinstang. https://www.skittfiske.no/daiwa/229144/daiwa-luvias-bait-2-delt

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 8.7.2023 den 8.45):

Spin-stenger bruker multiplikatorsneller. Også kalt "Baitcast" sneller.

De har også et lite trigger feste på undersiden som ser slik ut:

image.png.68ec98e483fe007044b788cdcccd48f0.png

 

Haspelstenger bruker haspelsneller. Og haspelsneller kalles spinning reels på engelsk.

 

Og for ordens skyld, den stangen jeg anbefalte heter Daiwa Luvias Spinning 5-25 og det er en haspelstang. Men i Norge har de oversatt spinning til spin og da blir det bare surr.

 

Det ser ut som det har vert en del dårlige oversettelser men Daiwa Luvias 2pc finnes både i Spinning og Baitcast versjon. Den jeg anbefaler er haspelstangen. Selv om spinning sikkert også er god.

 

 

Jeg ser skittfiske roter litt med kategoriene og navnene her men:

* Daiwa Luvias 2 PC Spin er haspelstang. https://www.skittfiske.no/daiwa/229140/daiwa-luvias-spin-2-delt

* Daiwa Luvias 4 PC Spin er også haspelstang: https://www.skittfiske.no/daiwa/243108/daiwa-luvias-spin-4-delt

* Daiwa Luvias 2 PC Bait er Spinstang. https://www.skittfiske.no/daiwa/229144/daiwa-luvias-bait-2-delt

 

 

Da blir det iallfal haspel-stang på meg skjønner jeg! Ser at Stradic kommer i flere utvekslinger, hvilken er å foretrekke? 

Endret av A4.236
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, A4.236 said:

Da blir det iallfal haspel-stang på meg skjønner jeg! Ser at Stradic kommer i flere utvekslinger, hvilken er å foretrekke? 

Det er 100% avhengig av hva du selv foretrekker, det er ingen ting som er bedre eller dårligere på det feltet. Lav ufveksling, feks 4:1 er best for kontroll, høy feks 6:1 er best for å kunne kjøre fort ved behov. Feks om du kaster feil og havner på grunna og vil sveive fort inn før du setter deg fast.

 

5:1 er standard.

 

Velg det du selv liker.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kort 5,5 fots Abu Devil og en 10,6 fots supermyk Fenwick Wild Wings er min for tiden foretrukne kombinasjon. Devil-stanga brukes med 0,10 Braid-sene til trange/smale og tettvokste steder og passivt fiske. Wild Wings-stanga er naturligvis 4-delt, og hovedstanga som brukes til alle former for drift. Sistnevnte er helaksjon, og står i bue fra snelle til tupp når det går fisk på, svært morsom å fiske med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet ut at den som skal ha den letteste fiskestanga ønsker en stang til bruk på åpne vann og tjern, altså en man lan kaste langt med selv om slukene er små. Bør jeg da gå for en lengre stang en 6-7'? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, A4.236 said:

Da har jeg funnet ut at den som skal ha den letteste fiskestanga ønsker en stang til bruk på åpne vann og tjern, altså en man lan kaste langt med selv om slukene er små. Bør jeg da gå for en lengre stang en 6-7'? 

Lengre stang gir lengre kast.

 

Men det hjelper bare litt, hvis du vil ha lengre kast og fiske i åpne vann og tjern så anbefales høyere kastevekter. En 6 grams sluk kommer aldri til å kaste i nærheten av det en 12 grams gjør. Så da er kanskje det beste alternativet noe slikt som 10 fots 4-16 grams stang.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gabs88 skrev (På 5.7.2023 den 13.09):

(...)

Av Shimano så er det Stradic som er min favoritt. https://www.skittfiske.no/shimano/213563/shimano-stradic-2500hgfl-stradic-i-ny-og-oppgradert-utgave Og da spesifikt 2500 og 3000 str. Har begge.

(...)

Er det forskjellige sneller nå? For min noe eldre Stradic Ci4+ er 2500 og 3000 identisk sett bort fra forskjellige spoler. Benytter både 3000 og 2500 spoler. Oppgitt vekt på nettsiden du linker til indikerer at det muligens fortsatt er identiske hus..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Markamann said:

 

Er det forskjellige sneller nå? For min noe eldre Stradic Ci4+ er 2500 og 3000 identisk sett bort fra forskjellige spoler. Benytter både 3000 og 2500 spoler. Oppgitt vekt på nettsiden du linker til indikerer at det muligens fortsatt er identiske hus..?

2500 og 3000 er identisk utenom spolen, 3000 heter vel C3000 hvor C står for Compact. Sveiven er også annerledes, 3000 har en større og flatere sveiv.

Endret av Gabs88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (31 minutter siden):

2500 og 3000 er identisk utenom spolen, 3000 heter vel C3000 hvor C står for Compact. Sveiven er også annerledes, 3000 har en større og flatere sveiv.

Spurte dels fordi jeg var nysgjerrig og dels fordi trådstarter tilsynelatende vurderer Stradic. Anser nettopp muligheten til å bytte størrelse på spolen som en oppside for Stradic da en snelle fungerer godt for både fjell og sjøørret. God snelle både da og nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.