Gå til innhold
  • Bli medlem

Finnes den ultimate lettvektssekk for Josten på langs?


Anbefalte innlegg

Hei,

Har blitt utfordret til hvor lett oppakning vi klarer oss med for Josten på langs uten kompromiss med sikkerhet. Ett område jeg sannsynligvis kan spare en del på er sekk. Som et absolutt minimum må den ha feste for skiene til klatring opp på breen, samt støtte et vannreservoar tilsvarende Osprey. Og så er det jo greit at den sitter nogenlunde greit på ryggen. 

Har vurdert et par fra HyperLite Mountain Gear, spesielt kanskje denne: https://www.hyperlitemountaingear.com/products/3400-ice-pack eller https://www.hyperlitemountaingear.com/products/3400-porter. Begge veier under 1kg

Disse er imidlertid relativt kostbare, og synes ikke å ha støtte for vannreservoar.

Et godt alternativt er kanskje Bergans Helium V55, også under 1kg, slett ikke dyr, og med vannreservoar. Har dårlige erfaringer med Bergans fra tidligere, men denne er kanskje bra? (https://www.bergans.com/no/ryggsekker-1/mellomstore-tursekker-3265-l/helium-v5-55-dark-shadow-grey-black-golden-yellow)

Noen som har noen bra vintersikker å anbefale?

På forhånd takk! 

Endret av TheFlorux
Oppdatert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal selv gå turen den 19 mai.

Jeg tar med Forrige utgave av Bergans Helium 55, hvis jeg får plass til alt. Den kommer ofte på finn.no. En god sekk med diagonalfeste for ski.

Blir den for liten tar jeg med gode gamle Lowe Alpine Expedition 75:95, den har iallfall god nok bærekomfort på den turen.

Jeg synes ikke Hyperlite mountaingear sekkene virker noe bra i det hele tatt, og får du prøvd de på ryggen egentlig? Jeg har hørt de er lite slitesterke, men det er rykter.

Dette med vannreservoar er jo personlig. Jeg bruker det ikke lengre, jeg synes det er upraktisk og slangen fryser for ofte, men jeg har brukt det mange ganger.

 

Men hvorfor er det viktig å gå turen med så lett sekk som mulig? Å spare litt vekt for å gå ned på bærekomfort gir en kjip tur, det er ingenting som er så kjipt som en sekk som er vond å bære, da klarer jeg ikke tenke på noenting annet når jeg går enn gnaget på skulderen eller hoften.

Jeg tar samtidig med Sea To Summit Comfort Plus XT underlaget. Jeg kunne tatt med Synmat 7 UL og spart en halvkilo, men jeg sover dessverre ikke  like godt på det. Jeg hadde nok tatt Synmaten om jeg sov like godt på det, men det er mer slitsomt å sove dårlig enn å spare en halvkilo på ryggen.

Sånn unødvendig luksus som eks. fotposer, blir hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode innspill @Marius Engelsen!

Ser at Helium-sekken får fantastiske reviews. Har prøvd den tidligere og opplever at den passer godt til ryggen min. Takk for bekreftelse at skiene sitter godt, det er viktig på turen opp. 
Jeg er nesten avhengig av vannreservoar - svetter som en gris selv i god form, og da må væsken erstattes. Har isolasjonssett til Osprey-reservoarene mine, og de funker suverent ned i relativt mange minus. 

Når det gjelder vekt, så klarte jeg å gjennomføre MASSIV med 7.6kg total vekt, uten noe kompromiss med komfort, men med god planlegging og passet på at alt som var med ble brukt og gjerne kunne brukes til flere ting. Ble derfor utfordret om jeg kunne gjøre noe tilsvarende på Josten, og da er det jo vanskelig å si nei til det. Dog uten å ofre hverken sikkerhet eller komfort nevneverdig. Skal til og med ha med min lille Exped powerbank/pumpe til underlaget, og en god, varm sovepose for å nevne noe. Er jo også litt bevisst på at alt jeg bærer både skal bæres opp på breen ved Fåbergstølen og ikke minst sitte på ryggen mens jeg skal komme meg ned til Flatbrehytta. Da er tung sekk med høyt tyngdepunkt lite gunstig 🙂

Ellers ser forholdene veldig gode ut de kommende ukene - ligger an til å bli en fantastisk tur. Jeg går uken før deg, så sender en kort rapport her når jeg kommer frem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Klättermusen Raido 55L for vel et år siden når jeg var på på utkikk etter en lettere sekk med bra volum, lavt tyngdepunkt (blant annet uten topplokk), med lommer på sidene og muligheter for å feste utstyr på utsiden ved behov. Den sekken har virkelig imponert meg, og jeg ser frem til hver gang jeg kan bruke den, uansett hvor tungt jeg har lastet den.

Det jeg liker med den er at den er relativt lett (1210 gram) uten at det går på bekostning av komfort og kvalitet. Bare detaljer som at hoftebelte-spennen er i metall slik at den ikke blir ødelagt om man er uheldig å tråkker på den er ting jeg setter pris på. Nå kan jeg ikke si noe om hvor lenge sekken vil vare, men materialene virker langt fra skjør, og jeg føler ikke at jeg må være spesielt forsiktig med den. Dette er også første gang jeg bruker en sekk med et hoftebeltet som svinger mens man går, og jeg tror nesten ikke jeg kan gå tilbake til et vanlig hoftebelte etter å ha kjent hvor komfortabelt det er. Har ikke brukt sekken på ski, men ser for meg at det er lettere å holde balansen når sekken svinger med kroppen.

Jeg vurderte HMG-sekkene, men ble ikke helt overbevist mtp. komfort og kvalitet. Synes sekker som hadde vært i bruk så svært slitte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (30 minutter siden):

svetter som en gris selv i god form, og da må væsken erstattes

OT men nemner det likevel: strålinga oppi der ved godt vêr kan bli absurd, og taper du ein del veske i utgangspunktet kan det vere ein liten idé å ta med nokre slike gluko/veskebalanse tablettar frå Apoteket. 

Har god erfaring med at det hjelper folk dersom dei sveittar mykje og blir uvel av varme. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheFlorux skrev (25 minutter siden):

Takk for bekreftelse at skiene sitter godt, det er viktig på turen opp. 
Jeg er nesten avhengig av vannreservoar - svetter som en gris selv i god form, og da må væsken erstattes.

Bare hyggelig.

Ang. skifestet er det på min Helium (forrige utgave) ett diagonalfeste. Det vil si at jeg bruker en ekstra skistropp øverst gjennom en løkke på sekken og den permanente løkken nede på sekken. Da blir de hengende på skrå bakpå sekken, ute av veien for bena, men de dingler en del. Ikke det beste, men helt okei.

Det var en av grunnene til at jeg gikk med Falketind 45 liter sekken på Høgruta gjennom Jotunheimen, den har ett mer kraftig skifeste på hver side av sekken, de kan bæres begge på samme side eller i A-formasjon. Stødigere og bedre, men sekken veier jo 400-500gram mer enn helium og er noe mindre. Vi måtte bære skiene en del pga. snømangel.

Jeg har gått over til å bruke en isolert Dynafit flaskeholder på skulderstroppen, og en isolert dynafit sykkelflaske oppi den. I sekken har jeg 1,5 liters vannflaske som ekstra drikke underveis, som også kan brukes som varmeflaske i soveposen ved behov. Svetter også som en helt 😅😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (3 minutter siden):

OT men nemner det likevel: strålinga oppi der ved godt vêr kan bli absurd, og taper du ein del veske i utgangspunktet kan det vere ein liten idé å ta med nokre slike gluko/veskebalanse tablettar frå Apoteket. 

Har god erfaring med at det hjelper folk dersom dei sveittar mykje og blir uvel av varme. 

 

Hvor mye drikke bør man bære, tenker du? Det samme som man behøver på en annen vårskitur i bratt terreng, eller noe ekstra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal gå ultralett for ultralett sin skyld, greit nok, men sekken er ofte verdt å legge litt ekstra vekt i. En god og stabil sekk gjør at tyngre laster vil være lettere i praksis.

 

Hyperlite 3400 er kjent som en svært god ryggsekk i lettvektssegmentet, Men den er også kjent for å være ukomfortabel hvis man har mer enn ca 12 kg vekt i den. Selv tar jeg mye heller en sekk som reduserer den opplevde følelsen av vekt og som er komfortabel på ryggen. Feks Osprey sine sekker som bærer på en svært god måte med god lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv HMG Porter 4400 og liker sekken veldig godt. Det er nok en sekk for spesielt interesserte siden den er svært enkel. Jeg bruker den til alt av turer, det være seg dagsturer, til helgeturer og ukesturer. Det som har imponert meg med den sekken er at den kan være så enkelt laget samtidig være så komfortabel å bære. Jeg prøver å pakke så lett så mulig, men på lengre turer kommer jeg opp i 18-20 kg og det ingen problem.

Jeg har hatt min i 5 år og den er brukt ganske mye siden det er den eneste sekken jeg bruker. Jeg har ingen ting å utsette på slitestyrken.

Det er som jeg skrev i starten, en sekk for spesielt interesserte:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner faktisk å lure på om Helium 55 blir i minste laget for meg på den turen.

Jeg ser nemlig at nattetemperaturen nå ligger på -15C. Det betyr at vinterposen må med, tykk dunjakke og litt varmere klær enn først tenkt.

En større sekk gir bedre plass til å samle tunge ting nederst og mindre ting utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 timer siden):

Men har denne skifeste?

Den har løkker foran og bak slik at man kan feste ski og andre ting på sidene. Må bruke egne stropper, men da kan man velge selv hva slags type stropp man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Bergans Helium 55 billig på XXL tidligere i vinter. Men tror ikke det var års modellen. Har ikke brukt den alt for mye, men følte at sekken satt godt og var behagelig. Gode justerings muligheter. Har pakka den semi full på rundt 10 kg. Det eneste jeg har si på sekken er alle stropper og feste muligheter virker litt spinkelt, det vil si at jeg er redd det kan ryke fort ved hardt bruk. Virka også veldig pløsete om den ikke pakkes helt opp. Veldig stort topplokk, som henger og slenger når den er tom. Gleder meg å teste den på sommertur med 2-3 dagers overnatting. Kjøpte den fordi jeg som regel ikke har mer 12 - 15 kg på slike turer og en vanlig sekk veier mellom 2 og 4 kg unødvendige kilo. Helium sekken funker den, du får den iallefall den til ok pris.

Endret av Dompappen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, TheFlorux said:

Hei,

Har blitt utfordret til hvor lett oppakning vi klarer oss med for Josten på langs uten kompromiss med sikkerhet. Ett område jeg sannsynligvis kan spare en del på er sekk. Som et absolutt minimum må den ha feste for skiene til klatring opp på breen, samt støtte et vannreservoar tilsvarende Osprey. Og så er det jo greit at den sitter nogenlunde greit på ryggen. 

Har vurdert et par fra HyperLite Mountain Gear, spesielt kanskje denne: https://www.hyperlitemountaingear.com/products/3400-ice-pack eller https://www.hyperlitemountaingear.com/products/3400-porter. Begge veier under 1kg

Disse er imidlertid relativt kostbare, og synes ikke å ha støtte for vannreservoar.

Et godt alternativt er kanskje Bergans Helium V55, også under 1kg, slett ikke dyr, og med vannreservoar. Har dårlige erfaringer med Bergans fra tidligere, men denne er kanskje bra? (https://www.bergans.com/no/ryggsekker-1/mellomstore-tursekker-3265-l/helium-v5-55-dark-shadow-grey-black-golden-yellow)

Noen som har noen bra vintersikker å anbefale?

På forhånd takk! 

Hadde Helium 55 før (har hatt både 1. og 2 . versjon)  og har byttet til  Porter 3400 med ekstra frontlomme. Er mye mer fornøyd med denne og merker veldig lite til den når jeg har den på ryggen. Liker også vedig godt at den har rulletopp da den enkelt kan rulles ned til en 40 liter om om det ikke er behov for større sekk.  Har vel ingen umiddelbare planer om å bære 20 kg i den.  Da ville jeg nok heller gått for en 4400. En ting som er viktig for komfort er å få den i riktig størrelse. Jeg er 180 cm med relativt lang rygg og bruker størrelse L. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
TheFlorux skrev (På 1.5.2023 den 20.40):

Hei,

Har blitt utfordret til hvor lett oppakning vi klarer oss med for Josten på langs uten kompromiss med sikkerhet. Ett område jeg sannsynligvis kan spare en del på er sekk. Som et absolutt minimum må den ha feste for skiene til klatring opp på breen, samt støtte et vannreservoar tilsvarende Osprey. Og så er det jo greit at den sitter nogenlunde greit på ryggen. 

Har vurdert et par fra HyperLite Mountain Gear, spesielt kanskje denne: https://www.hyperlitemountaingear.com/products/3400-ice-pack eller https://www.hyperlitemountaingear.com/products/3400-porter. Begge veier under 1kg

Disse er imidlertid relativt kostbare, og synes ikke å ha støtte for vannreservoar.

Et godt alternativt er kanskje Bergans Helium V55, også under 1kg, slett ikke dyr, og med vannreservoar. Har dårlige erfaringer med Bergans fra tidligere, men denne er kanskje bra? (https://www.bergans.com/no/ryggsekker-1/mellomstore-tursekker-3265-l/helium-v5-55-dark-shadow-grey-black-golden-yellow)

Noen som har noen bra vintersikker å anbefale?

På forhånd takk! 

Hvordan gikk det?

Hvilke sekk ble det, og hva ble vekten?

 

Jeg har fått fram en plastkasse i stuen, og begynt å hive oppi ting som jeg kommer på underveis. Ser ut som jeg må være forberedt på det meste av vær, foreløbig.

 

Siden jeg skal sove i telt tar jeg også med dunjakken på 700 gram, den tar litt del plass. Det kan også bli kjølig om nettene (litt tidlig mtp. værmelding enda), så jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal bruke 3-sesongs posen+dunjakken eller om jeg må gå over på vinterposen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvepakket nettopp til josten-turen til helgen. Bergans Helium sekken var bare å glemme med en gang, ikke kjangs til å få plass. Med vann (1,6 liter) og mat kommer jeg opp i ca. 17 kilo.

0,6 liter drivstoff, MSR XGKII.

Ting som drar vekten opp er:

- Jeg deler hverken brenner eller telt med noen, sover alene i i Hilleberg Unna.

- Jeg bruker ett oppblåsbart liggeunderlag på over ett kilo, STS Comfort plus XT, pluss fiberpute. Jeg må sove godt.

- Vinterpose (1,7 kilo).

- Dunjakke 750 gram (kunne kanskje klart meg med en lettere syntetjakke).

- Sekken, lowe alpine expedition, veier 2,4 kilo.


Ting som reduserer vekten:

- Jeg har kun med to stk. snøplugger. Det holder kombinert med det andre jeg har

- Utenom klærne jeg går med, og hansker+skallvotter og ansiktsmaske, har jeg kun med ett par sokker, luffer (strikketøfler), fotposer (40 gram stk), en 3/4 ziplong, en 200gram fleece og en varm dunjakke til camp.

- Luncher til hver dag er allerede ferdigsmurt og ligger i frysen. Doble polarbrød pakket i brødposer som kan tine i lommen hvis de fryser. Middag og frokost er grøt/tørrmat.

- Ingen thermos

- Bærer ikke unødvendig mye vann. 1,6 liter.

- Jeg har alpin klatresele som veier lite. Karabinere er i alu.

- Tørrmaten er pakket over i brødposer, jeg har en kopp med lokk til matlagingen.

 

Synes vekten ble helt okey, men hadde håpet på nærmere 15 kilo. Nå har jeg ihvertfall alt jeg trenger for å sove godt og varmt, og det er jo viktig for å være uthvilt. Og selv om sekken har litt egenvekt er den svært god på ryggen, den kommer ikke til å gi noe som helst gnag eller andre ubehag.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.