Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaringer med teltet CloudUp 1 fra Naturehike.


Anbefalte innlegg

Jeg har vært en trofast bruker av merker som Helsport og Primus i alle år grunnet den kvaliteten man får når man kjøper produktene deres.

Ettersom det er planlagt en del lange turer på fjellet i sommer så har jeg gått igjennom utstyret med vektreduksjon i tankene og kommet frem til at min Helsport Rondane 3 blir noe unødvendig tung å dra med når jeg skal sove alene i teltet på sommeren selv om det nå er et ganske så lett og robust telt på 2400 gram når man fjerner pakkepose. Etter grundig forskning på nett i flere måneder på alle lette enmannstelt så satt jeg igjen med to alternativer der den ene var Helsport Ringstind 1 superlight som veier litt over et kilo og den nye oppgraderte versjonen av Naturehike Cloudup 1 grønn i 20D sikikonert nylon.  Grunnet bra omtale og pris så valgte jeg å gå til anskaffelse av den sistnevnte fra Naturehike.

Jeg har nå motatt teltet og gått igjenom den men har ikke fått testet den skikkelig ute ennå.

Det første å gjøre var å veie den da det er noe utydelig omkring angående hvilken vekt dette teltet har. Man finner påstander om alt fra 1,5 kilo til 1,2 kilo.

Rett ut av pakken så veier den 1503 gram og dette er med den inkluderte bunnduken(footprint) som veier akkurat 200 gram med trekket den er levert med.

Dette er et frittstående telt som har mye likheter med MSR sine lettvekt telt som koster 5 ganger mer.

For å oppnå den vekten det reklameres for som lavest på enkelte sider så må man legge fra seg både footprint og pluggene. Velger man også å ta turen uten pakkeposen for teltet så ender vekten opp på 1138 gram. Jeg ser ikke noe problem med å gjøre akkurat det på tur i skog da man har mange mukigheter å lave egne plugger fra kvister osv mens en tur på fjellene i hardangervidda vil kvalifisere til at man helst har med plugger. Vekt på telt med 12 plugger og 3 barduner er 1287 gram.

Jeg var først av den oppfattningen at barduner og stropper burde oppgraderes etter at jeg rundet Youtube på alle videor og tester av dette teltet men nå er dette en oppgradert modell som ligger på ca 1300 kr og overaskende nok så ser jeg ikke noen forskjell i kvalite fra et telt som koster det tidobbelte. Ikke bare det men duken og alt av materiale er av den kvaliteten man forventer når man kjøper et dyrt telt. YKK glidelås og Duraflex klips er standard og er noe som tilsier at produsenten har lagt en del arbeid i det med å få til et bra produkt.

Teltstenger her er produsert i 7001 aluminium som er samme standard man får når man kjøper betydelig dyrere telt så igjen er det overaskende hvor bra dette produktet er til denne prisen.

Teltbunn er noe tynn i 20D ripstop nylon så jeg vil sannsynligvis ta med bunnduken på turer der bakken er noe grov men ser ikke det som helt nødvendig på turer til for eksempel hardangervidda.

Etter turer ute med dette teltet så kommer jeg skrive en oppfølging på hvordan det fungerer i vind og regn over tid men slik den ser ut og føles så kan jeg si at dette er et robust og bra telt som vil holde en god stund. Det er flere bardunefester og hele 12 plugger å feste med som gjøre teltet så vindstabilt som man kan få på et lettvekttelt som ikke er tunneldesign.

 

 

Endret av Richard Eide
Mer korrekt beskrivelse
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte et Cloud-Up 3 i 2018. (Sikkert en litt annen variant enn de som produseres nå.) Det var mitt første "ordentlige" telt, og jeg var fornøyd med det på de aller første turene. Imidlertid viste det seg at det ikke tålte kastevinder av kuling styrke på høyfjellet her i Romsdal. Ytterduken fikk en (liten) flenge, og den ene natten måtte jeg ligge og holde taket oppe med armene, siden stengene bøyde seg så mye. Jeg fikk altså selve telttaket i ansiktet, og har derfor ikke sansen for den ustabile stangkonfigurasjonen som er brukt. 

Men i finvær er det et bra telt. For meg, som var vant til å bruke et festivaltelt til 300 kr, var NatureHike et skritt opp på kvalitetsstigen. Senere har jeg imidlertid kjøpt bedre telt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste ulempen jeg har sett folk ha med det er kraftig vind mot baksiden som flater teltet. En mulig hjelp kan være å la bardun fra lufteventilen i bakkant av teltet gå ut til en turstav/pinne istedenfor ned i bakken. Fester som ligger midt på duken bør heller ikke brukes i sterke vindkast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Fiskepadde said:

Eneste ulempen jeg har sett folk ha med det er kraftig vind mot baksiden som flater teltet. En mulig hjelp kan være å la bardun fra lufteventilen i bakkant av teltet gå ut til en turstav/pinne istedenfor ned i bakken. Fester som ligger midt på duken bør heller ikke brukes i sterke vindkast.

Snakker vi ordentlig vind så vil man etter min mening oppleve det samme fra alle produsenter som benytter lignende design. Det er altså et lettvekttelt med kuppelform så  blir det storm så kan man slite litt. Har sjekket en del mer nå og sammenlignet materiale med andre dyrere telt og det er ikke mulig å hverken se eller kjenne noen forskjell på materialen.
 

Grunn at jeg var noe skeptisk med disse tidligere er fordi både MSR og Naturehike har hatt problemer med tidige modeller da det kuttes der det kan for å få ned vekten. At det er flere bardunefester på denne og også en på ventilen som du nevner hjelper en bra del men får man skikkelig vind bakfra så blir den presset nedover. Det gjør forsåvidt tunneltelt også hvis vinden kommer fra feil vinkel men grunnet lavere høyde så klarer dem seg nok litt bedre hvis det blir skikkelig vær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Richard Eide said:

Snakker vi ordentlig vind så vil man etter min mening oppleve det samme fra alle produsenter som benytter lignende design. Det er altså et lettvekttelt med kuppelform så  blir det storm så kan man slite litt. Har sjekket en del mer nå og sammenlignet materiale med andre dyrere telt og det er ikke mulig å hverken se eller kjenne noen forskjell på materialen.
 

Grunn at jeg var noe skeptisk med disse tidligere er fordi både MSR og Naturehike har hatt problemer med tidige modeller da det kuttes der det kan for å få ned vekten. At det er flere bardunefester på denne og også en på ventilen som du nevner hjelper en bra del men får man skikkelig vind bakfra så blir den presset nedover. Det gjør forsåvidt tunneltelt også hvis vinden kommer fra feil vinkel men grunnet lavere høyde så klarer dem seg nok litt bedre hvis det blir skikkelig vær.

Helt klart en utfordring på alle telt med samme stang oppsett, ikke bare Naturehike. Jeg hadde tidligere et Tagar som virket å være av god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Fiskepadde said:

Helt klart en utfordring på alle telt med samme stang oppsett, ikke bare Naturehike. Jeg hadde tidligere et Tagar som virket å være av god kvalitet.

Absolutt.

Skal man på tur i utsatte områder der storm kan forventes så er ikke et telt produsert i 10 eller 20 D nylon noen sikker løsning. Da bør man gå for et tyngre telt som er egnet for 4 sesong bruk. Sannsynligvos så bruker alle store produsenter samme materiale og alt er produsert i Kina eller Bangladesh uansett. Det er tykkelse på materiale og stangoppsett som definerer hvordan teltet egner seg i forskjellige situasjoner

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, kbruaz said:

Jeg kjøpte et Cloud-Up 3 i 2018. (Sikkert en litt annen variant enn de som produseres nå.) Det var mitt første "ordentlige" telt, og jeg var fornøyd med det på de aller første turene. Imidlertid viste det seg at det ikke tålte kastevinder av kuling styrke på høyfjellet her i Romsdal. Ytterduken fikk en (liten) flenge, og den ene natten måtte jeg ligge og holde taket oppe med armene, siden stengene bøyde seg så mye. Jeg fikk altså selve telttaket i ansiktet, og har derfor ikke sansen for den ustabile stangkonfigurasjonen som er brukt. 

Men i finvær er det et bra telt. For meg, som var vant til å bruke et festivaltelt til 300 kr, var NatureHike et skritt opp på kvalitetsstigen. Senere har jeg imidlertid kjøpt bedre telt. 

 

Ja det var en del problemer innledningsvis.

Jeg hadde aldri kjøpt dette teltet eller skrevet noe her hvis det ikke var tilfelle at det ble en bra del forbedringer etter tilbakemelding fra kunder.
 

Nå koster også 2022 versjonen av CloudUp 1 500 kr mer en den gamle gjorde da det er gjort en del forbedringer slik at det nå er et produkt som holder mål i  klassen lette telt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Richard Eide endret tittelen til Erfaringer med teltet CloudUp 1 fra Naturehike.

Har test på sidan på en utv av tältet som heter wings sålde det bland annat pga av att det var lite dålig lutning ovan Absiden så vatten bildade stora vattendroppar fast helt nytt Nature Hike är ett av de bästa lågpriskopiorna på MSR ok bågar men ej tältpinnar de var runda och en spets lossnade första gången den var i ,marken men fick nya av tradionellt utseende.

 

Endret av Håkan S
uppdatering med länk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Richard Eide skrev (På 24.4.2023 den 21.52):

Jeg har nå motatt teltet og gått igjenom den men har ikke fått testet den skikkelig ute ennå.

Hei, har du fått brukt det litt nå? Er nysgjerrig på det inkl. hva du synes om "romstørrelsen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/28/2023 at 10:38 AM, fjellrypa said:

Hei, har du fått brukt det litt nå? Er nysgjerrig på det inkl. hva du synes om "romstørrelsen".

Har testet teltet en del nå i sommer med ca 10 overnattinger.
 

Oppleves som svært bra når og vanntett samt at den tåler en del moderate vindkast. Har heller ikke opplevd noen kondens så gjennomtrekk er bra.

For en person oppleves dette teltet som romslig for bruk på varmere dager når man ikke har med seg alt for mye utstyr. Spesielt takhøyde er noe jeg som er 1.76 høy syns er deilig på dager når det regner om man vil sitte tørt og lese en bok eller noe. Jeg har ikke fått testet det skikkelig på fjellet ennå men det kommer skje i løpet av august.

Teltet er ikke å anbefale å ta med der man kan forvente storm på åpen terreng men det kan heller ingen andre telt som har denne stangkonfigurasjonen. Fordelen er svært lav vekt og enkel å sette opp. Ingenting har gått istykke ennå og materialet er av bra kvalitet. Så lenge man kommer seg i le for den verste vinden så er dette et bra 3 sesong telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.