Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett og stort 4-manns telt?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter nytt familietelt.

Jeg har i mange år brukt Marmot Vapor 4p (snart 10 år). Det er meget romslig, veldig bra kvalitet, tåler bra med vind, 100% vanntett, lunt når alt er lukket (tett innertelt) og meget luftig og svalt med god gjennomtrekk når man har full myggnetting i dørene. Det er lett å sette opp og ta ned.

MEN det er meget stort (polyesterduk), og veier en del (rundt 4,5 kilo komplett var det vel). Ser derfor etter ett lettere og mer kompakt fullverdig 4-liggeunderlags telt til familien.

Jeg trenger ikke den beste kvaliteten til familietelt, det må være ok. Kjøpte derfor ett 3FUL Gear Himmel 4 manns.

Det pakker halvparten, veier totalt med pose og alle plugger kun 2,8 kilo (+430 gram for footprint) og har enda større innertelt, men mindre fortelt.

Fantastisk, tenkte jeg, og prisen på 3200kr for «4-sesongs» utgaven er jo også innafor.

Pakket det pent ut og inspiserte det i stuen. I forhold til Marmot teltet var dette mye mer knot å sette opp, og enda værre å pakke ned. Den stangen med kryss og ledd i alle retninger var noe møkk å få pakket sammen igjen. Innerteltet var tett nedre halvdel mens resten var mesh, kombinert med lufting rundt hele teltet jeg tror det kan bli litt luftig og guffent når været ikke er det beste. Kvaliteten var også temmelig kjip, men kanskje okey nok til familieutflukter.

Teltet går derfor i retur. Så jeg er åpen for forslag til 4 manns telt som:

- Pakker relativt lite.

- Veier opptil 3,5 kilo.

- har to fortelt/innganger, slik at vi kan lufte godt om sommeren.

- Enten tett mot bakken eller tett nok innertelt til at det ikke blir guffent når det kommer litt vind.

- Ikke tunneltelt med en inngang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Basert på det du skriver så burde du ta en titt på Tarptent Hogback, som ser ut til å treffe kravene dine noenlunde. 

https://www.tarptent.com/product/hogback/

- Pakker relativt lite
- Rett over 2 kg med begge stengene ( leveres originalt med bare en stang, men man kjøpe en ekstra stang, 'crossing pole')
- Innerteltet er oppgitt til 218 x 218 cm, og av testene jeg har sett på teltet så går det fint med 4 liggeunderlag i 'regular' størrelse. Tarptent har selv ett bilde som viser 4 liggeunderlag,
- To innganger, men små fortelt. 
- Ytterteltet går ikke helt ned til bakken, men man kan velge enten mesh eller solid innertelt (eller begge) 

I tillegg kan det nevnes at det er oppgitt til å være 124 cm høyt. 

Nå er dette teltet en god del større en Tarptent Scarp 2, men det imponerte meg hvor staut dette teltet står i vind med bare en teltstang. Dog kan man kjøpe to crossing poles til dette teltet som gjør det enda mer motstandsdyktig mot vind og snø. 

Jeg hadde det flere ganger i handlekurven for noen år tilbake, og hadde stort sett samme krav som de du har listet opp, men det ble aldri kjøp da jeg kom over ett Mountain Hardwear Kiva telt til en billig penge, som viste seg å gi meg det jeg så etter, og mer til. Ett telt jeg har vært veldig fornøyd med

 

Bilde fra Tarptent.com:

image.png.495ad01262f64b99a221bfbc9822526c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle skandinaviske telt ryker nok greit ut mot de kravene.

Big Agnes Copper Spur HV UL 4, kanskje? Bare halvveis på "tett" innertelt, og ikke yttertelt helt nede på bakken (dog ikke den største glippen jeg har sett).

De to kravene kan være litt vanskelig å innnfri i vektklassen/markedet hvor klimaet ofte gjør det til et must å ha glippe + mesh for god ventilasjon. 🤔

https://www.bigagnes.com/collections/ultralight-tents/products/copper-spur-hv-ul4?variant=42837157871865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel generelt en håndfull kuppeltelt av samme typen som du test, som innfrir på vekt og størrelse. Kanskje Hilleberg burde laget et Helags 4? Eller Helsport Spitsbergen 4 SL 😆

Finnes og del spisstelt rundt om som kanskje kan fungere? Jeg tror dog de vil pushe vektkravet. Nortent Lavvo 4 ser jo fin ut. Litt over vektgrensa. Oppgitt til 3.9kg med stang og plugger, men selve duken med barduner veier 2.5kg. Kanskje man kan spare inn noe vekt der. To innganger, tett mot bakken og myggnett i døra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheSleepwalker skrev (1 time siden):

Kanskje Hilleberg burde laget et Helags 4? Eller Helsport Spitsbergen 4 SL 😆

Helt enig. Eller et Helsport Reinsfjell 4 SL. Det mangler 4-mannstelt med inngang i hver ende for 3-sesongs tunelltelt hos de nordiske produsentene. Vi har endt opp med et Hilleberg Kaitum 4. Det virker som at alle skal ha ett stort fortelt og f. eks Helsport og Barents har ingen tunneltelt uten stort fortelt og bare ekstremteltene har utgaver med inngang i begge ender. For 3-sesongstelt synes jeg kuppelteltene er best med to sideinnganger, selvstående og god gjennomlufting. Forskjellen i vekt på Helsport sitt Reinsfjell 2 SL på 2250 g og Reinsfjell 3 SL er bare 250 g, så det burde være mulige å lage et for 4 personer under 3 kg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (7 timer siden):

Basert på det du skriver så burde du ta en titt på Tarptent Hogback, som ser ut til å treffe kravene dine noenlunde. 

https://www.tarptent.com/product/hogback/

- Pakker relativt lite
- Rett over 2 kg med begge stengene ( leveres originalt med bare en stang, men man kjøpe en ekstra stang, 'crossing pole')
- Innerteltet er oppgitt til 218 x 218 cm, og av testene jeg har sett på teltet så går det fint med 4 liggeunderlag i 'regular' størrelse. Tarptent har selv ett bilde som viser 4 liggeunderlag,
- To innganger, men små fortelt. 
- Ytterteltet går ikke helt ned til bakken, men man kan velge enten mesh eller solid innertelt (eller begge) 

I tillegg kan det nevnes at det er oppgitt til å være 124 cm høyt. 

Nå er dette teltet en god del større en Tarptent Scarp 2, men det imponerte meg hvor staut dette teltet står i vind med bare en teltstang. Dog kan man kjøpe to crossing poles til dette teltet som gjør det enda mer motstandsdyktig mot vind og snø. 

Jeg hadde det flere ganger i handlekurven for noen år tilbake, og hadde stort sett samme krav som de du har listet opp, men det ble aldri kjøp da jeg kom over ett Mountain Hardwear Kiva telt til en billig penge, som viste seg å gi meg det jeg så etter, og mer til. Ett telt jeg har vært veldig fornøyd med

 

Bilde fra Tarptent.com:

image.png.495ad01262f64b99a221bfbc9822526c.png

Meget bra forslag. Dog virker det som det «tette» innerteltet ikke er helt tett? Altså en del mesh, og da ikke mulighet for å veksle mellom tett dør og full mesh dør?

sneakyowl skrev (4 timer siden):

Alle skandinaviske telt ryker nok greit ut mot de kravene.

Big Agnes Copper Spur HV UL 4, kanskje? Bare halvveis på "tett" innertelt, og ikke yttertelt helt nede på bakken (dog ikke den største glippen jeg har sett).

De to kravene kan være litt vanskelig å innnfri i vektklassen/markedet hvor klimaet ofte gjør det til et must å ha glippe + mesh for god ventilasjon. 🤔

https://www.bigagnes.com/collections/ultralight-tents/products/copper-spur-hv-ul4?variant=42837157871865

Blir vel samme problemet her som 3F UL Himmel. Mye mesh i «4-sesongs» teltet.

 

TheSleepwalker skrev (2 timer siden):

Finnes vel generelt en håndfull kuppeltelt av samme typen som du test, som innfrir på vekt og størrelse. Kanskje Hilleberg burde laget et Helags 4? Eller Helsport Spitsbergen 4 SL 😆

Finnes og del spisstelt rundt om som kanskje kan fungere? Jeg tror dog de vil pushe vektkravet. Nortent Lavvo 4 ser jo fin ut. Litt over vektgrensa. Oppgitt til 3.9kg med stang og plugger, men selve duken med barduner veier 2.5kg. Kanskje man kan spare inn noe vekt der. To innganger, tett mot bakken og myggnett i døra. 

3,9 er jo noe spart, men ikke allverden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indirekte oppga jeg det vel i forrige innlegg ved å oppgi målene på innerteltet med det kom vel kanskje ikke så klart frem, men en annen ting som er veldig fint med Hogback er at footprint'et på teltet er veldig lite. Noe som forenkler det å finne teltplass enten i skogsterreng eller steinete fjellterreng.

MH Kiva teltet som jeg endte opp med, har noe større footprint, men det kompenseres fint med at enten så blir den ytterste 20'ish cm ringen rundt teltet satt over stein eller buskvekster, eller så står teltduken mot stein eller buskvekster.  (Bruker for det meste løs teltbunn/bunnduk, og ikke fullt innertelt, så det er fleksibelt i oppsett.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Meget bra forslag. Dog virker det som det «tette» innerteltet ikke er helt tett? Altså en del mesh, og da ikke mulighet for å veksle mellom tett dør og full mesh dør?

Det la jeg ikke merke til nå når jeg var inne på siden. men det ser slik ut ja.
Mener å huske at man kunne få solid innertelt som hadde dobbeltdør da jeg drev å tittet på det, men kan hende jeg husker feil. 

Tarptent har blitt noe mer kommersiell igjennom årene og selger vel nå stort sett kun 'hyllevarer', men jeg tror de fortsatt er åpne for å kunne gjøre modifikasjoner.
En dobbeltdør, med enten hel- eller halv-mesh og solid, burde ikke øke vekta all verden.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
TheSleepwalker skrev (På 19.4.2023 den 10.49):

Bach (Tidligere Nigor) Wickiup 4 treffer vel kanskje greit? 2.6kg, fortelt, duk til bakken. Tror innerteltet er tett. Dog bare en inngang. 

Ikke ett dumt forslag. Prisen er dessverre veldig høy. Finner det ikke i Norge akkurt nå, og prisen var da 10.000kr.

Jeg tenker litt på at det må være litt styr å slå opp en lavvo med så mange plugger? Men med ungene beslker vi oftest gode gressmatter, så det er ett mindre problem.

 

 

Hvis produsentene hadde brukt helt tette innertelt med dører i begge ender som man kan stenge helt eller ha full mesh, så ha man telt som fungerer året rundt. Dessverre brukes det mye «delvis» løsninger, for å spare noen få gram. Det er bra utvalg opp til 3 manns, så begynner det å bli vanskelig.

 

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (1 time siden):

Jeg synes ikke du hadde så veldig tungtveiende ankepunkter mot Himmel 4P … selv har jeg Himmel 3P og synes det fungerer veldig bra. Har dog ikke prøvd det i mye vind. 

Nei, det var ikke så hakkende gale telt egentlig. Det er der beste alternativet jeg har funnet hittil egentlig, men Marmot Vapor 4P er betydelig bedre på alle måter ute om vekt og volum (det er materialvalget som utgjør det ekstra vekt/volum).

Jeg mistet tolmodigheten med hovedstangen med 3 faste kryss. Den var noe dritt å sette opp, og enda mer dritt å pakke ned. 3 manns utgaven er jo litt enklere der.

Det mest negative er dette med lufting langs bakken samtidig som man ikke har tett innertelt. Det hender alt for ofte det er litt surt og guffent i løpet av turene våre.

Samtidig får man gjerne ikke like bra gjennomtrekk og utsikt når man bare kan ha halve dørene i myggnett på varme dager. Jeg synes løsningen med tett innertelt og to dører man kan ha helt lukket eller full myggnett er overlegen andre midt mellom løsninger.

En annen ting jeg ikke nevnte er at på Marmot teltet har man inngang i fotende og hodeende. På himmel var inngangene på siden, og man må krype over hverandre på vei inn/ut. Sideinngang er derimot en kjempefordel på 1-2 manns telt.

Mulig jeg ombestemmer meg en gang, for vekt, volum og pris var veldig bra, og det er plass til 4 fulle liggeunderlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt gamle favoritt telt. Mountain hardware casa 4. Finnes desverre ikke å få kjøpt lengre. Ståhøyde inne på 168 cm. Det perfekte familieteltet når ungene var små. Kjøpt for 1600 nok hos sportsnett og konkurrerte ut helsport Svalbard 5 jeg egentlig hadde kjøpt til formålet. 

Tore

Screenshot_20230430_142815_com.android.chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.