Gå til innhold
  • Bli medlem

Slitte stangkanaler på Helsport Reinsfjell SL - fiks?


Megalep

Anbefalte innlegg

Har et aldrende ReinsfjellSL2-telt (2016-mod), kjøpt brukt for en del år siden, som hangler i stankanalene. I krysset der stengene møtes i taket er det slitt hull / begynnende hull i stoffet. Stengene hekter seg fort opp der, man må være veldig forsiktig - noe jeg har vært, og en grunn til at akkurat dette teltet ikke lånes ut). Helsport kjørte jo sånn gratis reparasjon av telt-kampanje før jul, og jeg fikk godkjenning til å sende inn mitt - men så kom meldinga om at de ikke trodde det ville la seg fikse, da det er så køddent å sy i/rundt stangkanaler oppi der. Men kanskje er det noen her som har opplevd lignende, og har tips til hvordan jeg kan forsterke kanalene? 

4106D5AE-E032-4025-B49E-AACD48EEA824.jpeg

DF50E36E-D00E-4862-9382-D2CEB1BD5B93.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde samme greia på min 2015 modell, helsport tok den inn, men det ble visst for vanskelig og mye å fikse, så de sendte meg bare et nytt telt. Fra 2018 modellen ble dette problemet fiksa litt, hvertfall i taket med ekstra polstring. Dette er et par år siden jeg fikk den fiksa nå, så muligens det er anderledes nå med nye eiere? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vimsehue skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde samme greia på min 2015 modell, helsport tok den inn, men det ble visst for vanskelig og mye å fikse, så de sendte meg bare et nytt telt. Fra 2018 modellen ble dette problemet fiksa litt, hvertfall i taket med ekstra polstring. Dette er et par år siden jeg fikk den fiksa nå, så muligens det er anderledes nå med nye eiere? 🤔

Ja, skjønte at de har endra designet for å unngå samme slitasje på nyere modeller.. jeg fikk tilbud om noe rabatt ved kjøp av nytt telt, men takka nei til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Megalep skrev (På 11.4.2023 den 22.12):

Ja, skjønte at de har endra designet for å unngå samme slitasje på nyere modeller.. jeg fikk tilbud om noe rabatt ved kjøp av nytt telt, men takka nei til det. 

oh nei...er de blitt såååå kjiiip nå med nye eigere? Har nett stilt dem et spørmål om utette sømmer i mitt gammelt Stetind 2 telt.  Håper jo de tar det inn uten kostnader og fikser. Nett kjøpt nytt helsportelt også, så en rabattkode trenger jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (På 11.4.2023 den 21.24):

Har et aldrende ReinsfjellSL2-telt (2016-mod), kjøpt brukt for en del år siden, som hangler i stankanalene. I krysset der stengene møtes i taket er det slitt hull / begynnende hull i stoffet. Stengene hekter seg fort opp der, man må være veldig forsiktig - noe jeg har vært, og en grunn til at akkurat dette teltet ikke lånes ut). Helsport kjørte jo sånn gratis reparasjon av telt-kampanje før jul, og jeg fikk godkjenning til å sende inn mitt - men så kom meldinga om at de ikke trodde det ville la seg fikse, da det er så køddent å sy i/rundt stangkanaler oppi der. Men kanskje er det noen her som har opplevd lignende, og har tips til hvordan jeg kan forsterke kanalene? 

4106D5AE-E032-4025-B49E-AACD48EEA824.jpeg

DF50E36E-D00E-4862-9382-D2CEB1BD5B93.jpeg

Jeg hadde bare brukt teltet som det er. Det eneste som kan skje er vel at stangen kommer ut av ett hull under oppsett av teltet, så trekker du den tilbake og får den forbi hullet. Når teltet står oppreist tror jeg ikke dette gir noen svekket styrke på telte

Med innvendige stangkanaler må man passe litt på, slik at man ikke laget hull i ytterduken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vil ha fikset det kan det kanskje være aktuelt å ta kontakt med Barents outdoor? Det er jo gamle Helsports syavdeling med nytt navn. Om noen skulle kunne hjelpe deg ville jeg begynt der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg Helsport, men har et par andre telt med samme problemområde. For å unngå at stenger stuker, eventuelt går gjennom duken pleier jeg å tre inn alle stenger så langt det går uten å stramme opp før alle inne, for deretter å reise en og en stang.

(Er det likevel behov så gi området en handsrekning og hjelp stenger forbi)

Å reise teltet på denne måten er raskt, enkelt og samtidig mye bedre om det blåser. 

Ville brukt teltet som det er (alle stenger inn før det reises) og tatt problemet den dagen det blir et problem😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (55 minutter siden):

For å unngå at stenger stuker, eventuelt går gjennom duken pleier jeg å tre inn alle stenger så langt det går uten å stramme opp før alle inne, for deretter å reise en og en stang.

(😀

Jeg gjør det samme på mitt Hilleberg Unna og Exped Orion Extreme 👍

Godt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (8 timer siden):

Dersom du vil ha fikset det kan det kanskje være aktuelt å ta kontakt med Barents outdoor? Det er jo gamle Helsports syavdeling med nytt navn. Om noen skulle kunne hjelpe deg ville jeg begynt der. 

Om du er i Trøndelag så har de har åpen dag i helga, med gratis reparasjon av turutstyr.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Takker for innspill her,

av en eller annen grunn får jeg ikke opp varsler om at folk skriver i trådene mine / svarer lenger. Litt rart.

Trer i stengene helt før jeg strammer opp, er uberforsiktig (nevrotisk i følge gubben) med telt generelt. Akkurat krysningspunktet i taket på de tidligste Reinsfjell-modellene var et svakt punkt, og noe de utbedra på nyere modeller fordi så mange klaga på hull. Kjøpte mitt telt brukt, mulig en del av slitasjen var der allerede. Men ja, bruker det bare enn så lenge, tror teltet har mer bruksverdi her enn jeg kan i cash ved å selge det (som har vært planen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Ellefjell skrev (På 9.6.2023 den 10.30):

oh nei...er de blitt såååå kjiiip nå med nye eigere? Har nett stilt dem et spørmål om utette sømmer i mitt gammelt Stetind 2 telt.  Håper jo de tar det inn uten kostnader og fikser. Nett kjøpt nytt helsportelt også, så en rabattkode trenger jeg ikke.

Oppdaterer litt her ang. kundeservice: har en reklamasjonssak på et nytt Helsport Reinsfjell Superlight 3 telt der stangkanaler er utett. De kan for så vidt ta inn telt og sende meg nytt eller reparere.  MEN: begge deler først i slutten august. Dem har ikke Reinsfjell inne og avd for rep.har ferie. Dem tilbyr meg bytte til en annen type telt, med et utvalg på tunneltelt og tyngre modeller kuppel. Det passer meg ikke. Jeg spurte om jeg kunne få et lånetelt fordi vi trenger telt nå fra 1.8. Dette ER IKKE MULIG. Syns det er dårlig kundeservice.  Vet ikke om dere er enige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti at Helsport ikke helt virker å ha kontroll på forbrukerkjøpsloven hos kunderserviceavdelinga, så jeg måtte krangle en del for å få det jeg hadde krav på iht. loven. Om du leser §§ 29–30 fremstår det veldig klart for meg at du har krav på et lånetelt så lenge reparasjonen fører til at du blir uten tingen (teltet) i mer enn én uke.

Sitat

 § 30.Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (1 time siden):

Oppdaterer litt her ang. kundeservice: har en reklamasjonssak på et nytt Helsport Reinsfjell Superlight 3 telt der stangkanaler er utett. De kan for så vidt ta inn telt og sende meg nytt eller reparere.  MEN: begge deler først i slutten august. Dem har ikke Reinsfjell inne og avd for rep.har ferie. Dem tilbyr meg bytte til en annen type telt, med et utvalg på tunneltelt og tyngre modeller kuppel. Det passer meg ikke. Jeg spurte om jeg kunne få et lånetelt fordi vi trenger telt nå fra 1.8. Dette ER IKKE MULIG. Syns det er dårlig kundeservice.  Vet ikke om dere er enige?

Er teltet så dårlig at det ikke kan brukes innntil videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (1 time siden):

Har vært borti at Helsport ikke helt virker å ha kontroll på forbrukerkjøpsloven hos kunderserviceavdelinga, så jeg måtte krangle en del for å få det jeg hadde krav på iht. loven. Om du leser §§ 29–30 fremstår det veldig klart for meg at du har krav på et lånetelt så lenge reparasjonen fører til at du blir uten tingen (teltet) i mer enn én uke.

Måssåbjønn, sendte deg pm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/22/2023 at 10:20 AM, Ellefjell said:

Oppdaterer litt her ang. kundeservice: har en reklamasjonssak på et nytt Helsport Reinsfjell Superlight 3 telt der stangkanaler er utett. De kan for så vidt ta inn telt og sende meg nytt eller reparere.  MEN: begge deler først i slutten august. Dem har ikke Reinsfjell inne og avd for rep.har ferie. Dem tilbyr meg bytte til en annen type telt, med et utvalg på tunneltelt og tyngre modeller kuppel. Det passer meg ikke. Jeg spurte om jeg kunne få et lånetelt fordi vi trenger telt nå fra 1.8. Dette ER IKKE MULIG. Syns det er dårlig kundeservice.  Vet ikke om dere er enige?

Høres i grunn ikke så gale ut, bedrifter har ferieavvikling og de produserer ikke teltene på huset. MEN jeg ville forhørt meg om de aksepterer at du selv silikonerer de lekke sømmene og at de likevel erstatter teltet med et nytt når de får teltene inn på lager. Det finnes mange enkle oppskrifter på internetten på seam-sealer laget med baderomssilikon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble ikke noe svar på hverken det ene eller andre, helt stille. Så måtte selv sørge for lånetelt.  Blir vel en sak jeg går videre med, siden demmes respons er helt fraværende. Har nå en Barents Outdoor Stetind 3 med meg på tur og så gjenopptar jeg saken etter turen om ca 20 dager. Er helt ukjent med den type kundeservice hos Helsport...

Endret av Ellefjell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.