Gå til innhold
  • Bli medlem

Padleteknikk Packraft


Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg går ut fra at det ikke er elvepadling du snakker om? Det er jo egentlig en ganske håpløs farkost å padle på flatt vann, sammenlignet med for eksempel kajakk. Man kan snu båten 180 grader med ett eneste tak. Tubene er brede og man sitter lavt. Det betinger et høyt åretak (dvs det bladet som ikke er i vannet står så høyt som mulig). Min erfaring er at man vingler minst med bratt åre når man skal rett frem. Da får man til et noe lengre og jevnere åretak. 
Det er også viktig å få taket så langt frem som mulig for best fremdrift. Bygg gjerne opp med ei ekstra pute under rumpa for å komme høyere og få taket langt frem. 
Det minst effektive er å sitte bakoverlent med tuben som ryggstøtte og padle med krokete armer og lav åreføring, selv om det der og da kan føles minst anstrengende i skuldrene. Konsekvensen er at det faktisk blir tyngre fordi man må holde på lenger for å padle samme avstand.. 
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med packraft på senhøsten 2020, ikke padla noe som helst siden et par ganger med kajakk i 1997. Jeg har aldri tenkt/reflektert noe over teknikk, jeg bare padler (nærmer meg 100 turer siden debuten). Det er det som er så fint (slik jeg oppfatter det) med packraft på flatt vann , og rolige elver. Hvem som helst mestrer det fra start, siden det er (nesten) like enkelt som å gå. Kan hende jeg har endra stil/teknikk siden start, og padler jo nå på mer krevende steder, men det er jo bare tyngre. Om jeg padler på et rolig lite vann, eller ute på fjorden med noe motvind er ikke så ulikt ha stil/teknikk kommer til føler jeg

Jeg har stilt åra så langt som mulig, fant ut at det gjorde at det ble mindre drypping inn mot båt og meg. Jeg har også stilit årebladene likt vinkla, blir enklere i håndledde da, synes jeg. Padler jeg på kule trange/smale steder, gjør jeg selvsagt åra kortere. Det nevnes her med pute og sittestilling. Det er både pute og solid ryggstøtte i båtene mine, det er vel standard i alle båter? 

Endret av DenGladeVandrer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (På 12.4.2023 den 21.59):

Jeg begynte med packraft på senhøsten 2020, ikke padla noe som helst siden et par ganger med kajakk i 1997. Jeg har aldri tenkt/reflektert noe over teknikk, jeg bare padler (nærmer meg 100 turer siden debuten). Det er det som er så fint (slik jeg oppfatter det) med packraft på flatt vann , og rolige elver. Hvem som helst mestrer det fra start, siden det er (nesten) like enkelt som å gå. Kan hende jeg har endra stil/teknikk siden start, og padler jo nå på mer krevende steder, men det er jo bare tyngre. Om jeg padler på et rolig lite vann, eller ute på fjorden med noe motvind er ikke så ulikt ha stil/teknikk kommer til føler jeg

Jeg har stilt åra så langt som mulig, fant ut at det gjorde at det ble mindre drypping inn mot båt og meg. Jeg har også stilit årebladene likt vinkla, blir enklere i håndledde da, synes jeg. Padler jeg på kule trange/smale steder, gjør jeg selvsagt åra kortere. Det nevnes her med pute og sittestilling. Det er både pute og solid ryggstøtte i båtene mine, det er vel standard i alle båter? 

Jo alle har vel puter, men om man skal padle litt distanse så er det en fordel å komme enda høyere for å få et bedre åreisett. Spesielt i motvind. Man sitter jo dypt og tubene er brede, så det blir lett et bredt tak. Det er riktig at det blir mindre åredrypp sånn, men samtidig også mindre fremdrift. Dess lenger ut fra båten man setter i åra, dess mer svinger den for hvert tak. For fiske eller kosepadling på småvann så spiller det ingen rolle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er egentlig bare å holde farten jevn, du spinner stort sett når du starter. Forøvrig så er hovedregelen med padling at det krever 100% mer kraft for å øke farten med 33%. Derfor er det lite hensiktsmessig å forsøke å padle fort, finn er behaglige tempo og hold det tempoet over lengre tid i stedet for å kjøre på. Jevn, litt rask rytme slik at man minimerer hvor mye kraft man bruker på side til side bevegelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Høy åreføring med åra så vertikalt som mulig ned i vannet så nærme båten som mulig. Dette krever padleteknikk med mye rotasjon av torsoen. 

Med andre ord stikk motsatt av det 99% av alle som padler packraft gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
13 hours ago, Oystal said:

Hvorfor er kort åre en fordel, tenker du? 

 

Han skal få svare selv men hovedregelen er at kort åre er best til elvepadling og stryk mens lang åre gir best effektivitet når man padler langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (8 timer siden):

Han skal få svare selv men hovedregelen er at kort åre er best til elvepadling og stryk mens lang åre gir best effektivitet når man padler langt.

Tja. Det har vel også med å gjøre at elvepadleårer har større blader enn turpadleårer, mer enn selve farkosten og lang padling? At det rett og slett blir for "tungt gir" hvis man skal ha langt skaft og store blader?

For øvrig bruker jeg akkurat samme åre når jeg padler packraften som jeg gjør når jeg padler kajakk, og har ikke vurdert å kjøpe egen åre til det.

Nå var vel spørsmålet her teknikken, og der holder jeg med de som viser til elvepadling. De er så utrolig lettsvingte, at det er om å gjøre å sveipe minst mulig ut til sidene – og høy frekvens syntes jeg virket som lurt for å holde retningen best mulig. (Nå er det jo ikke alltid ting er sånn som man synes de virker da, men.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oystal skrev (På 9.6.2023 den 17.24):

Hvorfor er kort åre en fordel, tenker du? 

 

Fordi en lang åre vil måtte føres lenger fra båten enn en kortere åre. Alternativt må du løfte armen som er lengst fra vannet veldig høyt for å få taket inntil båten, noe som går ut over skuldra. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler forøvrig å se denne videoen

 

Edit: 

Se denne også.

I videoen snakker han om Werner Corryvreckan som den mellomtingen han ofte sverger til mellomting mellom en bombesikker (tung) åre, og en super-lettvektsåre. Han sier også snakker også senere i videoen om at man må være en sterk padler for å håndtere et stort åreblad. Her er det verdt å merke seg at Corryvreckens lillebror hos Werner heter Shuna. De har samme fasong på årebladene, men Shuna er litt mindre. For egen del padler jeg en 205 Shuna når jeg skal bære åra på tur. 

Endret av Vea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 10.6.2023 den 7.10):

Han skal få svare selv men hovedregelen er at kort åre er best til elvepadling og stryk mens lang åre gir best effektivitet når man padler langt.

Vet ikke om jeg ville brukt effektivitet som ord her. Når det gjelder havkajakk, er nok ordet "komfort" bedre å bruke, fordi det dreier seg om armenes posisjon under padlingen. Jo lenger åra er, jo mindre effektiv blir jo også padlinga, fordi du tilfører energi i en annen retning enn du faktisk vil ha båten.  Men en kajakk som er lang, tynn og har kjøl, vil du ikke merke at du har mindre effekt, fordi skrogfasongen gjør den retningsstabil i forhold til en packraft. 

I packraften blir du imidlertid straffet hardt med for lang åre, fordi båten er kort og flat. Her MÅ du padle med høy åreføring med årene tett langs båten for å få effektiv energiutnyttelse uansett om du padler flatt eller i elv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en liten video om årelengde som går litt grundigere til verks.

I videoen snakker han om gripe-bredde, ekstra rekke-lengde, og lengde på åreblad. 

For min del får jeg en ideell bredde på hendene ved push-ups på 72 cm. For referanse er jeg 188 cm høy.  

Når det gjelder lengden fra håndledd til åreblad, er det flere faktorer å tenke på. For det første må man jo få årebladet ned i vannet, samtidig som åra starter ganske langt ut (siden den er bred), og du vil gjennomføre taket med den øvre hånda i høyde med panna for å ikke ødelegge skuldrene, samt at åra skal følge så tett inntil båten som mulig for å unngå vagging. Ved litt tørrtesting med kosteskaft kom jeg til at den ideelle rekke-lengden for packraften som jeg prøvde (Alpackaraft Refuge) er mellom 20 og 25 cm. 

Årebladene på min Werner Shuna er 45cm lange.

Ideell lengde ved 20 cm rekkelengde: 

72+2*20+2*45 cm = 202 cm. 

Ideell lengde ved 25 cm rekkelengde: 

72 +2*25 +2*45cm = 212 cm

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.