Gå til innhold
  • Bli medlem

Inreach SE batteri i kulde


Anbefalte innlegg

Hadde en litt kjedelig hendelse med min Inreach SE på siste vinterturen i streng kulde og ville bare dele på den her for erfaring. Inreachen min er fra 2017 og har vel egentlig aldri vært utladet. Siden batteriet var på 96% ved oppstart (etter vinterdvale) brydde jeg meg ikke om å lade opp før turen.

Så til poenget: Etter en natt i kulda ble Inreach'en helt død. Ingen knapper fungerte og skjermen var svart. Etter oppvarming var den like død. Heldigvis hadde kompisen min en kabel som passet i batteribanken, og når jeg plugget den inn fungerte den igjen, men batteriet gikk opp til 100% med en gang.

Nå har jeg som mål å lade ut Inreach'en og lade den opp på nytt til 100% i håp om at det bedrer batterikapasiteten. Ville bare skrive om dette her. Jeg har alltid stolt på at denne dingsen fungerer, og det har det da også gjort, men disse batteriindikatorene er ikke til å stole på tydeligvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
zimwalker skrev (43 minutter siden):

Batterier kan jeg ikke så mye om, men høres ikke dette ut som om den totale tilgjengelige kapasiteten har blitt gradvis redusert og at den da bare lader til 100% av tilgjengelig kapasitet? Hvor kaldt var det?

Det var 23 minus den natta. Savnet muligheten for å bytte batteri. Det kan hende kapasiteten er betydelig redusert. Har som nevnt aldri tømt batteriet.

Nå i romtemp virker alt ok med denne dingsen. Usikker på tempgrense for inreach..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville byttet batteriet, se videoen nedenfor (men jeg ville også tapet kontakten slik det var originalt og ikke latt være slik som de gjør i videoen):

Batteri får man flere steder:

https://www.batteriexperten.com/no/artiklar/garmin-inreach-se-etc.html

https://www.batteryupgrade.no/shopBrowser.php?kk=a4c6293-1873c4c7dd1-34e9fd&assortmentProductId=36147646&shopGroupId=30371253&tracker=kelkoo_no&currencyId=70000000&langId=19

Dobbeltsidig tape:

https://www.clasohlson.com/no/Super-monteringsteip/p/31-1633

 

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en tilsvarende feil i en bil GPS. Det virket som batteriet var defekt. Jeg renset og børstet batterikontakten, og enheten var som ny igjen.

Apperat som er utsatt for store temperatursvingninger, kan samle litt kondens ved ikke å være 100% tette. Dette kan resultere i oksydasjon av kontakter. Det er billigere å ikke å bruke gullbelagte kontakter, og istedet satse på mekanisk trykk.
Jeg sier ikke at dette gjelder Garmin, men det er verd å prøve før batteriet kasseres.


Dette er særlig aktuelt ved apperat som trekker lite strøm (< 5mA), da strømmen er for liten til å bryte gjennom oksydering på kontakter. Gull er gull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 4/1/2023 at 9:47 AM, zimwalker said:

Batterier kan jeg ikke så mye om, men høres ikke dette ut som om den totale tilgjengelige kapasiteten har blitt gradvis redusert og at den da bare lader til 100% av tilgjengelig kapasitet? Hvor kaldt var det?

Litt feil antakelse det der fra min side, altså at laderen viser 100% oppladning selv om faktisk kapasitet bare er f.eks 80% av opprinnelig. Testet selv ved å la min ligge påslått til den var helt utladet. La den så til opplading og da stoppet den på 98%. Lot den ligge natten over på fortsatt lading, men den stod fremdeles på 98% neste dag. Tar ikke mer enn 98% nå altså. Straks jeg slo den på falt den ned til 97%.  (Klager ikke, har jo brukt den i noen år nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker inReach Mini, så vet ikke om mine erfaringer er overførbare. Min sier i fra med en melding i displayet hvis den er for kald. Det slår inn rundt -15 til -20 en plass.

For å spare batteriet har jeg den kun på to ganger i døgnet. Når jeg kommer til camp slår jeg den på for å sende melding til de hjemme at jeg er trygt fremme. Jeg kontrollerer da også batteristatus og lader den eventuelt i soveposen. På morgenen slår jeg den på igjen for å sjekke om det er kommet noen meldinger. På denne måten holder batteriet lengst har jeg erfart.

Eller så liker vel disse batteriene aldri å bli lagret helt tomme eller helt fulle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (6 timer siden):

Litt feil antakelse det der fra min side, altså at laderen viser 100% oppladning selv om faktisk kapasitet bare er f.eks 80% av opprinnelig. Testet selv ved å la min ligge påslått til den var helt utladet. La den så til opplading og da stoppet den på 98%. Lot den ligge natten over på fortsatt lading, men den stod fremdeles på 98% neste dag. Tar ikke mer enn 98% nå altså. Straks jeg slo den på falt den ned til 97%.  (Klager ikke, har jo brukt den i noen år nå).

Det kan hende det er algoritmen som beregner kapasiteten som regner litt feil. Jeg tror noen algoritmer prøver å ta hensyn til at batterikapasiteten forringes over tid. Kanskje trenger den å lades helt ut og opp et par-tre ganger for at algoritmen skal kalibreres og regne mer nøyaktig. Bare en ren spekulasjon fra min side da.

De gangene jeg har hatt litium-batterier som feiler ( (li-ion og li-polymer, stort sett mobiltelefoner, PCer samt et par GPSer for bil) har det vært i andre enden, altså at det vises for eksempel 20-30% gjenværende kapasitet og så kommer det plutselig en melding om lavt batteri og enheten slår seg av. Når man setter i laderen fyker kapasiteten rett opp til 20-30% igjen for å lades videre derfra. Hvorfor det blir sånn aner jeg ikke. Muligens er det slik at når batteriet er slitt, så vil man ikke kunne tappe spenningen like langt ned. Hele beregningen baserer seg jo på å måle spenningen og så estimere gjenværende kapasitet ut i fra den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg uansett skulle sende en "har brutt leir, fortsetter å gå" melding brukte jeg anledning til å teste inreach 66i'en for noen uker siden i 29 minus uten å varme den først. 

Den slo seg på, og kom så langt i prosessen at den åpnet kartet og jeg fikk trykt en gang på meny knappen før den blacket ut. Batteriet var kvelden før på ca 98% (hadde sendt to-tre meldinger, har den avslått når det ikke sendes meldinger)

Ca samme skjedde med GoPro 11'en med Enduro batteri, trykte på record knappen, kameraet slo seg på og jeg fikk 6 sek med video før kameraet blacket ut.

iPhone 12 Pro Max fikk så vidt vist Apple logoen  under oppstart før den blacket ut. 

Etter 15 min på innerlomma så funket inreach 66i'en som normalt og viste 98'ish % batteri.

Samme oppførsel på Gopro'en når den hadde vært i innerlomma en liten stund.

iPhonen ble ikke testet noe mere, men hadde tilnærmet fullt batteri når den ble påslått etter turen når vi var tilbake i bilen.

Tror det er vanskelig å vite akkurat hvor temperaturgrensen går, men det aller meste av elektronikk som jeg bruker (utenom iPhone/s20) har fungert relativt greit ned til ca -20 minus uten oppvarming før bruk.

Dog slukes batteriet tilsynelatende relativt fort.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (2 timer siden):

Den slo seg på, og kom så langt i prosessen at den åpnet kartet og jeg fikk trykt en gang på meny knappen før den blacket ut. Batteriet var kvelden før på ca 98% (hadde sendt to-tre meldinger, har den avslått når det ikke sendes meldinger)

De erfaringene du skisserer der med elektronikk samsvarer med mine. Det er nok for mye å forvente at det skal fungere "out of the box" i streng kulde. Overraskelsen min var mer at enheten ble totalt svart - ikke noe som fungerte.

Etter at jeg kom hjem lot jeg den ligge påslått innendørs og den tappet batteriet som man normalt kunne forvente av en slik dings. Jeg er veldig spent på å lade den opp igjen til fullt - hvordan den vil fungere da. Listen over dingser som bør lagres inni soveposen begynner å bli ganske lang. Når det er sagt, så er vel batterlilevertiden på en slik dings tilbake til det samme som før etter at den er varmet opp til romtemeratur - f.eks. ved at man har den i lomma på jakken vil jeg tro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (49 minutter siden):

De erfaringene du skisserer der med elektronikk samsvarer med mine. Det er nok for mye å forvente at det skal fungere "out of the box" i streng kulde. Overraskelsen min var mer at enheten ble totalt svart - ikke noe som fungerte.

Etter at jeg kom hjem lot jeg den ligge påslått innendørs og den tappet batteriet som man normalt kunne forvente av en slik dings. Jeg er veldig spent på å lade den opp igjen til fullt - hvordan den vil fungere da. Listen over dingser som bør lagres inni soveposen begynner å bli ganske lang. Når det er sagt, så er vel batterlilevertiden på en slik dings tilbake til det samme som før etter at den er varmet opp til romtemeratur - f.eks. ved at man har den i lomma på jakken vil jeg tro..

Kom vel ikke så klart frem i mitt innlegg (🙈), men etter at inreach'en, GoPro'en og iPhone'n blacket ut fikk jeg ikke liv i de igjen. Måtte ha de på innerlommen og varme de litt.

Jeg varmer alltid powerbankene i soveposen eller på innerlommen før jeg bruker de til å lade enheter. (Og forsåvidt samme med enhetene som skal lades).

Det virker å være proporsjonalt med strømforbruk under lading når den og enhetene er kald eller varm, bare at man selvfølgelig får mere ut av den når den er varm.

Jeg har ikke trengt å tenke så mye på beredskapen for inreach'en siden vi har vært flere på tur når det har vært som kaldest, og det dermed er ligg sikkerhet i det, men om jeg skal ut i -20 eller lavere alene, så kommer inreach'en til å få plass i lomma på buksa.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 minutter siden):

Jeg får gjøre som jeg pleier: Slå ett slag for en liten nødpeilesender (ocean Signal PLB). 7 års batteritid, virker alltid (i teorien ihvertfall) og ingen hjemme som blir bekymret av å ikke motta «ok-meldinger».

Mindre bekymring for den som er på tur ihvertfall.

Den kan du sende melding fra til valgfri mottaker og likledes motta melding på fra valgfri mottaker ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (35 minutter siden):

Den kan du sende melding fra til valgfri mottaker og likledes motta melding på fra valgfri mottaker ?

Nei, det er en nødpeilesender som er aktivert 365 dager i året for 500kr. Den er av inntil du trykker på «hjelp meg». Sender først GPS posisjon og deretter kontinuerlig radiosignal som kan peiles om man flytter seg.

Sendes den til service (batteribytte, pakningsbytte, trykktest, funkjsonstest), så har du fortsatt lang batterikapasitet etter 7 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte min inreach nå i påsken, men jeg gjorde jo ikke noe annet enn å lade denne opp da den alltid har fungert.

Men vi tester brennere og drivstoff ved å legge det i fryseren. Fleste frysere holder rundt -18, kan det være en idé å teste nødpeilere/gps ved å legge de i frysen noen timer å se hvordan batteri takler dette?

Min inreach henger alltid tilgjengelig på meg under transport, ellers henger den som regel rett over meg i teltet. I påsken glemte jeg å slå den av etter jeg hadde sendt en melding å ble hengende gjennom natta(-19) det tappet den ikke spesielt mye men den sa ifra at den var kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Kristoffer Sandnes skrev (18 minutter siden):

Min inreach henger alltid tilgjengelig på meg under transport, ellers henger den som regel rett over meg i teltet. I påsken glemte jeg å slå den av etter jeg hadde sendt en melding å ble hengende gjennom natta(-19) det tappet den ikke spesielt mye men den sa ifra at den var kald.

Interessant.
 

Hvilken inreach modell har du?
 

Min 66i bare blacket ut uten noe notification.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (44 minutter siden):

 

Interessant.
 

Hvilken inreach modell har du?
 

Min 66i bare blacket ut uten noe notification.

Inreach mini(ikke nr 2), ga varsel på garmin fenix klokka om at den hadde lav temp. 

Har ikke noe værvarsel aktivert, sporing eller andre tilleggsfunksjoner. Bruker den til å sende melding, lokasjon ved ønske eller sos-hvis det noen gang skulle bli aktuelt.

https://support.garmin.com/en-US/?faq=2fUAPbsfGbAvFZbY89JZ4A

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Jeg får gjøre som jeg pleier: Slå ett slag for en liten nødpeilesender (ocean Signal PLB). 7 års batteritid, virker alltid (i teorien ihvertfall) og ingen hjemme som blir bekymret av å ikke motta «ok-meldinger».

Mindre bekymring for den som er på tur ihvertfall.

Ocean Signal PLB rescueME har i følge spesifikasjonen samme temperaturområde for bruk som inReach Mini 2 (har ikke sjekket de andre inReachene): -20 til +55 (PLB)/+60 (inReach).

Et tips for inReachen (og tilsvarende) er å ha med en liten batteribank som kun skal tjene som batterireserve for inReachen i nødsituasjoner og ellers ligge urørt. Jeg har en lite oppladbar og en annen liten som tar 4 AA-batterier. Den oppladbare er minst, men jeg betrakter den med 4 AA-batterier som sikrest i kulde (ubrukte relativt nye alkaliske batterier virker erfaringsmessig alltid hvis du varmer dem opp igjen). Husk å legge ved en liten USB-kabel som passer som alltid ligger der og ikke blir glemt igjen på ei hytte/mistet etter bruk. Uten den fungerer det jo dårlig me en batteribank uansett hvor full den er av strøm.

Det jeg liker best ved en PLB er at den går direkte til HRS og ikke via IERCC i Texas.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.