Gå til innhold
  • Bli medlem

La kortfell være på fjellskiene permanent?


kbruaz

Anbefalte innlegg

Etter mange år og svært mange skiturer med smørefrie langrennsski (nesten alltid uten feller) har jeg endelig gått til anskaffelse av fjellski (med kortfell, en type fell som er helt ny for meg). I dag har jeg testet disse skiene for første gang, i delvis bratt terreng, hovedsakelig i en ganske sørpete scooterløype (mildvær i dag).

Nå til spørsmålene:

Hvis jeg vet at også neste tur blir i bratt lende og at jeg derfor vil bruke fellene, er det da noen vits i å ta dem av i mellomtiden?

Og hvordan vedlikeholder man Rottefella BC Manuell-bindinger? Noe spesielt jeg bør være obs på? 

Nå står skiene (og skoene) til tørk på badet, hvor det er varmekabler. Og jeg har åpnet bindingene for å få tørket dem innvendig. Fellene er på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å tørke fellene når jeg kommer hjem, så da må de jo av. Og som oftest (hvertfall her på vestlandet) renner man hjem igjen uten feller. Tar ikke mange sekundene å ta av/på. Tviler på at det er noe negativt med å ta de av, å ha de permanent på dermiot.... det vet jeg ikke men mer sannsynlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammutton skrev (1 time siden):

Jeg pleier å tørke fellene når jeg kommer hjem, så da må de jo av. Og som oftest (hvertfall her på vestlandet) renner man hjem igjen uten feller. Tar ikke mange sekundene å ta av/på. Tviler på at det er noe negativt med å ta de av, å ha de permanent på dermiot.... det vet jeg ikke men mer sannsynlig


Jeg bor også på Vestlandet, på den nordlige delen, hvor vi har bratte fjell. Så noen steder er det praktisk å ha på feller også i nedoverbakkene, særlig på hardt føre. (Men hadde disse skiene vært smørefrie, ville jeg sikkert tatt av fellene nesten alltid, selv i de bratteste bakkene.)

Men ja, skjønner at jeg bør ta av fellene for å få tørket dem skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (På 25.3.2023 den 19.40):vet også noen kan legge langfellene over kortfellene når de av og til må på, men tror det kan bli mye styr når langfellene skal av igjen. 

Har ei venninne som driver med dette. Limet på langfjellene hennes blir alltid dårlig før mitt, og når fellene begynner å slippe midt under skiene får man en dårlig dag… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag fikk jeg endelig testet ski og feller på høyfjellet. Tråkket opp spor selv, og hadde fellene på hele veien opp. Da nedkjøringen begynte fant jeg fort ut at det gikk altfor sakte, så fellene måtte av. Fikk akkurat passe glid (uten noen smøring) og bra fart ned. På vei opp gikk jeg med tanker om at jeg kanskje burde valgt smørefrie ski, slik jeg er vant til (fra langrennsski), men opplevelsen med nedkjøring overbeviste meg om at smøreski er fullstendig overlegne. Og jeg skjønner virkelig hva som er "greia" med fjellski nå. (Har som sagt bare erfaring med langrennsski (på tur) fra før. Dette var min andre tur med fjellski, og den første på høyfjellet.)

(Fellene henger forøvrig til tørk på badet nå.)

image.thumb.png.429087e9f4cbf09d75bfd1bd382561b5.png

image.thumb.png.0869f4664962b3722bf0452c06c8032b.png

image.thumb.png.0d727eaa394fe2eec5803236f4d7c265.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et relatert spørsmål: Er det normalt at nylonkortfellene til Åsnes begynner å miste mye "hår" allerede på de første turene? Jeg måtte skrape av noe snø som klistret seg fast til den ene fellen, og opplevde da at mye hår tilsynelatende forsvant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kbruaz skrev (7 minutter siden):

Men et relatert spørsmål: Er det normalt at nylonkortfellene til Åsnes begynner å miste mye "hår" allerede på de første turene? Jeg måtte skrape av noe snø som klistret seg fast til den ene fellen, og opplevde da at mye hår tilsynelatende forsvant. 

Ja. De løseste hårene forsvinner ganske fort, men resten sitter bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kbruaz skrev (4 minutter siden):

Men et relatert spørsmål: Er det normalt at nylonkortfellene til Åsnes begynner å miste mye "hår" allerede på de første turene? Jeg måtte skrape av noe snø som klistret seg fast til den ene fellen, og opplevde da at mye hår tilsynelatende forsvant. 

Nylon-kortfellene er de mest slitesterke, så at de mister hår er ikke så vanlig. Husk å evt. skrape MED hårene ikke mot uansett type.

Nylon feller er best på hardt føre (is og skare) og på våt snø (slush). De slites ikke nevneverdig på skare og glir greit i slush. Men de glir helt elendig på tørr snø.

Til tørr snø er Mohair desidert det beste, de glir godt og sitter bra nok til det aller meste. De bør ikke brukes på skare, da kan du slite de ut på en tur, de trekker også litt vann, derfor er de ikke like bra på våt snø.

Du trenger ikke bredere fell enn 45mm, med mindre du skal trekke pulk. Jeg har "alle" bredder/typer, men bruker bare 45mm mohair og 35mm nylon til vanlig. Dette er på ski med 57mm bredde (Amundsen), 62mm (Ingstad) og 76mm (Tind).

Jeg bruker 35mm nylon fordi de har godt grep, og siden de ikke er så brede stjeler de ikke så mye glid..

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (På 27.3.2023 den 21.37):

Nylon-kortfellene er de mest slitesterke, så at de mister hår er ikke så vanlig. Husk å evt. skrape MED hårene ikke mot uansett type.

Nylon feller er best på hardt føre (is og skare) og på våt snø (slush). De slites ikke nevneverdig på skare og glir greit i slush. Men de glir helt elendig på tørr snø.

Til tørr snø er Mohair desidert det beste, de glir godt og sitter bra nok til det aller meste. De bør ikke brukes på skare, da kan du slite de ut på en tur, de trekker også litt vann, derfor er de ikke like bra på våt snø.

Du trenger ikke bredere fell enn 45mm, med mindre du skal trekke pulk. Jeg har "alle" bredder/typer, men bruker bare 45mm mohair og 35mm nylon til vanlig. Dette er på ski med 57mm bredde (Amundsen), 62mm (Ingstad) og 76mm (Tind).

Jeg bruker 35mm nylon fordi de har godt grep, og siden de ikke er så brede stjeler de ikke så mye glid..

 


Jeg tror sollys og fukt lurte meg litt og fikk det til å se ut som den ene fellen mistet svært mye hår da jeg skrapte den ute på tur. (Forsiktig, medhårs.) For når jeg kikker på den nå, hjemme, ser den helt fin ut. (Fellen ga også svært godt feste på tur opp på fjellet etter at jeg hadde skrapt den på begynnelsen av turen.) Det dreier seg forøvrig om 45 mm. Men det kan godt hende jeg investerer i et par 35 mm også etterhvert. 

 

Endret av kbruaz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kbruaz skrev (På 27.3.2023 den 20.40):

I dag fikk jeg endelig testet ski og feller på høyfjellet. Tråkket opp spor selv, og hadde fellene på hele veien opp. Da nedkjøringen begynte fant jeg fort ut at det gikk altfor sakte, så fellene måtte av. Fikk akkurat passe glid (uten noen smøring) og bra fart ned. På vei opp gikk jeg med tanker om at jeg kanskje burde valgt smørefrie ski, slik jeg er vant til (fra langrennsski), men opplevelsen med nedkjøring overbeviste meg om at smøreski er fullstendig overlegne. Og jeg skjønner virkelig hva som er "greia" med fjellski nå. (Har som sagt bare erfaring med langrennsski (på tur) fra før. Dette var min andre tur med fjellski, og den første på høyfjellet.)

(Fellene henger forøvrig til tørk på badet nå.)

image.thumb.png.429087e9f4cbf09d75bfd1bd382561b5.png

image.thumb.png.0869f4664962b3722bf0452c06c8032b.png

image.thumb.png.0d727eaa394fe2eec5803236f4d7c265.png

Ser nydelig ut! Kan jeg spørre hvilke fjellski du har? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hannebjorg skrev (På 31.3.2023 den 14.12):

Ser nydelig ut! Kan jeg spørre hvilke fjellski du har? 🙂


Takk! :) Jeg har Åsnes Breidablikk, 190 cm. Den vanlige varianten. (Altså ikke smørefrie.)

Noen bilder fra dagens tur: image.thumb.png.adc5ff31d78b9f21b7e3bd4bf48e9f11.png
image.thumb.png.c750d45194868b436f59d30363619797.pngimage.thumb.png.bd7ef9b96b10c490bdfd37d3a9c7cb43.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 24.3.2023 den 21.24):

Mine feller tørker på skiene. Går fint.

Min erfaring er også at fellene bare kan stå på. Fellene "tørker" sammen med skiene hengene i taket på boden.

 

Omnilite skrev (På 27.3.2023 den 21.37):

Nylon-kortfellene er de mest slitesterke, så at de mister hår er ikke så vanlig. Husk å evt. skrape MED hårene ikke mot uansett type.

Nylon feller er best på hardt føre (is og skare) og på våt snø (slush). De slites ikke nevneverdig på skare og glir greit i slush. Men de glir helt elendig på tørr snø.

Til tørr snø er Mohair desidert det beste, de glir godt og sitter bra nok til det aller meste. De bør ikke brukes på skare, da kan du slite de ut på en tur, de trekker også litt vann, derfor er de ikke like bra på våt snø.

Du trenger ikke bredere fell enn 45mm, med mindre du skal trekke pulk. Jeg har "alle" bredder/typer, men bruker bare 45mm mohair og 35mm nylon til vanlig. Dette er på ski med 57mm bredde (Amundsen), 62mm (Ingstad) og 76mm (Tind).

Jeg bruker 35mm nylon fordi de har godt grep, og siden de ikke er så brede stjeler de ikke så mye glid..

Støtter dette.

Jeg Har Åsnes Amundsen og bruker 45mm mohair og syntetisk. Så veksler jeg litt på fellene etter forhold og vekt på eventuell pulk. 35 mm høres ut som en god løsning når det er lite vekt med på turen.

Mohair slites veldig på hardt føre. Med det gjør også det blå plastikkfeste. Jeg har derfor alltid med meg feller med stålfeste på langtur.

 

Fellefeste som knekker..jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne S skrev (51 minutter siden):

Mohair slites veldig på hardt føre. Med det gjør også det blå plastikkfeste. Jeg har derfor alltid med meg feller med stålfeste på langtur.

 

Fellefeste som knekker..jpg

Mine utskiftede Mohair feller med stålfeste bruker jeg i reserve, om de skulle bli helt ubrukelige, blir ikke stålfestet med i søpla. Festet er verdt sin vekt i gull.

Åsnes prioriterte glid når de endret festet, men ganske dumt det ikke lenger er field repairable.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kbruaz skrev (8 timer siden):


Hvor får man kjøpt dette? 

Løse fester er ikke å få kjøpt.

Fellene med stålfeste er utgått og erstattet med de med plast+metall.

Enten må du finne en butikk som har liggende av de gamle (blå oppbevarings-bag), eller se om det er noen som selger brukte på finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kbruaz skrev (10 timer siden):


Hvor får man kjøpt dette? 

Ser de sier man ikke får kjøpt det lenger, men jeg har sett det noen steder, feks her; https://www.fjellsport.no/merker/asnes/asnes-kortfelle-syntetis-for-flas-45mm-70cm?variantId=119097&gclid=Cj0KCQjwla-hBhD7ARIsAM9tQKtjMRZ5z5h3OXvBnNUw3779R3-X39V-WqqoEa2ZNcYEd14d4kvP4XsaAhAuEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.