Gå til innhold
  • Bli medlem

Air Flake isolasjon - for godt til å være sant?


Peacemaker

Anbefalte innlegg

For litt siden tittet jeg på en lett isolert jaktjakke fra Blaser. Den var isolert med Air Flake, en isolasjon som vistnok skal inneha de samme termiske egenskapene som dun, men som er mer robust i forhold til dårlig vær. https://www.skittfiske.no/blaser/265675/blaser-m-challenger-airflake-jacket-l-huntec-camouflage?channable=056dcc696400323635363735fb&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAlcyuBhBnEiwAOGZ2S1_B_UJ99FKcjiIQVAs7fR9qJF4ImfcmRlpVnJ0HuumFfS3wLqY6ghoCY9kQAvD_BwE

Man kan lese mer om Air Flake på deres egen side: https://air-flake.com/product/

Er det noen her som har erfaring med denne isolasjonen? Er det virkelig så bra som de skriver? Hvor bra er den vs. Primaloft Gold? 

Hvorfor er det ikke flere produsenter av friluftsklær og -utstyr som bruker denne isolasjonen?

Jeg melder meg gladelig som forsøkskanin hvis de lager en fullverdig vintersovepose, liggeunderlag, tykk "dunjakke", etc., med Air Flake som isolasjon, og som holder spesifikasjonene til det utstyret jeg allerede har i dun. Dun er digg, men ikke når det blir vått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen erfaring med det men Air Flake har vert på markedet i snart 10 år nå og det har ikke tatt av i det hele tatt. Når du søker etter tester av Airflake produkter finner du absolutt ingen ting. Noen få dyre jakker her og der men thats it.

Om det er fordi Airflake er dyrt sammenlignet med ytelsen, eller om de rett og slett er dårlige på markedsføring, eller om det er andre problemer, det vet jeg ikke.

Men det som slår meg er at de ikke har gjort en innsats for å få produktet ut til testere, hvorfor har de ikke sendt ut en jakke til friluftsmagasiner og andre som tester utstyr hvis det er så bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er som med octayarn, som bla Mountain equipment bruker i en del plagg. Veldig bra materiale, men litt dyrere enn lignende, og derfor selges dårlig. Markedsføringen har også vert laber.

På air-flake sin nettside ser det ihvertfall veldig lovende ut! Når jeg en gang sliter ut Atom jakkene mine (som snart er 10 år), så går jeg gjerne for air flake.

Eller kanskje det er billigere for klesprodusentene å lage sitt eget isolasjonsmateriale og dytte inn, i stedet for å bruke sir flake (som eks. Arcteryx gjør med coreloft, og Norrøna gjorde med sine Dri membraner).

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Marius Engelsen said:

Kanskje det er som med octayarn, som bla Mountain equipment bruker i en del plagg. Veldig bra materiale, men litt dyrere enn lignende, og derfor selges dårlig. Markedsføringen har også vert laber.

Det jeg reagerer mest på er at jeg ikke fant en eneste test i det hele tatt..

 

Hvis du har et bra produkt så gir det veldig mye mening å stå på for å få det testet.  Når folk søker så burde noe komme opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske interessant. Og selv om det ikke finnes noen tester der ute, så finner man heller ikke så gode sammenligningstester mellom andre syntetiske kunstfibere uansett (?)...

Blaser lager som regel kvalitetsproduker i hvert fall (til høy pris!). Jeg har en Blaser Venture 3l skalljakke jeg er veldig fornøyd med. Hadde behovet eksistert for en ny isolasjonsjakke kunne Challenger vært kult å prøve ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 timer siden):

Kanskje det er som med octayarn, som bla Mountain equipment bruker i en del plagg. Veldig bra materiale, men litt dyrere enn lignende, og derfor selges dårlig. Markedsføringen har også vert laber.

På air-flake sin nettside ser det ihvertfall veldig lovende ut! Når jeg en gang sliter ut Atom jakkene mine (som snart er 10 år), så går jeg gjerne for air flake.

Eller kanskje det er billigere for klesprodusentene å lage sitt eget isolasjonsmateriale og dytte inn, i stedet for å bruke sir flake (som eks. Arcteryx gjør med coreloft, og Norrøna gjorde med sine Dri membraner).

 

Jeg tror du er inne på noe der. Pris vil alltid være en sterk faktor i produksjonslinjen, men kjipt for oss forbrukere hvis Air Flake priser seg ut av markedet med "det beste" syntetiske isolasjonsproduktet.

sneakyowl skrev (7 timer siden):

Ganske interessant. Og selv om det ikke finnes noen tester der ute, så finner man heller ikke så gode sammenligningstester mellom andre syntetiske kunstfibere uansett (?)...

Blaser lager som regel kvalitetsproduker i hvert fall (til høy pris!). Jeg har en Blaser Venture 3l skalljakke jeg er veldig fornøyd med. Hadde behovet eksistert for en ny isolasjonsjakke kunne Challenger vært kult å prøve ut.

Sant nok. Skulle gjerne sett en grundig sammenligningstest av de ulike syntetiske isolasjonene både når det gjelder soveposer og klær for det begynner å bli relativt mange av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.