Gå til innhold
  • Bli medlem

Lars Monsen turmat, holder det mål? Sammenlignet med Real Turmat?


squidman

Anbefalte innlegg

  • 6 måneder senere...
Annonse

Ja la ut nok en tråd om Lars Monsen turmat, der kom den dårligst ut. Men etter erfaring i sommer, skal jeg holde meg langt unna Monsen og Mountain House. Summit to Eat kan være ok, men tror jeg går tilbake til Real Turmat selv om stive priser. Takker for innleggene alle sammen! Ser ut som Monsen potetstappe kan være noe og grøt til frokost. Resten virker å være på grensen til uspiselig..bare chilli og krydder og soya protein. Ja takker for innleggene alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
squidman skrev (På 29.11.2023 den 18.13):

og soya protein.

 

Det er vel erteprotein som brukes i Monsenmaten. Eller har de endret oppskriften nylig? 

Men jeg er forsåvidt enig i at Monsen-turmat er uspiselig. Ihvertfall de ca fire variantene jeg dessverre har prøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd en pakke med Jegergryte så er jeg helt overbevist om at Monsen Turmat egentlig består av tørket elgskit.

 

Tror heller ikke at LM Turmat fremdeles er i produksjon. Alt jeg finner er på feks Sport Outlet. Slik jeg forstår det er hele LM sjappa avviklet og Sport Outlet har kjøpt alt av restelager.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (23 minutter siden):

Etter å ha prøvd en pakke med Jegergryte så er jeg helt overbevist om at Monsen Turmat egentlig består av tørket elgskit.

 

Tror heller ikke at LM Turmat fremdeles er i produksjon. Alt jeg finner er på feks Sport Outlet. Slik jeg forstår det er hele LM sjappa avviklet og Sport Outlet har kjøpt alt av restelager.

Sport Outlet har tatt over som distribusjonsledd/utsalgssted for Lars Monsen sine produkter. Dog kunne turmaten droppes.

Er kun havregrøten som er spisbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, Bjørnar Ø said:

Sport Outlet har tatt over som distribusjonsledd/utsalgssted for Lars Monsen sine produkter. Dog kunne turmaten droppes.

Er kun havregrøten som er spisbar.

Det kan hende at du har rett, men det jeg har lest er at Sport Outlet kun selger restelageret til LM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har ikke prøvd mye turmat. Men kjøpte Monsen sin pastagryte. Vanskelig å få til skikkelig, pastaen ble veldig al dente, smakte ikke all verden. Og, når jeg begynte å gå videre på turen, holdt jeg på å drite i buksa. Det var noe i denne som magen reagerte på. Urutinert som jeg var, hadde jeg heller ikke toalettpapir i sekken. Hadde nøden blitt som verst, så hadde det nok måtte blitt noen blader. 

Spiste Gilde sin biffgryte på gårsdagen tur, den var god i smak, og magen tålte den. Iallefall helt til kvelden, slapp en fjert på sofaen sent på kvelden, da trodde kona at de hadde begynt å gjødsle på jordene ute, men neida. Hun fant ut at det var meg. 

Hvilke turmat oppleves som snillest for magen? Nå som det er knusktørt i skogen, så er det greit med noe man kan lage med varmt vann fra termos. Når det ikke er tørst, så blir det nok heller litt mat fra bunnen av. En skikkelig  laget pasta carbonara krever heller ikke veldig mange ingredienser. Pasta, egg, pepper, guanciale (bacon funker det også) pecorinoost.

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Svartedauen said:

Har ikke prøvd mye turmat. Men kjøpte Monsen sin pastagryte. Vanskelig å få til skikkelig, pastaen ble veldig al dente, smakte ikke all verden. Og, når jeg begynte å gå videre på turen, holdt jeg på å drite i buksa. Det var noe i denne som magen reagerte på. Urutinert som jeg var, hadde jeg heller ikke toalettpapir i sekken. Hadde nøden blitt som verst, så hadde det nok måtte blitt noen blader. 

Spiste Gilde sin biffgryte på gårsdagen tur, den var god i smak, og magen tålte den. Iallefall helt til kvelden, slapp en fjert på sofaen sent på kvelden, da trodde kona at de hadde begynt å gjødsle på jordene ute, men neida. Hun fant ut at det var meg. 

Hvilke turmat oppleves som snillest for magen? Nå som det er knusktørt i skogen, så er det greit med noe man kan lage med varmt vann fra termos. Når det ikke er tørst, så blir det nok heller litt mat fra bunnen av. En skikkelig  laget pasta carbonara krever heller ikke veldig mange ingredienser. Pasta, egg, pepper, guanciale (bacon funker det også) pecorinoost.

Hvis du allerede har varmt vann i termos kan du like godt ha varm mat i termos. Frysetørret mat fingerer sånn passe dårlig i min mage også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (1 minutt siden):

Hvis du allerede har varmt vann i termos kan du like godt ha varm mat i termos. Frysetørret mat fingerer sånn passe dårlig i min mage også. 

Det er helt riktig, kan like så godt ha det. Men, når jeg skulle ut på tur, hadde jeg ikke noe varm mat jeg kunne ha med. Impulstur med bikkja. Noen ganger må man ha litt raskere løsninger. 

Men, hadde jeg kunne fyrt bål, eller brukt primus, så er muligheten mye større.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en god del «vanlig mat» på tur.

i frysedisken får man frosne ferdigretter med ris, kylling, grønnsaker, pytt i panne etc, som er gode. Sleng en frossen pose i sekken, så kan den spises samme dag eller neste dag.

Fjordland er også bra turmat. Pasta, tortellini, toro, taco, burger, pølser, fiskekaker. Etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svartedauen skrev (40 minutter siden):

Monsen sin pastagryte. Vanskelig å få til skikkelig, pastaen ble veldig al dente,

De aller fleste frysetørret turmatposene trenger mer tid. Jeg bruker å pakke de inn i en postpose og isolere den med noe tøy. Noen bruker egne poser gjerne laget av bobleplastkonvelutter i tyvek. Da blir de mye bedre i konsistensen. 
 

Svartedauen skrev (43 minutter siden):

holdt jeg på å drite i buksa. Det var noe i denne som magen reagerte på.

Mange reager på samme måten, spesielt om den ikke er helt ferdig når du spiser den. En del merker inneholder også mye salt, for mye etter min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Svartedauen said:

Det er helt riktig, kan like så godt ha det. Men, når jeg skulle ut på tur, hadde jeg ikke noe varm mat jeg kunne ha med. Impulstur med bikkja. Noen ganger må man ha litt raskere løsninger. 

Men, hadde jeg kunne fyrt bål, eller brukt primus, så er muligheten mye større.

 

Her er et lite tips: Putt mat (potet, pasta, ris, linser, grønnsaker, kjøtt, toropose osv.) i en kjele, kok det opp i vannet og hell alt over i en termos. Da lager maten seg selv mens du går! Så lenge det er kuttet opp i hensiktsmessig store biter er middagen klar etter en time eller to. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (28 minutter siden):

Her er et lite tips: Putt mat (potet, pasta, ris, linser, grønnsaker, kjøtt, toropose osv.) i en kjele, kok det opp i vannet og hell alt over i en termos. Da lager maten seg selv mens du går! Så lenge det er kuttet opp i hensiktsmessig store biter er middagen klar etter en time eller to. 

Som sagt, dette var en impulstur. Og, da ble det en lettvin løsning. Mattermos og selvlaget er valget på mer planlagte turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Svartedauen skrev (1 time siden):

Som sagt, dette var en impulstur. Og, da ble det en lettvin løsning. Mattermos og selvlaget er valget på mer planlagte turer. 

 

Billig og enkel turmat:

Boil in bag ris evt. hurtigris.
For litt mer smak kan man strø på "furitake".
For litt mer smak og protein/fett kan man blande inn en boks makrell i tomat.

Endret av ryback
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.