Gå til innhold
  • Bli medlem

Gassbrenner og gamle Trangia-kjeler?


Kia Ora

Anbefalte innlegg

Hei, på mine siste års teltturer har stort sett andre fraktet med gassbrenner og kjeler. Helt til jeg i fjor plukket med mitt svært gamle stormkjøkken og rødsprit. Og du verden hvor uendelig lang tid det tok å steke våre Toro pannekaker... det blir ikke gjentatt, for å si det sånn. Vi mente vi brukte det riktig også. Så nå har jeg skaffet meg en Eagle gassbrenner på 3.5 kW med slange. Visstnok god i tester, denne modellen går vel under flere navn, for øvrig.

Spørsmålet: Hvordan er erfaringene med gamle tynne Trangia-kjeler og gassbrenner? Fungerer kjelene OK til dette, med tanke på tykkelse/kvalitet? Nå har jeg en bra og stor nyere stekepanne i tillegg, så jeg ønsket ikke en brenner tilpasset stormkjøkkenet, som jeg ser også finnes.

Innspill?

Endret av Kia Ora
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Funker som bare det, null stress! Har brukt mine Trangiakjeler på bensinbrenner i hele vinter. De blir etterhvert svarte som kull under, men de beholder formen intakt. Dette med soting er jo en uting da det setter stygg farge på tilstøtende utstyr i sekken, men farlig er det ikke. Når sant skal sies så vedvarte sotproblemet også når jeg byttet til ny kjele av annen herkomst. Bensinbrenner soter forøvrig snevet mer enn gassbrenner gjør etter min erfaring. Det er da noe.

  • Liker 1
  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (7 timer siden):

Funker som bare det, null stress! Har brukt mine Trangiakjeler på bensinbrenner i hele vinter. De blir etterhvert svarte som kull under, men de beholder formen intakt. Dette med soting er jo en uting da det setter stygg farge på tilstøtende utstyr i sekken, men farlig er det ikke. Når sant skal sies så vedvarte sotproblemet også når jeg byttet til ny kjele av annen herkomst. Bensinbrenner soter forøvrig snevet mer enn gassbrenner gjør etter min erfaring. Det er da noe.

Digresjon: Dette skjønner jeg ikke helt hvordan du får til. Det må brenne noe voldsomt urent i brenneren din?

Brukt bensinbrenner på _mange_ turer med Trangiakjeler, og de er like rene under som om det skulle vært fyrt med gass (altså mer eller mindre helt rent).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Digresjon: Dette skjønner jeg ikke helt hvordan du får til. Det må brenne noe voldsomt urent i brenneren din?

Brukt bensinbrenner på _mange_ turer med Trangiakjeler, og de er like rene under som om det skulle vært fyrt med gass (altså mer eller mindre helt rent).

Har alltid klar og ren blåfarge på brenneren så er litt usikker selv. Trangiasettet mitt har gått i arv fra fattern som kjøpte det på 60-70 tallet. Kan det ha noe og si tror du? Som nevnt skjer dette også med gassbrenner. Er på ingen måte et unikt bensinbrenner-problem. 
Har tenkt det må ha noe med materialene å gjøre. 
 

Selve brennskålen til bensinbrennerne mine er nesten ikke sotet…? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal mye til før kjeler som har innhold blir skadet av bruk på forskjellig type brennere. Men sett aldri en tom kjele på brenneren. Da blir det veldig fort problem. Det er er innholdet i kjelen som hjelper til med å "overta varmen du tilfører" for å holde kjelebunnen i akseptabel temperatur. Uten innhold blir kjelen fort alt for varm da de fleste bluss kan sammenlignes med å sette en tom kjele på en kokeplate hjemme som står på maks. De fleste brennerne har 2000W og oppover, noe som er en del mer enn en vanlig kokeplate hjemme på fullt og selv ikke der setter man tomme kjeler på plata på maks...

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eigentleg eit litt rart spørsmål. Det er jo ingen stor forskjell på ny og gamal aluminium.

Fordelen med Trangia, er at dei har halde seg til same dimensjonar i alle år, og leverer enkeltdeler. Så det er enkelt å erstatte gamle delar med nytt ved behov. Sjølv har eg bytta ut den eine kjelen med ein ny kjel med belegg. Slik at eg har ein rein aluminiumkjel til koking og slikt ein ikkje treng nonstick-belegg, og ein annan kjele til slik matlaging der belegget gjer ein positiv forskjell. Eg har aldri sett andre kjelesett som gjev meg den moglegheita.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.