Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruktmarked for telt


ingen87

Anbefalte innlegg

Jeg har den siste tida vært på utkikk etter et 4-sesongerstelt som er hakket enklere å ta med seg i ryggsekk enn mitt Spitsbergen X-trem. I den forbindelse har jeg  abonnert på diverse teltmodeller på Finn.no og søker sånn smått i "Marketplace" på Facebook. Jeg registrerer at brukte telt står seg utrolig godt i pris, og flere av de modellene jeg finner interessant har høyere pris på bruktmarkedet enn "tilbudspriser".

Eks: Exped Orion 2 Extreme. Siden Juni 2022 har prisen på dette teltet ligget mellom 6299,- og 9999,- (jfr. Prisguiden). På disse seks månedene har prisen vært 6219,- eller 6599,- i fire av månedene. Samme telt ligger på 6500 ,- og 8000,- på Finn.no.

Eks 2: Helsport Fjellheimen Pro 3 Camp. Et skikkelig jo-jo-telt på prisutvikling. Det siste året har det ligget mellom 3999,- og 7999,- nytt. På Finn.no ligger de ute fra 4 500,- til 6900,-

Det slår meg at bruktmarkedet kanskje ikke er det rette plassen å lete, med unntak Hilleberg som ser ut til å sjeldent komme på tilbud (tilbud på fjellsport.no for tida - feks Nallo, koster det samme nytt som brukt). Det lureste ser ut til å være å vente på at "riktig" telt kommer på tilbud / kampanje, da det ser ut som at denne prisen oftere er lavere enn bruktprisen. 


Er det andre plasser man bør være observant for brukte telt? Kanskje er ikke finn.no rett plass?  Det virker som om det er mange som kjøper telt på tilbud og selger de når prisene går tilbake til "vanlig" pris. Antar at en del spekulerer i dette. Det registrerte jeg for to år siden, når jeg kjøpte Ringstind på søndagskupp på XXL. Uka etter spratt det opp titalls Ringstind i Finn.no-varslet. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pinsj.no er også en voksende arena for å finne brukt turutstyr.

Jeg observerer for øvrig det samme som deg etter å ha satt opp noen søkevarsler på Finn. Det aller meste er såppas høyt priset at jeg heller ville kjøpt nytt for en marginalt høyere sum. Men, det hender det dukker opp telt fra noen som er ute etter å bli kvitt noe fort. F.eks. i helgen så jeg at det ble lagt ut et nesten ubrukt Bergans Wiglo LT4 til Kr 3000. Det er ganske fin pris, og teltet ble selvsagt solgt med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet flere telt brukt. De fleste lang under det de har etterspurt på Finn. Jeg har henvist til prisutvikling, hva teltene koster på kampanjer og hva som er normmal salgspris brukt og har sjelden møtt motsand mot mitt forslag til pris når de har skjønt at man sitter inne med en del kunnskap om teltene. De aller fleste søker bare opp hva telt ligger ute for på Finn og legger seg i øvre del der for å få igjen mest mulig for teltet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ingen87 skrev (6 timer siden):

Er det andre plasser man bør være observant for brukte telt?

Barents outdoor selger brukte telt (varierende merker, ikke bare barents outdoor).

Enig med @Marius Engelsen i at du bør gi et bud, gjerne når det samme teltet er på tilbud og du kan vise til tilbudsprisen. Man bør også argumentere med at man har mye bedre reklamasjonsrett når man kjøper et telt i en butikk, så derfor bør man få et godt avslag i forhold til butikkpris. Det er i hvertfall en regel jeg holder meg til.

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja følger med på Barents Outdoor sitt bruktmarked. Der er prisene godt under halv pris. Jeg var nær med å kjøpe Spitsbergen Pro der, men var solgt når jeg bestemte meg. Noen som vet hvor ofte de legger ut? Legger de ut fortløpende?

 

Sikkert bare jeg som er for sjenert og konfliktsky til å "melde" noe annet enn de ber om 😆

Endret av ingen87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt abonnement på en rekke telt-søk på finn.no i over et år. Ser det samme som deg ang priser. Har derfor endt opp med splitter nye telt til gode tilbudspriser. For som Skogens Stønn skriver, da får jeg også reklamasjonsrett med på kjøpet. Man skal følge veldig godt med og være rimelig kjapp i avtrekkeren for å få tak i telt på bruktmarkedet som er verdt prisen. 

Sånn sett er det mye mer lønnsomt å abonnere på prisguiden og prisjakt, enn finn!

 

Endret av Kaffikjerring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg legger ut ting på finn så forventer jeg at folk pruter så prisen settes jo litt høyere enn det jeg må ha for å akseptere bud. 

Solgte et 4 år gammelt Reinsfjell SL2 i sommer, og kjøpte nytt telt for en lavere pris. (Sea to Summit Telos TR3). Nå er riktignok Reinsfjell et veldig ettertraktet telt, men ganske merkelig å kunne selge en 4 år gammel vare og kjøpe seg ny for samme sum. 

Om du får tak i nytt telt på tilbud så er iallefall risikoen for å tape penger på det veldig lav om det skulle vise seg at du ikke liker teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

djing0 skrev (18 minutter siden):

Når jeg legger ut ting på finn så forventer jeg at folk pruter så prisen settes jo litt høyere enn det jeg må ha for å akseptere bud.

Eg vurderer ikkje noko som ligg ute til høgare pris enn det eg er villig til å betale.

Eg kjøper heller nytt, enn å byrje å prute på alt for høg pris på brukt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (23 timer siden):

Man bør også argumentere med at man har mye bedre reklamasjonsrett når man kjøper et telt i en butikk, så derfor bør man få et godt avslag i forhold til butikkpris. Det er i hvertfall en regel jeg holder meg til.

;-)


Reklamasjonsretten er den samme om du får med kvittering, 2 eller 5 år fra kjøpsdato.

Jeg kommer gjerne med ett bud på en vare, men jeg synes ikke det er noe særlig å legge fram en masse argumenter om at prisen selger vil ha er feil. Det er selgers vare og han/hun setter den prisen han/hun vil, selv om man selv tror man vet best

Har fått en del kranglefanter i innboksen som nærmest vil man skal gi bort tingene sine, og kaster vekk masse tid på å høre på en hel haug med grunner på hvorfor varen skal selges billig.

Er det lang leveringstid, eller tomt i butikkene, er det heller ikke uvanlig at brukt er dyrere enn nytt.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):


Reklamasjonsretten er den samme om du får med kvittering, 2 eller 5 år fra kjøpsdato.

Jeg kommer gjerne med ett bud på en vare, men jeg synes ikke det er noe særlig å legge fram en masse argumenter om at prisen selger vil ha er feil. Det er selgers vare og han/hun setter den prisen han/hun vil, selv om man selv tror man vet best

Har fått en del kranglefanter i innboksen som nærmest vil man skal gi bort tingene sine, og kaster vekk masse tid på å høre på en hel haug med grunner på hvorfor varen skal selges billig.

Er det lang leveringstid, eller tomt i butikkene, er det heller ikke uvanlig at brukt er dyrere enn nytt.

Joda, du har rett i alt du sier, men som selger kan du jo bare si at du ikke er interessert i å selge til den prisen. Hvorfor du som selger skulle kaste bort masse tid hvis du allerede vet hva du skal ha for produktet skjønner jeg ikke. Da er det jo bare å si nei. Eller mener du at du da skal prøve å overbevise kjøper om at det er han som krever feil pris på varen? Å gi et bud lavere enn utbud og samtidig et godt argument for hvorfor du gjør det må da være helt greit mener jeg.

Når det gjelder reklamasjonsretten må du kunne bevise at det var en feil med produktet da det ble kjøpt av forrige selger og at det ikke er selgeren som er skyld i feilen. Han må heller ikke ha fått noen form for kompensasjon for dette (for eksempel avslag i prisen). Men ellers er det helt korrekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Priserna varierar även över året tex sommar tält köper man på hösten och säljer på våren omvänt med vintertält. Finn.no ägt av Schibstedt och Blocket .se har du som köpare möjlighet att testa köpet och är du osäker passar vissa på att reklamera och då får du tot 8 d test tid.

S

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Hvorfor du som selger skulle kaste bort masse tid hvis du allerede vet hva du skal ha for produktet skjønner jeg ikke. Da er det jo bare å si nei. Eller mener du at du da skal prøve å overbevise kjøper om at det er han som krever feil pris på varen?

Dessverre er det sjeldent jeg får henvendelser som begynner med: «Jeg kan gi halv pris for varen», så svarer man «nei, kun prisen i annonsen er aktuell» og så er det stille i fjøset. Det blir jo fulgt opp fra kjøper om han er interessert, og kommer en masse dumme argumenter til hvorfor han mener han skal betale mindre for varen enn det som står i annonsen.

Noen ganger er det også folk som er kjempeinteressert i en vare, men rett og slett ikke har nok penger og prøver hva som helst og gir andre ting i innbytte for å få ned prisen.

Det hjelper sjelden å skrive «ferdig prutet», folk leser bare det de vil.

Det er bare fantasien som setter grenser for hva som utspiller seg på finn, man må jo også være åpen for spørsmål om man skal få til ett salg. Noen er verre en andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):


Når det gjelder reklamasjonsretten må du kunne bevise at det var en feil med produktet da det ble kjøpt av forrige selger og at det ikke er selgeren som er skyld i feilen. Han må heller ikke ha fått noen form for kompensasjon for dette (for eksempel avslag i prisen). Men ellers er det helt korrekt.

Har aldri opplevd å måtte bevise noe som helst. Om feilen er laget av deg selv eller selger er jo samme sak, da er det feil bruk av produktet og ikke en reklamasjon. Har liggeunderlaget delaminert, så har det delaminert og du får nytt på garanti/reklamasjon. Jeg har reklamert på telt som ikke er kjøpt i mitt navn, null problem. Med bruktbil pleier ikke dette å være noe problem heller.

Finnes sikkert unntak, men som forbruker kan man reklamere oppover i slagskjeden og forhandler sitter med en evt. bevisbyrde om de mener varen er brukt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

og forhandler sitter med en evt. bevisbyrde om de mener varen er brukt feil.

Kun de første 6 månedene. Det er viktig å skille mellom reklamasjon og garanti. Reklamasjon gjelder forbrukerkjøpsloven. En mangel med en ting er noe som er til stede i det den selges (men kan selvsagt gjøre seg gjeldende senere, ved for eksempel at en dårlig laminering går opp i sømmene etter at produktet er tatt i bruk). Garanti kan utvide rettighetene etter forbrukerkjøpsloven slik at du allikevel får "reklamert" på et produkt selv om du ikke har rett til det etter forbrukerkjøpsloven. Det er også mange andre ting som er mangel etter forbrukerkjøpsloven enn bare feil på produktet. Hvis du har fått feil informasjon som ville betydd noe for salget er det også en mangel ved tingen, for eksempel at selger sier at noe er vanntett, men det viser seg at det ikke er det og at produsenten heller aldri har lovet at den skal være vanntett.

 

Min kommentar gjaldt reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven. Om reklamasjon sier blant annet forbrukerkjøpsloven:

"Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet."

og

"Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere.
Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art."

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 timer siden):

Har aldri opplevd å måtte bevise noe som helst. Om feilen er laget av deg selv eller selger er jo samme sak, da er det feil bruk av produktet og ikke en reklamasjon. Har liggeunderlaget delaminert, så har det delaminert og du får nytt på garanti/reklamasjon. Jeg har reklamert på telt som ikke er kjøpt i mitt navn, null problem. Med bruktbil pleier ikke dette å være noe problem heller.

Finnes sikkert unntak, men som forbruker kan man reklamere oppover i slagskjeden og forhandler sitter med en evt. bevisbyrde om de mener varen er brukt feil.

Kan også nevne at det er kjøpsloven som gjelder når du kjøper av andre enn en butikk, ikke forbrukerkjøpsloven. Det vil si at du egentlig må få selgeren til å reklamere for deg (men jeg antar at i de fleste tilfellene vil det i praksis gå helt greit om du reklamerer på vegne av selgeren). Bare husk at hvis første kjøpet ikke kom under forbrukerkjøpsloven, for eksempel hvis tingen ble kjøpt av en bedrift, så vil du ikke ha noen mulighet for reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven i det hele tatt. Da må du gå til kjøpsloven (eller eventuell garanti). En forskjell på kjøpsloven fra forbrukerkjøpsloven er at man kan avtale seg fra den, noe man ikke kan med forbrukerkjøpsloven, så man skal være veldig obs om det står at tingen selges som den er.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos..

Røyk på et Hilleberg Akto på Fjellsport.no sitt utstyrssalg (30%). Anser det som lav risiko å få solgt Ringstind-teltet mitt til tilnærmet "innjøpspris" (det jeg betalte for det, ikke butikkenes innkjøpspris).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd å være kjøper på bruktmarked og frustrert over høyt prisnivå, var det derimot helt greit å være selger.

Fikk 4 500,- for Ringstind SL 1 med footprint, som jeg betalte 4 648,- for i 2021.  Hadde flere interesserte, og kunne sikkert fått enda mer for teltet. Dette var det billigste Ringstind SL på Finn.no (noen billigere pro-telt), men følte jeg ikke kunne ta mer enn jeg hadde betalt. Jeg tror dessuten at dette var det eneste med footprint inkludert, og må nesten være finest brukt (har kun sovet to netter i mitt, pluss et prøveoppsett).

Praktiserer som regel halv pris, men måtte møte min frustrasjon over høye bruktpriser, med samme mynt. Hyklersk som jeg er! :D

Endret av ingen87
  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.