Gå til innhold
  • Bli medlem

Alfa bc skisko - dårlig innfesting av bøyle ?


Leiku

Anbefalte innlegg

On 3/27/2023 at 10:54 PM, Lars Erik Moen said:

Forøvrig,  når det gjelder Rottefella så føler jeg at jeg ikke er helt ferdige med dem. Produktmedarbeideren argumenterte hardt på at de har lav feilrate og viste til strekktesten sin. Jeg på den andre siden stod med den løse bøylen i hånda. Kanskje et bevis på at laboratorietesten ikke kan sammenlignes med 200 mil over fjell og vidde under varierende forhold.

Det er vanskelig å forbedre seg hvis man ikke vil innrømme at man kan ta feil.

Jeg måtte le da jeg leste dette. Det minnet meg om «Norwegian Blue»-sketsjen:

https://www.youtube.com/watch?v=4vuW6tQ0218

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (På 8.1.2023 den 9.15):

Ser der ja. Dette må man tydeligvis være forberedt på at kan skje på langtur.

De selger små todelte sprøyter med 5-minutters epoxy, og superlim i 3grams tuber. Om man får tatt ting inn i teltet, varmet opp med brenneren, og vasket delene med rødprit, vil det kanskje gå å gjøre en feltreparasjon?

 

9542A436-D06B-4DB1-9552-0BAC03411568.jpeg

Samme skjedde med mine Alfa polar aps, der kom bøylen helt ute i en lang utforbakke og sto igjen i skia,, tryna godt!

Jeg var 35 km fra næmeste vei, hadde med 3 Alaska Huskier som jeg brukte til trekk, kom meg til ei koie, der var noe enkelt verktøy, hadde superlim i rep posen min, fikk entret bøyla inn i hullene og et lite stykke inn, reperasjon holdt 700 meter, heldigvis var det scooterspor fra reindrifta helt til nærmeste vei, så jeg sto på skien med løs sko 35 km,,med flinke hunder som trakk meg hjem, Fikk satt på plass bøylen da jeg kom hjem og hadde skrustikke jeg kunne bruke, uten skru stikke er det i mine øyne umulig å få den på plass.

Fikk nye sko av Alfa etter en del diskusjon....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom B skrev (5 timer siden):

Samme skjedde med mine Alfa polar aps, der kom bøylen helt ute i en lang utforbakke og sto igjen i skia,, tryna godt!

Jeg var 35 km fra næmeste vei, hadde med 3 Alaska Huskier som jeg brukte til trekk, kom meg til ei koie, der var noe enkelt verktøy, hadde superlim i rep posen min, fikk entret bøyla inn i hullene og et lite stykke inn, reperasjon holdt 700 meter, heldigvis var det scooterspor fra reindrifta helt til nærmeste vei, så jeg sto på skien med løs sko 35 km,,med flinke hunder som trakk meg hjem, Fikk satt på plass bøylen da jeg kom hjem og hadde skrustikke jeg kunne bruke, uten skru stikke er det i mine øyne umulig å få den på plass.

Fikk nye sko av Alfa etter en del diskusjon....

Hvor gamle var skoa da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom B skrev (7 timer siden):

Samme skjedde med mine Alfa polar aps, der kom bøylen helt ute i en lang utforbakke og sto igjen i skia,, tryna godt!

Jeg var 35 km fra næmeste vei, hadde med 3 Alaska Huskier som jeg brukte til trekk, kom meg til ei koie, der var noe enkelt verktøy, hadde superlim i rep posen min, fikk entret bøyla inn i hullene og et lite stykke inn, reperasjon holdt 700 meter, heldigvis var det scooterspor fra reindrifta helt til nærmeste vei, så jeg sto på skien med løs sko 35 km,,med flinke hunder som trakk meg hjem, Fikk satt på plass bøylen da jeg kom hjem og hadde skrustikke jeg kunne bruke, uten skru stikke er det i mine øyne umulig å få den på plass.

Fikk nye sko av Alfa etter en del diskusjon....

Okey, dette er jo nyttig kunnskap.

Kunne man klart det med en tang, eller ved å varme bøylen over primusen før man skyver den inn med tang?

Siden den skal inn i en hylse på en plate, så må den gjerne files før man setter den på plass, om man ikke har skrustikke i repkittet…

Jeg så ett forslag på facebook. Han hadde en bolt, som passet nedi bc bindingen (altså samme diameter som bøylen). Denne surret han fast i skoen. Så ut til å fungere ok til å komme seg til siviliasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 23.2.2024 den 8.46):

Okey, dette er jo nyttig kunnskap.

Kunne man klart det med en tang, eller ved å varme bøylen over primusen før man skyver den inn med tang?

Siden den skal inn i en hylse på en plate, så må den gjerne files før man setter den på plass, om man ikke har skrustikke i repkittet…

Jeg så ett forslag på facebook. Han hadde en bolt, som passet nedi bc bindingen (altså samme diameter som bøylen). Denne surret han fast i skoen. Så ut til å fungere ok til å komme seg til siviliasjonen.

mener jeg måtte tvinge den i en bestemt posison før den entret hullene, måtte bruke ganske mye makt selv med bøylen i skrustikka, så å få gjort godt nok til at det holder i felt ser jeg på som vanskelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Patenten på vanlig NNN er utgått, og Fischer har kommet med Turnamic og Salomon med Prolink. NNN-BC er vel også utgått, men det er kanskje et mye mindre marked og jeg ikke sett noe fra andre produsenter ennå.

Rottefella har nå også kommet med SkateX, som er en erstatning for NNN, men visst kun for skøyting: https://rottefella.com/nb_NO/discover-skatex
Det er selvfølgelig patentert og proprietært, men ser litt fint ut.

Jeg syns Xplore virker som et bedre system enn 75mm og NNN-BC, selv om ikke alt er perfekt der heller. Bredden på Xplore er ca. 70mm og tech ser ut til å ligge på ca. 65mm, så hvis noen vil modifisere så kan kanskje Xplore-sålen brukes som utgangspunkt for tech-innfesting. Det er litt trist at Xplore er proprietær, patentert og ikke tech-kompatibel, men utvikling koster og jeg forstår at Rottefella må tjene penger. En åpen standard kunne dog gitt mer utvikling og flere alternativer.

For min del så er 75mm død, med Xplore på turskøyter og fjellski og NTN/TTS på telemark. NNN-BC ble det aldri til at jeg kjøpte. På brukt utstyr er dog utvalget på 75mm og NNN-BC mye større. Det blir spennende å se på utviklingen framover.

Endret av rokkitan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, rokkitan said:

For min del så er 75mm død

Oh shit!!!

Hadde jeg visst det hadde jeg ikke kjørt hele strekningen mellom Sota Sæter og Finse (flere ganger) på et par døde sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var innom søppelfyllinga i fjor høst og der sto det hundrevis av par ski. Flere med 75mm binding. Jeg kastet mine siste med 75 mm for en måned siden da gikk skiene rett i restavfall. Ikke noe gjenbruk eller oppsamling på vår søppelfylling denne våren. Burde kanskje skrudd bindingen av og gitt bort her på forumet. Kanskje ikke død men trist å se at det går som søppel.

Litt off topic. Er fornøyd med bc og har gått med Explore siste to sesonger. Var også fornøyd med 75mm den gang. Asolo Morgedal var gode sko etter noen måneder med inngåing. 

Tore

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest denne tråden er jeg blitt enda mer trygg på at jeg skal fortsette med 75mm-bindinger på fjellskiene mine en god stund til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
torese skrev (På 9.3.2024 den 21.50):

Var innom søppelfyllinga i fjor høst og der sto det hundrevis av par ski.
...
Var også fornøyd med 75mm den gang. Asolo Morgedal var gode sko etter noen måneder med inngåing. 

Jeg blir deprimert at slikt, men det er "bruk og kast"-samfunnet. Asolo Morgedal var skoene jeg brukte før jeg byttet de ut for to å siden. De var temmelig slitt, så det var på tide. De fungerte dog fra dag en for meg.

Og etter å ha sett hvordan alle tre systemene feiler, så føler jeg meg ikke 100% trygg på noe system. Det nærmeste er kanskje 3-pin med vaier og randsydde sko.

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.