Gå til innhold
  • Bli medlem

Brenneropplegg i boks til pulk?


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal montere en Omnifuel på plate og oppbevare dette i en boks på turer med pulk.

Har gått noen runder mellom ulike butikker på jakt etter noe som passer sammen.

Ideelt så passer boksen perfekt i en Paris pulk og har låsemekanisme. Og ideelt så passer skjærefjøla ned i bunnen av boksen som kan lukkes med brenneren og en liter flaske fuel påmontert.

Kom nesten i mål på en boks men så målte jeg bunnen, fremfor stole på oppgitte mål, og da passet det ikke.

Kan noen anbefale et oppsett som passer sammen?

Takk!

Endret av Chirsbom
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uten å ha et konkret svar her, men har lekt en del med lignende tanker:

Ville det ikke vært bedre å hatt en ferdig montert brenner + flaske (avkoblet) festet på innsiden av lokket til en boks av noe slag? Altså man oppbevarer boksen opp-ned, og åpner den ved å ta av boksen, ikke lokket... Om det gir mening. Hvorfor ha en egen plate til brenneren når et lokk på boksen vil gjøre akkurat samme nytte?

Jeg har ikke det ultimate systemet (enda), men bruker per nå plastikklokket på ene pulk-boksen min til å ha flaske og modifisert Trangia stormkjøkken + Omnilite Ti på. Det er litt mye "montering" hver gang systemet skal opp, så det kan godt hende jeg kommer til å prøve å bygge noe ala det jeg beskrev over en gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Chirsbom endret tittelen til Brenneropplegg i boks til pulk?
sneakyowl skrev (3 timer siden):

Ville det ikke vært bedre å hatt en ferdig montert brenner + flaske (avkoblet) festet på innsiden av lokket til en boks av noe slag? Altså man oppbevarer boksen opp-ned, og åpner den ved å ta av boksen, ikke lokket... Om det gir mening. Hvorfor ha en egen plate til brenneren når et lokk på boksen vil gjøre akkurat samme nytte?

En god tanke. Øvre del av boksen jeg droppet ville passet på tvers i pulken. Kan skru fast en skjærefjøl i lokket, og feste kroker i det. Skal sjekke litt. Takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (1 time siden):

Da må jeg begynne å skjære i noe som kan bli flisete og fælt. Det kan jo seff gå, men foretrekker en enklere løsning om det finnes.

De fleste, inkuldert meg, har brukt 4-6mm kryssfinér. Kappes til ønsket størrelse så bruker man sandpapir på de flisete kantene.

Da får man en sterk og lett plate med god friksjon mot snøen. (Ikke lakk den på undersiden, da sklir den på snøen).

Enkleste løsning jeg kommer på, bortsett fra MSR XGKII med Trillium basen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (58 minutter siden):

Grunnen til at jeg har brukt kasse er for å samle drivstoff og brenner på en plass. Blir det en lekkasje er det stor sjans for at dette holder seg på plass inne i kassen.

Snur du den er ikke den effekten til stede lengre. 

Veldig godt poeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri helt klart å bestemt meg om jeg liker kasser. Det er såklart veldig praktisk med få koli, men kassene tar opp ekstra plass og høyde i pulken.

Jeg pakker en bedre og lavere pulk uten kasser. 5cm ekstra høyde på en pariser kan utgjøre mye på stabiliteten, spesielt om man benytter seg av bedding og teltpose i tillegg. Fuel havner da i dobbel/trippel-plastpose stående i pulken.

Som @Marius Engelsen nevner er kryssfiner et genialt matriale å lage en brennerplate av. Den kan skjæres ut med simple verktøy som panelsag, baufil, stikksag eller båndsag. En panelsag river faktisk litt så jeg har fått minst etterarbeid ved å bruke en baufil 😂 de rufsete kantene pusser du enkelt ned med sandpapir.

I stede for å ha ferdig montert oppsett hadde jeg sett på mulige løsninger for å kunne sette sammen og ta ifra hverandre brenner og plate enkelt. Her kan man bruke forskjellige løsninger. 

Flasken ønsker man å koble ifra brenneren under transport, ferdes man i kaldt vær kan det være lurt å ha pumpen nedpakket i en zip-lock-pose å ha denne i en lomme nær kroppen. Pumpa er som regel den delen som gir mest trøbbel når det kommer til bensinbrennere.

20220412_192622.thumb.jpg.7084a4978d71e0a3403d5a42acce1ff1.jpgOmnifuel montert på en bit laminatgulv. Er man opptatt av vekt er ikke spennen fra wurth førstevalget, se heller etter en skistropp med borrelås.

20221124_204832.thumb.jpg.ff5f77a1ea3ba9abbe787643ef356cfd.jpgIMG_20221026_001812_875.thumb.jpg.733ec770660e8c8c9f2b1492527270a0.jpgDe to siste er ikke helt relevant, men det er laget en løsning slik at brenneren kan bare skyves i lås uten å måtte skru på noe. Dette er nok enklere å oppnå med de to msr brennerene enn omnifuel. Den ene er ikke helt hyllevare lenger, men er laget slik at begge to kan låses i posisjon med samme system.

På Omnufuel er det mulig å lage to faste låsepunkt for to av beina mens det tredje må enten skrues på plass eller bruk av strikk/gummiline. 3 stk øyeskruer eller L-krok/skruer(bildeoppheng etc) funker fint for å låse en omnifuel i posisjon og det vil ikke kreve noe form for verktøy ved montering eller demontering. Eneste er at kanskje gjengene blir slitt over tid.

Bare noe inspirasjon/tips

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (57 minutter siden):

Jeg har aldri helt klart å bestemt meg om jeg liker kasser. Det er såklart veldig praktisk med få koli, men kassene tar opp ekstra plass og høyde i pulken.

 

Jeg har gått over til å pakke i Ikea poser. De lukkes med en karabinkrok. Men jeg har trekk på pulken, det må man ha om man ikke skal bruke bagger som kan lukkes helt eller kasser.

Kassene tar litt mye plass, og knuser for lett under heftige nedkjøringer på hardt føre 😆😆

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har komlett trangia med inbyggd Optimus 207 och satte bränsleflaskan i snön då mitt kök fungerar med både stående och liggande flaska då plastalangen går ner ända till botten.

Skivan så bred som pulkan är i botten längden ca 3x diam på vindskydd och sedan är köket lev med en rund isolerad AL platta som passar på öppningen på ett vänt vinskydd är nog tänkt att kunna placeras direkt på lite tillplattad snö av en spade eller varför inte på bladet av en stor spade (de blad som har org hål skulle gå att med något system med hakar att sätta brännaren på så sparar man vikt och plats i pulkan och ett band för flaskan på hand taget spec för moderna teleskop eller demonterbara skaft jag har haft 2 spadar med och skulle en spade skadas av ev brand så finns ju en kvar.)

Mitt nya Optimus polaris som är reservkök så länge kanske vid tid får en platta med fäst hakar jag vill nog helst ha köket ihopmonterat för att det ej ska gå sönder vid ev pulka vält el dyligt.

Gängan på  båda pumparna är samma så sparar man extra flaskor har 3x 1L + 0.4 org så spill i fält har hitils undvikits(haft t-sprit i små plastflaskor men en mindre thermos kan ju vara säkrare)

Att ha kök utan vindskydd i Abside ger ju mer lufttillförsel och borde då ge mindre CO men mitt gamla  kök är ju även tänkt vara ett nödkök som skulle fungera ute vilket det gör iaf 10-15 m/s om man själv tar vind med kroppen eller gräver ner lite i en stor grop.

Har jag brännaren monterad och sätter ett litet skydd på kopplingen är ju köket klart på någon sekund att starta då pumpen alltid sitter i en flaska då bara en säkerhetsventil och själva pumphandtaget lika en liten AL knopp sticker upp och går ej sönder om den ej tappas i sten från hög höjd.Och några 20 pumpslag behövs ej utan endast några vid nästan full flaska.

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (11 timer siden):

Det tar jo ganske mye plass om man skal ha det ferdig montert i kasse, om det har noe å si.

Det er kanskje det største problemet med forslaget mitt, og kanskje grunnen til at jeg fortsatt er fornøyd nok med Trangia stormkjøkken (3 kjeler, kaffekjele, stekepanne, Omnilite-brenner inni) og bensinflaske hver for seg. Med en egen boks rundt brenner og flaske bygger det veldig mye volum, til og med uten at kjelen(e) som egentlig er største komponent her er inkludert...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia kan ju välta det med men krävs nog barn eller en hund,men en liten brandfilt skulle jag ha med då pälsen och kläder på barn brinner ju bra.

Funderade en gång på ha 2 kök på samtidigt men det kan nog sluta illa då det kan vara svårt att vara konc på 2 ställen som man/herre men tar mig friheten att ordna lite med packningen eller kolla på tel/gps samtidigt även det en risk eller med maten eller äta om vattensmältning till ev värmeflaska eller thermos för dagen på morgonen.

Man kan ju vara så trött att man knappt orkar fixa med maten efter tex en lång backe och gropgrävning och då ska man ej ha mer än ett projekt på gång,har nog hänt att någon somnat om varit själv på tur och i bästa fall köket slocknat och vattnet svalnat men kan ju bli så illa att lågan slocknar av någon anledning tex kokar över  och bränsle gas stömmar ut och risk för olycka.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i mange år Omnifuel og drivstoffflaske montert på finerplate, noe som fungerte godt på alle måter. Dog, etter et allvorlig uhell, fikk jeg en lengre periode der en frykt for slangebrennere fikk sette seg.

Situasjon er nå litt mer under kontroll, og tester ut Kovea Booster +1 i skrivende stund. Ønsker det samme som trådstarter. Prøver ut en plast "koffert" fra Biltema, og foreløpig virker dette som en ok løsning. Likevel, kommer til å teste dette over lengre periode for å få mer oversikt/erfaring. Kassa passer ikke 100% ned i bunn av Parispulken, men ikke langt unna. Må presses litt ned. Ser ikke på det som problem om kassa må legges på eller litt over kanten på pulken 

Leter etter et alternativ, og ser foreløpig på ulike rektangulære kaketiner. Men utelukker heller ikke å bygge en egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen grunn til å montere brenneren til skive dersom man ikke fyrer i teltet? Dette har jeg lurt litt på siden jeg ser flere sverger til brennerplate på tur. Lurer bare på hvilket behov jeg selv vil ha på tur… Blir Nalgene som varmeflasker fremfor fyring i telt for mitt vedkommende. Er for ukyndig til å ha åpen flamme i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (27 minutter siden):

Finnes det noen grunn til å montere brenneren til skive dersom man ikke fyrer i teltet? Dette har jeg lurt litt på siden jeg ser flere sverger til brennerplate på tur. Lurer bare på hvilket behov jeg selv vil ha på tur… Blir Nalgene som varmeflasker fremfor fyring i telt for mitt vedkommende. Er for ukyndig til å ha åpen flamme i teltet.

Uten en form for underlag forsvinner brenneren ned i snøen, så den må ha noe å stå på.

Når den sitter fast på en plate så kan den flyttes på uten at den må slukkes eller bli kald først. Den står også mye mer stabilt.

Brenner som sitter ikke sitter fast til noe er i mine øyne en stor risikofaktor ved bruk i telt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (18 timer siden):

Eric Phillps på Instagram har en fin løsning. Den stjeler nok litt mindre plass da han benytter seg av en bag.

Screenshot_20221126_184717.jpg.ba96a565023215c6189e4ace78c2d2f7.jpgScreenshot_20221126_184758.jpg.cb7007ae70f1a5feb7c6d6f65000e45e.jpgScreenshot_20221126_184738.jpg.2057839fec0ca9c8851377426a6f9fcf.jpgScreenshot_20221126_184826.jpg.390b0816cb24961012983d48bcfb2dda.jpg

Ser ut som ett bra opplegg dette. 

Jeg har noe lignende, ett gammelt patent som tar mye mindre plass, tåler betydelig mer og har stillebrenner som går på bensin og parafin på samme dyse.

(Har tilsvarende med bråkebrenner, men vinterstid er stillebrenner fint i teltet synes jeg).

Dette kan trakkes på uten at noe blir ødelagt.

I kassen er vindskjerm, to lightere (evt. tennstål, 2 dl rødsprit (bruker litt over 1/2 dl i uken til forvarming).

Trangiatut til sølefri tankfylling, passer MSR flasker og traniaflasker mm.

 

 

E83EC2FF-24D0-417F-B4A5-4D714459B651.jpeg

52AD9DC6-80CF-4F00-BCF0-DCA2DC0D18EF.jpeg

A45A110F-A84D-4828-A460-0F57E33AB588.jpeg

5EE0A9D9-A6CA-4D4B-8869-734105792FEF.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Uten en form for underlag forsvinner brenneren ned i snøen, så den må ha noe å stå på.

Når den sitter fast på en plate så kan den flyttes på uten at den må slukkes eller bli kald først. Den står også mye mer stabilt.

Brenner som sitter ikke sitter fast til noe er i mine øyne en stor risikofaktor ved bruk i telt.

du har jo en XGKII, og da klarer man seg med bare en sammenleggbar trillium base på 80 gram. Da flytter man omkring ved å holde i flasken, det fungerer ypperlig. Synker ikke ned i snøen, og sklir ikke avgårde (kun flaksen er glatt).

Det blir ett kompakt oppsett, jeg sydde meg ett penal en en gammel parkdress.

Fyrer man med denne i innerteltet oppå ett skumunderlag blir det litt varmt midt under brenneren. Jeg har fått noen svake merker på ett skumunderlag når den stod på ett slikt hele kvelden uten å flyttes. Flytt litt av og til, eller brett og legg vindskjermen under, eller ett kjelelokk under, om den skal stå på samme sted oppå ett skumunderlag lenge.

 

7AE01382-DDE1-44D3-887A-F62ACD45D8F4.jpeg

AF362B8E-7E98-46E9-BDC4-38B06C13C7C1.jpeg

698CA09B-80D3-4556-86D5-C33C36741EF6.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (39 minutter siden):

du har jo en XGKII, og da klarer man seg med bare en sammenleggbar trillium base på 80 gram. Da flytter man omkring ved å holde i flasken, det fungerer ypperlig. Synker ikke ned i snøen, og sklir ikke avgårde (kun flaksen er glatt).

Det blir ett kompakt oppsett, jeg sydde meg ett penal en en gammel parkdress.

Fyrer man med denne i innerteltet oppå ett skumunderlag blir det litt varmt midt under brenneren. Jeg har fått noen svake merker på ett skumunderlag når den stod på ett slikt hele kvelden uten å flyttes. Flytt litt av og til, eller brett og legg vindskjermen under, eller ett kjelelokk under, om den skal stå på samme sted oppå ett skumunderlag lenge.

 

7AE01382-DDE1-44D3-887A-F62ACD45D8F4.jpeg

AF362B8E-7E98-46E9-BDC4-38B06C13C7C1.jpeg

698CA09B-80D3-4556-86D5-C33C36741EF6.jpeg

XGKII er en genial brenner, og med en Trillium base er den meget anvendelig og stabil. Liker begge oppsettene dine, enkel og funksjonelle 👍

Men de fleste har nok brenner med fleksibel slange og da må man finne på andre løsninger.

Jeg forstår ikke helt hvorfor MSR sluttet med stivt drivstoffrør på XGK. Den har fungert med det stive røret fra de første modellene så dagens lys. En kan jo fyre opp en xgkii utendørs å bare bære den enkelt inn i teltet. Det kan er ikke mulig med en fleksibel slange, da må den sitte fast i en plate eller lignende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (7 minutter siden):

XGKII er en genial brenner, og med en Trillium base er den meget anvendelig og stabil. Liker begge oppsettene dine, enkel og funksjonelle 👍

Men de fleste har nok brenner med fleksibel slange og da må man finne på andre løsninger.

Jeg forstår ikke helt hvorfor MSR sluttet med stivt drivstoffrør på XGK. Den har fungert med det stive røret fra de første modellene så dagens lys. En kan jo fyre opp en xgkii utendørs å bare bære den enkelt inn i teltet. Det kan er ikke mulig med en fleksibel slange, da må den sitte fast i en plate eller lignende.

 

En annen ting med fleksibel slange er at det er en plastslange inni stålarmeringen. Hvor lenge varer denne? Kan man stole på en 20 år gammel armert plastslange?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.