Gå til innhold
  • Bli medlem

Stormberg jakke lekker vann på skuldrene


BlueRaptor

Anbefalte innlegg

Jeg har en Stormberg-jakke som det lekker vann gjennom på skuldrene når det høljer ned. Den er kjøpt i juni 2020, så garantien er gått ut. Føles kjipt å måtte kjøpe ny jakke, både av miljømessige og økonomiske hensyn. Jeg vet ikke om det er sømmen som har blitt dårlig, men jeg ser ikke noen åpning som skulle tilsi at det renner vann gjennom.

Kan det være mulig at impregneringen har blitt dårlig? I så fall, hvordan behandler jeg den for å "fikse" det? Eventuelle andre tips for å slippe å kjøpe ny regnjakke denne sesongen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det en membranjakke, typ. Gore-tex? Prøv å vaske den (følg anvisning), og dermed påfør ny ytter-impregnering.

https://blog.norrona.com/is-your-jacket-sad/

Sitat

And most likely, your clothing ain’t bad. So what about that leaking Gore-Tex jacket of yours? It’s not waterproof any longer, you say? The fabric soaks up water and is moist on the inside? Actually, most likely it’s just as waterproof as it was when you first bought it! The problem is that the Durable Water Repellency (DWR) might have worn off, and/or it’s just plain dirty. The DWR is what helps water form droplets on the outside of your jacket and roll off, and the Gore-Tex membrane is dependant on this in order to function properly. If the outside layer of the laminated fabric is soaked with water or otherwise contaminated with oils, sweat, or dirt, the water vapor (evaporated sweat and warm humid air) can’t escape from the inside of your jacket and you’ll feel wet and clammy. You might even be led to believe that your jacket is leaking, even though it probably isn’t!

Burde være samme prinsipp for de fleste membranjakker.

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig mye tøy som holder stand i skikkelig uvær. Vannsøylen blir nok svekket over tid pga bruk, spesielt hvis man går med sekk.

Jeg har en jakke som har en vannsøyle på 28000. Den har holdt meg tørr uansett, men når vannet ligger flatt merker man det blir mer kondens på innsiden. 

Som nevnt ovenfor, jakken er helst trolig skitten og i utgangspunktet like vanntett som ny. Den trenger en vask med egnet vaskemiddel og reaktivivering av DWR kan gjøres gjennom å kjøre den i tørketrommel på moderat varme.

Funker ikke dette kan en spray-on imprengnering brukes, jeg pleier å spraye på og masere det inn med nitirlhansker på hendene. Så går jeg over med hårføner/tørketrommel. Det gir et bedre resultat enn wash-in produkter etter min mening. Med spray-on er det bare utsiden som blir behandlet og det tror jeg er gunstig for pusteegenskapene på sikt.

 

Men sjekk produsentens anbefalinger og vaskeanvisning før du setter i gang!

Det er en kar på facebook som driver en side som heter gore tex service. Han DWR behandler det meste, tror han tar rundt 360,- pr plagg. Det inkluderer skikkelig vask/rens og DWR behandling. Han får i allefall bedre resultat enn hva jeg klarer med produkter fra nikwax.

Endret av Faun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjetter på at du har tabbet deg fullstendig ut ved å bære en sekk på skuldrene. Da er det ytterbehandlingen (DWR) som er slitt av. Mulige behandlinger er allerede beskrevet av @sneakyowl og @Faun.

Min erfaring er at behandlingen fra fabrikken er fantastisk til den er borte og at alt jeg gjør etterpå er godt for et par turer.

Om det er noen trøst: du har spart noen tusenlapper på Stormberg. Langt dyrere merker holder i ca. 1 år lengre.

 I regnvær: vanntette materialer. Pustende materialer har begrenset levetid... men de er så forførende...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det lekker gjennom er det nødvendigvis en søm eller selve membranen som slipper gjennom vann. Impregnering hjelper mot at det legger seg vann i selve tekstilet, ikke holdbarheten i membranen. Selv om tekstilet er dyvått, skal en hel membran holde vannet ute. Enig med Grimner i at mekanisk slitasje er det mest vanlige. 

(Å kjøpe flere billigjakker i stedet for ei som er dyr er kanskje bedre for lommeboka, men definitivt ikke for miljøet. Produksjonen av de fleste membraner (som GTX, Stormberg sin og flere) er at de slipper ut disse fluorforbindelsene i produksjonen. Dess billigere, dess større sjanse for at det ikke er tatt miljøhensyn.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BlueRaptor skrev (På 27.9.2022 den 14.44):

Jeg har en Stormberg-jakke som det lekker vann gjennom på skuldrene når det høljer ned. Den er kjøpt i juni 2020, så garantien er gått ut. Føles kjipt å måtte kjøpe ny jakke, både av miljømessige og økonomiske hensyn. Jeg vet ikke om det er sømmen som har blitt dårlig, men jeg ser ikke noen åpning som skulle tilsi at det renner vann gjennom.

Kan det være mulig at impregneringen har blitt dårlig? I så fall, hvordan behandler jeg den for å "fikse" det? Eventuelle andre tips for å slippe å kjøpe ny regnjakke denne sesongen?

Jeg tror nok kanskje teknologien til Stormberg er litt dårligere enn det som blir benyttet i dyrere merker. Det er enorm forskjell på membran - typene. Det er ikke uten grunn at Stormberg har «panteordning» og gjenbruk. Kvaliteten er ikke det samme..

Det kan være nyttig om du nevner hvilken jakke det er for det er litt forskjell også på hvilke vannsøyle de tåler.. 

Det står følgende på nettsiden:

ProreTex

ProreTex er en membran med gode vanntette, vindtette og fukttransporterende egenskaper, som brukes i ytterbekledning utviklet spesielt for aktivt friluftsliv. Det finnes flere varianter av membranen, og Stormberg bruker blant annet ProreTex 15-10, ProreTex 8-5 og ProreTex 5-3. Det første tallet står for vannsøylen, mens det andre forklarer den fukttransporterende evnen. For eksempel betyr ProreTex 15-10 at stoffet har en vannsøyle på 15 000 mm, og en fukttransporterende evne på 10 000 g/m2/24t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.