Gå til innhold
  • Bli medlem

Barents Outdoor Snota


rhammervik

Anbefalte innlegg

Annonse

Fikk un "prøvd" det på utstillingen på Camp Villmark. Var god plass i fortettet, men tror det kan være sårbart for vind. Likte det veldig bra ellers, og virket også som solide materialer, til tross for lett vekt. Absolutt noe jeg vurderer som solotelt på sikt, men bruker som regel tomannstelt, da jeg liker god plass og ikke er redd for vekt 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Marius Engelsen skrev (På 26.3.2023 den 19.56):

Synes ikke teltet frister, men ideen er god.

Jeg er vant med Hilleberg Unna, der har man innertelt med plass til en hel del ting. Kan faktisk ha det man trenger inni den myggfrie sonen. Synes det ser ut som innerteltet på snota er veldig lite. Ytterteltet på ett enmannstelt med sideinngang trenger ikke å være stort etter min smak.

Så dette oppslått nå. Og wow, det fristet veldig, veldig mye.

Stramt og forseggjort, og god plass både i innertelt og yttertelt.

Ikke selvstående, og krever derfor litt ekstra pluggfester. Men du verden, jeg hadde nok sikkert valgt dette framfor Unna om jeg fikk valget i dag.

Jeg stod imot, siden jeg egentlig ikke trenger det 😅 Klapper meg selv på skulderen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 26.3.2023 den 19.56):

Synes ikke teltet frister, men ideen er god.

Jeg er vant med Hilleberg Unna, der har man innertelt med plass til en hel del ting. Kan faktisk ha det man trenger inni den myggfrie sonen. Synes det ser ut som innerteltet på snota er veldig lite. Ytterteltet på ett enmannstelt med sideinngang trenger ikke å være stort etter min smak.

Så dette oppslått nå. Og wow, det fristet veldig, veldig mye.

Stramt og forseggjort, og god plass både i innertelt og yttertelt.

Ikke selvstående, og krever derfor litt ekstra pluggfester. Men du verden, jeg hadde nok sikkert valgt dette framfor Unna om jeg fikk valget i dag.

Jeg stod imot, siden jeg egentlig ikke trenger det 😅 Klapper meg selv på skulderen…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (46 minutter siden):

Så dette oppslått nå. Og wow, det fristet veldig, veldig mye.

Stramt og forseggjort, og god plass både i innertelt og yttertelt.

Ikke selvstående, og krever derfor litt ekstra pluggfester. Men du verden, jeg hadde nok sikkert valgt dette framfor Unna om jeg fikk valget i dag.

Jeg stod imot, siden jeg egentlig ikke trenger det 😅 Klapper meg selv på skulderen…

Jeg er nesten på vei til å bytte mitt Unna med Snota. Frister veldig nå når det er på tilbud.

 

Oppdatering: Ser nå heldigvis at det er utsolgt på min lokal XXL.

Endret av KjartanE
Lagt til ending.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (16 minutter siden):

Jeg er nesten på vei til å bytte mitt Unna med Snota. Frister veldig nå når det er på tilbud.

 

Oppdatering: Ser nå heldigvis at det er utsolgt på min lokal XXL.

Spørsmålet er hvor mye vær Snota tåler, og om det egner seg på vinter. 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (41 minutter siden):

Spørsmålet er hvor mye vær Snota tåler, og om det egner seg på vinter. 🤔

Har også vært inne på tanken om å ta med Snota på fjellet, heller enn Unna. Stoler likevel mer på Unna når jeg tenker meg om, da det står fjellstøtt selv i kuling og regn på Hardangervidda. Kanskje jeg bare må ha begge to 🤣 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solvrev1 skrev (2 minutter siden):

Har også vært inne på tanken om å ta med Snota på fjellet, heller enn Unna. Stoler likevel mer på Unna når jeg tenker meg om, da det står fjellstøtt selv i kuling og regn på Hardangervidda. Kanskje jeg bare må ha begge to 🤣 

Har du begge to altså?

Jeg er såpass barnslig, at jeg hadde slått opp begge teltene i hagen, eller i nærområder når det er drittvær, og testet ut dette :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Spørsmålet er hvor mye vær Snota tåler, og om det egner seg på vinter. 🤔

Jeg vil si at det ikke egner seg på vinteren: Ytterduken går ikke helt ned til bakken, og det ser ikke ut som luftelukene kan stenges (se f.eks bilde av endeåpning tatt fra innsiden av teltet, i et innlegg lenger opp i tråden).   Barents sier selv at det er et tresesongstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (54 minutter siden):

Jeg vil si at det ikke egner seg på vinteren: Ytterduken går ikke helt ned til bakken, og det ser ikke ut som luftelukene kan stenges (se f.eks bilde av endeåpning tatt fra innsiden av teltet, i et innlegg lenger opp i tråden).   Barents sier selv at det er et tresesongstelt.

Ytterduken skal gå helt ned til bakken, utifra bilder og det jeg så på XXL i dag? Det mener jeg ganske bestemt.

Om ventilene ikke kan lukkes helt betyr ikke så mye når det er myggnett i dem. Det stopper snødrev, og innerteltet er tett.

Hvis dette takle vind bra, må det vel gå greit å bruke på helgeturer i noenlunde okey vær i vinterfjellet. Eller er det for puslete stenger og duk? Det har jo bra med barduner 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (7 minutter siden):

Ytterduken skal gå helt ned til bakken, utifra bilder og det jeg så på XXL i dag? Det mener jeg ganske bestemt.

Om ventilene ikke kan lukkes helt betyr ikke så mye når det er myggnett i dem. Det stopper snødrev, og innerteltet er tett.

Hvis dette takle vind bra, må det vel gå greit å bruke på helgeturer i noenlunde okey vær i vinterfjellet. Eller er det for puslete stenger og duk? Det har jo bra med barduner 🤔

Eg ville ikkje kvidd mot å bruke det på kortare vinterturer med greie meldingar. 

Myggnettingen stoppar dog ikkje snødrev så godt om det er ruskete er mi erfaring, men det er kanskje ikkje då ein tek dette teltet uansett...lett snødrev får ein stoppa. Og skulle det bli riktig ille, får ein berre flytte det ein vil halde snøfritt inn i innertelt.

I høve teltduken funkar det jo gull å spa snø inntil, om ikkje glipa er altfor stor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Ytterduken skal gå helt ned til bakken, utifra bilder og det jeg så på XXL i dag? Det mener jeg ganske bestemt.

Om ventilene ikke kan lukkes helt betyr ikke så mye når det er myggnett i dem. Det stopper snødrev, og innerteltet er tett.

Hvis dette takle vind bra, må det vel gå greit å bruke på helgeturer i noenlunde okey vær i vinterfjellet. Eller er det for puslete stenger og duk? Det har jo bra med barduner 🤔

Bildene  på nettsiden til Barents viser utskjæringer i nedre kant av ytterteltduken ("catenary cuts"?):

Screenshot2024-02-22at18_07_48.thumb.png.0f6bc2679f19b79fb6555bccc9b70f02.png

Ah, om innerteltdøra kan dekkes med hel duk, så spiller det ikke så stor rolle at ventilene ikke kan stenges helt, nei.  Luftgjennomgang i ytterteltet vil likevel gjøre det litt kaldere i ytterteltet, dermed også i innerteltet, mener jeg.   Om det spiller noen rolle under enkle vinterforhold, er en annen sak...

Det er litt for få detaljer på nettsidene til Barents til skikkelig teltnerding.   Hilleberg er bedre på det.   Godt vi har Fjellforum :laugh:

Endret av Luesveis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (35 minutter siden):

Bildene  på nettsiden til Barents viser utskjæringer i nedre kant av ytterteltduken ("catenary cuts"?):

Screenshot2024-02-22at18_07_48.thumb.png.0f6bc2679f19b79fb6555bccc9b70f02.png

:laugh:

Ser sånn ut ja. Men det er nok veldig lite i forhold til hva vi er vant med på amerikanske telt og Hilleberg Yellow Label. På kortsidene så jeg ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.