Gå til innhold
  • Bli medlem

Rommelig familetelt til 4 som ikke må slepes


Beron

Anbefalte innlegg

Vi er en familie på fire på jakt etter nytt telt.

Har litt for mange dårlige erfaringer fra barn- og ungdomstiden med å ligge anføttes i små telt og dulte borti hverandre med resultat minimal nattesøvn for hel gjengen.

Pr. i dag har vi et digert Coleman telt som fyller kriteriene men veier over 12 kg. Har slept dette også langt inn på fjellet, og det er jo nærmest som å være på hytta når det står der, vekta gjør imidlertid at det går kraftig ut over hva annet man kan ta med seg uten å bære seg ihjel.

Kriteriet er et rommelig ikke for tungt telt som bør tåle tre sesongers fjellbruk. At det står i full storm selv om det er fullbardunert er vel å håpe på for mye, men stå i kuling bør det tåle.
Har sett på MSR Habitude 6 : https://www.fjellsport.no/merker/msr/msr-habitude-6?gclid=EAIaIQobChMI2t26zZaj-QIVCJzVCh04-wWCEAAYAiAAEgKBw_D_BwE

Kriteriene rommelighet og vekt er nærmest perfekte, men er usikker på den vindbiten....

Hvis noen har erfaringer med dette teltet, eller har forslag tll andre modeller settes det stor pris på!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (Akkurat nå):

Marmot Vapor 4P bruker vi. Plass til 4 liggeunderlag, litt små fortelt. 

Takk ;-) Ja, har spekulert litt på Marmot sine også, men er skeptisk til å kjøpe 4p telt til 4 personer pga plassen. Flere i familen som snur seg mye på natta, og da er jeg redd for en dominoeffekt hvis vi ligger for trangt. Teltet ditt står bra i vind?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (16 minutter siden):

Takk ;-) Ja, har spekulert litt på Marmot sine også, men er skeptisk til å kjøpe 4p telt til 4 personer pga plassen. Flere i familen som snur seg mye på natta, og da er jeg redd for en dominoeffekt hvis vi ligger for trangt. Teltet ditt står bra i vind?

Det står greit i moderat vind, men det har selvsagt mer vindfang enn mindre telt.

Du må se på målene på gulvflaten og høyden, ikke hvor mange personer teltet er beregnet for. Mange 4p telt er for 4 personer, ikke 4 liggeunderlag, det er stor forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man følger med på Finn så hender det også at følgende telt dukker opp:

  • Helsport Gimle Family 4+:
    Virker å være ganske populære, de forsvinner som regel ganske kjapt når de blir lagt ut.
  • Helsport Femund Family 6-8:
    To fortelt, ett på hver side av inngangen. Noe eldre modell, virker som Gimle har tatt over litt for dette teltet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (2 timer siden):

Hva med Helsport Svalbard 6 Camp? Det veier ca. 7 kg, og skal tåle det meste av vind på fjellet, da det er i X-trem-kategorien til Helsport. Koster en del da, hvis du har et budsjett å overholde. Dette kan i tillegg brukes på vinteren, så mulig det blir i overkant for beskrevet bruk.

Ganske sikker på at det er et prima telt. Har to Helsporttelt fra før, og er topp kvalitet. Ser jo imidlertid at de antall personer regnestykkene er tilsvarende det de hadde fra før. Med 6 personer har hver person 42 cm "boltringsplass" i bredden, 62cm ved fire, og det er ved bredeste del i innerteltet iom at det smalner mot fotenden.

Endret av Beron
Typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (2 timer siden):

Hvis man følger med på Finn så hender det også at følgende telt dukker opp:

  • Helsport Gimle Family 4+:
    Virker å være ganske populære, de forsvinner som regel ganske kjapt når de blir lagt ut.
  • Helsport Femund Family 6-8:
    To fortelt, ett på hver side av inngangen. Noe eldre modell, virker som Gimle har tatt over litt for dette teltet.

Gimle Family 4 plus er et godt tips, god plass til mor og far i den største delen, og grei plass til våre to ungdommer i minste, ikke så hakke gæli vekt med 8kg.
Femund Family 6-8 blir faktisk så tungt (11.5 kg) at det nærmer seg veldig Coleman teltet vi har fra før i vekt, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Helsport Gimle Family 4+, og det er svært. Kunne ikke falt meg inn å dra det inn i fjellet. Det brukes som campingtelt. 

Til fjellbruk har jeg nok plass til familien på fire i Helsport Fjellheimen 4, eller Barents Outdoor Trollheimen 4. Riktignok kan man ikke ha alt for breie liggeunderlag, 50 cm pr pers. Da faller ikke ungene ned i sprekkene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Det står greit i moderat vind, men det har selvsagt mer vindfang enn mindre telt.

Du må se på målene på gulvflaten og høyden, ikke hvor mange personer teltet er beregnet for. Mange 4p telt er for 4 personer, ikke 4 liggeunderlag, det er stor forskjell.

Ja, du har rett i det. Har ihvertfall sett at regnestykket på hvor mange personer teltet er beregnet for varierer veldig ut fra teltfabrikant. Coleman teltet vi har som er oppgitt som 6 manns kunne man glatt stappa 8 inn i med Helsportmål + minst 4 til i mellomteltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (25 minutter siden):

Jeg har Helsport Gimle Family 4+, og det er svært. Kunne ikke falt meg inn å dra det inn i fjellet. Det brukes som campingtelt. 

Til fjellbruk har jeg nok plass til familien på fire i Helsport Fjellheimen 4, eller Barents Outdoor Trollheimen 4. Riktignok kan man ikke ha alt for breie liggeunderlag, 50 cm pr pers. Da faller ikke ungene ned i sprekkene. 

Ja, alt er jo en avveining på hvor mye man vil bære. Dro faktisk med meg det digre Colemanteltet til et fiskevann 1.5 mil inn på fjellet for noen år siden sammen med en fiskekamerat. Teltet veier over 12 kg. Det førte jo da til at vi hadde sekker på rundt 30kg. Med fire bæredyktige derimot hadde det vært snakk om 3kg telt pr person, og det er ikke så veldig mye mer enn et lett tomannstelt som jeg har hatt når jeg sover alene. Når det er sagt så var det jo ikke det lureste å dra inn det svære beistet to personer, men var jo veldig behagelig ha alt det boltrerommet og prima mulighet til å tørke klær.

Målet nå er jo å ha et telt med god plass som er vesentlig lettere enn colemanteltet så det er sagt, men noen ganger blir jeg litt fasinert over vektfokuset i sportsbransjen og (teknologi) for den saks skyld.
En hobbysyklist betaler gladelig dobbel pris for en sykkel som er 1-2 kg lettere, og syklisten er gjerne en middelaldrende mann med noen kg for mye på kroppen (som meg selv).
En mobiltelfon kan få slakt fordi den veier jo hele 50g mer enn konkurrenten og den stakkars mobilbrukeren må i verste fall holde en vekt på nesten 150g i en hånd!

Skulle jeg brukt det til camping ville jeg definitivt foretrukket colemanteltet. God plass til bord og spiseplass i midteltet for 4 voksne og to digre innertelt. Vi kan jo bytte så kan jeg ha god plass i Gimle Family på fjellet, og du ha god plass når du er på campingplassen 😊

Endret av Beron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (Akkurat nå):

Hvis du gidder å bære så tungt er Gimle et knalltelt. 

Bytte er nok ikke aktuelt, slike campingtelt ser jeg ikke syn på 🙂

Hehe. Hadde ikke noen forventning til at du ville bytte skal jeg ærlig innrømme :-)

Joda, sikker på at teltet er bra, og er jo en vesentlig vektbesparelse kontra coleman sitt.
Glad i å bære tungt kan jeg ikke si at jeg er, men glad i nattesøvn er jeg.
Har hatt litt for mange teltturer i trange telt opp i gjennom der man blir dulta borti og våkner ørten ganger i løpet av natta. Før kunne jeg sikkert ha blitt satt opp ned i en krok og sovet godt, men slik er det ikke lenger. 
Hvis et par kg ekstra på ryggen berger nattesøvnen på en flere dagers telttur så bærer jeg gladelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (4 timer siden):

Vi er en familie på fire på jakt etter nytt telt.

Har litt for mange dårlige erfaringer fra barn- og ungdomstiden med å ligge anføttes i små telt og dulte borti hverandre med resultat minimal nattesøvn for hel gjengen.

Pr. i dag har vi et digert Coleman telt som fyller kriteriene men veier over 12 kg. Har slept dette også langt inn på fjellet, og det er jo nærmest som å være på hytta når det står der, vekta gjør imidlertid at det går kraftig ut over hva annet man kan ta med seg uten å bære seg ihjel.

Kriteriet er et rommelig ikke for tungt telt som bør tåle tre sesongers fjellbruk. At det står i full storm selv om det er fullbardunert er vel å håpe på for mye, men stå i kuling bør det tåle.
Har sett på MSR Habitude 6 : https://www.fjellsport.no/merker/msr/msr-habitude-6?gclid=EAIaIQobChMI2t26zZaj-QIVCJzVCh04-wWCEAAYAiAAEgKBw_D_BwE

Kriteriene rommelighet og vekt er nærmest perfekte, men er usikker på den vindbiten....

Hvis noen har erfaringer med dette teltet, eller har forslag tll andre modeller settes det stor pris på!

Vi har et Tarptent Hogback og er veldig fornøyd med det. Får ikke mer telt til to kilo tror jeg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler telt med ståhøyde til barn. Jeg har et mountain hardware casa 4 med 168 cm innehøyde og under 4 kg. Favoritt over alle favoritter men desverre utgått. Har også et holmeslett eksplorer som jeg kjøpte som familietelt men det ble desverre aldri brukt. Holmeslett teltet veier 5 - 6 kg. Synes helsport blir for varme og kompakte med barn. Dro ofte på tur med barna når det var godt vær og sol. Da ble man lettere kokt i helsport teltene. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (1 time siden):

Vi har et Tarptent Hogback og er veldig fornøyd med det. Får ikke mer telt til to kilo tror jeg. 

 Det der kjente jeg faktisk ikke til. Så ut som en artig konstruksjon! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (1 time siden):

Anbefaler telt med ståhøyde til barn. Jeg har et mountain hardware casa 4 med 168 cm innehøyde og under 4 kg. Favoritt over alle favoritter men desverre utgått. Har også et holmeslett eksplorer som jeg kjøpte som familietelt men det ble desverre aldri brukt. Holmeslett teltet veier 5 - 6 kg. Synes helsport blir for varme og kompakte med barn. Dro ofte på tur med barna når det var godt vær og sol. Da ble man lettere kokt i helsport teltene. 

Tore

Ståhøyde er et must ja! Holmeslet er et interessant telt. Er det noe du har enda og er interessert i å avhende? Har to Helsport telt selv og kan underskrive på at de blir varme ja! Var på fjelltur med en kamerat i hvert vårt telt. Han hadde en helsporttunell og jeg en billig Naturehike kinakopi av MSR Hubba hubba. Ble nesten vindstille, kokvarmt og masse innsekter. Han holdt på å forgå i teltet sitt mens jeg kunne nappe opp fire plugger, løfte hele teltet og dreie det mot det lille vinddraget som var. Deretter var det bare å åpne i begge ender og la vinddraget gå gjennom meshen i innnerteltet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (16 minutter siden):

 Det der kjente jeg faktisk ikke til. Så ut som en artig konstruksjon! 

Masse plass til to voksne og to barn, og ikke noe problem med vegger som skrår. Grei balanse mellom lufting og varme. Eneste negative jeg kan si er at det er litt lite plass til skikkelig store sekker under ytterduken, men kan alltids la de ligge ute med regntrekket over eller med inn i innerteltet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 31.7.2022 den 15.29):

Det står greit i moderat vind, men det har selvsagt mer vindfang enn mindre telt.

Du må se på målene på gulvflaten og høyden, ikke hvor mange personer teltet er beregnet for. Mange 4p telt er for 4 personer, ikke 4 liggeunderlag, det er stor forskjell.

Vi var selv i leting etter 4p til to voksne og to barn ifjor sommer. Det er enorme forskjeller på 4p-telt. Vi endte opp med Bergans Wiglo 4lt, etter å ha bestilt både dette og Marmot Limestone. Sistnevnte er 254 cm bredt. Vi ente likevel på Wiglo (230 x 230), mest fordi det føltes som et stødiere valg, og lettere å finne andres erfaringer. De tre inngangene ble også viktig i valget av Wiglo. Vi har ikke fått brukt det spesielt mye, men var på vintertur med det, og skal på tur til uka. Det har snøskjørt og tåler ganske mye juling.

20220422_194355.thumb.jpg.2ced58c7ec1c0d17ccfa69b1753b197c.jpg

God plass til både to voksne og to barn, hund og bagasje.

20220422_192030.thumb.jpg.260624b2e7e4870fb4dc9b008d10957a.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.