Gå til innhold
  • Bli medlem

Frank Løke; tidenes dårligste forbilde?


Anbefalte innlegg

Heriks skrev (18 timer siden):

Tviler vel på at noen kommer til toppen av K2 uten et fornuftig sikkerhetsopplegg...

Tviler vel på at noen kommer til toppen av K2 med et fornuftig sikkerhetsopplegg...

Med et fornuftig sikkerhetsopplegg, så dropper man vel hele turen ;-)

Jeg tror ikke det er mulig å komme seg på K2 uten å grovt overskride det som normalt regnes om et fornuftig risikonivå. Og akkurat det er vel litt av problemet her. Argumentet til trådstarter kan like godt brukes om alle som bestiger K2. De glorifiserer en aktivitet der så mye som 25 % av de som prøver omkommer. Jeg sluttet å bli imponert over bestigninger da jeg leste intervju med en som gikk forbi en døende mann mens han var på vei til toppen. Det er sikkert riktig at han ikke kunne hjelpe, men å gå forbi og fortsette oppover blir for drøyt for meg. På samme måte blir jeg ikke imponert over proffboksing, og jeg er ikke en av dem som synes formel 1 er gøyest når noen (nesten) dør.

Jeg tror ikke det er lett å sette noen universell grense for hvor mye risiko som er innafor, og når det er uansvarlig. Hver sin smak...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K2 er et skikkelig heftig fjell: helst sett på lang avstand over kanten på et iskaldt glass øl. Så det er mitt "klatrerperspektiv".

Når det gjelder tittelen "tidenes dårligste forbilde", er kampen hard. Frank Løke er på lista, men langt fra toppen. Selv når vi begrenser oss til sportsfolk, er han neppe inne på topp hundre.

Det å legge igjen søppel på toppen tyder vel mest på at han lider av en komplett mangel på klasse (et begrep som i dag vel er helt antikvitert), eller fortsatt lever i russetiden. Skiller ham ikke ut fra det store flertall nordmenn som glemmer engangsgrillen etter bruk.

Fort fort opp? Javel, så har han funnet ut at han er av de som tåler høyde godt. Hvis ikke, så er regelen at han hadde blitt liggende i en eller annen altfor bratt skråning.

Artikkel i Dagbladet: vel, kilden er grumsete for å si det mildt. "Vinkling" brukes så grovt i deler av media at jeg ikke ville blitt så veldig forbauset om FL viste seg å være et likandes natursvin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 31.7.2022 den 23.43):

Poenget ditt er at du mener at han lokker "idioter" til å gjøre noe de ikke er inneforstått med er en risiko, altså at de ikke skjønner at de risikerer å få høydesyke, en svært alvorlig og potensielt dødelig tilstand, når de forsøker å slå sine egne og andres tidsrekorder på høyder over 2-3000 meter over havet og høyere hvis du ikke har vennet kroppen til det lave trykket der oppe (klatrer gradvis oppover over tid).

Nesten riktig. Men med distinksjonen at det er Løke som er den største synderen her. OG at de fleste nok skjønner risikoen, mer altså blir trigget av Løke.

 

Skogens Stønn skrev (På 31.7.2022 den 23.43):

Jeg tror dette er tøv, altså at de ikke er informert om risikoen med dette. Disse du kaller idioter vet akkurat hva de gjør tror jeg

Jeg tror også at alle/de fleste er informert om faren ved for rask oppstigning. Problemet er at mange ikke vet hvor grensen går. Tro meg, jeg har møtt mange slike folk på til dels meget høye fjell, de tror de er tøffere enn folk flest og lukker øya for at de muligens ikke er det. Akklimatisering er komplekst. OG: jeg har møtt mange svært dårlig forberedte og dårlig informerte folk

 

Skogens Stønn skrev (På 31.7.2022 den 23.43):

Som sagt finnes det risikosøkende i alle miljø som bærer preg av fare

Folk kan gjerne sette sitt eget liv i fare for min del, Løke også. Men på høye fjell innebærer det ofte konsekvenser og store farer for redningsmannskaper, venner eller sherpaer som må redde stakkaren. Min bekymring er for alle andre han setter i fare, ikke Løke. Men altså: Å jazze opp til rekordjakt er ikke spesielt smart.

 

Jeg har for øvrig sendt en av Løkes kontakter linken til denne diskusjonen, det kunne ha vært meget interessant å få direkte kontakt med han her og høre om han i det hele tatt forstår eller bryr seg om problematikken. Jeg sitter klar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAS skrev (På 1.8.2022 den 10.44):

Jeg kan ikke helt gjennomskue hva poenget dit er?

(Kilian satte rekord på Everest i 2017, er han også i kategorien "tidenes dårligste forbilde"?)

Skjønner du ikke poenget? Les innlegget mitt en gang til.....

Kilian var usedvanlig godt forberedt, især akklimatiseringsmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon skrev (1 time siden):

Jeg tror også at alle/de fleste er informert om faren ved for rask oppstigning. Problemet er at mange ikke vet hvor grensen går.

Det ser ikke jeg som et problem og det irriterer meg heller ikke. Det får de enten finne ut av ved å oppsøke kunnskap eller være dumdristig nok til å teste ut selv og ta eventuelle konsekvenser derav. Man kan ikke laste andre (som Løke) for sin egen eller andres dumdristighet (med mindre man er et barn da, men det er vel ingen barn som innlater seg på sånne prosjekter?). Det er jo en hel del mennesker som har meldt seg på til enveisferd til mars. jeg har jo mine tanker om det, men kan forstå dem og ønsker dem lykke til av hele mitt hjerte om de drar. Hvem vil du ansvarliggjøre for dette? NASA? Neil & Buzz? Yuri? Eisenhower? Kennedy?

Haakon skrev (1 time siden):

på høye fjell innebærer det ofte konsekvenser og store farer for redningsmannskaper, venner eller sherpaer som må redde stakkaren

Dette gjelder veldig mye av det vi driver med. Selv en "standard" redningsaksjon i uvær i påskefjellet innebærer risiko (av og til ganske høy risiko) for redningsmannskaper, men vi legger ikke ansvaret på de som inspirerte de involverte til å begynne med skiturer i fjellet i påsken allikevel, selv om de involverte ville ha unngått situasjonen om de hadde tilegnet seg mer kunnskaper rundt det de drev på med. Til og med det vi betrakter som nokså dagligdags redningsarbeid medfører at redningspersonell er utsatt: https://www.nrk.no/norge/legehelikopter-styrtet-_-to-omkom-1.11468792 Brannmannsyrke er for eksempel et yrke med veldig mye skader.

Som voksne mennesker forutsettes det at vi tar ansvaret for egne handlinger. Vi kan ikke skyve ansvaret over på andre og si at "det var han som sa at jeg skulle gjøre det" slik barn kan gjøre det. Så kan selvsagt andre med god kunnskap bidra med råd og informasjon til de som ønsker å motta det.

Svært risikable redningsaksjoner blir som regel ikke satt i gang annet enn i helt spesielle tilfeller. Det ligger jo mange nok bevis på det rundt omkring på de høyeste fjelltoppene, i bresprekker og på havets bunn rundt omkring i verden.

 

Haakon skrev (1 time siden):

Men altså: Å jazze opp til rekordjakt er ikke spesielt smart

Nå kjenner ikke jeg til Løke, men hva mener du egentlig med "jazze opp"? Er det at han lar seg intervjue i media om hva han har gjort? Slik som Monsen, Ausland og en del andre gjør?

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (12 timer siden):
Haakon skrev (13 timer siden):

Jeg tror også at alle/de fleste er informert om faren ved for rask oppstigning. Problemet er at mange ikke vet hvor grensen går.

Det ser ikke jeg som et problem og det irriterer meg heller ikke. Det får de enten finne ut av ved å oppsøke kunnskap eller være dumdristig nok til å teste ut selv og ta eventuelle konsekvenser derav. Man kan ikke laste andre (som Løke) for sin egen eller andres dumdristighet (med mindre man er et barn da, men det er vel ingen barn som innlater seg på sånne prosjekter?).

Før kunne jeg kanskje tenke litt som Skogens Stønn men i dag ser jeg ikke den helt store forskjellen mellom voksne og barn. Eksilbergenseren mente det var vanskelig å sette en universell grense for akseptabel risiko. Jeg mener slike grenser påvirkes og flyttes hele tiden. For mange er det livsviktig å "prestere" eller være noe i andres øyne. Det handler om selvbilde. Og hvis mange nok skryter eller normaliserer sine farlige eventyr så kan det helt sikkert bidra til at andre tar mer risiko. For folk påvirkes mye mer enn de aner. Tenk bare på Hitler som fikk med seg millioner av vanlige tyskere på sitt store hasardprosjekt. Tysk overlegenhet var motivasjonsfaktoren. Eller "større selvbilde".

Trender kan forsterkes og motvirkes. Så hvis slike tråder som dette kan motvirke "trendsettere" som Løke så tror jeg helt sikkert det er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

seawater skrev (2 timer siden):

Før kunne jeg kanskje tenke litt som Skogens Stønn men i dag ser jeg ikke den helt store forskjellen mellom voksne og barn.:)

Det er noe som heter myndighetsalder. Myndige personer har selvråderett over sine liv. At andre skal begynne å fortelle dem hva de skal/bør og ikke skal/bør gjøre er å heve seg selv over andre (med mindre de bryter loven). Det er vel ikke sånn at man kan ta sine egne preferanser og valg i livet og tre ned over andres hoder og si at sånn, sånn skal et liv leves.

seawater skrev (2 timer siden):

Tenk bare på Hitler som fikk med seg millioner av vanlige tyskere på sitt store hasardprosjekt.

Reductio ad Hitlerum.

Da har vi altså Hitla denne debatten og jeg melder meg rett ut (trykker på "ignore this topic"-knappen). Men tenk over en ting @seawater, og det er at dette på ingen måte fritok de som lot seg forføre av ham fra ansvaret for sine handlinger. De kunne ikke peke på Hitler og si at det er han som har ansvaret for valgene de selv gjorde (med mindre de var barn elle rumyndige). Sammenligningen er forøvrig særdeles lite treffende. Eller mener du Løke prøver å forføre folk til å utøve ondskap mot andre mennesker? I det hele tatt utøve noe som helst mot andre mennesker? Så nei, jeg tenker nok ikke på Hitler nei.

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (10 timer siden):

Reductio ad Hitlerum.

Da har vi altså Hitla denne debatten og jeg melder meg rett ut

OK. Eksemplet med Hitler ble bare nevnt fordi det viste hvor lett folk blir påvirket selv om alle burde forstått at det var farlig. Den økte selvfølelsen betydde mer enn den åpenbare risikoen. Det ble en akseptert holdning som spredte seg blandt folk. Dette har jeg sett i andre sammenhenger også. Men enda mer vanlig er det kanskje at sikkerhet offres for "økt prestasjon".

Påvirkning utsettes vi for hele tiden uansett alder. Det brukes milliarder på reklame nettopp fordi folk blir påvirket. Reklamebransjen prøver alltid å finne ut hva "trendsetterne" driver med for de er gjerne først ute. Så følger alle wannabeesene opp. Siden kan det spre seg i de brede lag av befolkningen. Slengbukser, jogging, MC, randone, hårsveis, kajakk eller hva som helst annet. Men også usunne ting som narkotika og flatfyll. Eller motsatt. Helt utrolig mange har blitt påvirket til å slutte å røyke. Tror det var bra. I mine første leveår tilbrakte jeg mye tid en tett nikotinsky. De reklamerte fremdeles for tobakk og det var helt lovelig å forgifte småunger. Litt på samme måte forstår jeg hvorfor noen argumenterer slik som innledingsvis i denne tråden også. Det gjelder å skape sunne holdninger og possitive trender. Vi trenger slike innspill som denne tråden. Det å skryte av at man gjør farlige ting kan kanskje sammenlignes med en reklame hvor teksten var: "sportsmannens tobakk" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 31.7.2022 den 0.23):

Var det derfor de gjorde turen?

Ja, det var i alle fall det de sa og slik de solgte inn turen. (Hvor mye man skal tro på dem er en annen sak. Mike Horn dro for eksempel videre for å kjøre Rally Dakar..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (6 timer siden):

Ja, det var i alle fall det de sa og slik de solgte inn turen. (Hvor mye man skal tro på dem er en annen sak. Mike Horn dro for eksempel videre for å kjøre Rally Dakar..)

Vel…. Ousland skriver selv i en artikkel hvor han korrigerer medienes fokus: 

« Tvert imot har jeg sagt at klima ikke var hovedfokus for denne turen. Vi gjorde denne turen fordi vi lenge har hatt lyst til å gjennomføre en klassisk polarekspedisjon: 

Krysse Nordpolen på ski ved å bli satt av og bli hentet ved iskanten med båt. Så enkelt er det.»

Kilde: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/6jvxX0/nei-turen-vaar-over-nordpolen-var-ikke-et-pr-stunt-boerge-ousland

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 2.8.2022 den 20.26):

Nå kjenner ikke jeg til Løke, men hva mener du egentlig med "jazze opp"? Er det at han lar seg intervjue i media om hva han har gjort? Slik som Monsen, Ausland og en del andre gjør?

Trist at du (enda) ikke har skjønt poenget....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnorreL skrev (22 timer siden):

Vel…. Ousland skriver selv i en artikkel hvor han korrigerer medienes fokus: 

« Tvert imot har jeg sagt at klima ikke var hovedfokus for denne turen. Vi gjorde denne turen fordi vi lenge har hatt lyst til å gjennomføre en klassisk polarekspedisjon: 

Krysse Nordpolen på ski ved å bli satt av og bli hentet ved iskanten med båt. Så enkelt er det.»

Kilde: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/6jvxX0/nei-turen-vaar-over-nordpolen-var-ikke-et-pr-stunt-boerge-ousland

Huffda, my bad! Det er hans andre prosjekt, Icelegacy som skal sette fokus på å redde verdens breer. Her nøyde han seg med å lenke instapostene til dette prosjektet. Sikkert fint å kunne ta fri fra miljøvernet for Ousland også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag träffade en släkting till en person som förolyckades på K2,som är betydligt svårare än M.E. vid ett spontant samtal på en motionsrunda.

Den som omkom var en van bergsbestigare,men alla har familj och släktingar och man bör minimera risker för olyckor på alla turer med hänsyn till andra mäniskor även om man själv tar sig rätten till att utmana ´ödet´.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er vel journalistene ansvarlig for en del av den ensidige fremstillingen. 

https://journalisten.no/amund-hestsveen-fjellklatring-frank-loke/tidligere-journalist-reagerte-flere-medier-har-rettet-i-saker-om-frank-lokes-k2-ekspedisjon/529023

Utdrag:

Quote

 

Derfor reagerte Hestsveen kraftig da flere medier skrev at Løke var den første av samtlige til å ha nådd toppen denne sesongen.

– Han var ikke den første, han var bare den første betalende klatreren som nådde toppen, påpeker Hestsveen og videre:

– Jeg får lyst til å rive av meg håret. Sherpaene gjør jo alt klart. De setter opp teltene, bærer oksygen og forsyninger loddrett opp. De klatrer til topps, brøyter snø, skrur bolter i isen og fester sikkerhetstau. Før de går ned og henter kundene.

Selv om Løke selv var nøye med å kreditere sherpaene for ekspedisjonens suksess, kom ikke dette fram i alle mediesakene, ifølge Hestsveen.

– Norske journalister tenker vel at sherpaene er på toppen av disse fjellene hele tiden, men slik er det ikke. Det internasjonale klatremiljøet hadde allerede hyllet Pasdawa Sherpa, den første på K2 i år, i flere timer da Løke nådde toppen. Da blir det rart å lese noe helt annet i mediene.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (1 time siden):

Jag träffade en släkting till en person som förolyckades på K2,som är betydligt svårare än M.E. vid ett spontant samtal på en motionsrunda.

Den som omkom var en van bergsbestigare,men alla har familj och släktingar och man bör minimera risker för olyckor på alla turer med hänsyn till andra mäniskor även om man själv tar sig rätten till att utmana ´ödet´.

Men kvar går grensa for akseptabel risiko? 

Eg berre spør. Dersom bestemora mi skulle fått bestemme, hadde eg til dømes ikkje kunne reist på skitur med telt på vinteren, nokon stad. 

Eg sjølv synes at det mest skumle eg nokon gong har gjort var dagleg pendling i 10 år utover frå inste fjord mot havet. Over 2 mindre fjellovergongar, på vinteren stort sett slapsete og sleipe. Daglege episodar vinterstid med storbilar med austeuropeiske skilt som står i alle retningar i bakkane. 

2 gongar har eg tenkt att no ryk eg. Båe gonger har eg ringt politiet pga uvett hjå den andre sjåfør. Er det akseptabel risk med omsyn til familie? Jobb må ein ha, og eg var veldig glad i jobben min. Men skulle tross alt heim å lage middag til 2 kids. 

Altså, ein lyt ta utgangspunkt i at folk vurderar sin risk sjølv, og har snakka med familie om dette. Ein lyt også ta utgangspunkt i at folk har gått ein runde med seg sjølv i høve eigen risikoaksept opp mot trivsel og helse. 

No er eg klar over at K2 har noko meir risiko enn veldig mykje av det vi driv med i dagleglivet, men spørsmåla meinar eg uansett er relevante, og prinsippa dei same. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min tur Finse -Haukeliseater som det var planerat skulle ej mkt kunna hänt.

Men då jag förstog att jag hade tagit i med för många dagar så gick jag Finse-Raubulseater och V leden mot Kjeldebu som gick mot Hardsangerbree Jag gick ej upp på Bree utan kompis,rep,stegjärn och yxa men drack vattnet fast jag viste att det kunde vara olämpligt sedan gick jag utan papperskarta och kompass även det en medveten risk för jag trode att de GPX spår som jag hade på GPS var de lederna jag skulle välja.

Sedan hamnade jag på leden mot Liester med en fin nedgång med utsikt över Eidsfjorden.

Men så blev det ej på nästan halva turen jag hade dock vissa kartor på telefonen men pga ej laddat ner en app så blev det som lösa kartblad som jag såg på på kvällarna ist.

Hade ej den extra turen ej blivit av pga att jag följt mina planer med reservdagar hade jag haft mindre minnen nu samt alla samtal med mötande för att veta lite om avstånd till närmaste stuga ifs mätte jag på GPS men då blir det ´fågelvägen´och man kan endast  med större besvär räkna ut hur lång tid det går att gå vissa sträckor.

på Hardangervida plana torra del gick jag med dubbla hastigheten mot i början och slutet av turen.

Ang ämnet så vill ju vissa anhöriga helst ha gpx tracking på en medan andra vill att man kontaktar på sms så ofta det går.(jag aner att på sommaren om man följer leder och har lite erfarenhet ej behöver nödsändare,men där håller ej alla med mig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Tenker at det å bestige så høye tinder krever så mye kunnskap at de som begir seg ut på det likevel vet hva de gjør.  Det jeg synes er trist, er når man går glipp av så mange fine øyeblikk i naturen når man skal rase gjennom på kortest mulig tid.    Selv, når jeg er på tur, så passer jeg på å stoppe opp, trekke pusten, se, lytte og lukte.  God tur til alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.