Gå til innhold
  • Bli medlem

Trekkfullt med mesh innertelt i Hilleberg Unna?


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Jeg er snart klar for sommerens 2 ukers eventyr, padle kajakk fra Kristiansund til Sandnessjøen.

Jeg anskaffet mesh innertelt til Hilleberg Unna i sommer, men har ikke prøvd det enda.

Jeg vurderer mesh innerteltet til turen, men blir det trekkfullt om det blåser og er surt vær? Eller tetter Unna så godt mot bakken at det ikke er noe problem? Det blir jo en glippe på langsiden som man spenner ut forteltet, men ikke slik som på telt med ventilasjonen langs bakken.

Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at litt ventilasjon må man alltids ha, og så lenge teltet står, så vil det skjerme mot den verste vinden. Her tenker jeg at varm nok sovepose som man kan krype godt ned i og en enkel lue (bøff?) løser mye.

Jeg tror jeg heller vil ha litt trekk når det blåser enn et tett telt med mye kondens.

Jeg mener: Folk throughhiker jo i ukevis i USA med Zpacks Duplex...

Endret av rofferdal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekkfullt på kysten og kanskje vanskelig å finne skjul. På varme dager vil mesh gi store fordeler og behagelig temp. Regner med at du planlegger etter været og ikke drar i værste stormen. Da kan det sikkert bli kaldere. Finn deg en holme og test en natt eller to før du drar. Da vet du hba som venter. 

Tore 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rofferdal skrev (12 minutter siden):

Jeg tror jeg heller vil ha litt trekk når det blåser enn et tett telt med mye kondens.

Det er ikke så mye som en dråpe kondens i Unna, ikke de to somrene jeg har padlet langs kysten i all slags vær. Selv ikke når jeg tørker vått padletøy.

Og uansett, skulle det oppstått kondens på ytterteltet ville standard innertelt vert best.

rofferdal skrev (13 minutter siden):

Jeg mener: Folk throughhiker jo i ukevis i USA med Zpacks Duplex...

Litt forskjell på «norsk sommer» langs kysten, og det der.

rofferdal skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker at litt ventilasjon må man alltids ha, og så lenge teltet står, så vil det skjerme mot den verste vinden.

Vår erfaring er at telt med med ventilasjon langs bakken og mesh innertelt (MSR Elixir) blir for trekkfulle og ikke ett lunt sted å være over natten når det er ruskevær. 

Om din erfaring med telt som går mer ned til bakken og har mesh innertelt er bedre, så taler det for at jeg kan velge mesh innerteltet denne turen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (Akkurat nå):

Trekkfullt på kysten og kanskje vanskelig å finne skjul. På varme dager vil mesh gi store fordeler og behagelig temp. Regner med at du planlegger etter været og ikke drar i værste stormen. Da kan det sikkert bli kaldere. Finn deg en holme og test en natt eller to før du drar. Da vet du hba som venter. 

Tore 

Får ikke tid til å teste før turen, dessverre.

Vi har satt av to uker i sommer til turen, så vi drar nesten uansett vær. Og været kan snu mange ganger ila to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, 

Er født og oppvokst der ute på holmene og været kan være utfordrende. Over talgsjøen med havdønningene på vei fra kristiansund til tustna hadde nok ikke jeg tatt sjansen på i dårlig vær. Om du ikke får testet så ta standarversjonen uten mesh. Har flere telt med mesh og bruker kun disse om sommeren. I unna går teltduken helt ned og det hjelper på været. Men unna har kun en inngang og da kan det være vanskelig med gjennomtrekk på ekstra varme dager. Send gjerne oppdateringer etter turen. Har lyst på unna teltet og kan finne på å kjøpe et slikt etterhvert. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (1 time siden):

Hei igjen, 

Er født og oppvokst der ute på holmene og været kan være utfordrende. Over talgsjøen med havdønningene på vei fra kristiansund til tustna hadde nok ikke jeg tatt sjansen på i dårlig vær. Om du ikke får testet så ta standarversjonen uten mesh. Har flere telt med mesh og bruker kun disse om sommeren. I unna går teltduken helt ned og det hjelper på været. Men unna har kun en inngang og da kan det være vanskelig med gjennomtrekk på ekstra varme dager. Send gjerne oppdateringer etter turen. Har lyst på unna teltet og kan finne på å kjøpe et slikt etterhvert. 

Tore

Talgsjøen er nok en ganske kort og grei krysning for oss. Mellom Bergen og Kristansund har de tøffeste stykkene hittil vert Fensfjorden i gult farenivå (flere dager med vedvarende 17ms middelvind skrått bakfra/sideveis), og 16 km krysning mellom Runde og Godøya med 11ms middelvind rett imot 😅


Men hvis du bruker mesh innertelt kun i fint sommervær tar jeg den erfaringen med i vurderingen :) 👍

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Unna med Mesh innertelt litt de siste åra , sommerstid. Etter jeg flyttet til Sunnmøre er det uaktuelt å bruke dette om sommeren over tregrensa hvertfall. Trekker fort igjennom om man spenner ut forteltet og baksiden av teltet. Syntes også å huske jeg hadde antydning til kondensdråper som spruter imellom meshen i litt ruskevær.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prova med mech men ta med vanliga om du får plats som du vet är det lätt att öka ventilationen på många sätt på HB Unna.

1 vik upp Absiden vid ingång ev även på baksidan

2 dra ej ner ytter tältet så mkt mot marken

3 helt öppen ventilation på inner tältet

4 öppen dragkedjan överst mkt i ytter tältet

5 tag loss huven över tältet

Jag som nog fryser lite mer än vanligt använde inget av dessa alternativ på höstens fjälltur endast halv öppet på 3 och lite av 4.

1491630435_HBUnna3.png.d57e1c550fd04802228c7e3fc9d73a93.png

Sedan går det ju att bestämma sig ber på vädret iaf 3-5 d ganska säker prognos samt att i värsta fall om du väljer mesh gå längre in på land och sätta upp tältet i mer skyddad teräng ,en del packning kan ju vara kvar i kanoten om det ej är stöldrisk.

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at mesh er mer trekkfullt enn tett duk, men en merker det ikke like mye om ytter går helt ned til bakken.  Men som allerede nevnt er det irriterende med kondensdråper gjennom mesh´en når duken blafrer.

Jeg har et par telt med mesh inner og det er definitivt ikke førstevalget visst jeg forventer litt vær. Likevel skal jeg bruke det ene av dem på en tur nå, men det er vekt og volum som har vært bestemmende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjaalean skrev (11 timer siden):

Jeg har brukt Unna med Mesh innertelt litt de siste åra , sommerstid. Etter jeg flyttet til Sunnmøre er det uaktuelt å bruke dette om sommeren over tregrensa hvertfall. Trekker fort igjennom om man spenner ut forteltet og baksiden av teltet. Syntes også å huske jeg hadde antydning til kondensdråper som spruter imellom meshen i litt ruskevær.

Takk, det blir fort en del vind langs kysten, så da blir det nok standard innertelt :) 

Håkan S skrev (11 timer siden):

2 dra ej ner ytter tältet så mkt mot marken

Det har jeg faktisk ikke tenkt på, jeg trenger jo ikke å dra til stangkoppene helt, og da får man bedre lufting langs bakken ja 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Unna med mesh innertelt i vind. Selve innerteltet ble solgt. Nå kan jeg ha med en lettere sovepose.

Mye lunere i teltet med vanlig innertelt. 

Som noen skriver ovenfor. Finner man mer beskyttede camper med mindre vind, så minimaliseres dette. Jeg brukte mesh i sterk vind på høyfjellet. Har derimot aldri kjent på kondensutfordringer i unna👍🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bilder och text på viktminsknings omsömnad av HB unna.

Text hittar jag ej nu men bilder.

I stort sett handlare det om att göra innertältet lite smalare,och då förlänga stroppar till ytter tältet.

Skulle nog göra mer att ev minska på pinnar sett de som i skogslandskap ej anv några alls.

Men stora vikten ligger i tungt golv och ytter tält.(4-S tält)

Även klenare stänger gör lite.

Men sömnad skilnad gör ca - 200 gr.

img_5871.jpg.06bac21537f1149825f3d61f0dc273cf.jpg img_5875.jpg.82c47382c2332f1218df07d1dfb5fbe6.jpg

img_5878.jpg

img_5888.jpg

img_5874.jpg

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (På 4.6.2022 den 23.15):

Har bilder och text på viktminsknings omsömnad av HB unna.

Text hittar jag ej nu men bilder.

img_5871.jpg.06bac21537f1149825f3d61f0dc273cf.jpg img_5875.jpg.82c47382c2332f1218df07d1dfb5fbe6.jpg

img_5878.jpg

img_5888.jpg

img_5874.jpg

Vedr. omsying av innerteltet til Unna; resultatet fra han på Ookworks som først (?) gjorde en versjon på bestilling kan man se her:
https://oookworks.com/unna-inna/#more-6465
(Men han ser ut til å ha tatt seg fri fra utstyrsproduksjonen nå, tar ikke bestillinger)

Se også før og etter bildene til @Memento mori

https://www.tur1.net/2021/09/08/hilleberg-unna-modify-inner-tent/
https://www.tur1.net/2021/09/26/hilleberg-unna-modified-inner-tent/

og @Jofa19 sin skisse:
[...]/48338-rigge-hilleberg-unna-lettere-om-sommeren/[...]&comment=448015

PS: De gangene jeg har brukt mesh inner og funnet det litt for trekkfult, så har jeg "berget" nattesøvnen ved å legge ryggsekk klær og annet inn mot den veggen der hvorfra trekken kjennes mest.  Altså, man tager hva man haver og bygger litt  le ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sy innerteltet til hilleberg Unna mindre synes jeg er en stor tabbe. Man får jo liten plass da…. Det er jo bra å ha stort innertelt, den muligheten mister man om man syr mindre innertelt.

 

Jeg har alltid ett halvt bretteunderlag liggende ved inngangen i innerteltet, når jeg trenger god plass til matlaging åpner jeg bare innerteltdøren, så bruker jeg brenneren oppå skumunderlaget. Evt trekker jeg skumunderlaget oppå «dørterskelen» og får flatt gulv hele veien.

Drar man sammen stroppen i framkant av teltet blir ytterdøren slapp i lukket stilling, man kan da spenne ut ett ganske stort yttertelt. Den utnyttbare plassen i ytterteltet er jo egentlig større enn Solou, siden det på unna har litt bredde hele veien. Bedre å hekte av ett hjørne om man ikke har underlag til brenneren:

 

7990406F-5497-4B36-8037-A652CFD19724.jpeg

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (21 minutter siden):

Det er jo bra å ha stort innertelt, den muligheten mister man om man syr mindre innertelt. [...] Bedre å hekte av ett hjørne om man ikke har underlag til brenneren

Enig i det, irreversible endringer bør man ikke gjøre uten å ha tenkt seg nøye om. Hekte av hjørnet på inner er det jeg også gjør ved behov. Mange av oss som digger Unna har jo funnet våre løsninger, som å hekte løs litt av innerteltet, samt bardunere duken på forsiden slik at den strekkes litt lenger og høyere enn normalt, og slik gir et litt større fortelt. 

Samtidig forstår jeg jo at noen syns det kan være kjekt med litt større fortelt uten noe justeringer, samt at noen ønsker å knipe litt på vekta ved å gjøre forteltet litt mindre (og ev. sy inn en lettere bunnduk).  Men dumt om man gjør dette uten å vite hva man går glipp av (mer plass i inner-teltet).  For eksempel så vet nok de av oss som har både Soulo og Unna å sette pris på den ekstra plassen i Unna. :)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har hittat ett nytt förslag på sommar ´tält´om man anv stavar och ej fryser mkt.

https://www.hardloop.se/produkt/32215-sierra-designs-high-route-3000-1-taelt

Verkar finnas 2 ver. en med lågt ´badkar´en med lite högre som nog passar mig bättre.

Ska dock prova ett Bergans trollhetta 1p nu i sommar så får jag testa utan solidt inner tält mer än till viss del,detta är ju med 30 D yttertält och kraftig botten och kraftiga blixtlåsar.

Kommer dock låta mitt Unna vara kvar i org.,har en ny billig hängmatta som köpts för bra tarp

men hängmattan kan med lite omsyning kanske fungera som sommar inner tält?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.