Gå til innhold
  • Bli medlem

3-5 dagers tur på Hardangervidda


Fjellmaen

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en uke ledig i sommer der jeg tenkte å få oppleve litt av Hardangervidda. Vil gå cirka 3-5 dager og cirka 15-20 km hver dag. Da jeg ikke har lang tid ønsker jeg helst ikke en rundtur, men kan også vurdere det. Vil få oppleve mest mulig på tiden jeg har. På samme tid kan dette bli vanskelig med tanke på transport/kollektiv fra slutten og tilbake til start. Vil helst ikke bruke for mye tid på ferjer, buss og tog. Har vurdert Kinsarvik-Husedalen-Stavali-Torehytta-Hårteigen-Tyssevassbu-Trolltunga-Skjeggedal. Denne turen vil ta fire dager og jeg kan ta buss eller taxi tilbake til Kinsarvik. Har noen prøvd denne turen? Er det andre turer dere heller vil anbefale meg å ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rjukan som utgangspunkt, Fjellvåken (båt) inn til Mogen og så gå til Lågaros, Rauhelleren, Mårbu (og enten gå til Kalhovd eller ta båt til Synken ca 1 time til Kalhovd), Kalhovd, Hellberghytta/Rjukan. Du kan også gå rett fra Lågaros til Mårbu og skipper Rauhelleren, ta båden mye av turen fra Mårbu til Kalhovd, så du sparer en dag der, mulig det er buss fra Kalhovd til Rjukan, avhengig av når du går etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundan från Rjukan gick jag som 14- årig (i sällskap)kommer ihåg som öppet lanskap och relativt lättgånget.

En bra nybörjar tur med närhet till turistanläggningar men krävde bil till start på den tiden.

(På hemvägen ner mot Rjukan fick vi punktering mitt i mot den berömda kraftstationen och reservhjulets fälg passade inte så vi var där ett bra tag innan de vuxna kom åter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du som meg kommer fra vest, og da er Rjukan ganske uaktuelt. Jeg gikk fra Finse og østover i fjor. I år skal jeg gå fra Haukeli og oppover til Kinsarvik, ca. 5 dager. Vurderte og en rute tilsvarende den du har lagt opp men busser til Haukeli i håp om å få sett enda mer på en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (3 timer siden):

Tipper du som meg kommer fra vest, og da er Rjukan ganske uaktuelt. Jeg gikk fra Finse og østover i fjor. I år skal jeg gå fra Haukeli og oppover til Kinsarvik, ca. 5 dager. Vurderte og en rute tilsvarende den du har lagt opp men busser til Haukeli i håp om å få sett enda mer på en gang. 

Takk for svar! Ja, jeg kommer fra vest, så dette var absolutt interessant. Hvordan kommer du deg tilbake til Haukeli etterpå? Hvordan er ruten? Sover du i telt eller turisthytter? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellmaen skrev (7 minutter siden):

Takk for svar! Ja, jeg kommer fra vest, så dette var absolutt interessant. Hvordan kommer du deg tilbake til Haukeli etterpå? Hvordan er ruten? Sover du i telt eller turisthytter? 

Busser fra Bergen til Haukeli, og busser tilbake fra Kinsarvik. Du kan eventuelt busse tilbake til Haukeli fra Kinsarvik om du kjører, eller parkere ved Kinsarvik og busse til Haukeli (litt mer forutsigbart med tanke på å skulle nå en buss). Jeg ligger i noe som kan minne om et telt. Skal til Hårteigen som «hovedattraksjon», og Litlos er jo greit å svinge innom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.