GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens :D

Har begynt Ä planlegge litt for en lengre tur i fjellet i juni/juli og hÄper noen kan komme med tips og rÄd. Ruta jeg har sett for meg er ca 70KM lang og gÄr som fÞlger:

Vivelid fjellstova - Langavatnet - Lonavatnet - Helnaberg/Austmanna-vatnet - Hanastein - Torehytten - Selsbotnen/Bykset - Tyssevassbu -Trolltunga. Ruta har jeg funnet pÄ UT.no.

Er det noen som har vÊrt i omrÄdet og kan si noe om ruta? Ser for meg en ryggsekk pÄ rundt 35kg + en hund som skal gÄ med klÞv, er det innafor og beregne 10-15km om dagen i dette terrenget? Er det mulighet for fisk i vannene og er det mye mygg/knott? Har tidligere bare erfaring med 2-3 dagers turer i fjellet og tar gjerne imot tips til nÞdvendig utstyr og bekledning.

Takk pÄ forhÄnd! :)

• Liker 1
Annonse
Skrevet
FjellmĂŠnn skrev (11 timer siden):

Hei folkens :D

Har begynt Ä planlegge litt for en lengre tur i fjellet i juni/juli og hÄper noen kan komme med tips og rÄd. Ruta jeg har sett for meg er ca 70KM lang og gÄr som fÞlger:

Vivelid fjellstova - Langavatnet - Lonavatnet - Helnaberg/Austmanna-vatnet - Hanastein - Torehytten - Selsbotnen/Bykset - Tyssevassbu -Trolltunga. Ruta har jeg funnet pÄ UT.no.

Er det noen som har vÊrt i omrÄdet og kan si noe om ruta? Ser for meg en ryggsekk pÄ rundt 35kg + en hund som skal gÄ med klÞv, er det innafor og beregne 10-15km om dagen i dette terrenget? Er det mulighet for fisk i vannene og er det mye mygg/knott? Har tidligere bare erfaring med 2-3 dagers turer i fjellet og tar gjerne imot tips til nÞdvendig utstyr og bekledning.

Takk pÄ forhÄnd! :)

Jeg skal gÄ fra Haukeliseter til Kinsarvik i August og planlegger ca. 20km dagsetapper. Gikk fra Finse til Krekkja pÄ en dag i fjor (ca. 25km) og antar terrenget er representativt for det meste av vestvidda (med forbehold om at jeg kan ta feil). Identifiserer meg som en tynnfeit akademiker uten noen sportslige meritter. Et problem kan vÊre snÞ om du er tidlig ute. SÄ ellers ikke en eneste mygg i fjor

• Liker 1
Skrevet

Har bare vÊrt i omrÄdet inntil HÄrteigen (som du bÞr svinge innom), og det er lett og fint terreng. Gode sjanser for diverse blodsugere i juli.

En sekk pÄ 35 kg ville for meg kreve et mindre mirakel om jeg skulle komme over en mil fÞrste dagen. 9 km andre dagen, 8 km den neste... Selv om du er i mye bedre form enn meg, sÄ vil det muligens vÊre verdt Ä se litt pÄ hva du pakker i sekken. Hva er det som veier sÄ mye?

Det kan bli varmt, sÄ noe lett og luftig tÞy kan vÊre gull verdt.

• Liker 3
Skrevet

Ikke kjent med ruta, men jeg tenker ogsÄ at snÞ blir det store spÞrsmÄlet. Det er mye snÞ pÄ vestsiden av vannskillet og lite snÞ Þst. SnÞen kan ligge langt uti juni/juli. GÄr du et par uker fÞr kan snÞen bÊre ganske bra, men senere med varmen og snÞsmeltingen gjÞre at det blir vanskelig Ä gÄ pÄ snÞen. 1000 m.o.h alltid usikkert juni og begynnelsen av juli. Noen ganger er gÄr det, mens andre ganger mÄ du vente til midten av august. Terrenget pÄ denne delen av vidda mener jeg noksÄ kupert og steinet, sÄ tung sekk kan vÊre en utfordring selv med etapper pÄ 10 - 15 km. 35 kg hÞres mye ut, spesielt om du ikke har erfaring med Ä gÄ med tungsekk over lang periode. Min er erfaring er at en tungsekk kan fort drepe turgleden og man finner fort ut at man ikke har bruk for alt man drasser pÄ. 

• Liker 3
Skrevet

Det kan vÊre mye vann i bekker og elver pÄ den tiden, sjekk om det er broer pÄ ruta og om de er helÄrs- eller sommerbroer - og nÄr disse da blir lagt ut. Ville ikke prÞvd Ä krysse en flomstor elv da, med hund, hvis det er en kryssing der DNT har vurdert at det skal vÊre bro. 
Hvor mange dager har du tenkt Ä gÄ? Terrenget der er kupert, sÄ fremdriften avhenger bl.a. av om du gÄr pÄ sti eller fritt i terrenget. 
Jeg synes 35 kg hĂžres veldig mye ut, trenger du alt det utstyret?

Lykke til med planlegging og gjennomfĂžring!

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes ogsÄ, som flere her at 35kg virker som veldig mye i forhold til lengden pÄ turen. Vekten er kanskje ikke noe problem for fysikken din, men om du kommer ovenfor snÞpartier hvor snÞen sÄ vidt bÊrer vil du nok banne over Ä ha sÄppass tung sekk pÄ ryggen. Det kan fort bli en ekstremt tung tur.

Om du sikter pÄ Ä ta turen ute i juli (og ikke tidlig juni) sÄ er nok ikke dette et relevant problem.

Ta en titt pÄ de historiske dataene pÄ https://www.senorge.no/map sÄ kan du danne deg et bilde av ca. hvor forventningene bÞr legges i forhold til snÞmengder.

Et utstyr/bekledningstips som kanskje vil vÊre utslagsgivende pÄ vekten i sekken din:

Du trenger knapt noe skift pÄ en lengre tur som dette. Det er kanskje der jeg ser det tas med mest unÞdvendig om man ikke har gjort det fÞr (selv skyldig). Har du to stk trÞyer/t-skjorter i ull/ull-mix, en ull-longs og en tykkere ullgenser sÄ har du bekledning til bÄde vandring og "campliv". 1 ekstra ren ullboxer er heller ikke Ä forakte, sÄ har du noe Ä glede deg til midtveis pÄ turen ;)

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Skrevet

Tatt ut ei uke ferie i mnd skift mai/juni og planlegger en tur pÄ 7 til 5 dager. MÄlet er Ä fÄ tatt den pÄ 4-5 dager, slik at jeg har litt Ä gÄ pÄ i forhold til hvile fÞr jobb. Alltid greit med en lÞr/sÞndag til Ä ligge pÄ sofa i halvsÞvne, glo pÄ netflix etter 3-5 shot whiskey og et par Þl uten Ä ha dÄrlig samvittighet (noe Ä se frem til nÄr jeg er pÄ tur). Pluss jeg har et par dager som sikring. Jeg planlegger ha 10 - 15 kg sekk, jeg fokusere ogsÄ pÄ forflytning og tenker at 90 - 120 km i forflytning er et greit mÄl pÄ denne turen. Skal gÄ kjent lÞype med muligheter for ny trasse om vÊr og snÞforholdene tillater det. NÄ skal det sies at min pakningsplan ogsÄ inneholder to stk klÞv til bikkjene pÄ 5 og 7 kg. Halve meninga med denne turen er ogsÄ for Ä trene bikkjene pÄ klÞv, sÄ klÞvene inneholder ogsÄ en del utstyr som jeg slipper Ä ha med i sekken, eller som jeg flytter over etter hvert som klÞvene blir lettere. Det gÄr en del bikkje mat og ekstra snacks til de. Men jeg har funnet ut at 15 kg sekk maks er ideell vekt for min del, bÄde kort og lange turer i kupert terreng med bikkje. Mye hjelp Ä fÄ fra bikkje mth bÊring, men det krever ogsÄ at jeg har mye fokus pÄ bikkjene mens jeg gÄr, spesielt trekkvillige og nÄr de setter seg fast med klÞvene osv. Kan ogsÄ bli veldig utfordrende de fÞrste dagene med sau pÄ beite. Husk at det er bÄndtvang i juni/juli pÄ Hardangervidda og midt i smÞrÞyet i villreinensomrÄde. Det kan vÊre utfordrende og tÞft Ä gÄ med tung sekk og bikkje i band. 

• Liker 1
Skrevet

Takk for alle gode tilbakemeldinger og tips. Skal se ann vÊret og mulig legge turen til slutten av juli sÄ snÞ ikke blir noe problem. NÄr det kommer til 35kgs sekken var det kanskje litt i overkant beregnet, men jeg har et voldsomt behov for mat pÄ slike turer og tyngden vil minke fort :D

Skrevet
fjellrypa skrev (7 timer siden):

Det kan vÊre mye vann i bekker og elver pÄ den tiden, sjekk om det er broer pÄ ruta og om de er helÄrs- eller sommerbroer - og nÄr disse da blir lagt ut. Ville ikke prÞvd Ä krysse en flomstor elv da, med hund, hvis det er en kryssing der DNT har vurdert at det skal vÊre bro. 
Hvor mange dager har du tenkt Ä gÄ? Terrenget der er kupert, sÄ fremdriften avhenger bl.a. av om du gÄr pÄ sti eller fritt i terrenget. 
Jeg synes 35 kg hĂžres veldig mye ut, trenger du alt det utstyret?

Lykke til med planlegging og gjennomfĂžring!

Godt tips, takk! Antall dager har jeg ikke bestemt meg for enda, men rundt 5 dager anslÄr jeg om jeg ikke har behov for en hviledag ved en fin plass. :) Planen er Ä fÞlge turstier hele veien og nyte turen samtidig med litt fremdrift.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.