Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvorfor tvinger DNT oss til dyrest mulig alternativ?


Hafrak

Anbefalte innlegg

Trikset er å gi blanke i hele DNT, noe av det som er baksiden med DNT hyttene og områdene de ligger i er at det blir populære turistområder pga hyttene i seg selv.

Mens i veldig mange andre fjellområder kan du gå dagsvis uten å møte på en eneste person.

Ofte har de områdene også hytter tilgjengelig som kan leies av grunneiere eller fjellstyrer.

Samt fiskevann hvor det kanskje ikke har vert noen på åresvis. :)

Mange av dem finnes på akkurat dette kartet, men det kan også være et tips å se etter i områder av kartet hvor det ikke ligger noen hytter. De kan jo være vel så intressante.

Det er i alle fall de mindre besøkte og mindre kjente områdene som appelerer mest til meg, muligheten for å komme seg ut til områder hvor man ikke møter på andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Memento mori skrev (19 timer siden):

Er litt med i DNT, og i Koronatida ble dette populært med at du hadde hytta for deg selv. Det har også vært ei utfordring at mange ikke betaler for seg på hyttene. Har selv en del dårlig opplevelser med folk som kommer, ikke vil gjøre sin del etc. Men det er rundt i Oslomarka.

På en annen side, gikk jeg Vassfarstien, og brukte telt pga prisen for leie av hele hytta. Alle 6 hyttene jeg gikk forbi var tomme…. Så de tapte jo en del på det også. 
 

Derfor er det hyttevakter på en del hytter. 
Bli gjerne med å bidra i DNT om du har en mulighet, om det så bare er å rydde en sti, eller delta på årsmøter. 

Jeg gikk gjennom Vassfaret og Vikerfjell midt i fellesferien under pandemien. Samme erfaring. Ikke et menneske på DNT-hyttene. Vi lå i telt hele turen da vi ikke kunne vite på forhånd hvor vi ville befinne oss til en hver tid. Det var heller ingen av hyttene som hadde noe matlager tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wakananka skrev (På 10.2.2024 den 22.25):

Jeg spurte Dnt Oslo  bl. a annet om jeg måtte betale for hele hytta hvis jeg havna i et skikkelig uvær og måtte søke ly i en hytte som ikke hadde enkeltsengsbestilling, men som var ledig. Det måtte jeg. Så da fungerer de jo ikke engang som nødly når de står tomme. Og det er jo ganske trist! Da oppfordrer man jo nærmest folk til ikke å betale. Og det er vel heller ikke spesielt lønnsomt. Og argumentet mitt var også at folk er voksne nok til å ta sånne avgjørelser sjøl. Er man f.eks. 5 stk og vil leie hele hytta ved Skjennungsvollen så gjør man jo det. Er man 2 stk. og syns det blir for dyrt med hele hytta så er man jo innstilt på at det kan komme andre. Jeg kan ikke skjønne at DNT skal bestemme sånt!

Joda, det er deres hytter så de har mandat til å forvalte tilbudet slik de selv finner det for godt. Når det er sagt så flytter man tilbudet bort fra folket som sådan og over til middelklassen. Hvorvidt denne dreiningen er bevisst klassepolitikk eller ny profilering forblir imidlertid et ubesvart spørsmål. Selv finner jeg det ganske spesielt sett opp mot et folkehelseperspektiv og DNTs tidligere misjon om å gjøre naturen tilgjengelig for folket. Hytteutleie og ikke sengutleie ekskluderer jo solovandrere og økonomisk bevisste fra hyttetilbudet. Som andre er inne på så står derfor hyttene tomme i langt større grad enn tidligere. Dessuten vil man se en vekst i «overnattingstyveri», annet kan man ikke vente. 
 

Personlig har jeg faktisk enda til gode å sove på ei DNT-hytte enda jeg er medlem. Foretrekker godt vær og telt så langt det lar seg gjøre. Likevel synes jeg utviklingen er ekskluderende og trist. Av den grunn skulle jeg gjerne ha likt å høre argumentasjonen for endringen i bruksprofil. Det kan jo hende at DNT har gode grunner for dette, men så lenge de ikke allmenngjøres/ tydeliggjøres så vil mange føle seg bortvist fra tilbudet uten grunn. Det er synd. 

Gabs88 skrev (18 timer siden):

Trikset er å gi blanke i hele DNT, noe av det som er baksiden med DNT hyttene og områdene de ligger i er at det blir populære turistområder pga hyttene i seg selv.

Mens i veldig mange andre fjellområder kan du gå dagsvis uten å møte på en eneste person.

Ofte har de områdene også hytter tilgjengelig som kan leies av grunneiere eller fjellstyrer.

Samt fiskevann hvor det kanskje ikke har vert noen på åresvis. :)

Mange av dem finnes på akkurat dette kartet, men det kan også være et tips å se etter i områder av kartet hvor det ikke ligger noen hytter. De kan jo være vel så intressante.

Det er i alle fall de mindre besøkte og mindre kjente områdene som appelerer mest til meg, muligheten for å komme seg ut til områder hvor man ikke møter på andre.

Har veldig lyst til å gjøre som deg, men kjenner at jeg mangler «ballene» til å gå utenfor blåmerka sti på vidda eller på fjellet. Det er noe skremmende over å gå helt alene også, dvs gå steder der det kan gå uker og måneder mellom hver vandrer. Ensomhet og stillhet elsker jeg, men har en terskel jeg må trå over på akkurat dette området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har vært medlem av DNT i ganske mange år og brukt de selvbetiente og ubetiente hytter en del her og der. Det er nettopp den uplanlagte fremfærd uten bestilling som var fordelen. Der kan være mange grunner som vær, dagsform mm til at man går lenger eller kortere dagsmarsj og dermed bare droppen innpå en hytte uten reservsjon og bestilling av en hel hytte. Som ensom vandrer er bestillingen av en hel hytte ganske forkastelig og helt mot DNT's opprinnelige tankesett og formåls§.

Ved dårlig vær vil jeg uansett søke nødly og hvis alternativet er betaling av en HEL hytte bliver det nok til et overnattingstyveri. Det er en helt forkastelig policy. 

Hvis nå noen få kakser som har bestilt hele hytta vil kaste en ut ved nødly?? Det har vært leserinnlegg i DNT Fjell og Vidda om dett for noen år siden om en familje far med små unger, som ble kastet ut ved dårligt vær og tretthet hos barna!! Helt forkert!!

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Skaubjønn på truger said:

Har veldig lyst til å gjøre som deg, men kjenner at jeg mangler «ballene» til å gå utenfor blåmerka sti på vidda eller på fjellet. Det er noe skremmende over å gå helt alene også, dvs gå steder der det kan gå uker og måneder mellom hver vandrer. Ensomhet og stillhet elsker jeg, men har en terskel jeg må trå over på akkurat dette området. 

Jeg går ut i fra at du snakker om sommerturer? Vinterturer blir jo en helt annen sak, hvor risikobildet endres.

Jeg har jo tenkt over risikoen selv, for du kan jo knekke en fot eller sette foten fast når du er alene. Men så lenge du bruker hodet og ikke tar kjangser så vil det skjelden være risiko større skader enn som så. Men små skader kan jo bli farlige hvis ingen finner deg.

Men i 2024 så har vi jo veldig mange gode alternativer for nødknapper som benytter seg av GPS. Så dersom du kjøper en slik en vil du stort sett reddes ut, selv om noe skulle skje.

Og hvis du ikke har med telt/sovepose skader det heller ikke å ha med en nødduk med folie for å hindre nedkjøling.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (På 11.2.2024 den 4.43):

Trikset er å gi blanke i hele DNT, noe av det som er baksiden med DNT hyttene og områdene de ligger i er at det blir populære turistområder pga hyttene i seg selv.

Mens i veldig mange andre fjellområder kan du gå dagsvis uten å møte på en eneste person.

Ofte har de områdene også hytter tilgjengelig som kan leies av grunneiere eller fjellstyrer.

Samt fiskevann hvor det kanskje ikke har vert noen på åresvis. :)

Mange av dem finnes på akkurat dette kartet, men det kan også være et tips å se etter i områder av kartet hvor det ikke ligger noen hytter. De kan jo være vel så intressante.

Det er i alle fall de mindre besøkte og mindre kjente områdene som appelerer mest til meg, muligheten for å komme seg ut til områder hvor man ikke møter på andre.

Jeg foretrekker de åpne koiene fremfor Dnt sine hytter, men det handler også litt om beliggenhet og avstand. Jeg går ikke 2 - 3 mil om dagen så det kan være greit å vite at det er Dnt - hytter i områder hvor det er langt mellom de åpne koiene, selv med telt. Er det skikkelig drittvær er det lite fristende å slå opp telt. Så sånn sett er jeg glad for DNT selv om jeg har brukt et fåtall av hyttene. Men syns det er en ugrei utvikling med hensyn til både solovandring og at det skal koste skjorta når man bruker hyttene som nødly. På enkeltsengshyttene står det at ingen kan nektes inngang selv om hytta er full. Og det er vel den opprinnelige DNT ånden. Hvis man bestiller plass på enkeltsengshyttene må man også ta plassen i bruk før 19.00. Man får seng men ikke nødvendigvis den senga man har bestilt. Det burde vært en tilsvarende ordning på leiehelehytta opplegget. Står den tom etter et visst klokkeslett kan man bruke den og betale for senga man bruker. På Marenvollen var hele annekset booka, men ingen dukka opp. Der har man da rett til å legge seg i  annekset og betale for den senga man bruker siden det er en enkeltsengshytte. 

 

Miamaria skrev (På 6.2.2024 den 18.48):

Hva er kriteriene for at du ønsker tips og vil ha ting med der?

Endret av wakananka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.