Gå til innhold
  • Bli medlem

GHILLIE KETTLE - MKETTLE SAS ( kvist og sprit brenner)


Blaser

Anbefalte innlegg

Har har jeg mottatt en GHILLIE KETTLE - MKETTLE SAS.

Link til produsenten:

https://www.ghillie-kettle.co.uk/product-page/mkettle-silver

Måtte prøve den ut i minus 2 grader med rødsprit.

Første prøve var med forvarming satsen .  det tok 9:15 min ( jepp, det ble flammer som gikk i alle fall 10 cm over toppen, se siste bilde)

Deretter uten forvaming. det tok 13:15 min

Begge gangene ble det brukt 1 oz ( 0,3 dl) med rødsprit.

Må si at dette er en fin sak som vil bli benyttet i felt.  Meget brukervennlig og kompakt. Passer fint i en sidelomme.

Det er vel bare en leverandør i Norge;

https://www.jaktfall.no/produkt/ut-pa-tur/termos-kopper-kar/ghillie-kettle-mkettle-sas-hardanodisert-vannkjele-530-ml?gclid=CjwKCAiAqIKNBhAIEiwAu_ZLDshPgSxdB0ia_44CcDUloIaX_WrhbPSCaTHkQHUI7A7z0xcCRCcjVxoCYlAQAvD_BwE

og en black friday pris på 489,- er helt innenfor.

 

 

20211126_121247.jpg

20211126_125435.jpg

20211126_124427.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Irland og UK har de solgt sånne i lang tid. Men da noe større. Denne kompakte modellen, er laget etter mønster av noe som ble solgt av en amerikansk produsent.

Prinsippet med brennkammer i midten har også vært brukt i Midtøsten. Sannsynligvis i lenger tid enn på de britiske øyer. 

Hadde en sånn Mkettle greie. Den ble gitt bort til min svoger. Han bruker den av og til på nærturer med ungene. 

Har aldri brukt den med rødsprit. Bare med kvist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare teste ut med min turbo sprit brenner-White box stove;

https://whiteboxalcoholstoves.com/

Minus 3 grader.

Forvarmingen tok ca. 3 min og deretter ble det skikkelig action!  Flammene gikk langt over enheten, tipper 40 cm på det meste,

det tok 6;;50 å koke opp ( dvs. inklusive forvarmingen)

Brukte 1,5 ish oz. ( prøvde med bare 1 oz først, men kom ikke helt til oppkok)

White box stove passer perfekt i brennkammeret. Legger en liten korkplate tilslutt for den pakkes i oppbevaringsposen.  PERKEFT !! 

Oppsummert: Dette oppsettet er en super kombinasjon

20211127_095502.jpg

20211127_101819.jpg

20211127_102445.jpg

20211127_102507.jpg

Endret av Blaser
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut som en etteraping av Kelly kettle som er en 130 år gammel oppfinnelse av en irsk fisker: https://www.kellykettle.com/kelly-kettle-history/

Jeg har to Kelly kettler, en som tar litt over litern når vi er to og en som tar halvparten som jeg bruker når jeg er alene. Selv om det er mulig ser jeg for min del ikke noe poeng i å drasse med meg en rødspritbrenner og rødsprit, for det er like kjapt å mate den med småkvist. En gang jeg tok tiden tok det en halvtime fra jeg tok sekken av ryggen til jeg hadde sekken tilbake på ryggen ferdig spist. Den brenner også fuktige kvister når man først har fått fyr, men da ryker den som et damplokomotiv. Det er ganske artig å se på da.
bilde.png.f6a810e988b86656f4efdd9074918bec.png

bilde.thumb.png.f55ce7783dd940bae4e09d704a8d5e58.png

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rune1974 skrev (20 timer siden):

Lægger du ikke en test op med brug af tre/kviste. Er lidt nysgerrig på effekten da brændkammeret ikke er så stort.

Har prøvet en stor 1 liters kelly kettle og den var meget effektivt med tre, kviste og grankogler.

Jepp, prøvde med tre.

Det tok 6:23 i minus 2-3 grader.

Fylte etter i fra toppen.  Det gikk ikke mye ergo meget effektiv.

Når jeg tok av kjelen så sølte jeg vann ned i brennkammeret, så såg derfor at det var mye ved igjen. Med erfaring så kan man nok på feelingen finne passe mengde.

 

 

20211128_104725.jpg

20211128_104855.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (1 time siden):

Ser veldig praktisk ut, men hvordan er det med stabiliteten? Ser litt topptung ut i forhold til det smale brennkammeret?

Ja, det blir naturlig topptung. Men vannkammeret er stabilt mot brennskålen ettersom de "snepper" inn i hverandre. Ergo greier du å sette brennkammeret passe vannrett på bakken er det ikke noe problem.

Det man kan kanskje irritere seg over er det lille vannpåfyllingshullet.  Selvfølgelig helt greit når man henter direkte vann i fra bekk etc.  Men å fylle på fra en Naglene flaske..

Det som er bra, er at man kan stoppe underveis og fylle vann direkte i vannkammeret før man etterhvert tar en kosepause.

Legger også med et bilde som viser at den er litt lavere enn en 1 liters flaske og litt bredere(1 cm)

20211128_211843.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har kjøpt en Trangia gel brenner som er omgjort til spritbrenner med å ha peistau i skålen ( fikk ideen i fra youtube der man brukte en vaselinboks)

Fyrte opp med 1 oz rødsprit i ca 0 grader.  Det tok 6:55 til oppkok :) ( Perfekt da brenneren sloknet etter 7 45 ish)

Brenneren er jo en lett sak på 30 gram.  Skal prøve etterhvert med bare brenner og støtteben samt en vanlig kjele.

 

20211212_101812.jpg

20211212_103127.jpg

20211212_102218.jpg

20211212_103358.jpg

Endret av Blaser
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tok med meg godsakene på tur i dag.

Må si at dette er noe som imponerer meget!!.  Man trenger ikke mye tørr kvist for å koke opp 0,5 L vann.

Også veldig snedig at man kan fylle opp beholderen med vann og ta med seg.

Det skader heller ikke å få litt bålfølelse med godlukt :) 

Ellers så er også en Nalgene Cantene flaske med.  Lært i fra @Walle

20220116_131801.jpg

20220116_131513.jpg

20220116_132549.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.