Gå til innhold
  • Bli medlem

Lommekniv tips!


Anbefalte innlegg

Fikk en Victorinox Outrider  som jeg betalte kr 525,66 for hos OutNorth.no her om dagen.
https://www.victorinox.com/global/en/Products/Swiss-Army-Knives/Large-Pocket-Knives/Outrider/p/0.8513

Må ha vært siste de hadde inne, for den forsvant fra  webshopen kort tid etter at jeg bestilte. Men den havner nok der igjen snart, om noen er interessert, for den gikk i retur.  Dette fordi den kom med en s.k. "slider-lock" bladlås, som Victorinox sluttet å utstyre 111mm modellene med i 2017. Den ble da erstattet av den mer solide "liner-lock" låsen.

I stedet for Outrider som gikk i retur bestilte jeg en Hunter som jeg betalte kr 554,51 for, også denne i 111mm serien.
https://www.victorinox.com/global/en/Products/Swiss-Army-Knives/Large-Pocket-Knives/Hunter/p/0.8573

Var litt spent når den kom i posten i dag. Sendte de meg nok en kniv som har overvintret i en lagerhylle siden 2017? Eller er det den litt nyere modellen med "liner-lock" jeg har fått? Det var det, en liner-lock modell.  Denne liker jeg - så den blir.
 

image.png

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
zimwalker skrev (På 10.11.2023 den 18.01):

Fyi: Outnorth gir nå 20% rabatt på Victorinox (og en del andre ting).  https://www.outnorth.no/victorinox

På toppen av 20%'en kan man få kr 150 i avslag om man handler for 1500 eller mer og bruker koden BLACK-OUT.

Og mens "resten" av forumet er opptatt med selvransakende snusfornuft, så registrerer konsumenten i meg at Outnorth nå, nærmere den svarte fredagen, har endret rabatten fra 20 til 25%! 🤪

PS: Som motvekt til mine seneste innkjøp har jeg besluttet å kjøpe færre kniver i kabonstål, for på den måten redusere mitt karbonavtrykk. ;-)
 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (1 time siden):

Og mens "resten" av forumet er opptatt med selvransakende snusfornuft, så registrerer konsumenten i meg at Outnorth nå, nærmere den svarte fredagen, har endret rabatten fra 20 til 25%! 🤪

PS: Som motvekt til mine seneste innkjøp har jeg besluttet å kjøpe færre kniver i kabonstål, for på den måten redusere mitt karbonavtrykk. ;-)
 

Der er jeg kommet deg i forkjøpet, men du formulerte deg mye bedre enn jeg hadde gjort 😂 Jeg har bestemt meg for å roe kraftig ned på knivkjøpene selv framover, etter jeg har fått den nye "Dele" kniven fra Helle. Langt ifra noe lommekniv, men det har jeg... en Helle Bleja 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (6 timer siden):

PS: Som motvekt til mine seneste innkjøp har jeg besluttet å kjøpe færre kniver i kabonstål, for på den måten redusere mitt karbonavtrykk. ;-)

Tvert imot!! Carbonet blir jo tatt fra atmosfæen og bunnet til evig tid i stålet!!😉

Elgen

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (3 timer siden):

Mhm, ikke at det hjelper, men kan ikke si meg enig med retten. Lærdommen får være å oppvare kniv i bagasjerommet. Og helst ikke en kniv som ser "farlig" ut - er ganske sikker på at det også spiller inn.

Det sagt så er det vel her som de fleste steder i livet - bryt aldri mer enn én lov eller regel av gangen.

Endret av Blindgjenger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksilbergenseren skrev (4 timer siden):

Som Nils Einar nevner så ble vedkommende frikjent i ankesaken. 
Uansett mye styr, som folk flest helst vil være foruten. Ettersom det tilsynelatende både er lovlig og politiet ikke har for vane å sjekke innholdet i hanskerommet mitt, så er min definisjon av "forsiktig" i denne sammenhengen at man ikke gjør noe idiotisk og ellers oppfører seg som en ansvarlig voksen.
Så ja, jeg fortsetter nok å ha kniver liggende der jeg har nytte av dem, uten at jeg kommer til å bekymre meg det minste for å havne i en lignende knipe.

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/frifunnet-etter-bot-for-kniv-i-hanskerommet/s/12-95-3423578552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man kjører ruspåvirket (eller mistenkes for å kjøre ruspåvirket), har med «tvilsomme passasjerer», og har en slik kniv i hanskerommet til «matlaging», så tenker jeg at noen kan begynne å lure:

IMG_3473.thumb.jpeg.5f49e927b1dfa87b400f46e8ec196513.jpeg
 

Det går igjen at den tiltalte, media og almennheten kan uttale seg om saken. Mens politiet har munnkurv fordi alle straffesaker er unntatt offentligheten. Så man får bare vite en side av saken. Det var kanskje en grunn til at hanskerommet ble sjekket på denne bilen, og det spiller også inn i vurderingen om denne var ment til aktverdig formål.

Politiet vet ofte mye mer enn vi vet.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge straffeloven § 189, annet ledd er det bare forbudt å "bære" kniv på offentlig sted. Folk som har hatt kniv på seg i bil, er blitt dømt for å bære kniv. Det samme er folk som har hatt dem lett tilgjengelig i kupeen. Men å ha kniv i bagasjerommet eller hanskerommet er altså ikke å bære kniv...

For skytevåpen er det strengere, straffeloven § 189 snakker om å "ha med". Det er altså ikke lov å ha et luftgevær liggende i bagasjerommet hvis du ikke har gyldig grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Einar Ljosland skrev (1 minutt siden):

Ifølge straffeloven § 189, annet ledd er det bare forbudt å "bære" kniv på offentlig sted. Folk som har hatt kniv på seg i bil, er blitt dømt for å bære kniv. Det samme er folk som har hatt dem lett tilgjengelig i kupeen. Men å ha kniv i bagasjerommet eller hanskerommet er altså ikke å bære kniv...

Politiet har nok snikinnført den tolkningen av bæring på offentlig plass for å forenkle sin egen jobb, og det er tvilsomt at den står seg i retten - noe som nevnte sak er ett eksempel på.

Det er ingen definisjoner i loven som skiller på hanskerommet og bagasjerommet ifht. å tilfredsstille definisjonen av offentlig plass. Det er ikke en gang ett krav om hvilke oppbevaringsfasiliteter en motorvognen skal ha, så her er politiet på syltynn is.

For de fleste er dette uansett overtenking rundt et relativt ikke-eksisterende problem. Bruk sunn fornuft.

Vedkommende som ble tiltalt kom nok ikke i politiets søkelys uten grunn, og knivens beskaffenhet kom vel neppe tiltalte til gode, men uansett hvor stygg kniven er og hvor lite troverdig forklaringen måtte fremstå så kan også en slik ufattelig teit kniv nyttes til aktverdig formål, og det er sånn sett bra for alles rettsikkerhet at vedkommende ble vurdert objektivt ut fra hva han faktisk gjorde og ikke hvilke intensjoner han muligens måtte ha hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (10 timer siden):

Det var ironi, med et ordspill. :)

elgen skrev (10 timer siden):

mitt også!

Ah, godt. Leste på telefonen i morres, uten briller, og fikk ikke med meg at det var en som blunka der. Man vet jo aldri... :-)

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
ArveS skrev (På 19.10.2023 den 8.43):

Har en Victorinox Rambler som venter på Post-i-Butikk nå... Mangler tang, men med kniv, flat- og stjernetrekker, saks, neglefil og pinsett tror og håper jeg den løser nok behov til å erstatte Leatherman Wave som multiverktøy på sommerturer, i alle fall.

Hentet Rambler i dag selv. Rabattkoden hos outnorth virket på den, så da slo jeg til, 314kr ink. frakt. Hjelpemeg så liten og søt den var ☺️☺️🤣

Men den er både flyvennlig (håndbagasje ok), og tilfredsstiller alle funksjoner man trenger når man skal på fest (flaskeåpner, neglesaks og neglefil).  Liten nok til å være med på byturer, bryllup og date (man vet jo aldri hva man får bruk for).

På jobbreiser fikser den klippe/kutte/neglefil oppgaver, og man har skrujern i «skifte batterier på dingser» størrelse.

Og overraskende sterk og solid sammensatt, størrelsen tatt i betraktning. Den klarer å skru inn en PH2 gipsskrue ett godt stykke inn i treverk, utrolig nok.

Kanskje den også er sterk nok til å åpne vinkorker på lommeknivmetoden: Stikk bladet ned i korken, vipp håndtaket 90 grader, og roter korken mens man trekker forsiktig ut. (Bantam fikser ihverfall det, men den er mye større og sterkere).

Den ørsmå saksen klipper overraskende bra, tommelneglen og bardunsnor er ingen problem, og den er trang slik at den ikke vipper over.

Kniven er stor nok til å skjære opp agurk og paprika, og åpne pakker og plast, men ikke mer enn det.

———

Men en god tang har såpass stor bruksverdi for meg, at jeg kommer til å fortsette å ha Skeletool CX i lommen når jeg kan. Den er i lommen like mye som mobiltelefon og husnøkler (dvs. hele tiden).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.