Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Polaris bruker relativt lang tid på å koke 1l vann vs Primus Primetech


MeFF

Anbefalte innlegg

De siste 15 årene har jeg vært en trofast bruker av Optimus Nova. 

Novaen måtte til slutt pensjoneres, og jeg gikk derfor over til en Primus Primetech. Superfornøyd.

Likevel overbeviste jeg meg selv om at jeg trenger en multifuelbrenner også. "Gass fungerer jo ikke så bra vinterstid". (Eventuelt at trangen etter ny brenner ble for stor).

I helgen kjøpte jeg en Optimus Polaris. 

Jeg tenkte derfor å sammenlikne koketid på da hhv. Optimus Polaris m/ Coleman fuel (vet ærlig talt ikke hva det er i praksis) og Primus Primetech på biltema gass.
Jeg benyttet Primus Primetech sin 2,3l gryte med varmeveksler. Innendørs i en garasje. Anslår temperaturen til å være ca 0 grader.

Resultatene fikk meg til å stusse:

Primus Primetech brukte 4,5min på å få 1 liter iskaldt vann til å fosskoke. Noe jeg anså som forventet.

Optimus Polaris brukte 6,5min på å få 1 liter iskaldt vann til å fosskoke. Noe jeg synes var rart.

Jeg gjentok testen et par dager etterpå, og ca samme resultat.
Polarisen brenner med en helt blå, fin og hissig flamme.

Skal ikke i teorien Polarisen gi mer effekt og da også koke vannet kjappere enn Primetechen? Eller er rett og slett Primetechen såpass overlegen effektiv selv i et vindstille og medium kaldt scenario?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, til sammenligning bruker en Primetech 1.3l ca 4min med varmeveksler kjele og ca 5.30 med den uten på 1l vann på 13°.

En Omnifuel fyrt med gass (full boks) bruket bare 3-5sek lengre tid på samme øvelse.

En Polaris har vel omtrent samme effekt som Omnifuel, så den burde vel vært ganske på linje med Primetech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av förklaringen av tiden beror på förvärmning som ej är på max effekt och många har utan gryta.

Vilken gas du använde står ej men Biltema säljer ej vinter gas i SV så troligen hade du deras standard blå som är 3 säsongs gas.

Det är ju vid flera minusgrader och kallare som MF kök och vid flera liter snö som deras fördel överväger nackdelarna med lukt brandrisk och CO fara.

Polaris har ett munstycke till allt Omifuel minst 2,Nova är bäst till fotogen polaris bäst på bensin men de speciella gasbrännarna sprider värmen runt kärlet och uppväger delar av effekt skillnad och du slipper Hörselskydd som polaris borde säljas med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Colemanfuel er veldig likt med alkylatbensin, så det er neppe avgjørende.  Har testa flere Novaer, og det er noen avvik fra versjon til versjon spesielt med hvilke brensel som funker best. Skal den gå på alt fra parafin til gass så ligger nok optimaliseringa nær bensin.   Kan det være at denne trenger mye høyere trykk?

Veldig interessant test, så jeg gleder meg til å se hva som blir konklusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (2 minutter siden):

Colemanfuel er veldig likt med alkylatbensin, så det er neppe avgjørende.  Har testa flere Novaer, og det er noen avvik fra versjon til versjon spesielt med hvilke brensel som funker best. Skal den gå på alt fra parafin til gass så ligger nok optimaliseringa nær bensin.   Kan det være at denne trenger mye høyere trykk?

Veldig interessant test, så jeg gleder meg til å se hva som blir konklusjonen.

Mine tidligere novaer har foretrukket alkylatbensin, så antok det samme her. Flammen er kjempefin, så ser ut som denne også liker det. 

Forvarmet skikkelig, og vært fyr i den en stund før jeg satt på gryta. 

Tenkte også at kanskje det var trykket. Så har prøvd en gang med det jeg mener er unormalt mye trykk. Men skal ta en ny test etterpå med enda mer.

Samboer ser ikke helt vitsen med desilitermål, termometer og stoppeklokke.... Men jeg forsikrer henne med at det drives forskning på semihøyt nivå!

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (1 time siden):

En del av förklaringen av tiden beror på förvärmning som ej är på max effekt och många har utan gryta.

Vilken gas du använde står ej men Biltema säljer ej vinter gas i SV så troligen hade du deras standard blå som är 3 säsongs gas.

Det är ju vid flera minusgrader och kallare som MF kök och vid flera liter snö som deras fördel överväger nackdelarna med lukt brandrisk och CO fara.

Polaris har ett munstycke till allt Omifuel minst 2,Nova är bäst till fotogen polaris bäst på bensin men de speciella gasbrännarna sprider värmen runt kärlet och uppväger delar av effekt skillnad och du slipper Hörselskydd som polaris borde säljas med.

Jeg lot Polarisen både forvarmes skikkelig. Samt vært i drift ca 5-6 minutter før jeg satt på gryta for å teste. 

Stemmer at det er biltema sin 3 sesongs (blå) som ble brukt til Primetechen. 

Er jo glad for å se at primetechen fungerer så bra. Gjør jo bare en super brenner enda bedre. Men synes likevel at det er litt underlig at Polarisen ikke er bedre. 

Og ja, Nova/Polaris kunne nok med fordel vært solgt med hørselsvern. Personlig synes jeg det likevel er noe beroligende med å vite at den brenner. ;) (Primetechen er så stille at jeg av og til tror den er sluknet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har köpt en primus mimer ca 2800w ska ta 3,5 min ska testa när tid med en kastrull med värmeväxlare och ett högt ställbart vinskydd.

Jag har en Msr Dragonfly på öppet köp och i samma klass på Db som polaris och xgk samma brännare men med dubbla regler möjligheter men har ju en renoverad Kap-Artic  fotogen och en Bulin MF kines kopia som fungerar på gas och bensin ej bra på fotogen.

Vilken är lägsta Temp som biltema fungerar jag har en test på detta forum med Biltema propangas blandning men fungerade ej från frys -18 men efter några minuter och troligen flera minus fortfarande på stålhylsa med punkteringsstift till gasbehållare på kök  och det är väl bara vintergas som har pappersmembran som är någon ide att vända på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.