Gå til innhold
  • Bli medlem

Avsindig mye rovdyr i Finnmark.


Gjest Srx (Ron)

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig burde fjellfinnene dokumentere tap av reinen, men det er jo fryktelig vanskelig, for det er jo bare pisspreik

at rovdyr tar reinen.

Det er jo en kjensgjerning at de stjeler rein hos hverandre, så det er nok i lavvoen deres at reinen blir forspist. Når de endelig kommer over en rein som er spist av ørn eller sau så må det frem i offentligheten.

Kan gå med på at en god del rein blir påkjørt, men det er med hensikt at reinen blir parkert ved veien, da kan de også kreve erstatning der.

Fjellfinnene er flinke å klare seg i naturen, men med tall og dokumentere ting har de aldri vært flinke til, men

å søke erstatning det har de lært seg :evil:

Går litt i fjellet i finnmark, ørn og jerv må være det minste æ ser på turene mine, rein ser æ også lite til, men det er av den grunn at den oppholder seg ved hovedveiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Gjest Srx (Ron)
Pengesløseri?? Å tilegne seg noe urettmessig har man flere ord for, bl.a tyveri, ran, svindel osv. Her er svindel dekkende, og det er noe helt annet enn pengesløseri. Slike erstatninger kommer fra en fellespott. Når noen har gampe-sugerør i potten, må andre fylle på mer. De som må fylle på er andre skatteytere, altså prøver de å svindle bl.a meg. Det provoserer.
Er jo greit at det er flere som deler følelsen som vi fleste Finnmarkinger har, og at det ikke er den nasjonalromantiske følelsen som råder hva angår samer.

Slik har det vært i herrens masse år i Finnmark, samer krever og krever, erstatning og erstatning og evig erstatning.

Nytter ikke å bli verken provosert eller sint. Jeg har blitt resignert oppgitt.

Skal bli spennende å se hva som kommer ut av dette da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumenteres?? Det holder med sunn fornuft, så skjønner en at tallene er fullstendig på bærtur på Finnmarksvidda. 45.000 rein hevdes drept av rovdyr i Finnmark og Troms. Ifølge denne http://www.rovdyr.org/arkiv/Rovdyr_0304.pdf fantes det omtrentlig 60 gauper, 65 jerv og 75 bjørn i dette området i 2004. I tillegg er det vel i det siste blitt observert noen streifulv. Så kommer ørn i tillegg. Syns du tallene rimer??? Og husk at dette kun gjelder rein, der går vel både sau og geit på utmarksbeite også i disse fylkene. Og i tillegg kommer de som dør av andre årsaker enn rovdyr.

Pengesløseri?? Å tilegne seg noe urettmessig har man flere ord for, bl.a tyveri, ran, svindel osv. Her er svindel dekkende, og det er noe helt annet enn pengesløseri. Slike erstatninger kommer fra en fellespott. Når noen har gampe-sugerør i potten, må andre fylle på mer. De som må fylle på er andre skatteytere, altså prøver de å svindle bl.a meg. Det provoserer.

Svein, du overser en viktig ting. Det er at det som erstattes er ikke på langt nær det det søkes om. Leste på en link at det var gitt erstattning for ca. 11.000 rein et år (ifjor?). Å kalle dette svindel vil jeg ikke være med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein, du overser en viktig ting. Det er at det som erstattes er ikke på langt nær det det søkes om. Leste på en link at det var gitt erstattning for ca. 11.000 rein et år (ifjor?). Å kalle dette svindel vil jeg ikke være med på.

Jeg overser ikke noe. Det er bevisste forsøk på svindel når en søker om erstatning på et ikke-reelt grunnlag. Hva hadde forsikringsselskapet mitt sagt hvis jeg hadde "krevd" erstatning for noe som ikke var reelt??? Onkelbesøk og pallespikring neste stopp.

Er jo greit at det er flere som deler følelsen som vi fleste Finnmarkinger har, og at det ikke er den nasjonalromantiske følelsen som råder hva angår samer.

Hvor man kommer fra, om man er same, kineser, ur-germansk osv, spiller ingen rolle for meg. Er det snakk om Norske borgere eller utlendinger med oppholdstillatelse av en eller annen art, forventer jeg akkurat det samme av alle. Samer skal ikke ha noen særrettigheter etter min oppfatning, så lenge vi har et demokrati kan de delta ved valg og si meningen sin der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Srx (Ron)
Verd å merke seg at bare 400 av det 45000 dyra var dokumentert drept av rein... under 1%...

:?:P:?

Kansje derfor det går an da, at 45.000 rein er borte. Reinen i Finnmark har blitt kannibaler!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte litt på http://www.dirnat.no og dette er faktiskt en liten nedgang i jæmførelse med tidligere år.. Og der skriver de også at 2003 (~samme som 2005) sammenliknet med reindriftsåret 2000/2001 har det vært en nedgang i erstattede tap på nesten femti prosent. Er ikke det positivt da?

Og det er kun ~30% av tapet som blir erstattet.

Antall sau som drepes er også mange, disse blir rart nokk erstattet med ~60%.. ?

Skattepengene våre er tapt oansett, og hvis man må betale 5kr pr år for rovdyr, rein, sau, bønder og samer er vel helt ok det, jeg kan gjerne betale litt mere også.. verre med disse milliarder for gasskraftverk, olje, veier, og till norsk opera?! hvem faen lyssner på drittens.. :?

Svindlere finnes det mange av, typ halve norge hvis vi regner med pyramideselskapene og deres medlemmer.. :?

Her er det ihvertfall bønder og samer som har problemer med drift pga rovdyr. Det finnes sikkert mange løsninger som kan hjelpe, gjøre ting bedre, - men det er vanskeligt for samer at være svindlere, før at få erstatning må alle bevise at dyren er drept av rovdyr, hvilket garantert ikke er lett.

Enligt loven, så må de:

- Straks et taps- eller skadetilfelle oppdages skal det gis melding til ansvarlig myndighet for vurdering av årsak.

Og "Det skal ytes erstatning når kadaver er gjenfunnet og undersøkelse foretatt av Statens naturoppsyn, eller den departementet bestemmer, viser en sannsynlighetsovervekt for at dyret er drept eller skadet av rovvilt".

For reineiere finnes det også en «Kadavertelefon», hvor den enkelte reineier kan ringe og melde fra om funn av kadaver. Meldingene følges deretter opp av personell som feltsjekker funnene. På grunn av til dels stort volum på meldingene blir ikke alle innmeldte funn sjekket, men det blir foretatt stikkprøvekontroller. Denne ordningen er godt mottatt i næringen og SNO har, sammen med Reindriftsforvaltningen, overtatt administrasjonen av ordningen.

Jeg leste engang om et forskningsprosjekt i sverige der de brukte Gps på rein, og dette viste at over 50% av disse som forsvant faktisk ble drept av rovdyr.. Rovdyr dreper ofte mere enn hva de kan spise. Men i et eko-system er det mange ting som lever godt av dyrkadavar, ikke kun de store rovdyra. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overser ikke noe. Det er bevisste forsøk på svindel når en søker om erstatning på et ikke-reelt grunnlag. Hva hadde forsikringsselskapet mitt sagt hvis jeg hadde "krevd" erstatning for noe som ikke var reelt??? Onkelbesøk og pallespikring neste stopp.

Synes det er ganske drøyt å snakke om svindel. Hvis en skal bruke tall fra forskningsprosjektet i Sverige (som "toffsen" nevner i siste innlegg) der over 50% av reinen faktisk er tatt av rovdyr i undersøkelsen så sier det litt om hvem som egentlig er den store svindleren. Fann tall fra ifjor at det blie erstattet 11000 rein av 50000 det ble søkt om. Med desse tala så er den store stygge svindleren DEN NORSKE STAT!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50.000 hevdes drept av rovdyr skriver du. Hvor mange dør av andre årsaker? Med slike tall er det merkelig at bestanden i det hele tatt er så stor... 50.000 gir et snitt på 137 rovdyrtatte rein pr dag, hele året gjennom. Hvor er fornuften i dette??

Fann tall fra ifjor at det blie erstattet 11000 rein av 50000 det ble søkt om. Med desse tala så er den store stygge svindleren DEN NORSKE STAT!

Skal jeg bruke logikken din, er du den store svindleren når du nekter å betale meg erstatning for å ha ødelagt framskjermen på bilen min. For det var vel du? Inntil det motsatte er bevist er du en svindler så lenge du ikke betaler!! Gakk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den logikken må en vel være sunnmøring for å skjønne. :wink::cry:

Men jeg hevder ikke at 50.000 er rovdyrtatt. Men jeg klager ikke på at det søkes erstatning for de 50.000. Med kun en brøkdel som erstattes så skjønner jeg godt at det søkes på rubbel og bit. Det er kanskje ikke så rart at samene kan ta loven i egne hender. Det er neppe til fordel for rovdyra.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den logikken må en vel være sunnmøring for å skjønne. :wink::cry:

Men jeg hevder ikke at 50.000 er rovdyrtatt. Men jeg klager ikke på at det søkes erstatning for de 50.000. Med kun en brøkdel som erstattes så skjønner jeg godt at det søkes på rubbel og bit. Det er kanskje ikke så rart at samene kan ta loven i egne hender. Det er neppe til fordel for rovdyra.....

Du får ta det for egen regning, at Sunnmøringer er glupere enn folk flest :D

Hvordan kan du forsvare at det søkes om erstatning på ikke-reelt grunnlag?? Det er det du gjør. Du mener det er ok å "prøve seg". Jeg kaller det svindelforsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Du mener det er ok å "prøve seg". Jeg kaller det svindelforsøk.

Jeg prøvde på den i militære, tok tjuvperm, forfalsket permseddel med legens undeskrift i og med han ikke ville skrive under, og sa; "Det er lov å prøve seg", når jeg ble oppdaget. Det endte med 20 dager i bua... :wink:

Reineiere som prøver seg, eller saue eiere for den saks skyld, skjer det ikke noe med...

Det er mange reineiere og sauebønder som slakter til både eget forbruk og salg og sier det er rovdyr tatt.

Jeg vet, for jeg har slaktet for slike bønder.... :wink:

ew

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sålenge dødsårsaken ikke er avdekket så er det ikke rart det søkes om erstatning. De fleste kadaver finnes ikke igjen, og de færreste blir dokumentert. Men staten er likevel pliktig til å betale erstatninger.

Unnskyld, nå er jeg ikke med lenger. Hvis tallet 50.000 settes ut fra løse lufta av reinsamene for å få "prøve seg" på å få mest mulig erstatning (si det relle tallet er en femdel eller sånn) så finnes det vel rett og slett ingen dødsårsak? Så hvordan kan den da dokumenteres? Så det du sier er at staten er erstatningspliktig for et tall som de har funnet på og oppjustert med vilje uten grunnlag for å få en større ertatningsutbetaling. Det kaller jeg svindel, som Svein. Ikke noe annet. Og det er neppe til fordel for rovdya nei, for de får da skylda (og får føle konsekvensene) for noe de ikke har gjort. Enda kvalmere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julia, dette er ikke tall som det bare plusses på som det passer seg. Jeg kjenner ikke noe særlig til tallene for reindrifta, men leste at det var søkt om erstattning for 50000 ifjor, og 11000 erstattet. Dette er runde tall selvsagt. Når kun 400 er dokumentert så kan en jo lure på hvordan en kommer fram til 11000. Forskningsprosjektet i Sverige viste jo at over 50% av reinen som forsvant faktisk var tatt av rovdyr.

Og EinarW, dine antydninger om selvslakting og rovdyrerstatning er jo ganske drøy. Dette er direkte svindel, men at det er noe særlig utbredt er jeg sterkt tvilende til. Blir en tatt for slikt så er det garantert streng straff.

Min påstand, med min kjennskap til sauedrift, sier at det er vanskelig å få 100% erstattning etter at rovdyr har herjet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julia, dette er ikke tall som det bare plusses på som det passer seg. Jeg kjenner ikke noe særlig til tallene for reindrifta, men leste at det var søkt om erstattning for 50000 ifjor, og 11000 erstattet. Dette er runde tall selvsagt. Når kun 400 er dokumentert så kan en jo lure på hvordan en kommer fram til 11000. Forskningsprosjektet i Sverige viste jo at over 50% av reinen som forsvant faktisk var tatt av rovdyr.

OK, men nå har vi jo et problem på Finnmarksvidda som ikke Sverige har i like stor grad, og det er overbeiting og resulterende matmangel som igjen resulterer i mange syke og svake dyr som da igjen også blir mye lettere bytte for rovdyr. Og dyr som dør av sult og dens kadavere senere blir spist av åtseletere som ørn eller jerv, er jo heller ikke rovdyrtatt i den forstanden, men bare spist av (og kadavere vil vise spor etter spisingen, selvfølgelig). Hva gjør man med det? Er ikke det tallet som rovdyra må stå for da også mye større enn de "kills" som har funnet sted? Tas slikt hensyn til når rovdyrbestanden "tilpasses" gjennom jakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste kadaver blir som sagt ikke dokumentert, og de færreste dyr som blir borte blir funnet igjen i det hele tatt. Naturen tar hånd om kadaver veldig fort, særlig i den varme årstida.

Tror heller ikke det er grunn til å stole på det en kan lese om enorm overbeiting på Finnmarksvidda. Det kan være enkelte lokale steder, men tviler på at det gjelder for større områder på vidda. At reinen skal være totalt avmagret er heller neppe ikke noen som er gjennomgående. Da hadde det jo ikke vært noe å slakte heller. Og det er jo stor omsetning av reinkjøtt fra Finnmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at rovdyrbestanden i Finnmark blir vesentlig redusert dersom samene ikke lenger fikk støtte for rein tatt av rovdyr.

Videre er jeg trygg på at ørnen ikke spiste to rein om dagen i tiden før slik støtte ble innført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


Annonse


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.