Gå til innhold
  • Bli medlem

Langtur i fjellet i mai, nå når det er coronatid


Mats Holberg

Anbefalte innlegg

Hei! Ville bare høre va folk synes her om langtur i fjellet i denne corona-perioden?

Hadde planlagt å gå fra Etne til Kristiansand 1.mai og var ganske godt på vei i planlegginga helt til corona inntraff. Da la jeg bare all planlegging rett til siden. Jeg føler nå at det er mer greit å gå lengre i fjellet ettersom situasjonen har roet seg og er på vei ned. I følge ut.no varer restriksjonene eller rådene om å ikke gå langtur i fjellet fram til 1.mai. Synes folk her det da virker greit å gå langtur i fjellet, utenat man skal være redd for å belaste helsevesen i evt uhell?

Har kart og kompass og i tillegg med meg en garmin inreach slik at jeg kan få kontakt med omverdenen underveis. Følger i tillegg merkede løyper til størst mulig grad og skal ha med meg litt medisinsk utstyr. Tenker at om jeg skulle brukket en ankel så kontakter jeg heller familie som kan hjelpe meg ut om det er mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.fhi.no/nyheter/2020/rad-om-fritidsreiser-innenlands-som-gjelder-fra-21.-april/

Ble sannelig usikker på om denne fortsatt gjelder. Fant den ikke i oversikten, men ved søk, så ikke godt å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor du tenker å gå, om det er med truger elle ski, men ut fra min erfaring er at ulykker i forbindelse med kryssing av elver og bekker i snøsmeltingen vesentlig mer sannsynlig enn å ødelegge bein og ankler så pass at det hindrer å komme seg ut.

Jeg nevner selvfølgelig ikke kryssing av vann, for jeg antar du er klar over faren her. (Sjekk nyhetene fra Øyarvannet i Sirdal).

Her hjelper det verken med medisinsk utstyr eller tekniske dubeditter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, REJOHN said:

Nå vet jeg ikke hvor du tenker å gå, om det er med truger elle ski, men ut fra min erfaring er at ulykker i forbindelse med kryssing av elver og bekker i snøsmeltingen vesentlig mer sannsynlig enn å ødelegge bein og ankler så pass at det hindrer å komme seg ut.

Jeg nevner selvfølgelig ikke kryssing av vann, for jeg antar du er klar over faren her. (Sjekk nyhetene fra Øyarvannet i Sirdal).

Her hjelper det verken med medisinsk utstyr eller tekniske dubeditter.

 

Tenker å gå fra frette i Etne så østover mot Røldal osv, går via Hovden hvor jeg vil ha rasjoner for resten av turen. Herfra videre til Kristiansand. Planen min er å gå på truger, og har ikke planer om å gå over vatn da jeg synes det er skummelt i forhold til issmeltinga. Skal se over kartene nøye å prøve å finne en bra rute hvor jeg unngår å krysse mest mulig elver/bekker, men jeg tenker om det blir for gale underveis så må jeg heller ta det derifra. Blir en elvekryssing for gale og jeg ikke finner en vei over får jeg bare avslutte turen om det er for stor risiko, har ikke planer om å ta noen store sjanser da dette er min første langtur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Miamaria said:

https://www.fhi.no/nyheter/2020/rad-om-fritidsreiser-innenlands-som-gjelder-fra-21.-april/

Ble sannelig usikker på om denne fortsatt gjelder. Fant den ikke i oversikten, men ved søk, så ikke godt å si.

Får bare planlegge og se det an til 1.mai. 

Blir ikke helt klok selv, virker som denne enda gjelder: 

"Ikke foreta reiser eller aktiviteter som gir økt risiko for at du får behov for redningstjenesten eller helsetjenesten."  

Vil jo tenke at det blir en økt risiko for bruk av helsevesen på langtur framfor en tur i nærområdet. Men så er det feks lovt med luftsport igjen som jeg vil si kan belaste helsevesen, noe det har gjort etter det ble lovlig. Derfor synes jeg det blir rart om det ikke er greit å gå langtur. Men jeg får bare vente og se, evt ringe koronatelefonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mats Holberg skrev (5 timer siden):

 Blir en elvekryssing for gale og jeg ikke finner en vei over får jeg bare avslutte turen om det er for stor risiko, har ikke planer om å ta noen store sjanser da dette er min første langtur. 

Heilt uavhengig av korona.

Har du plan for korleis du skal avslutte turen i så fall? Når du er oppe i denne situasjonen, er det ikkje sikkert du har andre alternativ for å koma attende til sivilisasjonen. Så dersom du skal greie deg utan hjelp, må du kanskje stå der og vente på at vårflaumen går over…

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte trekke meg fra en lengre tur en gang pga vanvittige mengder vann. Små bekker blir fort umulige elver. Det er aldri feil å utsette en tur eller snu om man er usikker. Dette er jo ikke svar på spørsmålet ditt, men jeg tenker ofte i livet at "Er du usikker, så er det ofte svar nok i seg selv"  :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle padle fra Ålesund til Bergen i mai.

Men pga. reduserte åpningstider på SFO rekker ikke min kone å hente etter jobb, så da utgår HELE den turen :( 

Ellers ville jeg gjennomført som normalt. Flaggruten går går fortsatt langs det meste av traseen, og det var vår backupplan i tilfelle vi må avslutte.

  • Trist 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.