Gå til innhold
  • Bli medlem

Helgetur i slutten av Mai


lougil

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi er 3 venninner som tenker oss på en helgetur siste helgen i Mai som en test før Norge på Tvers i slutten av Juni 🙌

Tar veldig gjerne imot forslag til en tur i litt variert terreng med noe vann og utsikt maks 2.5 timers kjøring fra Sandefjord 🚙

Helst en tur hvor man starter og slutter på samme sted, og uten snø. 

 

Bilde fra tur til Sandseterfjellet siste helgen i April

20240427_061959.jpg

Endret av lougil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skrevet (endret)

Østmarka nasjonalpark er snøfri. Går du en runde der, og særlig på tvers, er terrenget temmelig kupert. 
Veldig mange innfallsporter, men f.eks. Bysetermosen er ok. Begynn gjerne med Kjerringhøgda, så mot Vangen (servering) og så praktfulle Tonekollen. Overnatting hvor som helst, ved et av vannene i nærheten? Jeg lå ved Midtre Kytetjern i forgårs, et par fine teltplasser på østsiden. Så kan dere jo gå ned til Nordre Krokvann og tråkle dere langs vannet på umerket sti til Søndre Krokvann, og f.eks. mot DNT Øvresaga. Dere kan se etter en teltplass ved vannet Forfoten, uten at jeg helt vet hvor de beste er. Fra (vest for) Forfoten går det blåmerket sti sørover, og etter et par km treffer dere blåmerket sti mot Kjerringhøgda/Bysetermosen igjen.

Fint med et turkart 1:50.000, ellers er appene UT og Imarka brukbare.
 

God planlegging og tur! 

Endret av fjellrypa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange fine bilder fra @Kristian V. fra Solhomfjell og Reinsvatn/Reinsvassnuten (Fra Felehovet/Gautefall) og nå denne langhelgen endelig tatt turen dit selv kan området varmt anbefales. Flott variert fjellterreng som jeg definitivt må tilbake til oftere.
Disse har du også innenfor 2t fra Sandefjord.

Mer eller mindre helt snøfritt (og veldig tørt!) nå.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (16 timer siden):

Etter mange fine bilder fra @Kristian V. fra Solhomfjell og Reinsvatn/Reinsvassnuten (Fra Felehovet/Gautefall) og nå denne langhelgen endelig tatt turen dit selv kan området varmt anbefales. Flott variert fjellterreng som jeg definitivt må tilbake til oftere.
Disse har du også innenfor 2t fra Sandefjord.

Mer eller mindre helt snøfritt (og veldig tørt!) nå.

Var der selv fra Fredag til Lørdag, gikk fra Sandtjønn(Gjerstad) til Stolsvatn og overnattet på Stolsvassodden.
Men anbefales heller å gå fra Gautefall, eller Uvdalen (Gjerstad) hvis/når  Statskog har åpnet veien etter vinteren.
Fin plass med fint område spesielt om man er fler med hengekøye. Telt får man og plass til.
20240510_195914.thumb.jpg.f93f64ee7dc64fc6a979e125df4dec74.jpg

20240510_201341.thumb.jpg.fd771b7133e614511255e57d1f6c3fba.jpg

20240510_202444.thumb.jpg.626abed8eb5d55b93d26d3bf9696f7fa.jpg


Ellers ville jeg fulgt med på snøsmelting på Lifjell (Bø). Er man heldig er det meste borte i slutten av Mai.
Når snøen er borte der, er det jo et fantastisk flott område å ferdes i:D 

Noen av turene mine fra Lifjell i fjor:

https://www.fjellforum.no/topic/61108-rundtur-og-overnatting-på-lifjell

 

https://www.fjellforum.no/topic/61551-overnattingstur-på-lifjell-1-2-september

https://www.fjellforum.no/topic/60078-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag-2023/?do=findComment&comment=533579

https://www.fjellforum.no/topic/60078-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag-2023/?do=findComment&comment=533690

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, graham said:

Jeg ser det er snø igjen i Skrimfjella ifølge senorge.no, men det kan vel endre seg på et par uker. Sett noe på det området?

Har vært et par turer på Skrim tidligere, men har vært litt uheldig med å enten være der så tidlig at snøen fortsatt ligger - eller som sist hvor jeg kom midt i full knottsesong 😅 men har fått fin ørrett i vann der oppe før. Skal undersøke litt mer 👍
 

21 hours ago, fjellrypa said:

Østmarka nasjonalpark er snøfri. Går du en runde der, og særlig på tvers, er terrenget temmelig kupert. 
Veldig mange innfallsporter, men f.eks. Bysetermosen er ok. Begynn gjerne med Kjerringhøgda, så mot Vangen (servering) og så praktfulle Tonekollen. Overnatting hvor som helst, ved et av vannene i nærheten? Jeg lå ved Midtre Kytetjern i forgårs, et par fine teltplasser på østsiden. Så kan dere jo gå ned til Nordre Krokvann og tråkle dere langs vannet på umerket sti til Søndre Krokvann, og f.eks. mot DNT Øvresaga. Dere kan se etter en teltplass ved vannet Forfoten, uten at jeg helt vet hvor de beste er. Fra (vest for) Forfoten går det blåmerket sti sørover, og etter et par km treffer dere blåmerket sti mot Kjerringhøgda/Bysetermosen igjen.

Fint med et turkart 1:50.000, ellers er appene UT og Imarka brukbare.
 

God planlegging og tur! 

Er faktisk veldig lite kjent i Østmarka og tenker automatisk mye skog og lite utsikt, men der tar jeg kanskje feil? Høres jo veldig lovende ut at det er snøfritt der, og hadde ikke gjort noe å ha muligheten til å fiske litt heller 😊 Skal søke litt opp de plassene du nevner.
 

21 hours ago, sneakyowl said:

Etter mange fine bilder fra @Kristian V. fra Solhomfjell og Reinsvatn/Reinsvassnuten (Fra Felehovet/Gautefall) og nå denne langhelgen endelig tatt turen dit selv kan området varmt anbefales. Flott variert fjellterreng som jeg definitivt må tilbake til oftere.
Disse har du også innenfor 2t fra Sandefjord.

Mer eller mindre helt snøfritt (og veldig tørt!) nå.

 

Satt faktisk og så litt på den posten er om dagen 😄 Ser utrolig fristende ut med de fine bildene som deles fra området. Trodde egentlig det lå lengre unna, men ser nå at det er ca. 2 timer så da skal jeg absolutt vurdere det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er isfritt i hele Nordmarka nå. Litt smått i sydvikene lengst nord mend et er borte på et par dager.
Det ligger litt snø i skogen her og der, spes der det har gått skiløype. Men det smelter fort nå som det blir varmt i flere dager.

Området ved Stolsvann og omegn er super. har vært der og padlet to ganger. veldig fint å padle i området men dere skal vel kanskje gå til fots som trening?
Jeg er ikke så kjent med å gå i området men det er mange vann og flere stier og utsiktpunkt. Hvor langt tenker dere gå i løpet av helgen?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/12/2024 at 2:42 PM, Kristian V. said:

Var der selv fra Fredag til Lørdag, gikk fra Sandtjønn(Gjerstad) til Stolsvatn og overnattet på Stolsvassodden.
Men anbefales heller å gå fra Gautefall, eller Uvdalen (Gjerstad) hvis/når  Statskog har åpnet veien etter vinteren.
Fin plass med fint område spesielt om man er fler med hengekøye. Telt får man og plass til.
20240510_195914.thumb.jpg.f93f64ee7dc64fc6a979e125df4dec74.jpg

20240510_201341.thumb.jpg.fd771b7133e614511255e57d1f6c3fba.jpg

20240510_202444.thumb.jpg.626abed8eb5d55b93d26d3bf9696f7fa.jpg


Ellers ville jeg fulgt med på snøsmelting på Lifjell (Bø). Er man heldig er det meste borte i slutten av Mai.
Når snøen er borte der, er det jo et fantastisk flott område å ferdes i:D 

Noen av turene mine fra Lifjell i fjor:

https://www.fjellforum.no/topic/61108-rundtur-og-overnatting-på-lifjell

 

https://www.fjellforum.no/topic/61551-overnattingstur-på-lifjell-1-2-september

https://www.fjellforum.no/topic/60078-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag-2023/?do=findComment&comment=533579

https://www.fjellforum.no/topic/60078-hvor-har-du-vært-på-tur-i-dag-2023/?do=findComment&comment=533690

 

Hvis det er meldt bra vær den helgen vi skal på tur så tror jeg det er nødt til å bli Lifjell 😍 Så fantastisk vakkert! Liker at det er litt vegetasjon der også, og ikke bare helt kupert. Anbefaler du å gå fra Grimås eller Jønnbu? Jeg fant ikke Grimås på Google Maps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/12/2024 at 8:04 PM, borgern said:

Er isfritt i hele Nordmarka nå. Litt smått i sydvikene lengst nord mend et er borte på et par dager.
Det ligger litt snø i skogen her og der, spes der det har gått skiløype. Men det smelter fort nå som det blir varmt i flere dager.

Området ved Stolsvann og omegn er super. har vært der og padlet to ganger. veldig fint å padle i området men dere skal vel kanskje gå til fots som trening?
Jeg er ikke så kjent med å gå i området men det er mange vann og flere stier og utsiktpunkt. Hvor langt tenker dere gå i løpet av helgen?

 

Takk for tipset 😊 Det stemmer at vi skal gå med sekk for å teste formen før Norge på tvers turen i sommer. Vi tenker kanskje å gå rundt 20-30km totalt, men gjerne mer dersom det er litt lettgått terreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lougil skrev (25 minutter siden):

Hvis det er meldt bra vær den helgen vi skal på tur så tror jeg det er nødt til å bli Lifjell 😍 Så fantastisk vakkert! Liker at det er litt vegetasjon der også, og ikke bare helt kupert. Anbefaler du å gå fra Grimås eller Jønnbu? Jeg fant ikke Grimås på Google Maps.

Grimås (eller bare Nord-vestlig) inngangen til Lifjell byr på litt "snillere" fjell og terreng, mens sør-østlig inngang ved Jønnbu/Lifjellstua gir en litt mer "toppete" tur, synes jeg i hvert fall. Grimås var veldig fint for å fiske, men for mer flott utsikt ville jeg tatt Jønnbu.

Sjekk snøkart (senorge.no) og andres nylige instagrambilder osv tett opp mot turen! De gangene jeg har vært på Jønnbu-siden i juni har det vært store snøflekker med råtten snø som må bakses over i enkelte partier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det blir nevnt over så er det litt bedre å gå på Seljord-siden, selv med en bratt start.
Det er som regel mindre folk også. For å komme til Grimås må man kjøre en del på grusvei (bomvei), mens på Jønnbu er det enkelt å kjøre til, og man betaler for antall døgn man står på p-plassen. Begge p-plassene har god plass.

Venter selv på at det skal bli tålig snøfritt på Lifjell, for da skal jeg opp å teste nytt telt! :D 

Om man er nysgjerrig på de faktiske snøforhold på Lifjell, så kan det være lurt å være medlen av facebookgruppen "Toppturer på Lifjell".
https://www.facebook.com/groups/451866185203259
Der postes det stadig bilder fra området, eller man kan spør lokalkjente om forholdene.


- Og som et tips, slutt å bruk Google maps til å planlegge turer...
Det er det dårligste kartet som er å finne når det gjelder Norge og natur :P 
Bruk heller kartene (og fly-/satelittfoto) på 1881.no, Gulesider.no eller norgeskart.no som er mest detaljert..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.