Jump to content

Blefjell, når forsvinner snøen?

Tittei

Recommended Posts

Bare lurte på hva deres erfaring med området rundt Blestølen er? Ser det er endel snø der fremdeles. Noen som kan gjette når det er mulig å gå uten ski/truger der? 

Annonse
Tittei skrev (1 time siden):

Bare lurte på hva deres erfaring med området rundt Blestølen er? Ser det er endel snø der fremdeles. Noen som kan gjette når det er mulig å gå uten ski/truger der? 

Jeg har brukt denne tjenesten her (tidligere het den Sentinel Hub Playground) til å følge med på hvor mye is og snø det er på fjellet i mitt nærområde: https://browser.dataspace.copernicus.eu/?zoom=5&lat=50.16282&lng=20.78613&themeId=DEFAULT-THEME&visualizationUrl=https%3A%2F%2Fsh.dataspace.copernicus.eu%2Fogc%2Fwms%2Fa91f72b5-f393-4320-bc0f-990129bd9e63&datasetId=S2_L2A_CDAS&demSource3D="MAPZEN"&cloudCoverage=30&dateMode=MOSAIC

Blodfersk rapport fra Fagerfjell / Hoppestadvannet. Blest-len ligger 100 meter høyere enn her, så du må nok smøre tålmodigheten litt. Det her minka en god del siden mandag, men i terrenget er ski / truger fortsatt det eneste brukbare. Mye snø til mai å være, både i fjor og i år. I fjor hadde vi en "langtur" på vesleBle uten å krysse barflekker den 7. mai og ei fonne på 110cm i et skyggefullt parti bak hytta den 28. kan bli like sein vår i år. 

eirikw

IMG_0597.jpeg

IMG_0596.jpeg

I følge senorge.no's snødybdekart er det nok ikke farbart til fots enda, nei.

Med det varme været i det siste har jeg troen på at smeltingen skjer raskt, og at det forhåtentligvis er mulig med en tur sent i mai, sannsynligvis med en del snøflekker