GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt Ä leste gjennom trÄden "hvilket telt har du i samlingen din?" og ble oppmerksom pÄ et nytt teltmerke jeg ikke hadde hÞrt om fÞr, "Tarptent".
Ser den har mange spennende og lette telt med finurlige lÞsninger, til en ok pris. SÄ ble veldig fristet til Ä kjÞpe. Ser da spesielt pÄ modellene Scarp1 og Moment DW. Med mesh innertelt til lettvektsturer om vÄr og sommer i hÞyfjell.Jeg har ingen erfaring med mesh innertelt - kondensproblemer (altsÄ at du blir vÄt i innerteltet fra ytterduken?)? Eller gÄr det fint ved god nok lufting?

SÄ til spÞrsmÄlene:

1. Er du fornĂžyd med ditt tarptent telt?
  2. Negative sider med tarptent?
  3. Ville du valgt mesh innertelt?

Annonse
Skrevet

Jeg hadde et Tarptent Scarp 2 en periode. Egentlig sÄ var jeg strÄlende fornÞyd med teltet, men jeg solgte det fordi jeg ble lei av at det var knotete Ä pakke med integrerte stenger i duken. Det er ikke unikt for Tarptent, Hilleberg har samme lÞsning pÄ sine telt med ligendende form.

Duken er tykkere og fremstÄr som langt hÞyere kvalitet enn Helsport sin superlight-duk. SÞm-tetting eller seam sealing er en helt OK jobb Ä gjÞre selv. Jeg brukte white spirit og silikon, lot teltet henge i garasjen i noen dager etterpÄ og all lukt var borte.

Jeg hadde helt innertelt, altsÄ ikke mesh og opplevde ingen problemer med kondens, men sÄ hadde jeg heller aldri teltet ute pÄ noen vintertur. NÄr det er sagt sÄ skal vel mesh innertelt i teorien fÞre til mindre kondens enn hel duk, ettersom at luftgjennomstrÞmmingen blir bedre.

Jeg valgte Ä bytte ut de medfÞlgende spikerpluggene fra Easton med noen billige Y-plugger. Jeg synes de medfÞlgende pluggene var strÄlende, sÄ lenge underlaget var fast, men hvis det var antydning til lÞs grunn sÄ satt de ikke i det hele tatt.

Jeg byttet ogsÄ ut den medfÞlgende stangen fra Easton med en fra DAC fordi jeg klarte Ä bÞye et stangledd. Man fÄr kjÞpt nye stangledd hos Tarptent, men frakten gjorde at det ble sÄ dyrt at det ikke var lÞnnsomt. Dette var ikke pÄ grunn av dÄrlig kvalitet pÄ den medfÞlgende stangen, men en tabbe fra min side. Jeg hadde ikke montert bardun pÄ stangkanalen (noe jeg synes burde fulgt med teltet forÞvrig), nÄr vÊret da slo om fra en rolig sommerbris til mer kraftfulle kast om morgenen, sÄ endte det slik:

• Liker 1
Skrevet

Jeg er godt fornÞyd med mitt Scarp 1, men har ikke prÞvd innerteltet av netting ennÄ. Men jeg elsker to innganger selv om teltet er sÄ pass lite, spesielt pÄ varme sommerdager. NÄ har jeg bardunene i enden sÄnn at jeg bare trenger to plugger der ogsÄ, sÄ det er utrolig kjapt og enkelt Ä fÄ satt opp. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har scarp2 med bÄde netting og vanlig innertelt. Netting er gull pÄ varme turer, hadde det blant annet pÄ Korsika i sommer. Med de to dÞrene Äpne og netting innertelt er det behagelig selv pÄ de varmeste morgener. 

Jeg har de to eksterne stengene, men har knapt brukt dem. Etter at jeg fikk satt pÄ noen ekstra barduner og lÊrte meg Ä bruke teltet skikkelig, har det ikke vÊrt noe behov. Det vil nok ogsÄ si at jeg velger andre telt hvis jeg forventer alt for ruskete vÊr. 

Ellers er jeg litt enig med Freebird at det er litt knot Ä pakke med de integrerte stengene, men det gÄr greit nok.

• Liker 2
Skrevet
T.Rise skrev (10 timer siden):

SÄ til spÞrsmÄlene:

1. Er du fornĂžyd med ditt tarptent telt?
  2. Negative sider med tarptent?
  3. Ville du valgt mesh innertelt?
  1. Ja, jeg er fornÞyd. Har hatt Moment DW og var  storfornÞyd. NÄ har jeg Notch Li og er fornÞyd med det ogsÄ. Se under.
  2. Vet ikke om noen generelle negative sider, men som med alle telt mÄ du vite hva du kjÞper.
  3. Nei, se under.
T.Rise skrev (10 timer siden):

Med mesh innertelt til lettvektsturer om vÄr og sommer i hÞyfjell.Jeg har ingen erfaring med mesh innertelt - kondensproblemer (altsÄ at du blir vÄt i innerteltet fra ytterduken?)? Eller gÄr det fint ved god nok lufting?

Jeg har hatt Moment DW med bÄde mesh og tett innertelt. Kulde/vind/snÞ/stÞv som blÄser inn i teltet er et stÞrre problem i vindutsatte omrÄder enn kondens. Det er en glipe mellom teltduk og bakke, sÄ det vil blÄse rett inn. Jeg ville valgt tett innertelt. Du vil oftere fÄ temperaturer hvor du setter pris pÄ Ä vÊre mer beskyttet mot vind enn du vil fÄ situasjoner hvor du setter pris pÄ mer lufting i innertelt. Generelt er Moment DW mer luftig enn telt hvor duken gÄr helt til bakken, sÄ det er merkbart mindre kondens enn f.eks. Scarp. Scarp holder til gjengjeld mer vind ute. Mesh-innertelt er topp pÄ veldig varme sommerdager hvor du vil ha maksimal luftgjennomstrÞmming, men de er det (dessverre?) ikke sÄ mange av her i Norge, hvertfall ikke pÄ hÞyfjellet.

Freebird skrev (1 time siden):

Egentlig sÄ var jeg strÄlende fornÞyd med teltet, men jeg solgte det fordi jeg ble lei av at det var knotete Ä pakke med integrerte stenger i duken.

Jeg har nesten motsatt erfaring angÄende de integrerte stengene. NÄr jeg pakker teltet tar jeg utgangspunkt i stengene i den ene enden, drar de inntil hverandre og ristet teltet for Ä bort mest mulig vann. Deretter tar jeg tak i stengene i andre enden og samler sÄ alle stengene sammen. Da er det veldig enkelt Ä rulle sammen. Veldig lett Ä rulle sammen pga de stengene.

• Liker 1
Skrevet
Thomas E skrev (7 minutter siden):

Jeg har nesten motsatt erfaring angÄende de integrerte stengene. NÄr jeg pakker teltet tar jeg utgangspunkt i stengene i den ene enden, drar de inntil hverandre og ristet teltet for Ä bort mest mulig vann. Deretter tar jeg tak i stengene i andre enden og samler sÄ alle stengene sammen. Da er det veldig enkelt Ä rulle sammen. Veldig lett Ä rulle sammen pga de stengene.

Jepp, sÄ lenge man ruller spiller det nok liten rolle. Jeg pleier Ä stappe teltene mine i pakkposen og ha stengene for seg selv. :)

• Liker 1
Skrevet

Takk for gode innspill! OppfÞlgingsspÞrsmÄl, hadde du valgt tarptent igjen? Eller har det kommet andre merker pÄ markedet som du synes er et bedre alternativ?

Skrevet
T.Rise skrev (14 minutter siden):

Takk for gode innspill! OppfÞlgingsspÞrsmÄl, hadde du valgt tarptent igjen? Eller har det kommet andre merker pÄ markedet som du synes er et bedre alternativ?

Det bunner ned i smak og behag. Det er detaljene som bestemmer til slutt. Av sammenlignbare telt mot Moment DW er f.eks. Helsport Ringstind Superlight 1 og Hilleberg Enan. Ringstind synes jeg er alt for lavt med 85cm makshÞyde og det har kun en inngang/fortelt. Det er lenger og innerteltet skrÄr ikke like mye langs bunnen, men taket skrÄr ned helt i enden sÄ lengden lyver litt. Hilleberg Enan er ogsÄ et lignende telt med bedre hÞyde enn Ringstind. Det har ogsÄ kun en inngang, men til gjengjeld stÞrre fortelt enn de andre to.

Scarp 1 sammenlignet med Moment DW er egentlig bare stÞrre pÄ alle mÄter mot at du mÄ legge pÄ en halvkilo ekstra. Smak og behag.

Alt i alt lager Tarptent veldig gode telt og de er samtidig veldig konkurransedyktige pÄ pris. Kjekke folk som jobber der er det ogsÄ, det er fortsatt en slags familiedrevet bedrift hvor reparasjon/kontor/pakking osv foregÄr i garasjen til grunderen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et moment dw med solid inner og har vÊrt fornÞyd med det. Dessverre er jeg sjeldent pÄ turer hvor jeg fÄr brukt det, og det er ganske leit. 

Ikke stort, men akkurat passe til en person pÄ fjellet. Ville ikke hatt det med i storm eller pÄ vinteren, men det er ypperlig pÄ sommeren. 

Hadde valgt det igjen til det formÄlet. Tar eventyrlig kort tid Ä slÄ opp. 

• Liker 1
Skrevet
T.Rise skrev (40 minutter siden):

Hadde du valgt tarptent igjen?

Den dagen mitt er brukt opp, sÄ kjÞper jeg nytt. Helt klart.

• Liker 1
Skrevet

Har bÄde et notch og et protrail, notch er med partial solid inner netop for at skÊrmede vinden. Mit notch bruger jeg gerne over trÊgrÊnsen, stÄr fantastisk stabilt i kraftig blÊst.

sÄfremt det er regn og generel hÞj luft fugtighed, sÄ vil du fÄ kondens, men det gÊlder alle telte :)

jeg er super tilfreds med kvaliteten pÄ begge mine tarptents, og kÞber gerne fra dem igen.

eneste negative er jeg savner grÞnt rÞdt og blÄt farve valg til telt dugen.

• Liker 1
Skrevet

Sittet siste mÄnedene Ä kikket pÄ Double Rainbow (2019) m/ liner. Blir nok ikke lenge til det mÄ prÞves, virker uhyre bra, bÄde pris og spesifikasjons messig. ^^ Liker lÞsningene det tilbyr, til bÄde pris og vekt og materialer.

• Liker 1
Skrevet

Med fare for Ä hijacke trÄden her, men det er et spÞrsmÄl som alltid slÄr meg nÄr jeg sikler pÄ tarptent: Hva er egentlig argumentet for Ä kjÞpe dette teltet nÄr jeg allerede har en lettvektstarp, hva er det det kan som jeg ikke kan gjÞre med en tarp og et myggnett? 

Skrevet
Sovjetunionen skrev (23 minutter siden):

Med fare for Ä hijacke trÄden her, men det er et spÞrsmÄl som alltid slÄr meg nÄr jeg sikler pÄ tarptent: Hva er egentlig argumentet for Ä kjÞpe dette teltet nÄr jeg allerede har en lettvektstarp, hva er det det kan som jeg ikke kan gjÞre med en tarp og et myggnett? 

Mit notch bruger jeg hvor det er et “rigtigt” telt jeg har behov for.

mit protrail til sommerture i Danmark, det giver mere ly end tarp og myggenet, og det er nemmere at sĂŠtte op hvor der ikke er trĂŠer :)

og sÄ er det lettere end tarp og myggenet tilsammen.

• Liker 1
Skrevet
rune1974 skrev (15 minutter siden):

Mit notch bruger jeg hvor det er et “rigtigt” telt jeg har behov for.

mit protrail til sommerture i Danmark, det giver mere ly end tarp og myggenet, og det er nemmere at sĂŠtte op hvor der ikke er trĂŠer :)

og sÄ er det lettere end tarp og myggenet tilsammen.

Takk! Du mp gi en liten guide til hvor i all verden du telter i Danmark om sommeren, jeg har svigerfamilie der og holder pÄ Ä dÞ av utfartstrang nÄr vi er der. Vi holder mest til ved Ansager (nei, det er ingen som vet hvor det er..) og ved SkÊlskÞr. 

Skrevet
Sovjetunionen skrev (40 minutter siden):

Takk! Du mp gi en liten guide til hvor i all verden du telter i Danmark om sommeren, jeg har svigerfamilie der og holder pÄ Ä dÞ av utfartstrang nÄr vi er der. Vi holder mest til ved Ansager (nei, det er ingen som vet hvor det er..) og ved SkÊlskÞr. 

Har sendt dig en privat besked, sÄ trÄden ikke afspores helt :)

• Liker 1
Skrevet
Sovjetunionen skrev (1 time siden):

Hva er egentlig argumentet for Ä kjÞpe dette teltet nÄr jeg allerede har en lettvektstarp, hva er det det kan som jeg ikke kan gjÞre med en tarp og et myggnett? 

Hvilke snakker du om nÄ egnetlig? Tenker det nesten kan sies om et hvilket som helst telt; Hva er egentlig et telt annet enn en slags tarp over et slags innvendig myggnett? :P 

Skrevet
Thomas E skrev (1 minutt siden):

Hvilke snakker du om nÄ egnetlig? Tenker det nesten kan sies om et hvilket som helst telt; Hva er egentlig et telt annet enn en slags tarp over et slags innvendig myggnett? :P 

Nei, det er jeg ikke enig i. Telt som tÄler mer vind, har stÞrre romfÞlelse, stÞrre yttertelt og er mer solide er en annen sak. Tarptent er jo telt som ofte settes opp med gÄstaver f eks. De tÄler sikkert en del vind, men ikke voldsomt mye. 

Skrevet (endret)
Sovjetunionen skrev (14 minutter siden):

Nei, det er jeg ikke enig i. Telt som tÄler mer vind, har stÞrre romfÞlelse, stÞrre yttertelt og er mer solide er en annen sak. Tarptent er jo telt som ofte settes opp med gÄstaver f eks. De tÄler sikkert en del vind, men ikke voldsomt mye. 

Da tror jeg du bÞr sjekke ut litt mer av Tarptent :) Det er mye mer enn telt som settes opp med gÄstaver og ikke tÄler vind. De har ingen ekstemtelt, det kan jeg vÊre enig i, men det trengs ikke til slik bruk heller. Jeg har valgt Tarptent foran f.eks. Hilleberg og Helsport i samme klasse nettopp pga mye bedre romfÞlelse og ikke minst doble innganger/fortelt.

Endret av Thomas E
  • Liker 1
Skrevet
Thomas E skrev (40 minutter siden):

Da tror jeg du bÞr sjekke ut litt mer av Tarptent :) Det er mye mer enn telt som settes opp med gÄstaver og ikke tÄler vind. De har ingen ekstemtelt, det kan jeg vÊre enig i, men det trengs ikke til slik bruk heller. Jeg har valgt Tarptent foran f.eks. Hilleberg og Helsport i samme klasse nettopp pga mye bedre romfÞlelse og ikke minst doble innganger/fortelt.

Ok, ja det kan hende jeg skal sjekke ut mer av det. Jeg satt bare og sÄ pÄ telt med to innganger til meg og juniorinnen og da ble jeg usikker pÄ om det var noe poeng i Ä velge telt fra de foran tarpen 

Skrevet
1 hour ago, Sovjetunionen said:

Ok, ja det kan hende jeg skal sjekke ut mer av det. Jeg satt bare og sÄ pÄ telt med to innganger til meg og juniorinnen og da ble jeg usikker pÄ om det var noe poeng i Ä velge telt fra de foran tarpen 

Tarptent er et merke? De har mange forskjellige modeller 😅 fikk fĂžlelsen av at du misforstod hva trĂ„dstarter skrev i fĂžrste post. ;)

Skrevet
Vandrefalken skrev (21 minutter siden):

Tarptent er et merke? De har mange forskjellige modeller 😅 fikk fĂžlelsen av at du misforstod hva trĂ„dstarter skrev i fĂžrste post. ;)

Jeg skjÞnner ikke helt hva du sikter til i og med at jeg hijacket trÄden og spurte om noe helt annet enn hva trÄdstarter spurte om. 

Jeg synes det virker som et merke med en del telt som minner om en god oppsatt tarp, hence spÞrsmÄlet. Virker litt puslete. Kjenner merket godt, men det kan jo hende @Thomas Ekjenner det bedre allikevel. 

Skrevet
19 minutes ago, Sovjetunionen said:

Jeg skjÞnner ikke helt hva du sikter til i og med at jeg hijacket trÄden og spurte om noe helt annet enn hva trÄdstarter spurte om. 

Jeg synes det virker som et merke med en del telt som minner om en god oppsatt tarp, hence spÞrsmÄlet. Virker litt puslete. Kjenner merket godt, men det kan jo hende @Thomas Ekjenner det bedre allikevel. 

De har det xD Men de har ogsĂ„ flere modeller som ikke benytter gĂ„staver, og ingen av de trĂ„dstarter nevnte var slik, om jeg sĂ„ riktig 😛 Men om jeg misforstod nĂ„ og du spora helt av til tarp og hva nĂ„ enn, sĂ„ for all del, da tar jeg den pĂ„ meg. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.