Gå til innhold
  • Bli medlem

4 dager i Femundsmarka sommer 2020


uteturen

Anbefalte innlegg

Hallo godtfolk!
Årets langtur blir kraftig forkorta og de ti dagene i Femundsmarka vi har sett frem til siden vi tørket opp igjen etter fjorårets tur til Hardangervidda har blitt til fire.
Ingen av oss har vært på tur der så da må man lytte til kjentfolk.

Jeg har sett litt på kartene og fjorårets båttider og det ser da ut som at den kan være en ok rute å parkere 1 bil ved Jonasvollen og 1 ved Femundshytta (hvis det er mulig)
Dette er da førsteutkastet, så det er ikke satt 10siffra koordinater på no teltplass enda. 😎

Dag 1: Båt Jonasvollen - Revlingen, Marsj til område Grøtådalsetra

Dag 2: Fiske Grøtåa - forflytning mot Nord-Vest 

Dag 3: Fiske område Skogtjønna/Røvoltjønna - camp i området

Dag 4: Forflytning til Haugen og båt over til Femundshytta

 

Så da er spørsmålet: Ka dokk tru?  Andre muligheter som er bedre? Noe vi burde oppleve? Vi er 4stk som er på tur hvert år. Forflytter oss godt og har ok marsjfart, så distanse kan gå fint på forflytningsdagene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville heller tatt båten fra Jonasvollen til Haugen og derfra gått inn i Grøtådalen. Da slipper du å gå flere kilometer på en seig grusvei. Husk at du kan ta båttaxi på Femunden til en helt grei pris. Både Femundhytten og Jonasvollen kjører taxi på sjøen. Da er Storvika også et aktuelt landingspunkt på østsiden av sjøen, eller avgangspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Bjarne skriver mulig å gå fra Haugen. Det gjorde jeg sist jeg skulle inn til Grøtådalen. Fint med en pause på Oasen. Sti er ganske steinete perioder. Har aldri gått den fra Revlingen men pratet med noen som sa den var mindre steinete men du toppunktet er høyere der.

Ellers legger dere jo opp til en ganske travel tur da. Spørs hvor spreke dere er og tyngde på sekk. Mye gåing på 3 netter men fine steder. Må regne med at dag 1 så går det en del timer før dere er fremme. Jeg husker ikke helt tid jeg brukte men det var bygevær så jeg tok et par pauser under tarp mens det regnet som verst. Totaltid ble da lang så det fristet mest med mat og komme seg i posen mer enn å fiske den kvelden. 
Videre til Røvolltjønna er det et stykke. Jeg gikk langs Grøtåa via Krokåthåen og Korstjønna(camp). Slitsom etappe i en del myrterreng og steike varmt den dagen. 
Fra Krokåthåen går det en fin sti mot Røvolltjønna som er en av de bedre å gå i området. Langt mindre stein enn å gå over oasen. Så flytter dere dere helt dit dag 2 blir det mye gåing.

Det er heller ikke lengre fra Røvollfjellet til Haugen at dere kan gå ned på morgenen. Det gjorde jeg sist etter og tidligere har campet ved Haugen. 
Lå ved odden nærmest Haugen på det største av Røvolltjønna og brukte vel 1.10-1.15 ned til Haugen.

Tips til camp i Grøtådalen kan være Sætertjønna. Flere fine plasser der og kort vei ned til Grøtåa. Har dere tid så prøv gjerne fisket i Halvkoitjønna. Etter brua bak Grøtådalssetra er stia skikkelig dritt et stykke. Vi valgte å vade over ved brekket i elva et stykke nedenfor setra.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Bjarne H.S. skrev:

Jeg ville heller tatt båten fra Jonasvollen til Haugen og derfra gått inn i Grøtådalen. Da slipper du å gå flere kilometer på en seig grusvei. Husk at du kan ta båttaxi på Femunden til en helt grei pris. Både Femundhytten og Jonasvollen kjører taxi på sjøen. Da er Storvika også et aktuelt landingspunkt på østsiden av sjøen, eller avgangspunkt.

Takk for tipset med å bestille båt @Bjarne H.S., da kan vi komme oss av gårde tidligere på dagen første dag og senere hjem siste dag.
Vi ønsker noen km i beina den første dagen, men å gå direkte inn er absolutt aktuelt. Vi snitter som regel på 3,5-4km/t i de faste områdene våre (Rondane sør og Langsua), men er selvfølgelig ikke kjent med terrenget i denne teigen.

 

2 timer siden, borgern skrev:

Det er som Bjarne skriver mulig å gå fra Haugen. Det gjorde jeg sist jeg skulle inn til Grøtådalen. Fint med en pause på Oasen. Sti er ganske steinete perioder. Har aldri gått den fra Revlingen men pratet med noen som sa den var mindre steinete men du toppunktet er høyere der.

Ellers legger dere jo opp til en ganske travel tur da. Spørs hvor spreke dere er og tyngde på sekk. Mye gåing på 3 netter men fine steder. Må regne med at dag 1 så går det en del timer før dere er fremme. Jeg husker ikke helt tid jeg brukte men det var bygevær så jeg tok et par pauser under tarp mens det regnet som verst. Totaltid ble da lang så det fristet mest med mat og komme seg i posen mer enn å fiske den kvelden. 
Videre til Røvolltjønna er det et stykke. Jeg gikk langs Grøtåa via Krokåthåen og Korstjønna(camp). Slitsom etappe i en del myrterreng og steike varmt den dagen. 
Fra Krokåthåen går det en fin sti mot Røvolltjønna som er en av de bedre å gå i området. Langt mindre stein enn å gå over oasen. Så flytter dere dere helt dit dag 2 blir det mye gåing.

Det er heller ikke lengre fra Røvollfjellet til Haugen at dere kan gå ned på morgenen. Det gjorde jeg sist etter og tidligere har campet ved Haugen. 
Lå ved odden nærmest Haugen på det største av Røvolltjønna og brukte vel 1.10-1.15 ned til Haugen.

Tips til camp i Grøtådalen kan være Sætertjønna. Flere fine plasser der og kort vei ned til Grøtåa. Har dere tid så prøv gjerne fisket i Halvkoitjønna. Etter brua bak Grøtådalssetra er stia skikkelig dritt et stykke. Vi valgte å vade over ved brekket i elva et stykke nedenfor setra.
 

Vi regner med at dag 1 kun er gåing ja, dag 2-3 fiske/dagstur (vi er jo fire pers, så vi gjør litt forskjellige ting), også regner vi med at vi skal bruke dagen på den siste dagen med så sen avreise hjem som mulig og da var jo Bjarne sitt tips om å bestille båt lekkert!

Når det gjelder gangtid dag en så er jeg jo usikker, men siden farten vår som regel er veldig stabil, så er jeg ikke redd for å komme frem.

Vi er som regel i gang med sekken på ryggen i 9tida om morran, så selv om det blir noen timer forflytning på dagen, så trenger ikke det gå så hardt ut over fisketimene. ;)
Satte tipsene dine om mulig camp og fiskesteder på papirkartet her nå, så da er det gode muligheter for at de blir oppsøkt. Takker og bukker @borgern

42 minutter siden, Humbug skrev:

Fire dager i femundsmarka blir som å bare dytte inn tuppen, men om man ikke har andre muligheter så får man gjøre det beste ut av det. Er det gåtur eller fiske/kvalitetstid som prioriteres?

Sånn er det dessverre @Humbug tre av oss har fått endringer i programmet for sommeren, så det var det vi får til med sikkerhet, så får vi håpe at vi kan drøye det noen dager lengre hvis vi er heldige. Som sagt så var opprinnelig plan 10 dager.
To av oss vil fiske så mye som mulig, mens de to andre pleier å ta seg en real dagstur på dagen og holde seg med en fiskeøkt på kvelden på slike type turer.
Regner ikke med at dette blir en ekstrem forflytningstur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet forslag kan jo selvfølgelig være Flensmarka, men det er kanskje mest aktuelt når man kommer nordfra. Flensmarka har stort sett samme nydelige terreng, med steinur, krokete furuer, og fjellandskap med spredte bjørkeklynger. Fisket er også utmerket, og det er et mindre trafikkert område har jeg inntrykk av. Jeg har vært flere turer i Femundsmarka og Flensmarka, og for korte turer på 2-3 netter er Flensmarka favoritten, da jeg føler jeg får mer ut av en kort tur der.

Men som det sies her, båttaxi er ikke dyrt, spesielt ikke hvis flere deler på regninga, og da er det jo ganske overkommelig. Storvika er godt utgangspunkt for Røvoltjønnan, Roasten-vanna og Grøtådalen.

All naturen rundt Femunden er flott, både i øst, vest og nord. Jeg hadde ikke planlagt ruta for nøye. Landskapet rundt Femunden er ikke snøkledde tinder og dype kløfter; det er rolig, med lange drag i terrenget. Det er et landskap som gir deg følelsen av at tiden står stille. Det er ikke et område man stresser gjennom. I Femundsmarka tar man det rolig, slapper av og nyter et lite kaffebål. Jeg hadde ikke prøvd å se mest mulig - du får ikke sett alt, og får garantert lyst å dra tilbake uansett - men heller lagt opp til korte dagsetapper, gå dit fiskestanga peker nyt idyllen. På en så kort tid trenger ikke base camp et sted å være dumt heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båttaxi er kjekt ja. Bare ring Jonasvollen. Stort sett der jeg har parkert og tatt ferga eller båttaxi. Ikke så dyr parkering og de selger fiskekort for marka sør for Røa.
HUsker ikke distanse men mener Haugen-Grøtådalssetra er ca 16km. Så det er ikke så langt men samtidig perioder som er tunge å gå. 
Jeg var ikke oppe og gikk kl 0900 nei :-)  Fisket litt på morgenen, gikk midt på dagen og fisket til kvelds.
HEr er en turrapport jeg skrev her på turen i 2017 som er mye av samme rute dere skal. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.1.2020 den 23.03, uteturen skrev:

Hallo godtfolk!
Årets langtur blir kraftig forkorta og de ti dagene i Femundsmarka vi har sett frem til siden vi tørket opp igjen etter fjorårets tur til Hardangervidda har blitt til fire.
Ingen av oss har vært på tur der så da må man lytte til kjentfolk.

Jeg har sett litt på kartene og fjorårets båttider og det ser da ut som at den kan være en ok rute å parkere 1 bil ved Jonasvollen og 1 ved Femundshytta (hvis det er mulig)
Dette er da førsteutkastet, så det er ikke satt 10siffra koordinater på no teltplass enda. 😎

Dag 1: Båt Jonasvollen - Revlingen, Marsj til område Grøtådalsetra

Dag 2: Fiske Grøtåa - forflytning mot Nord-Vest 

Dag 3: Fiske område Skogtjønna/Røvoltjønna - camp i området

Dag 4: Forflytning til Haugen og båt over til Femundshytta

 

Så da er spørsmålet: Ka dokk tru?  Andre muligheter som er bedre? Noe vi burde oppleve? Vi er 4stk som er på tur hvert år. Forflytter oss godt og har ok marsjfart, så distanse kan gå fint på forflytningsdagene. 

Gå i fra Haugen du om du skal til Grøtådalen. Fin sti og enkel marsj opp til Oasen for rast. Men å gå opp til Grøtådalen kun for å bli der en dag er kanskje litt dumt? 3-4 dager til sammen, men reelt bare 2 hele dager i marka har jeg vill brukt annerledes i allefall.. Femundsmarka er ikke noe man raser igjennom, her må man ha ro og ikke stresse :-)

Endret av Røros Guide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann @Røros Guide
Takk for innspilla til tur.

Vår tidsplan er som følger:

Dag 1.
Vi drar fra Sjusjøen via Hamar ca klokka 5, da er vi fremme rundt 10. Så tenker vi båt over til Haugen etter innspill fra forumet og gå via Oasen.
Dag 2 og 3
Fiske/dagsturer fra Grøtådalen, men og liten forflytning hver dag retning Røvolltjønna-ish. Her følger vi ingen plan og de fire i følget gjør nok litt forskjellig.
Dag 4.
Her har vi hele dagen til disp med sen avreise, rundt 18-19 på ettermiddagen.

Tror du det funker, eller har du en langweekend tur du benytter sjøl kanskje?
Langt fløtt første dagen går veldig fint for oss,  så kan vi heller kose oss de tre siste dagene på tur ut igjen.
Kom gjerne med forslag til annen rute og tur om du har noe som funker. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, uteturen skrev:

Heisann @Røros Guide
Takk for innspilla til tur.

Vår tidsplan er som følger:

Dag 1.
Vi drar fra Sjusjøen via Hamar ca klokka 5, da er vi fremme rundt 10. Så tenker vi båt over til Haugen etter innspill fra forumet og gå via Oasen.
Dag 2 og 3
Fiske/dagsturer fra Grøtådalen, men og liten forflytning hver dag retning Røvolltjønna-ish. Her følger vi ingen plan og de fire i følget gjør nok litt forskjellig.
Dag 4.
Her har vi hele dagen til disp med sen avreise, rundt 18-19 på ettermiddagen.

Tror du det funker, eller har du en langweekend tur du benytter sjøl kanskje?
Langt fløtt første dagen går veldig fint for oss,  så kan vi heller kose oss de tre siste dagene på tur ut igjen.
Kom gjerne med forslag til annen rute og tur om du har noe som funker. :)

 

Det er absolutt gjennomførbart, det blir jo omtrent som den turen Borgere la inn lenke fra her, de hadde ei uke på den turen.  Om dere primært vil gå mest mulig så er det et nydelig terreng, og dere vil få en flott tur uansett. Personlig ville jeg valgt en kortere rute på så kort tid, om dere er der for å fiske og slappe av. Men for all del, det er folk som raser igjennom nasjonalparken på ett par dager med lette sekker, så det spørs hva man er ute etter asså. 

Alternativet er å gå samme rute, men kutte ut Grøtådalen.  Altså ta av mot Røa ved Oasen, og gå mot krokåthåen, Grislehåen og Røa, eller opp via Storfisktjønnan. Steinete, men nydelig terreng. Følg dermed stien på hedmarksida ned til sandstrendene ved øvre Roasten og deretter opp til Røvoltjønnan og tilbake til Haugen, eller å følge stien ned til Røavassdraget igjen og ta båten fra Røa.  Det er mer enn nok gåing, nok tid til å slappe av og fiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.