GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Dagens Video, med muligheter for konstruktiv kritikk/tips

Anbefalte innlegg

Annonse
Skrevet

Her er en tilsvarende film jeg laga for 6 mÄneder siden. Jeg har brukt mye tid pÄ Ä lÊre meg hvordan man kan formidle mer ved Ä filme mindre, om det hÞres fornuftig ut. 

Personlig bruker jeg mye av tiden pĂ„ Ă„ filme opplevelsene mine rundt motorsykkel, men jeg merker at natur og friluft blir en nesten like stor del av det. Å det er et utrolig spennende format Ă„ formilde i.

• Liker 2
Skrevet

NÄr dere bruker youtube, eller vimeo for den saks skyld... Hva sÞker dere etter? Er det noen av dere som har tenkt over hvordan dere bruker de forskjellige film tjenestene som er pÄ nettet? 

Jeg ser at jeg ofte bruker det veldig aktivt nÄr jeg sÞker etter erfaringer pÄ et produkt jeg Þnsker Ä kjÞpe, eller lÞsninger pÄ hvordan man gjÞr forskjellige ting osv. Mulighetene er jo ubegrenset (virker det som) 

Veldig ofte har jeg foretrukket Ă„ se turer formidlet i bildeform, for da kan jeg pĂ„ en mĂ„te vĂŠre litt pĂ„ tur i eget hode ogsĂ„. PĂ„ film, mĂ„ man liksom treffe hele veien med historie, bilder, vinkler osv. Å kjeder du seer har du lite Ă„ redde deg inn pĂ„, sammenlignet med et referat som er skrevet Ă„ vist fram med bilder. Da kan man liksom skippe teksten Ă„ heller vĂŠre pĂ„ sin egen tur med de visuelle intrykkene som blir formidlet i bildet.

Jeg henter mye inspirasjon fra andre og prÞver Ä hente ut de tingene som andre gjÞr bra for Ä putte inn i egne filmer. Men hva Þnsker folk Ä se? Er det utsikt eller naturopplevelser, er det alle utfordringer man ofte mÞter i camp? matlaging pÄ tur? en helhet av alt? eller er det stort sett reviews av produkter? 

Skrevet
40 minutter siden, Emanuel Desperados skrev:

Bruker du utelukkende gopro  gjennom begge filmene? Man trenger absolutt ikke holde seeren opptatt med skravling gjennom hele videoen. Denne varianten er mye mer behagelig, sÄ bra jobba ja

Nei, den Þverste og nyeste filmen mixer jeg mellom Sony a6400 og GoPro 7. I den siste filmen, og den eldste er det utelukkende brukt bare GoPro. 

• 3 mĂ„neder senere...
Skrevet (endret)
1 time siden, tshansen skrev:

Har fÄtt gleden av Ä bli ambassadÞr for AMOK equipment, sÄ tok en liten unboxing av det nyeste utstyret jeg fikk tilsendt

Grattis med Ă„ bli ambassadĂžr! Virkelig fin video, som fikk det til Ă„ rykke litt i visakortet :-)

Med et bein "innafor" kan du jo ymte frempÄ at det hadde vÊrt en innmari god ide med en rabattkode for fjellforum sine medlemmer?? :hyper:

Endret av Erlend Gudvangen BjĂžrkeng
  • Takk 1
Skrevet
14 timer siden, tshansen skrev:

Har fÄtt gleden av Ä bli ambassadÞr for AMOK equipment, sÄ tok en liten unboxing av det nyeste utstyret jeg fikk tilsendt

Bra film! :) 

Artig Ä se at du har blitt influencer, gratulerer ;) :D 

• Hehe 1
Skrevet
22 minutter siden, tshansen skrev:

Haha, takk for det :-) Ja, vi burde slÄ oss sammen du og jeg :-P

SÄ vondt vil jeg ikke andre folk, de hadde jo ikke klart Ä la vÊre Ä handle noe vi anbefalte :P 

• Hehe 1
Skrevet (endret)

Hvordan er det med liggeunderlagene til Amok?

De ligner pÄ exped, bruker samme benevnelser pÄ stÞrrelser (LW), samme modellnavn (winterlite), samme type isolasjon som synmat, bruker lignende pumpesekk, og nÄ har de jammen nesten samme farger ogsÄ.

Er dette exped kopier? đŸ€”đŸ€·â€â™‚ïž

Endret av Marius Engelsen
Skrevet (endret)
1 time siden, Marius Engelsen skrev:

Hvordan er det med liggeunderlagene til Amok?

De ligner pÄ exped, bruker samme benevnelser pÄ stÞrrelser (LW), samme modellnavn (winterlite), samme type isolasjon som synmat, bruker lignende pumpesekk, og nÄ har de jammen nesten samme farger ogsÄ.

Er dette exped kopier? đŸ€”đŸ€·â€â™‚ïž

NÄ er jeg sÄ heldig at jeg har 2 stykk exped, og jeg har 3 stk Amok underlag. Det er pÄ ingen mÄte kopier, men det er mye samme teknologi. Det som skiller seg mest ut er stoffet de bruker, og ventilene. Men at de fleste som lager den type liggeunderlag "stjeler" litt ideer fra hverandre. Det er jeg ikke i tvil om. Se til mountain equipment, mammut osv :-P

Long Wide som er en felles betegnelse i industrien skal vÊre innenfor spesefikke mÄl for Ä kunne kalles LW. Dette har ingen ting med Exped Ä gjÞre slik jeg leser det :-)

Endret av tshansen
Skrevet
29 minutter siden, tshansen skrev:

Long Wide som er en felles betegnelse i industrien skal vÊre innenfor spesefikke mÄl for Ä kunne kalles LW. Dette har ingen ting med Exped Ä gjÞre slik jeg leser det :-)

Har du noen kilde for den pĂ„standen, og hvor stĂ„r det om disse spesifikke mĂ„lene? Nytt for meg, og rart ingen andre bruker det som jeg har hĂžrt om đŸ€”

«Winterlite» betegnelsen virker det ogsÄ som er «stjelt» fra Exped.

• 1 mĂ„ned senere...
Skrevet

I disse korona tider var det helt nÞdvendig Ä fÄ seg 5 min pause fra alt. Det er ganske syke tilstander som krever at vi alle er frisk og opplagt skal vi kunne vÊre i stand til Ä hjelpe. 

• Liker 3
  • 3 mĂ„neder senere...
Skrevet

For Ä jobbe opp egne ferdigheter med drone vurerer jeg Ä legge ut en liten serie med showcasing av de noe mindre kjente plassene i Norge. PrÞve Ä ha mer fokus pÄ adventure i helhet, ikke bare motorsykkel som jeg har hatt som hovedfokus siste tiden. 

Er dette noe som kan vÊre interessant for folket her inne eller bÞr det vÊre mer hiking? 

• Liker 1
  • Takk 1
Skrevet
tshansen skrev (20 minutter siden):

For Ä jobbe opp egne ferdigheter med drone vurerer jeg Ä legge ut en liten serie med showcasing av de noe mindre kjente plassene i Norge. PrÞve Ä ha mer fokus pÄ adventure i helhet, ikke bare motorsykkel som jeg har hatt som hovedfokus siste tiden. 

Er dette noe som kan vĂŠre interessant for folket her inne eller bĂžr det vĂŠre mer hiking?

Dette likte jeg! NĂ„ er ogsĂ„ Modalen og nĂŠromrĂ„det en av mine favorittplasser pĂ„ Vestlandet, sĂ„ jeg er kanskje ikke helt nĂžytral. 😄

BehÞver ikke Ä vÊre mer hiking for min del nÄr det er gjort sÄ bra som dette her, men hadde jo vÊrt interessant og inspirerende Ä sett hvordan du ville tilpasset dronefoto i en mer turgÄing-situasjon.

• Liker 1
Skrevet
KristianP skrev (11 timer siden):

Dette likte jeg! NĂ„ er ogsĂ„ Modalen og nĂŠromrĂ„det en av mine favorittplasser pĂ„ Vestlandet, sĂ„ jeg er kanskje ikke helt nĂžytral. 😄

BehÞver ikke Ä vÊre mer hiking for min del nÄr det er gjort sÄ bra som dette her, men hadde jo vÊrt interessant og inspirerende Ä sett hvordan du ville tilpasset dronefoto i en mer turgÄing-situasjon.

Var innom Ä kikket pÄ materialet ditt ogsÄ. Hjelpe meg du har putta sinnsyke mengder tid inn i kamera vinkler og lyd :-) Fantastisk! Kjenner jeg blir ekstremt motivert av Ä se andre naile det sÄ til de grader som dette :-) Skrev under ene filmen din, men kan sikkert spÞrre her ogsÄ. Har du en recorder rigget med mic pÄ tripod'en din til Ä ta opp all lyden eller er det mic rett i kamera? 

• Liker 1
Skrevet
tshansen skrev (8 timer siden):

Var innom Ä kikket pÄ materialet ditt ogsÄ. Hjelpe meg du har putta sinnsyke mengder tid inn i kamera vinkler og lyd :-) Fantastisk! Kjenner jeg blir ekstremt motivert av Ä se andre naile det sÄ til de grader som dette :-) Skrev under ene filmen din, men kan sikkert spÞrre her ogsÄ. Har du en recorder rigget med mic pÄ tripod'en din til Ä ta opp all lyden eller er det mic rett i kamera? 

Takk! 😄 Hyggelig med slik feedback! Kan svare begge steder, sĂ„ fĂ„r kanskje andre noe ut av det ogsĂ„. Du har nok full peiling pĂ„ mye av dette. 

Jeg har rigget det til med mikrofon pÄ kamera, hvor ogsÄ lyden gÄr rett i kamera. Har en god stereomikrofon (RÞde Stereo Videomic X) som gir to signaler inn i kamera. Stereolyd gjÞr at man fÞler at man er der, ettersom lydbilde som fanges opp er ganske likt hvordan det er Ä stÄ der hvor kameraet stÄr. GÄr jeg til venstre for kamera sÄ er ogsÄ lyden hÞyere pÄ venstresiden. Man bÞr vel i grunn ha hodetelefoner eller gode spredte hÞyttalere for Ä hÞre det, men nÄr man fÞrst gjÞr det sÄ er det ekstra kjekt Ä se pÄ. Jeg prÞver alltid Ä finne balansen mellom kvalitet og funksjonalitet. Det er mye jeg kunne gjort for Ä heve kvaliteten enda mer, men blir det for avansert sÄ blir det igjen en hÞyere terskel for Ä gjÞre noe ferdig, og da er det heller ingen som fÄr glede av det.

Jeg har lekt med forskjellige andre lÞsninger, f.eks. Ä ha en ekstra mikrofon tettere pÄ i tillegg til mikrofon pÄ kameraet (har en Zoom H5 jeg har brukt til det), og jeg har og prÞvd Ä bruke en trÄdlÞs myggmikrofon under jakken (Sennheiser AVX-MKE2) for Ä fange opp lyd tett pÄ meg selv (inspirert av Severin pÄ NRK, f.eks. nÄr han putlet pÄ med ting sÄ var det alltid lyd fra myggmikrofonen hans, selv om han ikke snakket). Det gir en ekstra dimensjon som kan vÊre interessant. Men jeg er sÄ fornÞyd med lyden direkte fra stereomikrofonen at jeg ikke har forsket videre pÄ andre metoder. Mulig jeg tar det opp igjen og tester mer etterhvert.

Jeg har ikke vurdert Ä ha et mikrofon-oppsett stroppet til stativet. Jeg kunne kanskje hatt det i noen av videoene mine hvor jeg stort sett holder meg rundt leir, men ofte sÄ beveger jeg meg et godt stykke mellom hvert klipp (og kanskje klyver pÄ stein og opp bakker), og da tar jeg kamera av stativet, og henger kameraet pÄ brystet og stativet enten i hÄnden eller pÄ sekken. Ser for meg at det ville blitt litt mer krÞll med en ekstra mikrofon pÄ stativet.

Lyd direkte inn i kamera kan vÊre litt trÞblete fordi preampsene i kameraene ofte ikke er sÄ gode (som jeg antar du kjenner god til siden du nevner ekstern opptaker). Jeg har heldigvis gode preamps i kameraet jeg bruker (Canon XF705) og RÞde-mikrofonen har noen ekstra innstillinger som gir bedre kvalitet hvis preampsene ikke skulle vÊre sÄ gode (man kan booste lyden pÄ mikrofonen, i stedet for pÄ kamera). Kan absolutt anbefale den mikrofonen. God dead-cat har den ogsÄ. Men den er ment til Ä gi ambient-lyd, sÄ ikke det beste valget om man skal snakke til kamera. Da er det nok bedre med en shotgun-mikrofon.

HĂ„per det ga litt svar! Kjekt Ă„ prate om teknikk og utstyr. 😃

IMG_6315.thumb.JPG.0d1c67d4276387facba8a691c4dc050a.JPG

IMG_6563.thumb.JPG.7da8389916f29dd1c8ac6171e80409e4.JPG

BB10B677-D7C3-4ACF-8E2B-7A8A1EE1DFEF.thumb.JPG.bcf43b4fa993e6c4b3528d5c5325a874.JPG

• Takk 1
Skrevet

Se her ja... du har sÄpass kamera med deg pÄ tur :-D Jeg har kikket i den retningen selv, men det blir for stort Ä fÄ med seg pÄ sykkel og mine type turer. Men jeg holder en liten knapp pÄ at Canon kan innfri en del av mine Þnsker i det nye R5 eller R6 :-P Hva har du av batterikapasitet pÄ det kamera der? 

Selv har jeg en RÞde videomicro som jeg har pÄ kamera, men kan ogsÄ bruke den pÄ min zoom h1n... men sliter litt med Ä finne optimale innstillinger til mitt bruk. Har ogsÄ kikket pÄ H5, men da begynner ting Ä bli stort igjen :-) Jeg har sett litt pÄ oppsettet til Erik Normark, men jeg opplever det som utrolig mye styr Ä drasse med seg nÄr man skal rundt om. Jeg er litt usikker pÄ om det blir sÄ stor merkbar forskjell for seerne. Lett Ä drukne i spec og tech :-P

Jeg har ogsÄ kikket litt pÄ mygg via rÞde wireless go til Ä ta opp litt mer lyder nÄr man er i bevegelse, pusting nÄr man gjÞr oppgaver eller sitter nÊr primus osv. Men har enda ikke tatt steget Ä investert da jeg er litt bekymret for at det blir mye klipping i lyd. Alltid kjekt Ä se de tekniske lÞsningene andre har funnet pÄ egne problemer. Jeg ser jo ogsÄ at lyd ofte er langt viktigere enn bildet i seg selv. FÄr man til god lyd har man vunnet mye. Takk for at du deler oppsettet ditt. Jeg setter veldig pris pÄ det. 

• Liker 1
Skrevet
tshansen skrev (5 minutter siden):

Se her ja... du har sÄpass kamera med deg pÄ tur :-D Jeg har kikket i den retningen selv, men det blir for stort Ä fÄ med seg pÄ sykkel og mine type turer. Men jeg holder en liten knapp pÄ at Canon kan innfri en del av mine Þnsker i det nye R5 eller R6 :-P Hva har du av batterikapasitet pÄ det kamera der? 

Selv har jeg en RÞde videomicro som jeg har pÄ kamera, men kan ogsÄ bruke den pÄ min zoom h1n... men sliter litt med Ä finne optimale innstillinger til mitt bruk. Har ogsÄ kikket pÄ H5, men da begynner ting Ä bli stort igjen :-) Jeg har sett litt pÄ oppsettet til Erik Normark, men jeg opplever det som utrolig mye styr Ä drasse med seg nÄr man skal rundt om. Jeg er litt usikker pÄ om det blir sÄ stor merkbar forskjell for seerne. Lett Ä drukne i spec og tech :-P

Jeg har ogsÄ kikket litt pÄ mygg via rÞde wireless go til Ä ta opp litt mer lyder nÄr man er i bevegelse, pusting nÄr man gjÞr oppgaver eller sitter nÊr primus osv. Men har enda ikke tatt steget Ä investert da jeg er litt bekymret for at det blir mye klipping i lyd. Alltid kjekt Ä se de tekniske lÞsningene andre har funnet pÄ egne problemer. Jeg ser jo ogsÄ at lyd ofte er langt viktigere enn bildet i seg selv. FÄr man til god lyd har man vunnet mye. Takk for at du deler oppsettet ditt. Jeg setter veldig pris pÄ det. 

Hehe, det kameraet er nok litt for stort til det meste. Hadde det med pĂ„ topptur i natt og vekten er merkbar (6,5 kg med fotoutstyr). Har to batterier til kameraet, og bruker stort sett det stĂžrste og har det mindre i backup. Med det stĂžrste sĂ„ stĂ„r det at jeg har 236 minutter (ca 4 timer) til rĂ„dighet. Aner ikke hva det er i faktisk bruk, men det pleier Ă„ vĂŠre mer enn nok til dagsturer og ca det jeg trenger for en overnattingstur. Da filmer jeg mye og lar kameraet stĂ„ pĂ„ over lengre perioder. Et sĂ„nt batteri veier forĂžvrig 434 gram, sĂ„ jeg har mye jeg mĂ„ spare inn pĂ„ titanium ditt og titanium datt. Kan si det sĂ„ enkelt at det blir en R5 pĂ„ meg ogsĂ„. 😄

Ja, har en Videomicro jeg ogsÄ. Alt jeg har filmet fÞr turvideoene brukte jeg den. Fantastisk lett og liten sak, men fÞler den ikke strekker til nÄr det blÄser, noe det gjÞr mye av her i Lofoten. Ja, nÄr du nevner han sÄ mener jeg Ä huske at han nevnte at han bruker kun én mikrofon pÄ kamera nÄr han skal forflytte seg og vil holde det enkelt, og drar fram stereoriggen nÄr han holder seg mer i ro. Lyden han fÄr til er i en klasse for seg, og han har tydeligvis god peiling. Selv om folk flest kanskje ikke kan peke pÄ hva forskjellen er sÄ tror jeg folk indirekte blir positivt pÄvirket av god lyd. De skjÞnner at noe er bra og behagelig Ä se pÄ, uten Ä helt vite hvorfor. Jeg Þnsker Ä oppnÄ noe av det samme med komposisjon og klipping. Mye Ä lÊre fra spillefilmer, som det Ä lede Þyet til seeren, f.eks. det at noe foregÄr i venstre del av bildet i ett klipp, at det da i neste klipp ogsÄ foregÄr pÄ venstre side slik at Þynene ikke mÄ leite rundt i bildet for Ä finne stedet og handlingen som er i fokus.

Bare hyggelig Ă„ dele! Du fĂ„r gi en lyd hvis du kommer over noen geniale lĂžsninger pĂ„ lydoppsett. đŸ‘đŸ»Gleder meg ogsĂ„ til Ă„ se flere dronevideoer fra vestlandet. Er fra Bergen sĂ„ det er kjekt Ă„ se fine klipp fra hjemtraktene!

• 2 mĂ„neder senere...

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.