Gå til innhold
  • Bli medlem

Hund og fremkommelighet i terreng


Kar1

Anbefalte innlegg

De aller fleste hunder er turhunder, eller kan bli turhunder. Mye er hva du venner de til. Selvsagt er det greit med litt høyde på hund i ulendt terreng, men på en annen side så er det mye praktisk med en du kan ta under armen og bære ;) Aktivitetsmengde er også noe de fleste kan bli vant med, men selvsagt er de som avlet for å være aktive (jakt og trekkhunder) mer aktive. 

Jeg ville ikke bare tenkt tur, men også resten av hundelivet. Vil du ha hunden din løs? Vil du bruke den til andre aktiviteter enn å gå tur? 

Jeg ser du nevner flatcoat og puddel. Kjekke aktive raser som tåler de kaldeste sørlandsvintrene med et dekken når man er i ro. De andre retrieverrasene er også allrighte. Mange retrievere i Norske Redningshunder, så veldig allsidige hunder! Polarhunder, som er typiske turhunder bør man aldri ha løs (finnes unntak selvsagt). Jakthunder ender ofte opp med å gå tur alene (fuglehunder og drivende hunder) hvis de slippes løs. Jeg selv er fan av å kunne gå tur med hunden løs når det ikke er båndtvang :) 

Helse er en annen sak, de aller fleste raser sliter med noe, men velger du oppdretter som tester foreldre og avler på dyr som er testet bakover i linjene også så er du nokså safe :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
43 minutter siden, awesomevicc skrev:

De aller fleste hunder er turhunder, eller kan bli turhunder. Mye er hva du venner de til. Selvsagt er det greit med litt høyde på hund i ulendt terreng, men på en annen side så er det mye praktisk med en du kan ta under armen og bære ;) Aktivitetsmengde er også noe de fleste kan bli vant med, men selvsagt er de som avlet for å være aktive (jakt og trekkhunder) mer aktive. 

Jeg ville ikke bare tenkt tur, men også resten av hundelivet. Vil du ha hunden din løs? Vil du bruke den til andre aktiviteter enn å gå tur? 

Jeg ser du nevner flatcoat og puddel. Kjekke aktive raser som tåler de kaldeste sørlandsvintrene med et dekken når man er i ro. De andre retrieverrasene er også allrighte. Mange retrievere i Norske Redningshunder, så veldig allsidige hunder! Polarhunder, som er typiske turhunder bør man aldri ha løs (finnes unntak selvsagt). Jakthunder ender ofte opp med å gå tur alene (fuglehunder og drivende hunder) hvis de slippes løs. Jeg selv er fan av å kunne gå tur med hunden løs når det ikke er båndtvang :) 

Helse er en annen sak, de aller fleste raser sliter med noe, men velger du oppdretter som tester foreldre og avler på dyr som er testet bakover i linjene også så er du nokså safe :) 

Helt enig. Hele veien 😂 

btw så kjenner jeg pommeranien som har gått selv over Besseggen. To ganger (ble bært litt innimellom) og en chihuahua som har gått for egen maskin opp til trolltunga. Og de som ikke tror små hunder kommer seg frem, har aldri sett en dachs på jobb 😂  

Jeg er veldig på at man skal kunne bære sin egen hund om noe skulle skje. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Olav Nilsen skrev:

OK. Som sagt, dette er ikke stedet for å innlede en lang diskusjon om lundehundens helse, så jeg skal ikke si noe mer enn at det du påstår strider mot all tilgjengelig dokumentasjon og at jeg oppfordrer evt folk som er interessert i rasen til å søke kunnskap flere steder og gjøre seg opp en mening basert på det. 

Det er enkelt å dokumentere at hundeeiere som følger det enkle rådet om å unngå gluten i kostholdet til lundehunden har friske hunder. Norske veterinærer er godt kjent med hunderasen, og anbefaler å fore hunden med Hills eller andre typer for som ikke bruker hvetemel og det gjør de basert på dokumentasjonen som foreligger.

2 timer siden, tubbs skrev:

@Arcticpeak
Den eneste grunnen til at raseklubber godtar å bruke individer med allergi eller feil er når avlsbasen er meget liten.
Lundehunden er ett godt eksempel på dette.

Det er ikke snakk om en allergi, det er bare snakk om at noen hunder ikke tåler ett kosthold som ikke er naturlig for hunder. På samme måte som med mennesker kan også hunder bli syke av dårlig kosthold.
Det stemmer at avlsbasen er liten, det er kun 6-700 hunder i Norge, en blodprøve vil gi svar på hvilke hunder som er genetisk disponert for ikke å tåle gluten, og man kunne da avlet vekk disse, men det vil redusere avlsbasen, og vil trolig føre til større ulemper for rasen på sikt.

For de som er blitt skremt vekk fra lundehund av grunner det egentlig ikke er noe å bekymre seg for, kan jeg anbefale buhund, den har mye av de samme egenskapene som turhund, og den har i tillegg ett godt gjeterhundinstinkt, som gjør at den stadig vekk passer på at alle i turfølget fremdeles er med, men den er ikke så god til å klatre.

Endret av Arcticpeak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arcticpeak skrev:

Det er enkelt å dokumentere at hundeeiere som følger det enkle rådet om å unngå gluten i kostholdet til lundehunden har friske hunder. Norske veterinærer er godt kjent med hunderasen, og anbefaler å fore hunden med Hills eller andre typer for som ikke bruker hvetemel og det gjør de basert på dokumentasjonen som foreligger.

  4 timer siden,

Nei, dette stemmer overhodet ikke. Det finnes ikke dokumentasjon på at lundehunder har cøliaki. Jeg synes det er ugreit at en representant for rasen går ut og så bombastisk påstår noe som går på tvers av all tilgjengelig dokumentasjon. Med dokumentasjon mener jeg forskning og systematisk innhentet statistikk (sistnevnte har feks lundehundklubben gjort en del av), og ikke mer eller mindre tilfeldige eieres eller veterinærer påstander eller erfaringer. Forskning viser med all tydelighet at innavlsgraden (målt i effektiv populasjonsstørrelse) er for høy, at mage-tarmprobelemer som IL er utbredt og at det er reproduksjonsproblemer (dårlig sædkvalitet, anatomiske forhold hos tispa, knøvletenhanner, tispa går tom osv). Så vidt jeg kan se anbefaler samtlige forskere å krysse inn andre raser. (For de som er interessert: søk på lundehund i Google scholar for dokumentasjon på alt dette). 

Jeg har sagt mitt om dette nå.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhunden klarer seg godt i norsk natur! Kløv kan den også bære, om ikke så mye som en malamute. Spor kan den følge, og den kan brukes til jakt på det meste. Også mus og firfisler. ;)

Og den varsler besøk i hus og telt. Høyt og tydelig. Ikke alltid like praktisk, men mine to har jaget både grevling og elg bort fra leiren i nattemørket. Og ja, den kan gå løs, men mange er vel som mine, at de elsker å jage biler, syklister og annet som ferdes på vei. Store, bråkende lastebiler i høy fart på smal vei er en favoritt. Nå snakker jeg spesielt om mine to, men hører at andre også opplever dette. Bør altså ikke gå løs nær trafikkert vei.

Men som turkamerat er de bare helt glimrende!

P6300008.thumb.JPG.ca509863f40dc0813dde8999dc4ed3e7.JPG

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Olav Nilsen skrev:
 

Nei, dette stemmer overhodet ikke. Det finnes ikke dokumentasjon på at lundehunder har cøliaki. Jeg synes det er ugreit at en representant for rasen går ut og så bombastisk påstår noe som går på tvers av all tilgjengelig dokumentasjon. Med dokumentasjon mener jeg forskning og systematisk innhentet statistikk (sistnevnte har feks lundehundklubben gjort en del av), og ikke mer eller mindre tilfeldige eieres eller veterinærer påstander eller erfaringer. Forskning viser med all tydelighet at innavlsgraden (målt i effektiv populasjonsstørrelse) er for høy, at mage-tarmprobelemer som IL er utbredt og at det er reproduksjonsproblemer (dårlig sædkvalitet, anatomiske forhold hos tispa, knøvletenhanner, tispa går tom osv). Så vidt jeg kan se anbefaler samtlige forskere å krysse inn andre raser. (For de som er interessert: søk på lundehund i Google scholar for dokumentasjon på alt dette). 

Jeg har sagt mitt om dette nå.

 

Here we go again.

Jeg har ikke sagt at lundehund har cøliaki, jeg har sagt at enkelte hunder ikke tåler gluten, dette er godt kjent. Veterinærinstituttet har forsket en gode del på det såkalte "lundehundsyndromet", de obduserer nesten samtlige hunder som mistenkes å ha død av det.

Problemet med påstanden om at hundene lider av IL er at den anbefalte behandlingen for IL ikke virker.
Hunder som derimot har ett glutenfritt kosthold blir ikke syke, derfor den enkle anbefalingen om å unngå gluten i kostholdet.

Selvfølgelig er det en høy grad av innavl i hunderasen, den stammer tross alt fra noen ganske få individer som overlevde krigen.

De såkalte reproduksjonsproblemene skyldes at enkelte oppdrettere heller vil ha 8-10 valper, enn 2-4 valper. 

Det er ikke konsus verken blant forskere eller i Norsk Lundehund klubb at kryssningprosjektet er en god ide. Det er naturlig å tenke seg at en større genpool, vil bidra til å luke vekk uønskede gener, men samtidig introduseres risikoen for at andre uønskede gener blandes inn, samt det viktigste, nemlig at hunderasens unike egenskaper skal bli vannet ut. Hunderasene som skal blandes inn i kryssningsprosjektet (Norsk buhund, Norrbottenspets og Islandsk fårehund) er heller ikke fri for "feil", dessuten er dette også hunderaser som er ganske små.

Jeg er overhodet ingen representant for rasen, men jeg anbefaler den som turhund for de som ferdes i ulendt terreng, samt kommer med ett generelt råd som fungerer for hvordan man skal holde hunden frisk. (Min familie har trossalt hatt lundehund i over 35 år, og vet noe om hva som skal til for å at de skal holde seg friske.)

  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lundehunden min har aldri fått noe spesialfor. Han gikk på vom og hundemat og når de hadde avføringsprøve innen rasen hadde han over gjennomsnnittet i gode tarmbakterier. Han har alltid fått vanlig hundemat og får det samme som de andre rasene jeg har. IL er ikke en veldig vanlig sykdom på rasen, men det er den vanligste. Det blir også snakket mye om så det fremstår nok som verre enn det er. 

Men uansett. Som turhund er lundehunden veldig fin. Kan stort sett gå løs og holder seg i nærheten. Jaktinstinktet varierer en del så man kan få alt fra ingenting til de som brukes i jakt. Flere som bruker kløv på hundene og de kan jo ikke bære allverdens så klart, men han bærer sin egen mat og eget utstyr på overnattingstur. Er også flere som trener agility med dem. Du kommer kanskje ikke på landslaget, men som en aktivitet for å ha det gøy er de supre 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.