Gå til innhold
DenGladeVandrer

Telting i regnvær..... What to do.

Anbefalte innlegg

DenGladeVandrer skrev (På 13.8.2019 den 13.27):

Og noen enkle kjøreregler for telting i møkkavær?

Mye godt sagt, men ett punkt er glemt: Stramt teltoppsett. Teltet skal ikke henge og slenge mellom teltstengene. Stram det godt opp i alle kanter, og etterstram ytterligere når det har stått litt. Stramme telt står mot uvær og vind mye bedre enn slappe telt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
36 minutes ago, Nordhauk said:

Mye godt sagt, men ett punkt er glemt: Stramt teltoppsett. Teltet skal ikke henge og slenge mellom teltstengene. Stram det godt opp i alle kanter, og etterstram ytterligere når det har stått litt. Stramme telt står mot uvær og vind mye bedre enn slappe telt. 

Dette! Jeg ser utrolig ofte både bilder og i real life helt horible teltoppsett. Tunneltelt som sagger så mye mellom stengene at man nesten ikke kommer inn i forteltet eller de er slått opp på ujevnt underlag og alt står på halvt hold til hulter og bulter :) Et stramt og korrekt bardunert telt står mye bedre i vind, tåler regn mye bedre og blafrer og bråker langt mindre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

«Litt off topic» Men jeg var på festival engang hvor teltplassen var et jorde, det regnet fra Torsdag til Søndag og jeg hadde det billigste festivalteltet til 199,- fra Biltema. 

Satte da opp pressenning over hele teltet, gravde ei lita grøft rundt for å lede vannet bort og brukte noe plastikk til bunnduk. De andre mobba meg, da det sikkert så ut som jeg skulle flytte dit permanent.

Men jeg var vel den eneste som hadde det tørt inne i telte på søndag 😂🍺

Endret av Dortase

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nokon tips: 

1) Viss du skal telte i regn så bør du ha eit telt som tåler regn. Dei fleste telt tåler regn. Men viss det var meldt regn ville eg ikke tatt sjansen på eit Clas Ohlson eller Biltema telt. 

2) Regntrekk til sekken er kjekt for då unngår du delvis at ting inne i sekken blir vått og du unngår at sekken blir våt. Ein våt sekk blir ekstra tung. 

3) Vurder å ha eit telt med såpass stort fortelt at du kan oppholde deg i forteltet og lage mat der. 

4) Vurder om du verkeleg har lyst å gå mange dager i regn. Min erfaring er at det er kjekt med eit større telt når det er "dårleg" vær ute. 

5) Ta med ei bok som du kan lese i viss du blir liggande "værfast". 

6) Viss du er på road-trip med bil og telt og det regner mykje så kan du ta pause fra friluftslivet ved å innlosjere deg på telt ei natt iblant. Då kan du ta ein varm dusj og du kan tørke nokon av kleda dine. 

7) Bruk vanntette poser inne i sekken til elektronikk og til dine klede. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Nordhauk skrev (På 17.4.2020 den 21.03):

Enig i at teltet skal stå stramt og fint i regnvær, men husk på å slakk det litt igjen hvis sola skinner dagen etter.. Noen timer i sola gjør at duken står som et trommeskinn, og kan fort resultere i strekte sømmer og lekkasje. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Milrab Milrab

Skitt Fiske

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.