Gå til innhold
  • Bli medlem

Romslig dagstursekk


djing0

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg er på jakt etter den "perfekte" sekken til hverdagsbruk, weekendturer og dagsturer i skog og mark. Har lenge savnet en sekk som kan brukes til "alt". 

Som hverdagssekk har jeg behov for å kunne ta med pc + tilbehør, matpakke og et skift til trening. 
Er også en del ute å reiser med jobben og privat. Disse reisene går som regel over 1-3 dager, så da blir det toalettmappe, og et par skift med klær + sko, og pc. 
Har som oftest endt opp med en liten trillekoffert/bag på disse turene, da tilgangen på ting er vanskelig fra toppen på mindre sekker. 

Har foreløpig sett meg ut Fjällräven Abisko Friluft, enten i 35 eller 45L. Liker spesielt godt at hele fronten kan åpnes, noe som gjør pakkingen til en lek. Vurderer 45L da jeg fort kan ende opp med å bruke den på helgeturer i skog og mark med full oppakning og. Har fra før 65L og 108L, disse blir for store for dagsturer. 

Noen som har andre tips? 


Vurderer alt fra 20L til 45L, avhengig av form og pris. Designmessig kan den gjerne være litt stilren siden den ikke bare skal brukes på tur. Dressjakke og neongrønn Osprey-sekk utgår 😝

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke lett å kombinere ønskene dine. Jeg har en PC sekk fra HP, her er det en egen lomme til PC med polstring på begge sider. Jeg har brukt denne på jobb her i landet og ute. God plass til andre ting i tillegg til PC. Til dagsturer i marka har jeg Helsport Snota 36. Det finnes en rekke PC sekker fra 20 til 40 liter som kanskje kan dekke behovet ditt, men jeg valgte to sekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vil ha en sekk med litt stil ville jeg tatt en kikk på denne:

https://www.fjallraven.no/shop/fjallraven-rucksack-no21-large-F24206/

https://www.fjallraven.no/shop/fjallraven-rucksack-no21-medium-F24205/

Den finnes i 2 størrelser, mulig den blir litt liten for ditt behov, men den er absolutt en av de mer stiligste sekkene man kan få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god PC-sekk (inkludert reise på todagers jobbmøte) har flere rom: Et polstret for laptop, rom for sakspapirer og jobbeting og et rom for klær, toalettsaker etc. PC-sekker er forholdsvis tunge og er ikke gode å bære langt.

Dersom du fortsatt bare vil ha en sekk vil jeg anbefale å kjøpe en  god tursekk i passe størrelse (45 liter? Sko på reise tar mye plass) og i tillegg skaffe ei polstret mappe til laptop/papirer.  Pluss noen pakkposer slik at du slipper å flashe truselageret på kundemøtet.

2 timer siden, Arcticpeak skrev:

Dersom du vil ha en sekk med litt stil ville jeg tatt en kikk på denne:

https://www.fjallraven.no/shop/fjallraven-rucksack-no21-large-F24206/

https://www.fjallraven.no/shop/fjallraven-rucksack-no21-medium-F24205/

Den finnes i 2 størrelser, mulig den blir litt liten for ditt behov, men den er absolutt en av de mer stiligste sekkene man kan få tak i.

Stilig ja, men de veier jo et tonn i forhold til størrelsen! Sleng oppi en laptop/strømforsyning/ladere/powerbank og du har både full sekk og vondt i ryggen.

Selv har jeg stort sett pensjonert PC-sekken og gått over til liten og lett tursekk med PC i mappe, da denne sitter mye bedre på ryggen til og fra jobb. Bonus med å bruke tursekk til formålet er at jeg alltid er beredt med førstehjelp, nødrosiner, sitteunderlag, rescue blanket og stormlighter! Og ikke minst: Whiteboard-tusj.

PC-sekken blir fortsatt med på jobbreiser på grunn av meir hensiktsmessig rominndeling.

tursekk.thumb.jpeg.9f7a24e941e15f8df70ac073f4100f23.jpeg

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at PC-sekker nok er mest praktisk, men har tilgode å bruke noen som er gode å ha på ryggen med litt vekt, eller om man skal gå langt. 
 

Kombinerer ofte reise med en tur eller to i naturen, så da er det fint med en god sekk. Har en 35L sekk fra McKinley som jeg egentlig liker både størrelse og det meste på, men den er så sabla trang i åpningen (😂), fryktelig slitsomt i sikkerhetskontroller o.l. Det blir nok fort til at jeg bestiller Abisko Friluft + et polstret pc-etui. Det store spørsmålet er jo om jeg skal gå for 35 eller 45L... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Boggabogg skrev:

Stilig ja, men de veier jo et tonn i forhold til størrelsen! Sleng oppi en laptop/strømforsyning/ladere/powerbank og du har både full sekk og vondt i ryggen.

Greit man har perspektivene i orden, den veier altså henholdvis 220 g mer for samme størrelse som din egen, eller 470 g mer for den som er 10 liter større.
Jeg tror ikke det gir noen nevneverdige ryggproblemer.😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, djing0 skrev:

Har lenge savnet en sekk som kan brukes til "alt". 

Den finnes ikke, er min erfaring.

Har tidligere pendlet europa på 2-5 dagers turer og da fungerte pc-sekk best med flere store vertikalt delte rom og store glidelåsåpninger. PC+notatbok etc. i ett, klær i annet, småstæsj i neste osv. Å få med allt som håndbagasje er supert.

Har slitt ut noen PC sekker på dette bruket.

Siste årene har jeg også brukt topptursekken (dedikert rom for skredutstyr) som dagstursekk ogklatresekk resten av året, og ser slitasjen av det. Har derfor reservert den til topptur og nylig kjøpt egen sekk til barmarksbruk.

Hva med å ha en lett og veldig komprimerbar sekk med i PC sekken på reiser for? F.eks. Hagløfs L.I.M Lite 25, eller enda lettere/mer minimalistisk alternativ.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, djing0 skrev:

 Det blir nok fort til at jeg bestiller Abisko Friluft + et polstret pc-etui. Det store spørsmålet er jo om jeg skal gå for 35 eller 45L... 

Siden du allerede har en 35-liter ville jeg gått for 45. Som tidligere nevnt er sko veldig vanskelig å komprimere. Sekken du ser på har jo kompresjonsreimer som kan brukes når du har lite oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket litt på Lundhags Dovre for en stund siden. Finnes i 30 og 40 liter og koster rett under tusen kroner. 30-literen har bare enkle hoftestropper som automatisk gjorde den til en no go for meg, mens 40-literen har ordentlig hoftebelte med polstring. Syns den var veldig stilig, men for lang for ryggen min (kvinne, 165 cm "høy").

Tips nummer to er sekken jeg valgte å gå for fra Osprey, som er en ny modell i år. Jeg har Renn som er dameversjonen i 65L. Herreversjonen heter Rook og både dame og herreversjonen fås i 50L og 65L. Utrolig fornøyd med sekken, den er veldig lett i vekt og veldig stabil med gode hoftebelter og mulighet for å regulere rygglengden. Ikke minst er det en enkel sekk uten så mye dilldall, og pen å se på syns jeg, spesielt fargene herremodellen kommer i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er åpen for noe ikke mange ser på her inne, så kan jeg anbefale Klättermusen Gnå 33 personlig. Denne bruker jeg til "alt" som ikke krever større sekk. Men det er jo smak og behag det kommer ned til. :) Her er mesteparten av volumet i ett rom, med to små glidelås-lommer på innsiden og ett rom til f.eks laptop, i ryggen på innsiden, polstret. Kan åpnes godt opp med glidelåsen som går på skrå over hele lengden, har mange festepunkter, bygget og forsterket av gode materialer, bærer bra og tåler litt regn i tillegg uten noe regntrekk. Kan evnt. kjøpes utenom dersom du ønsker det. 

Dersom ikke 30L er for lite, har jeg kikket litt på Fjällräven Keb Hike 30, som et mulig alternativ. :)

Om du klarer å benytte disse med alt du pleier å ha med deg på flere dagers turer tør jeg ikke si. Men ta en kikk. :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Vandrefalken said:

Dersom du er åpen for noe ikke mange ser på her inne, så kan jeg anbefale Klättermusen Gnå 33 personlig. Denne bruker jeg til "alt" som ikke krever større sekk. Men det er jo smak og behag det kommer ned til. :) Her er mesteparten av volumet i ett rom, med to små glidelås-lommer på innsiden og ett rom til f.eks laptop, i ryggen på innsiden, polstret. Kan åpnes godt opp med glidelåsen som går på skrå over hele lengden, har mange festepunkter, bygget og forsterket av gode materialer, bærer bra og tåler litt regn i tillegg uten noe regntrekk. Kan evnt. kjøpes utenom dersom du ønsker det. 

Dersom ikke 30L er for lite, har jeg kikket litt på Fjällräven Keb Hike 30, som et mulig alternativ. :)

Om du klarer å benytte disse med alt du pleier å ha med deg på flere dagers turer tør jeg ikke si. Men ta en kikk. :D

Jeg kjøpte meg en Haglöfs Vina 30L og er storfornøyd. Selv om jeg er ute av "gåform" for tiden, så gikk en todagers-tur med ca. 7kg i sekken og 1,7 mil pr. dag totalt smertefritt når det gjelder sekkebæring. Værre var det med benmuskulatur, men det er en annen sak. Tror jeg trygt kan anbefale andre å prøve Vina 30.

Endret av r.u.mad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange gode alternativer. Tenker jeg tar tida litt til hjelp og sjekker ut alle tipsene her.

 

Har sett på en helt annen type sekk som virker veldig spennende, men som det ikke er så veldig mye info om siden det er et kickstarter-produkt. Wayks One. Ser ikke ut som den beste tursekken, men ellers veldig peaktisk, spesielt med tanke på å drasse med seg kamera. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ganske mange sekker til ulikt bruk selv. Bruker til daglig Osprey Radial 26 til daglig pendling på sykkel og en Lifeventure Dakar 35 til alt annet urbant og de fleste utenlandsturer med bare håndbagasje. Felles for disse sekkene er at du bærer pc'en nærmest ryggen, som gir god bærekomfort, og at de har et hovedrom og et mindre rom foran til småting, noe jeg synes passer veldig bra. Mange sekker har unødvendig mange rom synes jeg, men dette er personlig. Til dagturer i friluft bruker jeg en McKinley Cougar 35 med en helt annen smalere utforming. Min erfaring er at turer i skog og mark og urbane reiser med PC har så forskjellige behov at det er bedre med flere sekker.

Har fått noen PC sekker gjennom jobben, men synes disse er vonde å bære og ser litt vel nerdete ut.

Vurderer å kjøpe en Osprey Farpoint 40 til reiser med kun håndbagasje da den har full glidelås i front og en mer firkantet utforming for bedre utnyttelse av plass. Dessverre har den PC-rom lengst unna ryggen, som ikke er ideelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode svar og tips, det endte med at jeg fant sekk :D

Etter å ha testet flere sekker endte det opp med at jeg kjøpte med meg Osprey Farpoint 40L og Patagonia Cragsmith 32L. 

Farpoint har flere lommer og litt større plass, men det blir den som går i retur. I hovedsak fordi det ble litt for mye reimer og håndtak rundt omkring, og at det føltes tungtvidt å nå inn i hovedrommet, mye på grunn av at man må åpne to kompresjonstropper i front først. Likte heller ikke at PCen må ligge fremst i sekken. 

Cragsmith har bare et stort rom, med en lomme på ryggen for drikkesystem, men som også passet perfekt til PC. Lommen er ikke polstret, men sekken føltes bra selv ved full last og pc inntil ryggen. Veldig ledd adgang til ting siden hovedrommet kan nås både fra toppen og ved å åpne ryggen. Det er i hovedsak dette som gjorde at jeg likte Cragsmith best. I tillegg likte jeg de to store, stretchy, meshlommer på utsiden for ting som headsett/jakke/drikkeflaske. Sekken er lagd for å bære klatreutstyr, så det er lett å henge ting utenpå sekken om man ønsker det. Et nydelig svart og stilrent design var heller ikke å forakte! 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.