Gå til innhold
  • Bli medlem

Sykkel/dagstursekk?


Szid

Anbefalte innlegg

Hei,

Er på jakt etter en sykkelsekk/dagstursekk som skal brukes til daglig pendling. I dag har jeg en sekk fra Deuter SL som jeg egentlig er meget fornøyd med, men den er dessverre litt for liten når jeg trenger å ta med laptop, klesskift og et vanlig håndkle på vei til jobb.

Jeg er litt usikker på hvor stor den er da liter-betegnelse er slitt vekk. Men mistenker at den er noe mellom 25 og 30 liter..

Samtidig som at jeg ønsker en sykkelsekk så vil jeg gjerne bruke den som dagstursekk og for å slippe å kjøpe en dagstursekk i tillegg.

Har derfor sett litt rundt på 35l sekker. Jeg eier allerede Osprey Atom Ag som jeg er superfornøyd med, så tenkte kanskje Osprey har noe for seg i sykkelsegmentet og..

Ser blant annet at Osprey har modellen Talon 36 L - er det noen som har erfaring med denne?

https://www.outdoorexperten.no/no/articles/1.943.80023/osprey-talon-36

Jeg liker veldig godt lufte systemet til Deuter med egen kanal bak. Ser ut til at Talon har noe tilsvarende? Noen som har brukt Talon til sykling?

Ellers ser jeg at XXL selger Lundhags sekker på tilbud..Sikkert supre dagstursekker, men er de bra nok til mye bevegelse som sykkel? 🤔

https://www.xxl.no/lundhags-fulu-core-35-l-ryggsekk-gronn/p/1212187_1_Style

Finnes masse sekker i dette segmentet. Noen som har andre merker å anbefale? Tenker egentlig maks pris bør være på 2000kr. Men gjerne under..

 

 

 

 

 

 

Endret av Szid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Szid endret tittelen til Sykkel/dagstursekk?
Annonse

Jeg har prøvd en tidligere utgave av Osprey Talon som jobbsekk, min er på 31 liter og det er de minste literne jeg har i noen av sekkene mine. Pc og et lite skift går greit, men ikke et par sko i tillegg. Som dagstursekk derimot fungerer den greit. Et stort minus i min versjon er at den oppleves som trang, både i toppåpningen og i bunnen hvilket gjør den vanskelig å pakke. Bruker den til skiturer og sykkelturer der jeg vil ha med litt mat, en varm genser o.l. 

Til sykkelpendling bruker jeg denne: Silva Orbit 25L

De 25 literne oppleves som som om sekken volummessig er større enn Tallon'en, men det er dårlig medlufting på ryggen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke Osprey Talon 36, men forgjengeren Talon 33, dog aldri brukt den til sykkelpendling. Som @ost sier, så kan den oppleves som noe trang å få pakka stæsj nedi (særlig med en lite formbar PC i pakkinga).

Jeg bruker også som @ost en Silva-sekk til sykkelpendlinga, enten en Access 18WP eller Orbit 25L, litt avhengig av hva jeg skal ha med. Helt super som pendle-sekker, da jeg slipper å ha på regntrekk på de regntunge dagene. En ulempe er at det ikke er dedikert PC-lomme, som gjør at PC-en kan skli litt sideveis mens jeg sykler, og dermed forskyve tyngdepunktet noe. Vet at Silva har sekker med dette også, uten at jeg har gått til innkjøp av det selv. Til jobbsykling vil jeg ikke si at det blir mer bevegelse enn på en dagstur med gange, med mindre du sykler i terrenget for å komme deg til jobb. Et godt hoftebelte etc. er dermed mindre viktig på en sekk til sykkelpendling enn for en dagstursekk etter min mening, men det er nok litt smak og behag.

Tenker du at sekken skal kunne brukes også når det regner/sludder? I så fall er vel ikke Talon-sekkene fra Osprey utstyrt med regnstrekk, og man må kjøpe det separat i tilfelle. At Osprey-sekkene jeg har brukt har det kun vært Stratos som har det innebygd/inkludert. Det samme har vel Kestrel-sekkene, men de blir vel noe større igjen, om jeg ikke tar feil.

Endret av Måssåbjønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Talon 33, veldig fornøyd med den og spesielt lufting i ryggen. Men som andre nevner så er jeg enig i at den oppleves som trang, det er litt styr å komme til. Savner også at den er litt rigid slik at den beholder formen.

 

Det sagt så har jeg sett litt på muligheten for å skaffe en litt større sekk, som feks Kestel 38. Men jeg tror at hvis jeg hadde begge sekker, så hadde jeg valgt Talon til sykkelbruk og Kestrel til dagsturbruk (fisketur, så litt fiskeutstyr som er lettere tilgjengelig med Kestrel).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Takk for svar så langt! Det dere sier om de forskjellige sekkene er akkurat det samme jeg opplever med Deuter sekken. Ganske "stort" volum i følge produsent, men formfaktor gjør det vanskelig å få ned det som trengs av pc, skift og håndkle.

Jeg pendler i Bergen så vanntetthet eller regntrekk er absolutt en nødvendighet. Skal se litt på Silva sekkene, greit å kunne slippe det ekstra minuttet med å ta frem regntrekket før man skal komme seg på sykkelen. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Szid said:

Hei,

Takk for svar så langt! Det dere sier om de forskjellige sekkene er akkurat det samme jeg opplever med Deuter sekken. Ganske "stort" volum i følge produsent, men formfaktor gjør det vanskelig å få ned det som trengs av pc, skift og håndkle.

Jeg pendler i Bergen så vanntetthet eller regntrekk er absolutt en nødvendighet. Skal se litt på Silva sekkene, greit å kunne slippe det ekstra minuttet med å ta frem regntrekket før man skal komme seg på sykkelen. Hehe

 

Jeg har syklet med sekk i mange år men etter å ha vert i en sykkelulykke (knekt krageben) for noen år siden så er jeg mye mer skeptisk til å gjøre det. For det første så er det ubehagelig å sykle med sekk, sammenlignet med å sykle uten. Men det er også en risikofaktor med tanke på at det er ekstra vekt høyt oppe hvis du skulle komme utfor en ulykke, som vil medføre høyere sannsynlighet bruddskader.

Så i stedet for å sykle med sekk så ville jeg ha vurdert feks en sykkelveske eller et godt bagasjebrett som du kan feste hele sekken til. Sykkelvesker pleier også å være mer vanntette enn ryggsekker, og gir bedre stabilitet på sykkelen ettersom tyngdepunktet blir lavere.

Du har også noen konvertible sykkelvesker som feks https://www.evoride.no/produkt/looxs-sykkelveske-ryggsekk/ som kan tas av og brukes som sekk. Finnes sikkert også mange andre.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kikke litt en annen verden når det kommer til sekk. Mc sekker å da spesielt Kriega Trail 18 er kanskje det beste som er på markedet i dag. 

https://kriega.com/riderpacks/trail18

De har en helt utrolig god sele som gjør at du får vekten på brystet mer enn du får det på skuldrene. Som gjør at den føles veldig lett å ha på og passer mye bedre enn tradisjonelle sekker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (6 minutter siden):

Mc sekker å da spesielt Kriega Trail 18 er kanskje det beste som er på markedet i dag. 

Den så kanskje litt vel liten ut med tanke på å få en PC + et klesskift + et håndkle i, tatt i betraktning av en PC ikke er så lett å endre forma på (den interne lomma ser ut til å være litt i veien i så måte?). Kommer selvfølgelig litt an på størrelsen på PC-en, men synes den så litt smal ut. For eksempel er jobb-PC-en min ca. 25 cm bred, samme mål som oppgitte ytre mål på sekken. Silva Access-sekken min er også 18 liter, men den har ingen interne inndelinger og slikt som "stjeler" plass, og det er derfor plass til PC og et klesskift i den. Bare en tanke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tshansen skrev (13 minutter siden):

Hva med å kikke litt en annen verden når det kommer til sekk. Mc sekker å da spesielt Kriega Trail 18 er kanskje det beste som er på markedet i dag. 

https://kriega.com/riderpacks/trail18

De har en helt utrolig god sele som gjør at du får vekten på brystet mer enn du får det på skuldrene. Som gjør at den føles veldig lett å ha på og passer mye bedre enn tradisjonelle sekker. 

Sikkert veldig gode sekker, men kanskje litt liten og litt heftig pris for min del.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.