Gå til innhold
  • Bli medlem

Trangia Stormkjøkken, spritfyrt - hele året!


eer

Anbefalte innlegg

Skogens Stønn skrev (På 9.8.2022 den 20.15):

Teltduken vil kanskje fort virke som veke slik at sølt rødsprit trekker seg utover i duken?

Var nok det som skjedde i mitt tilfelle. Angjeldende telt var et Helsport Rundhø 3 personers tunelltelt. Tok fyr av i et større område av ytterduken nærmest umiddelbart, og etter sekunder var det full fyr i det gule innerteltet. At det var vind i tillegg hjalp nok også på at det hele gikk så fort. Vi kom oss ihvertfall ut under ytterteltet i andre enden uten å åpne glidelåsen så pluggene spruta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Beron skrev (45 minutter siden):

Vi kom oss ihvertfall ut under ytterteltet i andre enden uten å åpne glidelåsen så pluggene spruta.

Bra dere kom dere uskadet ut. Man bør kanskje ha en kniv liggende lett tilgjengelig på et fast sted når man fyrer i telt (for ikke å si fyrer opp telt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har skrivit om att man ska ha fick kniven i byxfickan vid bruk av alla kök i Absiden.

Men hur man lyckas välta ett trangia 25/27 utan att försöka gå ur tältet samtidigt som det är igång i ett litet tält är en gåta då lättare välta tex ett gaskök om du EJ har trefot stöd.

Jag ligger ofta i sovsäcken och lagar mat men har städat undan så mkt det går runt köket samt redan öppnat ventilationen dvs dragit ned dragkedjan någon dm om det ej regnar (på HB unna regnskydd av huvan så ok öppet även vid regn).

Men ett gaskök som välter och slocknar och gasen fortsätter strömma ut och du tänder igen blir ju lika illa som vätska som runnit ut om det blir en gnista eller du tänder igen utan att ha vädrat ut gasen som är tyngre än luften.

Det enda negativa med gas är lukten som jag ej gillar när man skruvar av behållaren då den nästan ej går att ventilera bort om du ej öppnar för korsdrag i ett tält med 2 absider.

På mitt Kap Artic fotogen kök är det slangbrottsventil dvs gas slutar strömma ut även om tryck på flaskan även om det går hål på slangen.

Den stora ratten på ca 25mm gör det lätt och snabbt att stänga av samt att det sitter i ett Trangia och då ej lätt välter.

Då jag var spejder/scout ledare och vi anv bommulstält och en del tog in fotogenlampan in i tältet dvs lika ett kök så inpregnerade jag tältet före de fick anv med borlösning dvs brandhämmande lösning lika finns i vissa brandskyddsfärger.

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (Akkurat nå):

Bra dere kom dere uskadet ut. Man bør kanskje ha en kniv liggende lett tilgjengelig på et fast sted når man fyrer i telt (for ikke å si fyrer opp telt)

Hehe. Kniv i teltet var en av erfaringene jeg tok til meg etter den teltepisoden. Både fyrer og koker mye i telt enda, men da er det gassbrenner (også i stormkjøkken) og primus for min del :-)
 

Jeg innbiller meg at de fleste som hadde opplevd teltbrann lignende det jeg opplevde med brennende rødsprit ville ha vært tilsvarende "vaksinert" som meg mot rødspritbrenner inne i telt.

Var ihvertfall en skremmende opplevelse hvor godt og raskt det teltet brant. Er jo noen år siden det der, så for alt jeg vet er moderne telt mindre brannfarlige, men det har jeg ikke tenkt å finne ut selv :-)
 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (2 minutter siden):

Men hur man lyckas välta ett trangia 25/27 utan att försöka gå ur tältet samtidigt som det är igång i ett litet tält är en gåta

Hva om det kommer inn noen illsinte jordveps (den mest aggressive vepsen vi har i Norge og som gjerne stikker om den får mulighet)? Eller et ekorn hopper ned på telttaket akkurat i det du skulle til å sette på kjelen. Skvetter du kan det godt tenkes at rødspriten skvetter også. Jeg husker en annen episode som ikke handler om et telt og rødsprit, men om en utforkjøring ned en bratt skråning hos naboen den gangen vi bodde like utenfor Hønefoss på 70-tallet. Bilen lå kilt mellom den bratte skråningen og garasjen til naboen, i 45 graders vinkel sideveis. Mannen sto på utsiden. Han kunne forklare at han kom kjørende oppover veien da sigarettsneipen glapp ut av munnvika og på innsida av skjorta. He he. Kanskje han gjespet? Eller nøs? Han sa ingen ting om akkurat det. Vi får bare tenke oss resten. Det var jo en gåte - inntil vi altså fikk høre om sneipen. Etterpå var det ikke så gåtefullt lenger. Faktisk heller litt forståelig. Ting skjer, selv om de ikke er med i planen. Eller "shit happens" som vi sier på nynorsk.

;-)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glömde att vissa har hund i Absiden och en del även inne i innertältet då kanske en olycka lättare kan ske.

Men som scoutledare fick man vara lite ´hård ´mot vissa som ville bättra på brasan på våra stora spisar med sittplatser och presäningstak med dunken i handen och korken av och skvätte  fotogen lite över allt dock mindre farligt än de som ´toppar´upp en halvvarm trangia brännare med T-sprit som har mkt lättare att få eld in i flaskan och få handen regält brand skadad som följd.

Även steka inne med mkt olja eller smör kan gå över styr dock kanske ej eld i tältet men kanske mindre brand eller brännskada sett scout som fått hela handen översjöljd av varmt stekfett som fick åka till sjukhuset.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (11 minutter siden):

Men som scoutledare fick man vara lite ´hård ´mot vissa som ville bättra på brasan på våra stora spisar med sittplatser och presäningstak med dunken i handen och korken av och skvätte  fotogen lite över allt dock mindre farligt än de som ´toppar´upp en halvvarm trangia brännare med T-sprit som har mkt lättare att få eld in i flaskan och få handen regält brand skadad som följd.

yay-help.gif.1d7323a6fa0621b8da89cd382dad5f9f.gif

 

Endret av Blindgjenger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håkan S skrev (53 minutter siden):

Jag har skrivit om att man ska ha fick kniven i byxfickan vid bruk av alla kök i Absiden.

Men hur man lyckas välta ett trangia 25/27 utan att försöka gå ur tältet samtidigt som det är igång i ett litet tält är en gåta då lättare välta tex ett gaskök om du EJ har trefot stöd.

Ja, er helt enig i at det skal vesentllig mye mindre til å velte de fleste gassbrennere. Forskjellen er konsekvensene. Velter man en gassbrenner får man en konsentrert flamme på et lite område, ikke et potensielt stort område med brennende væske som er vesentlig vanskeligere å håndtere.

Merker meg forøvrig at trådstarter også har holdt på å velte sitt eget stormkjøkken :

"Jeg har selv hatt noen nære velt og kraftige skump uten noen form for dramatikk." 

Hadde mitt stormkjøkken nesten velta istedenfor å velte så hadde det heller ikke vært noen form for dramatikk.

Endret av Beron
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 minutt siden):

Noen som har prøvd å skjære seg gjennom ett slapp silnylon innertelt og yttertelt? Jeg har hørt at det er temmelig vanskelig og seigt å skjære seg ut. Og kniven må være sylskarp og sterk om man skal ha kjangs til å gjøre dette fort.

Sikkert riktig. Duken skal jo tåle mye vind uten å revne, også om det er et lite hull i den ett par steder.

Men duken trenger ikke være slapp når du skjærer. Du tar godt tak i duken med ene neven og stikker kniven igjennom rett ved siden av med eggen vekk fra hånda og trekker så kniven vekk fra hånda det du klarer. Eventuelt stå på duken, stikke kniven gjennom og trekke oppover det man klarer. Har ikke prøvd, så jeg aner ikke hvor tungt det er, men jeg fyrer jo heller aldri i teltet (ikke mens jeg er inni i hvert fall, har dog tørket teltet ved å la det tomme teltet stå med en brenner midt inni). Det hadde jo vært artig å prøve, men jeg har ikke et stort stykke silnylon rip-stop å prøve på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (45 minutter siden):

Men duken trenger ikke være slapp når du skjærer.

Man må ta høyde for at den er det, at man ikke klarer å holde dette stramt når man ligger på magen og har kniven i en hånd og at arbeidsstillingen er alt annet enn optimal.

Jeg tror det kan bli veldig vanskelig og at en kniv kan være en falsk trygghet om den skal fungere som nødutgang.

Jeg har mer tro på å ha en alternativ utgang (telt med to utganger), eller en plan for å stupe ut den utgangen man har på ett eller annet vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Man må ta høyde for at den er det, at man ikke klarer å holde dette stramt når man ligger på magen og har kniven i en hånd og at arbeidsstillingen er alt annet enn optimal.

Jeg tror det kan bli veldig vanskelig og at en kniv kan være en falsk trygghet om den skal fungere som nødutgang.

Jeg har mer tro på å ha en alternativ utgang (telt med to utganger), eller en plan for å stupe ut den utgangen man har på ett eller annet vis.

Ligge på magen og pirke i teltduken med kniv? Det er ikke noe lettere å stupe når man ligger på magen. :-D  De fleste blir jo ikke liggende på magen når det begynner å brenne. Man må selvsagt komme seg opp i knestående, på huk eller stående (bøyd), Så kan man finne ut om man kan stupe ut, skjære seg ut, åpne en annen inngang, grave seg ned gjennom gulvet og videre ned i snøen og vente til brannen har slukket, kle på seg røykdykkerdrakta og rolig vade ut gjennom ildhavet mens iphonen spiller Betovens 5 med Apocalyptica eller hva man nå finner ut er beste løsningen. Har man en ekstra utgang er jo saken klar. Går det å stupe ut er også saken klar. Men alternativet er ikke å sitte rolig å vente på å brenne opp bare fordi man ikke har disse to mulighetene. en ulempe med oss mennesker er også at vi har det med å skulle prøve å redde situasjonen helt til det er for sent, fekter vilt med kopper, kar, soveposer, sekker og klær over flammene for å få de til å slukke - så bålet blir et skikkelig sankthansbål...

Men det du tenker på er sikkert at man bør ha sørget for en rømningsvei på forhånd, og det er jeg veldig enig i. Hvis man først skal fyre inne i teltet mens man oppholder seg der. Å sørge for at det ikke er noe som blokkerer veien slik at man kan stupe ut av teltet er en god løsning. Det betyr i så fall at man må tenke litt på forhånd. Man kan da ikke ha døra man skal stupe ut av lukket igjen, særlig ikke hvis man har kun en inngang. Det er jo gjerne der man koker, og det er nok ikke alle som har is nok i magen til å lene seg over eller inn i brannen for å dra opp glidelåsen... Bruke et kokeoppsett som ikke resulterer i at teltet tar fyr hvis man er uheldig og skumper til det er også en vei å gå (i tillegg til rømningsvei). Jeg ville ha satset på gass. Eventuelt bensin/parafin om vinteren hvis man synes det blir for vanskelig med gass. Og satt hele greia oppi en kjele eller noe. Disse platene mange lager og surrer fast brenneren i fungerer sikkert bra. Trangia og rødsprit? Hvorfor ikke ta med et tarp og lage maten ute? I hvert fall når det er praktisk mulig. Og stormer det ute så man ikke kan sitte ute? Hva skjer hvis en bardun ryker eller ei teltstang knekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (15 minutter siden):

Ligge på magen og pirke i teltduken med kniv? Det er ikke noe lettere å stupe når man ligger på magen. :-D  De fleste blir jo ikke liggende på magen når det begynner å brenne. Man må selvsagt komme seg opp i knestående, på huk eller stående (bøyd), Så kan man finne ut om man kan stupe ut, skjære seg ut, åpne en annen inngang, grave seg ned gjennom gulvet og videre ned i snøen og vente til brannen har slukket, kle på seg røykdykkerdrakta og rolig vade ut gjennom ildhavet mens iphonen spiller Betovens 5 med Apocalyptica eller hva man nå finner ut er beste løsningen. Har man en ekstra utgang er jo saken klar. Går det å stupe ut er også saken klar. Men alternativet er ikke å sitte rolig å vente på å brenne opp bare fordi man ikke har disse to mulighetene. en ulempe med oss mennesker er også at vi har det med å skulle prøve å redde situasjonen helt til det er for sent, fekter vilt med kopper, kar, soveposer, sekker og klær over flammene for å få de til å slukke - så bålet blir et skikkelig sankthansbål...

Men det du tenker på er sikkert at man bør ha sørget for en rømningsvei på forhånd, og det er jeg veldig enig i. Hvis man først skal fyre inne i teltet mens man oppholder seg der. Å sørge for at det ikke er noe som blokkerer veien slik at man kan stupe ut av teltet er en god løsning. Det betyr i så fall at man må tenke litt på forhånd. Man kan da ikke ha døra man skal stupe ut av lukket igjen, særlig ikke hvis man har kun en inngang. Det er jo gjerne der man koker, og det er nok ikke alle som har is nok i magen til å lene seg over eller inn i brannen for å dra opp glidelåsen... Bruke et kokeoppsett som ikke resulterer i at teltet tar fyr hvis man er uheldig og skumper til det er også en vei å gå (i tillegg til rømningsvei). Jeg ville ha satset på gass. Eventuelt bensin/parafin om vinteren hvis man synes det blir for vanskelig med gass. Og satt hele greia oppi en kjele eller noe. Disse platene mange lager og surrer fast brenneren i fungerer sikkert bra. Trangia og rødsprit? Hvorfor ikke ta med et tarp og lage maten ute? I hvert fall når det er praktisk mulig. Og stormer det ute så man ikke kan sitte ute? Hva skjer hvis en bardun ryker eller ei teltstang knekker?

Å komme seg opp i knestående i fotenden på ett lavt tunneltelt er ingen selvfølge når man sklir rundt på underlaget og teltbunnen i ett stappfullt telt i panikk. Det er gjerne i andre enden det begynner å brenne. Man må ta høyde for dårlig arbeidsstilling om man baserer redningen sin på kniv. Men samma kan det være - regner med du skjønte poenget, det trengte egentlig ikke noe svar.

På lange turer i dårlig vær er det liksom ikke mye alternativ til å fyre i teltet om man skal ha en noenlunde behagelig tur. Med søkkvåte klær, uvær ute og det eneste tørre og varme stedet er i soveposen, så blir det fyring i lukket innertelt med lufting for min del. Hilleberg Unna er ikke det største, men det går:

9378622C-A9DE-4B80-A708-A4D9598CBD60.thumb.jpeg.63bbb20e67bca88e66c273469b4eae34.jpeg7932FC03-A1F2-4827-810F-4DB2913A107B.thumb.jpeg.a4ab84b26a2e7c0eb266e67f0d1d9bea.jpeg

Så får det heller være med at det er farlig. Jeg kjører heldigvis ikke motorsykkel, det er jo ekstremsport sammenlignet med dette…

 

 

 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (21 minutter siden):

Å komme seg opp i knestående i fotenden på ett lavt tunneltelt er ingen selvfølge når man sklir rundt på underlaget og teltbunnen i ett stappfullt telt i panikk. Det er gjerne i andre enden det begynner å brenne. Man må ta høyde for dårlig arbeidsstilling om man baserer redningen sin på kniv. Men samma kan det være - regner med du skjønte poenget, det trengte egentlig ikke noe svar.

På lange turer i dårlig vær er det liksom ikke mye alternativ til å fyre i teltet om man skal ha en noenlunde behagelig tur. Med søkkvåte klær, uvær ute og det eneste tørre og varme stedet er i soveposen, så blir det fyring i lukket innertelt med lufting for min del. Hilleberg Unna er ikke det største, men det går:

9378622C-A9DE-4B80-A708-A4D9598CBD60.thumb.jpeg.63bbb20e67bca88e66c273469b4eae34.jpeg7932FC03-A1F2-4827-810F-4DB2913A107B.thumb.jpeg.a4ab84b26a2e7c0eb266e67f0d1d9bea.jpeg

Så får det heller være med at det er farlig. Jeg kjører heldigvis ikke motorsykkel, det er jo ekstremsport sammenlignet med dette…

 

 

 

En sånn Optimus 111  som på bildet har vært med meg på mange turer gitt! og sørget for god stuevarme i teltet med et knippe minusgrader utenfor :-)
Aberet er vel at den veier vel nesten like mye som Hilleberg teltet ditt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Jeg kjører heldigvis ikke motorsykkel, det er jo ekstremsport sammenlignet med dette…

Man kan gjøre det til ekstremsport, og noen gjør det. Blant disse er det en del som beveger seg langt over egne evner og som derfor har høy sannsynlighet for uhell. Det skjer med bil også, men det som bare resulterer i en bulkete skjerm på en bil kan være en avrevet fot på motorsykkel, så derfor er risikoen på motorsykkel mye høyere. Men de aller fleste opplever aldri noen ulykke med motorsykkel. Det gjelder nok også for fyring i telt vil jeg tro. Det viktigste forebyggende tiltaket er nok å være seg bevisst hva man driver med.

Ellers har jeg hørt at det som har aller størst risiko er livet selv. Det ender alltid med at man mister det. Så gjelder det å bruke tiden godt før den tid kommer. Bortkasta tid er bortkasta liv.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (41 minutter siden):

En sånn Optimus 111  som på bildet har vært med meg på mange turer gitt! og sørget for god stuevarme i teltet med et knippe minusgrader utenfor :-)
Aberet er vel at den veier vel nesten like mye som Hilleberg teltet ditt :-)

På lengre turer er vektregnskapet på den ikke så gale som man skulle tro, faktisk!

Slangebrennerene mine bruker jeg kun på bensin, fordi at man søler gjerne en dråpe ved av/påkobling og det blir bare griseri med parafin. På optimus 111 kan jeg bruke tennvæske (parafin) fordi den er sølefri. Og på denne to ukers turen i kajakk, som bildet er fra, klarte jeg meg rikelig med full tank på brenneren og en liter ekstra tennvæske. Hadde jeg brukt bensin på slangebrenner måtte jeg hatt med mer drivstoff enn en liter.

111 pakker jo kompakt også, siden man har både oppbevaringskasse, lighter, tennstål, rødsprit, deivstofftank og vindskjerm i samme boksen. Stabil og stødig som ingenting annet, gode kjelestøtter og god flammeregulering er bare bonus :)

Men helt ned på vekten til bensinbrenneren kommer man nok ikke ;) I kajakken er ikke vekten like kritisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (3 minutter siden):

På lengre turer er vektregnskapet på den ikke så gale som man skulle tro, faktisk!

Slangebrennerene mine bruker jeg kun på bensin, fordi at man søler gjerne en dråpe ved av/påkobling og det blir bare griseri med parafin. På optimus 111 kan jeg bruke tennvæske (parafin) fordi den er sølefri. Og på denne to ukers turen i kajakk, som bildet er fra, klarte jeg meg rikelig med full tank på brenneren og en liter ekstra tennvæske. Hadde jeg brukt bensin på slangebrenner måtte jeg hatt med mer drivstoff enn en liter.

111 pakker jo kompakt også, siden man har både oppbevaringskasse, lighter, tennstål, rødsprit, deivstofftank og vindskjerm i samme boksen. Stabil og stødig som ingenting annet, gode kjelestøtter og god flammeregulering er bare bonus :)

Men helt ned på vekten til bensinbrenneren kommer man nok ikke ;) I kajakken er ikke vekten like kritisk.

Ja, du har nok rett i at det ikke trenger å bli så ille vektmessig.
Jeg har et knippe eldre optimusprimuser som jeg er oppriktig glad i :-)
Når jeg var guttungen dro foreldrene mine meg med på diverse vinterturer på isfiske innover fjellet med overnatting i telt.
Teltvarmen stod en trebeint optimus  med bråkebrenner på parafin for.
Den svikta aldri. Eneste var at man måtte sørge for å ha med et nåleverktøy for å stikke opp dysa ved behov.
Eneste bevegelige del var pumpa. Den hadde lærpakning som var lurt å smøre med litt fett før man dro på tur så den ikke tørka inn. Glemte man det kunne man  som nødløsning fukte den med vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kone arbeidet i skolen til hun ble pensjonist, og Trangia var brenneren alle skoler hadde for skole utflukter. Helt til alle skoler forbød bruken av dem. Det hadde skjedd for mange ulykker med stygge forbrenninger av både elever og lærere. Og likevel, så var disse ulykkene så enkle å unngå. Hvis bare  lærerne, for det er de som har ansvaret , hadde tilegnet seg ett minstemål av kompetanse. Å lære seg å knytte skoene er vanskeligere enn å lære seg å fyre på  en Trangia på en trygg måte. Da mine guttene begynte å dra på turer på egen hånd, var det Trangiaen de ville låne. Fra de var ganske små visste de å sjekke med hånden nedi brenneren, før de kom med rødsprit flasken. Det er blitt er problem i vår vestlige, påpassede og til dels bortskjemte sivilisasjon, at vi må skånes. Vi kan ikke ha ansvar for noe som helst. Derfor må amerikanske bilbatterier merkes med teksten "ikke drikk innholdet". Jeg oppdaget det også i 2019 på en liten tur opp en gondolbane opp til ett slags "Resort" oppe i Sierra Nevada i Nevada. Det første vi fikk vite da vi kom opp dit, var at "all the trails are closed". Mitt første spørsmål var jo hvorfor og det andre var hvordan. På det første spørsmålet var svaret enkelt. Pga mye snø den vinteren var enda ikke all snøen smeltet på stiene. Man kunne gli og skade seg. Eller tråkke gjennom snøen og skade seg. Og dermed var stiene stengt. På spørsmålet "hvordan", var svaret med skilter.  Altså kommenterte jeg, da kan jeg jo gå en tur på stien likevel? Jeg er ikke redd snø. Jeg har sett snø før, og faktisk gått på snø også. "You will be escorted off the mountain" var beskjeden jeg fikk, hvis jeg dristet meg til å ta sjansen. 

Trangiaen er ett supert system, veldig enkel i bruk og noe av det tryggeste man kan fyre opp med der ute. Mye tryggere enn alle brennere som må forvarmes. Synd jeg ikke har noen lenger, for guttene mine tok de to jeg hadde med seg, da de flyttet ut for ett par tiår siden. Jeg må kjøpe en Trangia igjen...

 

 

 

Endret av Robinson
  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (12 minutter siden):

Trangiaen er ett supert system, veldig enkel i bruk og noe av det tryggeste man kan fyre opp med der ute. Mye tryggere enn alle brennere som må forvarmes.

Enig, og spesielt om vi snakker om bruk i forteltet (eller inne i teltet som noen gjør).  Da er det risiko for at brenner som krever forvarming blaffer ordentlig opp.  Det handler som du sier om kompetanse og aktsomhet.

Andre brennere som bruker flytende brensel kan foruten å blaffe opp også få lekkasjer, så alt som er sagt i de senere innlegg i denne tråden  kunne med fordel blitt postet i en generell tråd om faren for teltbrann og brannskader på tur.

Her om bruk av rødsprit fra Brannvernforeningens sin side om "Brannsikker camping"
brannvernforeningen.no/gode-rad/fritid-og-reise/brannsikker-camping/

Sitat

Bruk av rødsprit
• Vær alltid til stede når et rødspritapparat er i bruk.

• Sørg for at apparatet står på et flatt underlag slik at det ikke blir søl.

• Unngå å fylle brenneren mer enn ¾ full.

• Vær ekstra oppmerksom i forbindelse med etterfylling av rødsprit på et apparat som akkurat har vært i bruk. Rødsprit kan brenne med en usynlig flamme, sjekk derfor nøye at apparatet er slokket før man etterfyller.

• Rødspritflammer ute av kontroll må slokkes ved tildekning, for eksempel med et lokk eller brannteppe. Ikke forsøk å blåse ut flammen.

• Oppbevar rødsprit i sikre, godt merket beholdere.

Ulykker med rødsprit forårsaker hvert år alvorlige brannskader med sykehusinnleggelse. Om uhellet er ute er det veldig viktig å kjøle brannskaden med ca 20 graders vann i ca 20 minutter. Ring 113 så fort man har startet kjølingen.


Til det siste der - jeg vet ikke, men tipper at de flest større brannskader ved bruk av rødspritbrennere skjer ved at noen prøver å etterfylle fra  rødspritflaska før brenneren har slukket og blitt kald nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (1 time siden):

Og likevel, så var disse ulykkene så enkle å unngå.

"Trygt" brukes ofte der man ikke trenger kunnskap for å unngå ulykke. Jo mindre kunnskap som behøves, jo tryggere er det (konsekvensen ved ulykke betyr selvsagt minst like mye da).

Problemet er å finne en god prosedyre som gjør at man aldri skumper til trangiaen som @Beron (eller kammeraten) opplevde å gjøre (hadde vært lit artig å høre akkurat hva som førte til det). Forslag til prosedyrer: Alltid ligge på magen i soveposen? Aldri forsøke å gå ut av teltet mens brenneren er i gang? (så alltid dobesøk før matlagingen starter) En tråd på tvers av teltrommet i andre enden der de som ikke er involvert i matlagingen (for eksempel ungene) ikke får lov til å komme forbi? Lekende unger kan jo fort dulte til mor eller far som prøver å etterfylle brenneren, så ungene får leke at de er gipsstatuer mens koking pågår? Bikja utenfor teltet under matlaging? Tviler på at noen har laget sånne prosedyrer i det hele tatt. Jeg har bare en: Jeg lager alltid maten på utsida av teltet. Jeg har dog ikke forsøkt dette i storm siden jeg ikke har ligget i telt i storm, men jeg tenker jeg ville ha drøyd spisinga til neste dag, eller dagen etter, for ligger man i ro trenger man ikke mat på en del dager. De få gangene hvor jeg har vært usikker på om jeg får kokt maten (pga vær eller andre forhold), så har jeg med mat som kan spises uten å kokes. Det er mulig å planlegge sånn også.

Robinson skrev (1 time siden):

Fra de var ganske små visste de å sjekke med hånden nedi brenneren, før de kom med rødsprit flasken.

Prosedyrer er alltid en grei måte å unngå ulykker på. Jeg legger i tillegg lokket på brenneren i et halvt minutt eller mer, riktige veien så det slutter helt, men uten å skru det fast. Jeg tar ut gummipakningen først da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (40 minutter siden):

"Trygt" brukes ofte der man ikke trenger kunnskap for å unngå ulykke. Jo mindre kunnskap som behøves, jo tryggere er det (konsekvensen ved ulykke betyr selvsagt minst like mye da).

Problemet er å finne en god prosedyre som gjør at man aldri skumper til trangiaen som @Beron (eller kammeraten) opplevde å gjøre (hadde vært lit artig å høre akkurat hva som førte til det).

Hehe. Har vel egentlig ikke noen god forklaring på akkurat hva som førte til det, er vel rundt 35 år siden det der.
Kan vel egentlig bare skylde på klumsethet.
Nå er det jo slik at man kan være uheldig å sparke borti mye rart, men få av de tingene man sparker borti, inkludert gass og parafinbrennere har potensiale til umiddelbart å skape en halv kvadrat med flammehav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beron skrev (19 minutter siden):

Nå er det jo slik at man kan være uheldig å sparke borti mye rart, men få av de tingene man sparker borti, inkludert gass og parafinbrennere har potensiale til umiddelbart å skape en halv kvadrat med flammehav.

Enig i det. Det skal ofte litt uflaks til også.

Det som er verdt å merke seg er at uhell og ulykker så og si aldri er planlagt. De skjer til tross for at man vil unngå dem. Og naturlovene lar seg ikke overtale av alle de gode grunnene vi har til å handle slik vi handler. Tar det fyr i teltet, så brenner det, helt uavhengig av om vi roper ut at vi hadde veldig gode grunner til å fyre opp rødspritapparatet akkurat nå inne i teltet...og heller ikke argumenter som at akkurat nå passet det veldig dårlig at teltet tok fyr siden det er midvinter, storm og 3 dagsmarsjer til folk...🙃

Bra det ikke skjedde mer alvorlige ting enn at man måtte gjennskaffe utstyret som gikk tapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

"Trygt" brukes ofte der man ikke trenger kunnskap for å unngå ulykke. Jo mindre kunnskap som behøves, jo tryggere er det (konsekvensen ved ulykke betyr selvsagt minst like mye da).

Og her i ligger problemet vårt i dag. Man forutsetter mangel på kunnskap. Man belønner inkompetanse med å prøve lage ting idiotsikkert. Problemet er at det er ikke mye som er idiotsikkert. Livet er i alle fall ikke idiotsikkert.  I skolen fant de ut at gass passer bedre til inkompetente lærere. Mantraet ble at gass er idiotsikkert. Helt til noen som trodde det, tok med en gasslykt inn i badstuen med tragiske konsekvenser. "Jeg trodde at ikke noe kunne gå galt hvis man brukte gass". Å dyrke fram inkompetanse gjør ikke noe bra med samfunnet rundt oss. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (3 timer siden):

Min kone arbeidet i skolen til hun ble pensjonist, og Trangia var brenneren alle skoler hadde for skole utflukter. Helt til alle skoler forbød bruken av dem. Det hadde skjedd for mange ulykker med stygge forbrenninger av både elever og lærere. Og likevel, så var disse ulykkene så enkle å unngå. Hvis bare  lærerne, for det er de som har ansvaret , hadde tilegnet seg ett minstemål av kompetanse. Å lære seg å knytte skoene er vanskeligere enn å lære seg å fyre på  en Trangia på en trygg måte. Da mine guttene begynte å dra på turer på egen hånd, var det Trangiaen de ville låne. Fra de var ganske små visste de å sjekke med hånden nedi brenneren, før de kom med rødsprit flasken. Det er blitt er problem i vår vestlige, påpassede og til dels bortskjemte sivilisasjon, at vi må skånes. Vi kan ikke ha ansvar for noe som helst. Derfor må amerikanske bilbatterier merkes med teksten "ikke drikk innholdet". Jeg oppdaget det også i 2019 på en liten tur opp en gondolbane opp til ett slags "Resort" oppe i Sierra Nevada i Nevada. Det første vi fikk vite da vi kom opp dit, var at "all the trails are closed". Mitt første spørsmål var jo hvorfor og det andre var hvordan. På det første spørsmålet var svaret enkelt. Pga mye snø den vinteren var enda ikke all snøen smeltet på stiene. Man kunne gli og skade seg. Eller tråkke gjennom snøen og skade seg. Og dermed var stiene stengt. På spørsmålet "hvordan", var svaret med skilter.  Altså kommenterte jeg, da kan jeg jo gå en tur på stien likevel? Jeg er ikke redd snø. Jeg har sett snø før, og faktisk gått på snø også. "You will be escorted off the mountain" var beskjeden jeg fikk, hvis jeg dristet meg til å ta sjansen. 

Trangiaen er ett supert system, veldig enkel i bruk og noe av det tryggeste man kan fyre opp med der ute. Mye tryggere enn alle brennere som må forvarmes. Synd jeg ikke har noen lenger, for guttene mine tok de to jeg hadde med seg, da de flyttet ut for ett par tiår siden. Jeg må kjøpe en Trangia igjen...

 

 

 

Joda, opplevelsen din i USA kan jeg levende se for meg. Det skyldes jo i hovedsak den ekstreme ansvarliggjørelsen av de som kan bli stilt til ansvar. Hadde du f.eks vært amerikaner og glidd på en stein og knekt foten så skal du ikke se bort fra at du hadde blitt oppsøkt av en advokat på sykehuset som hadde tilbudt deg å saksøke skisportsenteret sønder og sammen. Gratis for deg, og om dere vant så skulle advokaten ha halve erstatninga.

At det i mange tilfeller kan grense til det latterlige med påpasselighet for å beskytte folk mot sitt eget idioti kan jeg være enig i.
Samtidig så har mange sikkerhetstiltak helt klart mye for seg. Eksempelsvis så er risikoen for at et barn kommer alvorlig til skade eller dør i dag 1/9'ende del av hva det var på femtitallet.

Trangia rødspritkjøkken er 100% trygt det så lenge betingelsene er oppfylt. De er å aldri fylle brenneren for full. Aldri skumpe borti eller velte kjøkkenet når det er i bruk,. Aldri fylle på brenneren når den brenner (når det er en liten skvett igjen er det ikke nødvendigvis lett å se iom at flammen er nærmest usynlig). Aldri fylle på brenneren uten at den har fått kjølt seg ned.

Hadde folk fulgt de enkle reglene der så ville det aldri ha vært noen ulykker. I praksis så skjer det en hel haug av dem, mange rammer barn. Et godt knippe dukker opp med et enkelt googlesøk : https://www.google.no/search?q=ulykker+med+stormkjøkken

At du mener at alle brennere som må forvarmes er mer farlige får vi bare være enige om å være uenige om. Antar at du da snakker om i teorien og ikke i praktisk bruk da man må lete mye mer intensivt for å finne ulykker med disse?

Endret av Beron
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.