Jump to content

Problemer med stengefunksjon på Optimus bensinflaske


Lavvosolberg

Recommended Posts

 

Hei,

 

jeg har en optimus polaris multifuel som jeg når har klart å få til å brenne rent og bra med bensin. Men, stengefunksjonen på flaska når man snur flaska slik at «off» vises opp, virker ikke lengre. Dvs jeg får ikke blødd av trykket og stengt tilførselen med å snu flaska, må skru igjen ventilen for å stenge ned.

noen som vet hva dette kan skyldes og hva jeg kan gjøre med det?  Fant ingen svar i instruksjonsboken. 

Link to comment
Share on other sites

Annonse
24 minutter siden, Lavvosolberg skrev:

noen som vet hva dette kan skyldes og hva jeg kan gjøre med det?  

3D1BA27B-B931-4CB0-90DD-F257249FCF01.thumb.jpeg.4a88d0973e8f35dc2cde44988afde706.jpeg

Her ser du hvordan det skal stå. Helt mot veggen på siden som viser off. Den til venstre står feil

Det kan også ta 1-2 minutt fra du snur til den suger luft - avhengig av hvor mye trykk og hvor mye den står på. 

Jeg pleier å legge noe under slik at bunn på drivstofflaske er øverste punkt når jeg snur. 

Edit ser @Humbug har svart det samme😀

Edited by Memento mori
Link to comment
Share on other sites

Takk for tips. Har forsøkt et par runder med rengjøring og og nitidig skru dette sammen igjen, men lekkasjen vedvarer. Ser at det i manualen foreslås å bytte denne returventilen. For meg ser det ut som den er i orden når jeg åpner opp, men det er kanskje neste skritt, å fysisk bytte ut ventilen og se om det løser problemet..?

Link to comment
Share on other sites

59 minutter siden, Lavvosolberg skrev:

For meg ser det ut som den er i orden når jeg åpner opp,

Har du noen gode nærbilder av pumpeventilen og inni hullet den skal sitte?

Normalt vil du kunne se at det er skade på pumpeventilen eller merke at den er for hard i gummien. 

2 andre muligheter er at delen som ventilen sitter i har løsnet litt, evntuellt at o-ring pakningen er skadet/ ikke tålt drivstoffet. 

Det var en periode at optimus hadde feil kvalitet på o-ringer. De ble hard/sprakk. Men trodde dette var løst for lenge siden. 

Hvor gammel er pumpa?  Kan hende dette er en reklamasjon også.

Har du repsett liggende, kan du jo bare bytte ventilen og se om det er feilen. Men liker å faktisk finne ut hva som er galt, og finne noe helt konkret. Hvis ikke kan en fort lure seg selv. 

Link to comment
Share on other sites

Med nærmere inspeksjon skjønner jeg nå hva som sannsynligvis er problemet. I min iver etter å demontere brenneren i småbiter har jeg vært hardhendt med tangen. Nybegynnerfeil. Har da skadet pumperøret og også gjengene der hvor returventilen sitter. Jeg tror at jeg får lekkasje tilbake inn i pumperøret via gjengene som ikke holder tett pga skaden. Selve ventilen er fin , og gummien på ventilen er ikke blitt hard. Fant meg et tilbud på nett og bestilte likegreir ny pumpe nå, så løser nok problemet seg snart.

FC144D9A-158A-42E8-91D9-EF3F148DC530.jpeg

3850DE91-B59B-43FB-A08B-2BA96A928465.jpeg

3B1C5865-1C7B-480E-8044-F31B71C7E9B8.jpeg

F6A1724C-D500-44B8-B929-7684E6E48B57.jpeg

D5B5B1D5-4971-4354-A2CE-641373E02463.jpeg

33708BA4-F4BE-463D-985F-BDE02E848857.jpeg

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Lavvosolberg skrev:

Jeg tror at jeg får lekkasje tilbake inn i pumperøret via gjengene som ikke holder tett pga skaden.

Skaden på gjengene har ikke noe å si i forhold til lekkasje, men det ser ut som det en en bitteliten skade på anleggsflata som gummien skal tette mot. Skal ikke mye til.

En ny pumpe løser jo problemet. 

Link to comment
Share on other sites

Her kan være noen løsninger:

Er det skade på anleggsflaten som er problemet, kan du pusse den med litt våtslipepapir/ ett fint bryne, hvis du klarer å få det helt beint, slett og fint.

Er det pakningen som ikke presser hardt nok mot anlegget, strekk ut fjæren litt.

Er det pakningen som er blitt helt hard, bytt den.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja prøvde gjengetape, men det ble bare tull, var nok for grov tape til de små gjengene. Skal forsøke å se over tetningsflaten om jeg ser noe, men har allerede fått tilbud om feilsøkingshjelp fra @Memento mori , så tror nok vi skal komme til bunns i dette. Har allerede bestilt meg ny pumpe, så fyr på brenneren skal jeg nok få til slutt uansett :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

De gjengene behøver ikke å tette så lenge at gummien tetter.  Har måtte strekke litt på fjæra på tilsvarende ventiler på gamle primuser.   Dette er noenlunde likt med hva man hadde for rundt 100 år siden. :-)

 

Edited by dsk
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Lavvosolberg skrev:

Ja prøvde gjengetape, men det ble bare tull

Skjønner ikke helt hva gjengetape skal gjøre på de gjengene her. Den ytre hylsa ligger jo samme kammer og har ikke noe trykkforskjell eller behov for tetting. Det hylsa er bare for å holde fjæra og styre gummien på plass. 

Tipset til @dsk om å stramme fjæra er lurt, men  tettingskanten må være veldig plan for at den skal tette riktig. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
12 hours ago, Memento mori said:

Ble alt bra til slutt? Fant du ut av det?

Ja, med ny pumpe brenner den som bare det. Fikk -28 grader på Finnmarksvidda når jeg overnattet, så da var det greit å ha orden på primusen. Men den gamle pumpen er det ikke noe fremgang på , så jeg postla den idag til deg @Memento mori, så skal du få kose deg med litt feilsøking dersom det klør i fingrene :) 

for øvrig skuffet over hvor dårlig polarisen brenner på annet fuel enn bensin. Synes det er lureri å selge denne som «multifuel uten dysebytte».

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 3.2.2019 den 14.18, Lavvosolberg skrev:

Selve ventilen er fin , og gummien på ventilen er ikke blitt hard

Da kom den til meg i posten. Tok meg 3 sekund å se feilen. Så gummi i enden av hylsa. 

92C9E511-970C-4372-A552-8E3CA62A4817.thumb.jpeg.eb707df99b277eebe3b7802361892e22.jpeg

Pumpeventilen sto feil vei.

DA21C1C3-A9EF-4E82-8A05-B487F9F5AEEC.thumb.jpeg.70f52369a4f6e76021251a9590ff1328.jpeg

På 4.2.2019 den 0.58, elgen skrev:

Muligens kan litt gjengetape på gjengerne 

Da skjønner jeg hvorfor det ble foreslått gjengetape.  

Primus kan være litt klundrete til du har blitt kjent med den. Derfor kan det være lurt å gjøre seg kjent med den før du drar på tur.

Må medgi at jeg ikke engang tenkte på at denne ventilen kunne settes inn feil vei. Så det har vært en læring for meg også. Håper at andre kan løse sine problem via denne tråden.

Pumpelæret var også litt tørt, sikkert på grunn av at bensinen tørket det ut, smurt opp igjen med siliconspray. 

Så da går det med posten på mandag til @Lavvosolberg

Edited by Memento mori
Rettet skrivefril
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy