Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Helt siden jeg kjøpte min omnifuel har jeg hatt problemer med at den slukker ved den minste berøring, og når den først har slukket er det ikke mulig å fyr på den. Trykket er bra, men det virker som at det kommer for mye luft og for lite bensin. Så lenge jeg holder fyrstikken over brenneren så er det fyr, men med en gang jeg fjerner fyrstikken så slukker det. Hvis jeg venter ei stund og lar den kjøle seg ned før jeg på nytt forvarmer så kan det hende at den fungerer en liten stund igjen. Noen som har hatt lignende problemer og vet hva som kan forårsake det?

Mvh Torgeir

Annonse
Posted (edited)
3 timer siden, Jajodasaaneida skrev:

r den først har slukket er det ikke mulig å fyr på den.

Siden den er ny, er jeg 95% prosent sikker på at den må renses. Mange nye primuser har produksjonsrester i seg dessverre .

Ustabil Omnifuel  og Problemer med ny omnifuel og ikke minst Multifuel dag for dag tråden er tidligere tråder med mye det samme og med mye tips, les disse også.

Så det første jeg ville ha gjort er og rense den grundig. Viktig å skylle gjenomført fra flaska og ut. Når du skylder bensin gjennom bare slangen sjekk om det kommer noe luft etter at den første lufta er borte. Merket rødt. Sjekk at sugerøret merket gult står litt ned i flaske og faktisk finnes på pumpa.IMG_0487.thumb.PNG.b13ac5b93e51805f767538d162655f8d.PNG

Primus har også en fin instruksjonfilm på disse brennerne. 

Det er fint om du gir en tilbakemelding på hvordan det går. Omnifuel er en meget bra brenner og normalt veldig stabil. 

Edited by Memento mori
La til filmen
  • 2 months later...
Posted

Etter å ha skyllet brenneren fungerte den bedre, men det samme problemet oppsto igjen etter en stund. Ved nærmere inspeksjon så det ut som at det lå metallspon oppi flaska, og det virker som at det var det som etterhvert tettet inntaket. Det er mulig dette var produksjonsrester, men trolig var det forlengeren på sugererøret (vedlagt bilde) som skrapte av dette metallet fra innsiden av flaska hvis man er litt uforsiktig ved lukking/åpning. Jeg kunne se tydelige skrapespor etter den. Tok derfor av denne forlengeren og skyllet gjentatte ganger. Etter det har brenneren fungert som den skal. Jeg tok også ut og renset alle løse deler, men jeg tror det var gjenklogging av inntaket som var problemet. 

Tusen takk for hjelpa!

20190115_9931957.jpg

Posted (edited)

Jeg har aldri sett denne forlengeren før ( den svarte tuben). Er det standard på denne modellen ??

Edited by Blaser
Posted (edited)

Følger med når man kjøper de største fuelflaskene til Primus. Settes på inntakstussen så man skal få med all fulen når  flasken ligger på siden. 

Edited by SnorreL
Posted

Godt du fant ut av det.

Hadde samme problemet selv, noe jeg fikk etter å ha plukket ut reguleringsventilen (30,31 på bildet over). Jeg flushet ikke godt nok og sot/produksjonrester som hadde løsnet ved demontering hadde lagt seg i innløpet til dyse/dysehus som medførte for lav fuelmengde. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy