Barbara

Primus omnifuel slukker etter fjerning kjele

22 innlegg i emnet

Nettopp tilbake fra min fjerde vintertelting tur. Og igjen samme problemet med Primus Omnifuel. Den fungerer fint, alt går bra, vannen koker. Så vil jeg helle kokende vannet i termossen, og koke en ny kjele for å fylle neste termossen. Da går det feil, hver gang igjen. Så snart jeg fjerner kjelen (eller kasserole), slutter brenneren. I bruksanvisningen står at det er ikke lov å tenne på en varm apparat, men å vente til den er helt nedkjølt, starte forvarming på nytt osv osv fungerer selvfølgelig ikke 4x hver maltid. Så jeg bare tenner på igjen, som går bra. Men det kan være tung å slite med fyrestykker og kalde hender. Irriterende er det iallfall.

Etter å ha prøved forskjellige alternativer, bruker jeg nå rødsprit til å forvarme med, samt Coleman fuel. Det fungerer best for meg om vinteren. Jeg bruker vindskjerme, levegg av snø, og det har vært fullstendig vindstille noen dager, men fortsatt samme problemet.

Hva gjør jeg feil? Noen erfarne primus-brukere som kan hjelpe meg?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant problem du beskriver, opplever akuratt det samme selv! Har igrunn vent meg til det, og tenkt at det kanskje skylles trekk osv. Men har prøvd å løfte av kjelen litt forsiktigere, syntes det har hjulpet noe. Eller så erfarte jeg på siste tur at jeg har vært litt for dårlig på å pumpe opp et skikkelig trykk i fuel flaska, derfor har det brent ujevnt og slukket lettere. Har du lite drivstoff i flaska krever det at du pumper mye mer enn de ca. 30 gangene som er forskrevet +/-. Trykket skal være såpass at pumpen er litt hard å dytte ned.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den og Skjult lenke - logg inn for å se den hvilke drivstoff bruker dere, og har dere renset dysa og krana ved brenner hode?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker rensen bensin og bruker rensenåla jevnlig på dysa. Hva mener du med krana på brennerhode?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrur du ut dysa og ser ned i hullet, ser du spissen på krana - her samler det seg ofte forurensning. Hjelper ikke om dysa er ok, hvis drivstoffet ikke kommer riktig frem. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal ikke være bekymret for å tenne primusen igjen etter at den er slukket. Husk bare å gjøre det så raskt som mulig. Primusen vil nok være varmere rett etter at den der slukket, enn rett etter forvarming. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å retenne går bra om du gjør det riktig, men du må vite hvor mye gass du har laget.  Mest skummelt er det hvis du heller på veske for å forvarme en varm primus. Du bør heller bruke en Stormlighter gjerne en Soto som du kan dra ut. Da svir du ikke henda hvis det sier litt poff. Men veskemengden som har fordampet til gass er og blir viktig. Har du en stillebrennertopp, kan du retenne etter flere minutter hvis den varm når du slukker. Pleier alltid å la den brenne helt ut, for å retenne. Da blir det normalt ikke bål. Omtrent som å bruke gass. 

Anders_G liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet mye brukt tips er å bruke en kopp eller en øse for å få vannet fra kjelen over på termos og drikkeflasker. Da kan du smelte hele tiden og slipper å ta av kjelen. Blir normalt mye mindre søl, spesielt syns jeg 4,5 liters kjelen til Trangia er vond å helle fra. Så jeg har med en ekstra kopp til dette. Dum å søle så brenneren slukker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Renseprosess kan være løsningen.Det skal du øve deg på uansett.

Rens ed reguleringsventilen og flere primuser har filter både i pumpen i flasken og i slangen ved innløpet til reguleringsventilen. Disse kan delvis renses eller byttes eller i første omgang fjernes for å se om dette løser problemet. Du trenger ikke å ha brukt primusen  årevis for det kan gjerne være partikler fra fabrikasjonen som sitter i disse filtre, hvilken egentlig er slurv i kvalitetskontrollen. 

Optimus fik svære problemer, da de gik fra fremstilling i Sverige til Kina. Derfor byttet Trangia fra Optimus Nova til Primus Multifuel, som så også gik over til Kina fabrikasjon. 

Endeligskal det som nevnt være trykk nok. Det virker som om fjerning av kjelen gir såpass kjøling at den slukner.

Elgen 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har samme brenner, og opplever ofte de samme problemene selv. Men er litt usikker på om det er på grunn av kjøling brenneren slukkes når gryta tas bort. Etter opptenning brenner den ikke skikkelig rent og småfusker litt helt til eg setter over gryta, og da er jo gryta helt full av snø og iskald. I en slik tilstand burde jo gryta kjøle ned ned flammen mer enn noe annet (ref rapportene om ufullstendig forbrenning og kullos med kald gryte og gryter med ribbebunn). Men den er ganske var på trekk, og trives best med vindskjermen oppe. Og funker heller ikke om nivået i brenselflaska er for full, det må være god plass til komprimert luft for å holde trykket greit.

Skal rense reguleringsventilen og se om det kan gi noen effekt :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

For min del høres det ut som det er noe rusk ett eller annet sted, slik at brenneren ikke brenner rent. Selvfølgelig skal den gå for full spiker selv om kjelen tas bort. Støtter forslaget om en god rens.

Når du bruker rense nålen på dysa, skal du også kikke på undersiden av den slik at det ikke ligger rusk langs kanten på dysa. Videre ville jeg kikket ned i hullet hvor gjengene sitter, og som nevnt tidligere, se etter nåla på reguleringsventilen. Den skal du normalt se så vidt gjennom dysehullet når spindelen er helt innskrudd.

Er det helt rent der hvor dysa sitter? Du kan også skru ut spindelen, lyse med en lommelykt fra toppen hvor dysa sitter, samtidig som du kikker inn i spindelrøret. Er det rent her?

Nesten litt flaut, men må nevne det. Før siste turen på vidda nå, så byttet jeg alt av pakninger. Skulle liksom være så flink. Så da byttet jeg til feil pakning på den lille enveisventilen i bunn av pumpa. Det som skjedde da var at det kom selvfølgelig fuel inn i selve pumpe huset slik at lærpakningen begynte å gå i oppløsning. Det var ikke dysa mi så fornøyd med. Ble litt skruing i teltet ja.

Så jeg anbefaler eget rep set for den pumpa :) 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg mistenker at når dere løfter kjelen av brenneren får brenneren for mye oksygen, da blir blandingsforholdet mellom bensingass og oksygen for mager til at brenneren klarer å opprettholde flammen. I så tilfelle ville jeg skifte dyse og prøve om det er samme problem ved bruk av parafin også.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, Kjellis skrev:

Jeg mistenker at når dere løfter kjelen av brenneren får brenneren for mye oksygen, da blir blandingsforholdet mellom bensingass og oksygen for mager til at brenneren klarer å opprettholde flammen. I så tilfelle ville jeg skifte dyse og prøve om det er samme problem ved bruk av parafin også.

 

Siden parafin finnes i "alle mulige varianter" er kanskje det enkleste å forsøke med gass og bytte til dyse beregnet for det, men snu boksen opp/ned slik at gassen blir flytende frem brenneren (forvarm litt før du snur boksen). Med gass er også pumpa ute av bildet, hvis det er problemer med den eller filteret i røret.

Memento mori liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Burde vel kanskje skrevet parafinlignende, men skift til dyse merket for parafin og bruk tennvæske, det bruker å være gode greier for multifuelbrennere. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var et merkelig problem. Som mangeårig Omnifuel bruker så har jeg aldri opplevd dette. Jeg brenner bare gass eller parafin og når "bråkebøtta" først har fått opp dampen så brenner den enten det blåser eller regner. Hvis dette er et problem som hovedsaklig opptrer når det fyres med bensin så kan jeg prøve meg på et lite tankeeksperiment. Prinsippet ved fyring med flytende brennstoff er at dysa gir ut en tynn stråle med drivstoff som treffer beslaget på toppen av brenneren hvor det blir forstøvet. Hvis forstøvingen her er for dårlig, noe som skjer hvis det brukes feil dyse, eller at brenneren ikke er varm nok. så blir forholdet mellom luft og brennstoff feil og det blir for dårlig forbrenning. En teori kan være at, av en eller annen grunn, så skjer ikke forbrenningen i brenneren på primusen, men et sted mellom gryta og brenneren. Når da gryta fjernes så er forutsetningene for forbrenningen borte og da slukker den. Hvorfor forbrenningen skulle skje litt høyere oppe enn det som er vanlig kan komme av at det enten er for lite luft ved brenneren eller at blandingen luft - brennstoff er for fet og at den tynnes noe ut når området hvor forbrenningen skjer blir åpnere.

Sjekk om du bruker riktig dyse, og evt. kjøp en ny dyse og se om det hjelper.

Jeg har montert mine dyser på en liten plastbit for at jeg ikke skal risikere å ta feil eller ha problemer med å lese de talla som står på dysa når jeg er ute. Uansett så klarer jeg ikke lese hva som står på dysene uten briller og det er ikke alltid jeg gidder å grave frem brillene bare for å fyre opp primusen. 

 

CIMG8144.JPG

Endret av REs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan også sjekke om det er noe i veien med beslaget som skal forstøve brennstoffet. Se at det ikke er bøyd eller ødelagt på noen måte.

Primus-omnifuel.jpg

Endret av REs

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville i alle fall ha sendt en mail til Primus for å høre om de kan ha en forklaring.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjult lenke - logg inn for å se den Når primusen er i gang, har drivstoffet gått over i gassform for lenge siden. Plata står der mest for at forvarmingsstrålen ikke skal gå ville veier, men havne i skåla. Det er bare gass som kommer ut av dysa når brenneren er varm. Liker ikke konstruksjon på plata til primus, spesielt Omnilite, den er litt i minste laget, og er du uheldig å får litt sot på utsiden av dysa, kan strålen bomme i forvarmingsfasen. Msr sin plate er mye større. Stillebrennerenheten løser dette. 

I disse tilfellene er nok problemet lenger før. Har ikke opplevd det med mine Omnilite/fuel brennere. 

Hvis dere ønsker kan jeg ta en titt på di, send med en 200 lapp til returfrakta. Send meg i så fall en pm. Har hjulpet flere primuser på rett vei.

Meget grundig rengjøring løser mye, demonter i små biter, tørke av for så å blåse med 6-8 bar trykkluft og flushe systemet bit for bit, får ut dritten. 

elgen liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Radiosugge skrev:

Skjult lenke - logg inn for å se den Når primusen er i gang, har drivstoffet gått over i gassform for lenge siden. Plata står der mest for at forvarmingsstrålen ikke skal gå ville veier, men havne i skåla. Det er bare gass som kommer ut av dysa når brenneren er varm. Liker ikke konstruksjon på plata til primus, spesielt Omnilite, den er litt i minste laget, og er du uheldig å får litt sot på utsiden av dysa, kan strålen bomme i forvarmingsfasen. Msr sin plate er mye større. Stillebrennerenheten løser dette. 

I disse tilfellene er nok problemet lenger før. Har ikke opplevd det med mine Omnilite/fuel brennere. 

Hvis dere ønsker kan jeg ta en titt på di, send med en 200 lapp til returfrakta. Send meg i så fall en pm. Har hjulpet flere primuser på rett vei.

Meget grundig rengjøring løser mye, demonter i små biter, tørke av for så å blåse med 6-8 bar trykkluft og flushe systemet bit for bit, får ut dritten. 

Og hvis du glemmer å sette på denne plata og forsøker å åpne for drivstoffet for å forvarme så får du lett en tynn stråle parafin rett i øyet. (Egen erfaring.)

Espen Ørud og JonDee liker dette

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært borti omnifuel hvor en av dysene ikke var borret helt riktig. Da brant den rart. Men funket fint med lån av tilsvarende dyse fra en annen omnifuel som test. Har hatt min omnifuel i over 10 år og aldri hatt noe tull. Knapt renset dysa annet enn for å gjøre det hvert 2. - 3. år. Stort sett kjørt min på renset bensin., sporadisk på gass.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, REs skrev:

Og hvis du glemmer å sette på denne plata og forsøker å åpne for drivstoffet for å forvarme så får du lett en tynn stråle parafin rett i øyet. (Egen erfaring.)

HEI

Ja, men det er jo nettopp før forvarmingen som har til formål å varme hele messingklumpen så pass at brennstoffet (unntatt gass) går over på gassform. Parafin vil ikke brenne, men parafin gass brenner!

Elgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde store problemer med å stole på min (da) splitternye Primus Omnifuel da den 1) ikke spredte bensinen i skåla ved åpning av ventil (spruta bensin alle andre veier enn den skulle), 2)brant veldig ujevnt og måtte pumpes veldig ofte og 3)slukket under langvarig fyring (varmefyring). Etter å ha demontert den x antall ganger, feilsøkt og renset dysa nøye, så ga jeg opp og sendte den tilbake til forhandler som sendte den inn til sjekk/reparasjon hos Primus. Fikk tilbake samme brenner, men tror de har skiftet dyse og muligens kopp. Hittil fungerer den utmerket, og jeg har ikke opplevd samme problemene. Altså var det nok noe feil med dysa. Har dog aldri opplevd problemer med at den slukker idet jeg tar av kjelen. Jeg ville sendt den inn til Primus via forhandler, og forklart problemet. Slitsomt med en vinterbrenner man ikke kan "stole" på. Lykke til.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Lignende innhold

    • Av geirara
      Selger en pent brukt primus Multifuel EX. 
      Se: Skjult lenke - logg inn for å se den
      Bud ønskes. Frakt kommer i tillegg. 
    • Av snusask
      Eg har ein Primus Omnilite Ti som eg byrja pusse. Eg demonterte dei delene som demonterast kan, men fekk problemer med brennertoppen. Den verkar sitja bom fast, og i frykt for å bryta sunt noko valde eg å setja han samen att. Er det nokon her som kan koma med forslag på korleis eg kan få dei delane frå kvarandre (sjå bilete). Eg har prøvd med litt olie, og 5-56 for å løsne i gjengane. Eg tenkjer den delen kan væra fin å få laus slik at det er lettare å rense under dysa? Brennaren har vore i bruk tre-fire gonger med berre overflate puss.  Primusen har heller ikkje fått fukt i seg og den har vore oppbevart i posen sin. Eg fyra med han i dag for å sjå om det hjalp, men det gjorde det ikkje. 
      Takk for svar.


    • Av stjernehimmel
      Hei!
      Min Omnifuel har vært en trofast støttespiller gjennom flere år og jeg har ikke hatt noe særlig problemer med den.
      Men på turen i helgen som var skranglet det plutselig nedi fuelflaska. Det viste seg å være holderen til filteret som er på røret som trekker fuel opp i brenneren fra flaska.
      Sendte en mail til primusshop.no og fikk dette til svar:
      "Hei, dette har vi ikke sett før (...) Det er ikke avgjørende for funksjonen, men bør sitte på.
       Jeg er ikke helt sikker på hvordan den er festet inn opprinnelig, men jeg regner med at du fint kan feste den med et sterkt epoxylim ala Araldit. Pass på at du ikke stenger noe av noe i tilførselsrøret.
       Håper dette fungerer greit!"
      Dette virker som en grei løsning. Men tenkte jeg skulle høre om noen har vært i samme situasjon og om de kanskje har noen erfaringer å dele? Ev. andre forslag?
      Takker for innspill.





    • Av Bost
      Hei,
      Hvor mye gass bør jeg beregne per døgn og person for vinter-tur? og sommer-tur?
      (Hilsen en bensin-fyrer
       
    • Av Terka
      Har forsøkt å søke litt etter informasjon men funnet lite. Det kan skyldes at jeg er dårlig til å søke, folk er skeptiske til produktet, eller at produktet fungerer dårlig. 🤔
      Er det noen som har erfaring med Coleman sin extreme gass eller Primus sin vintergass? I hvor mange kuldegrader fungerer de greit?
      Å bruke gass gir mulighet for flere alternative brennere en multifuelen her i heimen. (Kan/skal selvsagt brukes den også.😁)
       



  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive