Gå til innhold
Terka

Vintersovepose for barn?

Anbefalte innlegg

Vurderer soveposeløsning for barna til vinteren

Noen som har erfaring med Skjult lenke - logg inn for å se den soveposen?

• Temp: -18C
  • Maks personlengde: 160cm

tyin-mti-winter_bison_main.jpg.011fa2ce0f02010b25ae50a3464d6fee.jpg

Andre alternativ? (Vurderer også pose i pose, men minste vil helst slippe unna det.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden ungene gjerne vokser, valgte jeg selv å kjøpe inn vinterpose i full lengde som jeg planlegger å "korte" inn med ett spennbånd.

- Kan brukes av barnet til det er voksent.
- Prismessig er det stort sett ikke noe forskjell
- Noe forskjell i pakkvolum og vekt i negativ retning, dvs større pakkvolum og høyere vekt (dette ble for min del kompensert med at jeg kjøpte dunpose)
- Andrehåndsverdi holder seg gjerne bedre og det er lettere å selge.

Endret av Walle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gode poeng her.

F.eks. liggeunderlaga dei bruker er i vanlig voksenstørrelse, ingen vits å bruke mindre.

Har tidligare i år kjøp Warmpeace Viking 600 dunposer i 170 cm og 180 cm perdonlengde til barna som del er superfornøyd med, da eg forventer at dei ender opp rundt der i voksen alder. (Hun på 9 år er ca 132 cm og han på 10 er ligg meir eller mindre konstant 10 cm over søstra. Begge foreldra er under 170/180 cm.)

Funderer altså å bruke Warmpeace posene sammen med annen pose utenpå i vinter slik dem har gjort tidligere med andre poser, Men det blir tar mye volum å ha med 4 poser til barna på tur + pose(r) til dei voksne.

Når barna var små brukte eg å ha barna i i sine Helsport Alta JR (T-comf:0°C/T-lim: -5°C) mellom to voksne i sine poser, og å legge en isolert fjellduk/jervenrnduk over alle når det ble kaldt. Fungerte brillefint i 15-20 minusgrader. Men prøver få inn litt meir fleksibilitet ift soving fremover. 😊

Tanken er og at kunstfiberpose er bra på vinteren i tilfelle uhell med å søle fra drikkeflaske, ligge klistra til teltduk ila natta osv. Litt mindre kritisk enn med dun når det er blå grader.

Om man sammenligner f.eks. Skjult lenke - logg inn for å se den posen med Skjult lenke - logg inn for å se den  posen, så har eg meir tro på Tyin posen.

Per nå er det heller ikkje aktuelt å bruke for mykje penger på dette (f.eks. skreddersøm fra Cumulus/Isbørn) men å finne en god og lavt nok priset løsning med enkeltpose eller to-pose system.

Endret av Terka

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Måtte jo teste litt når man har hjemmehelg. 😄

20180908_114451.thumb.jpg.dcbefb1f729b91f80fa21c15e62e3ad6.jpg

Helsport Alta JR inne i en Warmpeace Viking 600. Mulig dette holder for vinterens turmuligheter med barna(Max en uke om gangen), og ny sovepose kan utsettes. 🤔 Ideelt sett skulle den syntetiske poden vært ytterst, men barn avgir ikke like mye fukt som voksne ila en natt.

Tenke tenke tenkte.. 🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med pose i pose fungerer egentlig ganske bra.
Men det ekstra volumet ble for min del det store drawbacket, som gjorde at jeg valgte å kjøpe en ekstra vintersovepose i dun. 

Her er noen bilder fra en tur da nest minste fortsatt passet i barnevognposen. 
Lagene var som følger, fra innerst til ytterst

1. Vognpose (Dun/Fjær..),
  2. Helsport Alta Jr.(Syntet)
  3. Underquilt (Dun), som lå løst over henne.

Dette funket bra, og jeg kunne nok droppet quilten, men var litt usikker på hvor kaldt det kom til å bli, samt at det var hennes første overnatting i telt med temperaturer under 10 minus.
-12 eller -13 grader var vel den kaldeste temperaturen målt inni teltet iløpet av natten om jeg husker rett.

Her har jeg bare nappa henne ut av pulken og kastet henne i inn i teltet etter at teltet var satt opp. Det eldre tremannsteltet fra Helsport var rimelig fylt opp med både dyn og syntet for oss begge.DSC_0075.thumb.jpg.90fd145f487f29b011e8c7b015b1f065.jpg

På morgenen etter at frokosten var inntatt. 

DSC_0108.thumb.jpg.72c5b0fe20f5d1a9449686d579113d40.jpg

Passet fint med Frost på iPaden, når det var.. ehh...frost ute :D
Sitat prinsessa: - "Kult! Tørket frukt passer fint som dessert til frokosten og som godteri til film på samme tid!, Dette må vi gjøre morgen også!" 

DSC_0088.thumb.jpg.ae0611da33d8b75c43997ce2062e2cc1.jpg

Nå har jeg bare en ekstra vintersovepose, så foreløpig er tanken at jeg eventuelt bruker pose-i-pose løsning når jeg tar med to av arvingene med på telttur vinterstid, men har sirklet meg inn på Skjult lenke - logg inn for å se den om det skulle bli kjøp av enda en pose. 

Satan kor e gleda me te vinter'n ! :hyper: :frantics:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Thomasaa
      Hei.
      Har tenkt å gå fra Sognefjellhytta og ned til Hjelle midt i Juli.
      Går med en på 6 og 11.
      Har tenkt å ta det med ro og slappe mye av. Skal telte istedenfor hytter. Vil ha med varme klær osv.
      Men hvor kaldt kan det bli om natten? Er det stor tjangs for at vi (barna) vil hutre og fryse mye eller går dette greit?
      Takk!
      Thomas
    • Av ahh777
      Hei, er på jakt etter ny gassbrenner etter at min Trangia gassbrenner sluttet å fungere. Vurderer Eagle gassbrenner FMS105. ( Skjult lenke - logg inn for å se den )
      Noen som har erfaring med den? Ønsker primært en gassbrenner som er lett å regulere og som fungerer godt til matlaging også på svak varme, helst med god spredning av varmen. Jeg lånte nettopp en GS2000-brenner (Go System) som passer inn i stormkjøkkenet mitt, MEN den lot seg ikke finjustere og reagerte seint når jeg skrudde ned varmen (levde litt sitt eget liv...) og er derfor uaktuell.
      Til vinterbruk ønsker jeg å kjøpe en ren bensinbrenner og vurderer foreløpig Whisperlite International siden jeg ikke trenger gassfunksjon slik "storebroren" Whisterlite Universal har (og dermed er mye dyrere). ( Skjult lenke - logg inn for å se den )
      Svært glad for råd og tips, men ønsker altså å skaffe meg både gassbrenner primært for matlaging og en multifuel som går på bensin til oppvarming vannkoking og matlaging vinterstid. 3-mannsteltet er ikke veldig høyt (forteltet hvor jeg vil kokkelerer i dårlig vær), så flammen på multifuelen må ikke være for høy.
      Grunnen til at jeg ønsker to brennere, er at jeg da har en reserveløsning på langtur om en løsning skulle svikte.
    • Av Hjulsund
      Hei
      Trenger litt råd og tips fra erfarne fjell- og turfolk.

I sommer har vi tenkt til å bli med svigers på tur i fjellet. De brukte to uker i fjor på å gå på Hardangervidda og ble skikkelig bitt av basillen, men har ikke så mye erfaring med fjellturer bortsett fra det. Min samboer og jeg har lite erfaring med turer både på fjellet og i skogen. Men det vil vi endre på.

Planen er å lage en camp i Jotunheimen og veksle på å gå litt turer og toppturer. Jr får nok ingen toppturer i år. Jeg tipper campen blir liggende på rundt 1300-1400 meter. Det vi er mest usikre på er hva han skal sove i. Det kan jo fort bli minusgrader på nettene, så han må ha noe varmt. I barnevogna ligger han i en sovepose av dun, og har sovet ute hele vinteren. Det har da vært temperaturer ned mot -10. Men da har vi masse klær på han samtidig. Holder det med en slik vognpose, eller burde vi investere i en sovepose. Hvilken sovepose kan anbefales i så fall? Har lest litt om Isbjørn, men de har en til barn som er 170 lang. Jr er ca 90 lang nå, kan jeg da i tilfelle snurpe igjen resten av posen hans? 

Mvh
      Hans
    • Av AASEDAASE
      Hei. 
      Til sommeren blir det norgesferie på oss. Tenker bilferie fra sør til nord men med kombinasjin av telting og turer i områdene vi kjører gjennom. Kona spurte meg her forleden dag om guttungen som forøvrig er 9 måneder nå kan ha vanlig myggspray? Det vet jeg ikke men da foreslo hun å høre med dere her inne 🙏
      Så kan man bruke vanlig myggspray på så små unger eller må de ha noe speisa tilregnet småbarn? 
    • Av Annajoh
      Hei! Jeg har bestemt meg for å investere i ny sovepose ettersom den jeg har, som er arvet etter min mor og far, visstnok er eldre enn meg😂 OG jeg fryser noe voldsomt i den. Jeg er nok litt frossen av meg, men den er nok i utgangspunktet ikke laget for kaldere temperaturer enn 5 grader.
      Jeg er ute etter en sovepose laget for damer, da jeg ofte blir veldig kald på føttene. Jeg sover gjerne med varmeflaske, to par ullsokker og varmeelement (noen ganger også tovede tøfler), og da holder jeg varmen. Men synes dette er litt tungvint og skulle gjerne kommet meg unna med ett eller to par sokker😂 Er det noen som har gode forslag til en ny sovepose til meg? Jeg skal nok ikke sove ute noe særlig på vinteren, men jeg vil gjerne ha en pose man kan sove komfortabelt i ned til -5 (helst kanskje -10 grader, da jeg som sagt fryser lett). Jeg er ute etter en som ikke koster så veldig mye mer enn 3000 kr. Fint om den er relativt lett og enkel å pakke ned. Jeg kan bruke min gamle på varme sommerdager, denne er mest til vår og høst😊 Håper på noen gode tips!
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Kommersielt samarbeid: Rabattkoder og sporingslenker

Fjellsport Fjellsport

Skitt Fiske
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.