Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Bergans eller Robens?

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et lett og nokså rimelig 3-mannstelt. Har sett på dette og det ser ok ut for en nybegynner som meg. 😉 

(Logg inn for å se skjult innhold)

Har noen erfaringer med Robens telt? Et annet alternativ er Bergans Trollhetta, det er litt tyngre.  

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror det blir litt hipp som happ hvilket av de to du velger, de ser ut som kopier av hverandre :)
Bergansteltet har litt tykkere duk, mens Robensteltet har litt tykkere stenger. Robens har litt tykkere gulv med større vannsøyle (kanskje litt mer robust bunnduk). Jeg tipper begge er helt utmerkete telt med svært like egenskaper. At Robens er et par hundre gram lettere er kanskje svgjørende?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar 😊 jeg har prøvd å tolke informasjonen på de ulike teltene, men du gå en kortfattet og enkel oppsummering! Jeg tenker å gå alene med ett eller to barn ( 6 og 8 år )og da er vekt ganske viktig 😊 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket denne 

Her legger Helsport ut telt de har brukt på messer eller utgående modeller til sterkt reduserte priser. Jeg har selv kjøpt to telt på denne outlet siden. Dessuten har Helsport en kundeservice som du bare kan ringe til hvis det er noe du lurer på. Får du en skade på,teltet reparerer de de for deg.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Turlyst

Bergans Trollhetta er mørkere, antar at det er litt varmere enn Robens. Har overnattet i Trollhetta 3. Jeg liker to åpninger med mulighet for gjennomlufting. Gull verdt sommerstid.

Endret av Turlyst
Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutes ago, Per Fredrik said:

Har du sjekket denne 

Her legger Helsport ut telt de har brukt på messer eller utgående modeller til sterkt reduserte priser. Jeg har selv kjøpt to telt på denne outlet siden. Dessuten har Helsport en kundeservice som du bare kan ringe til hvis det er noe du lurer på. Får du en skade på,teltet reparerer de de for deg.

Forsåvidt et bra tips, men for tiden er de 3-personsteltene der over 4 kilo - bortsett fra et Rondane 3 som jeg tror de fleste vil oppleve som ukomfortabelt trangt, på grensen til klaustrofobisk.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 hour ago, Linda Gangstad Nordli said:

Jeg er på jakt etter et lett og nokså rimelig 3-mannstelt. Har sett på dette og det ser ok ut for en nybegynner som meg. 😉 

Har noen erfaringer med Robens telt? Et annet alternativ er Bergans Trollhetta, det er litt tyngre.  

Jeg har ikke erfaring med teltet du nevner, men med en annen modell laget med samme material. Jeg synes Robens har gode løsninger på teltene sine, og ytterduken holder seg bedre etter en regnskur enn silnylon-dukene (som ja, er lettere), da den holder seg strammere når den blir fuktig/våt. Dersom du enda står og vipper så hadde jeg gått for Robens, personlig. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Bjørn J skrev:

Forsåvidt et bra tips, men for tiden er de 3-personsteltene der over 4 kilo - bortsett fra et Rondane 3 som jeg tror de fleste vil oppleve som ukomfortabelt trangt, på grensen til klaustrofobisk.

Hun skal jo ha med seg to unger på 6 og 8 åtte år så så klaustrofobisk blir det vel ikke. Med en vekt på 2,35 bør dette kanskje være et godt tilbud. Hun får sikkert nok å bære på for unga ellers.  Jeg er selv 187 og bruker Helsport Ringstind SL 1-2 med 90 cm "takhøyde" funker greit for meg, men mange ønsker seg kanskje mer. Det er vel også slik tror jeg at lave telt har en bedre vindprofil.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde seriøst sett på dette teltet også, 2,3 kg. MSR er kjent for kvalitet på sine produkter. Bruker selv et MSR telt som jeg har vært meget fornøyd med. Det er satt ned med 20% på fjellsport nå itillegg. Man merker faktisk forskjell på 2 og 4 kg når man må bære på det. De telta pakkes ned så kompakt å er så lette at en 8 åring bare hadde vært stolt av å bært det på tur i sekken sin😉

Endret av Lars Stenseth
Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 hours ago, Lars Stenseth said:

Hadde seriøst sett på dette teltet også, 2,3 kg. MSR er kjent for kvalitet på sine produkter. Bruker selv et MSR telt som jeg har vært meget fornøyd med. Det er satt ned med 20% på fjellsport nå itillegg. Man merker faktisk forskjell på 2 og 4 kg når man må bære på det. De telta pakkes ned så kompakt å er så lette at en 8 åring bare hadde vært stolt av å bært det på tur i sekken sin😉

Korriger meg hvis jeg tar feil, men er det MSR-teltet av den typen der man må sette opp innerteltet først, og så dra ytterteltet over til slutt? I så fall er det viktig at trådstarter er klar over forskjellen i forhold til de to hun har vurdert fra Robens og Bergans, der inner- og ytterteltet settes opp samtidig. I dårlig vær (nedbør og/eller vind) er det upraktisk å måtte slå opp innerteltet først, dersom det regner blir det garantert vått før ytterteltet er dratt over. Ellers ser jeg at det teltet har mye tynnere duk enn de to andre, det er vel derfor de har klart å holde vekta så lav.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Bjørn J skrev:

Korriger meg hvis jeg tar feil, men er det MSR-teltet av den typen der man må sette opp innerteltet først, og så dra ytterteltet over til slutt? I så fall er det viktig at trådstarter er klar over forskjellen i forhold til de to hun har vurdert fra Robens og Bergans, der inner- og ytterteltet settes opp samtidig. I dårlig vær (nedbør og/eller vind) er det upraktisk å måtte slå opp innerteltet først, dersom det regner blir det garantert vått før ytterteltet er dratt over. Ellers ser jeg at det teltet har mye tynnere duk enn de to andre, det er vel derfor de har klart å holde vekta så lav.

Har bestilt Robens- ingen forvirring her i gården 😃😉

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 3 months later...
På 22.5.2018 den 21.53, Gjest Turlyst skrev:

Bergans Trollhetta er mørkere, antar at det er litt varmere enn Robens. Har overnattet i Trollhetta 3. Jeg liker to åpninger med mulighet for gjennomlufting. Gull verdt sommerstid.

Litt lenge siden denne posten, men vurderer nå trollhetta, så driver og kikker litt. Mener du at trollhetta har to åpninger? Finner ikke så mye info om dette på nett. Hadde vært interessant å vite.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Eskimona:

Hei. Jeg har ikke Bergans Trollhetta 2 selv, men jeg er ganske sikker på at det kun er 1 inngang. Jeg skal på tur med en kompis som har dette teltet om en uke så da kan jeg gi deg et definitivt svar. Det er i alle fall slik at adkomst inn i teltet kun kan gjøres fra den ene kortsiden, men det kan være at teltet kan åpnes fra enten høyre eller venstre side på kortsiden. 
Som sagt, jeg kan gi sikker info om dette om en ukes tid. Da har jeg fått sjekket og tafset på teltet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, martin.m skrev:

@Eskimona:

Hei. Jeg har ikke Bergans Trollhetta 2 selv, men jeg er ganske sikker på at det kun er 1 inngang. Jeg skal på tur med en kompis som har dette teltet om en uke så da kan jeg gi deg et definitivt svar. 

Ja, det går jo an! 😊 

2 timer siden, esphojo skrev:

Ut fra bilder har bare Trollhetta 3 en inngang. Det skriver de også i testen på dinside (selv om de i oppsummeringen klarer å skrive to). 

Ja, etter litt nøyere leting tror jeg det var det jeg landet på også. Men ble forvirret siden jeg også leste en plass at det var to 🤔

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...
4 minutter siden, martin.m skrev:

@Eskimona: Er nå på tur i Rondane med kompis som har bergansteltet. Det har kun en inngang. Sett forfra, når man ser mot inngang, befinner glidelås seg på høyre side. Halve fortelt har glidelås.

Av annet som jeg har merker meg er at plugger er av type enkel rundplugg. Greit med oppbevaringslommer i innertelt. 

Takk, kjekt å vite!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
30 minutter siden, martin.m skrev:

Vi to som er på tur sammen nå bruker mitt Hillleberg Jannu som oppholdssted på kvelden. 

Bare av interesse - hvordan er det å være to stykker over mer enn noen minutter før og etter soving? Og går det an å lage mat i forteltet hvis det regner? Med bensinbrenner?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker både bensinbrenner og gassbrenner i Jannu. Denne gangen har jeg med omnifuel og bensin. Det skal sies at jeg demonterte, sjekket samt smurte pakninger før turen nå (fast høstprosedyre før vintersesongen). Fyring av brenner foregår i innerteltsåpning (innerteltåpning helt åpen og lagt i nettinglomme). 

Vi satt to mann i teltet i timer i går kveld, kompis ved dør, jeg innerst. Begge over 184 cm høye. Går an å ligge på tvers eller anføttes dersom man blir lei av å sitte.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Scouthen
      Hei. 
      Jeg driver nå og vurderer å lage en hjemmelaget vedovn til isfiske mm. Jeg har veldig lyst på disse titan sammenleggbare vedovnene, men så langt synes jeg de er noe kostbare. Vi har allerede en solid sammenleggbar vedovn til lavvoen, men en vekt på 19kg blir mye å drasse på når fjerne vann skal nås på ski. 
      Så jeg har tegnet opp en prototype med ventilasjonsdeler og prisen ender på ca 700,- for materiale. Men det viktigste er vekten. Jeg er noe usikker på aluminium i pipa, men denne er genial mtp vekt og str. Så jeg har tegnet første delen med et spirorør i stål slik at det ikke blir flammer som når aluminiumen.  Jeg tar gjerne mot innspill før jeg går i gang med prosjektet. Det blir forsiktig fyring. Til matlaging har jeg vurdert en frittstående rist med egne bein til å stå over ovnen. Men tar også med en multifuel primus for vannkoking etc. Hovedformålet med denne ovnen er varme inne i teltet. Det er et såkalt hot tent med god tilgang på frisk luft og karbonmonoksid måleren er selvfølgelig på plass.  

• Av begd
      Hei der!
      Er på jakt etter et lett solotelt og har nylig fått opp øynene for Bergans superlight tunnel 1 pers. Er teltet langt nok til meg med mine 190 cm? Vet at sittehøyden på 85 cm er begrenset, men har kun planer om å sove i teltet og vektlegger vindstabilitet over komfort.

Øvrige erfaringer mottas med takk (gjelder selvfølgelig også andre forslag) 😃

• Av Morten Grefstad
      Leker med tanken på en tur på (Nord)Vestlandet i neste uke, da det er der været ser best ut.
      Med utgangspunkt Oslo har jeg mulighet til å bo delvis i min selvbygde campervan Caravelle, men også vandre noen dager der jeg bor i telt/tarp/åpne koier/DNT.
      Litt fristet til å ta en tur ala de gamle episodene av Monsen på villspor, med fiske og bål og dagsetapper på 10-20km.
      Spesielt turen der han gikk fra Lesja-området og kom ned i Isfjorden så veldig flott ut. Synes også turer der man går på kanten av vidda der den møter fjord, eksempelvis Odda osv er flott.
      Dvs. jeg er glad i fjell og daler mer enn rent vidde-landskap og flatmyrsområder.
      Tips til rundturer, eventuelt turer på tvers eller langs av et område med muligheter for kollektivtransport til utgangspunkt for så å gå tilbake til bilen mottas med takk.
      Har det litt åpent, alt mellom 3-8 dagers turer er aktuelt.
    • Av ost
      Minipeak eller heaxpeak? 
      Kanskje det er jeg som liker å være litt utradisjonell eller bare lommeboken som er slunken, men jeg er altså på jakt etter en til tomannstelt til meg og bikkja. Primært går vi i skog, men vidda kan også bli besøkt. Tre sesonger. 
      Bikkja er 30 kg+, jeg er 190 cm.
      Har lenge sett på pyramidetelt, jeg er av den lite tøyelige sorten og trenger litt plass i høyden når buksa skal av og på og liker meg ikke når jeg føler jeg trer på meg teltet like mye som buksa.
      Luxe hiking produserer pyramidetelt for alt fra 1 til flerfoldige personer. De to nevnt innledningsvis er det jeg ser mest på. Er det noen som har konkrete brukererfaringer? 
    • Av Familienoss
      Noen som kan tipse meg om ett telt som er kjapt å sette opp. Tenker da på ett som fungere fint for en natt eller tre på små turer 
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.