Sovjetunionen Skrevet 8. august 2017 Skrevet 8. august 2017 Heisan! Dette er en liten utstyrsrapport/rant om Arc`teryx, siden jeg mener de har ufortjent godt rykte. Innser at mange sikkert har andre erfaringer enn meg, men har allikevel tenkt Ä klage meg igjennom en post her inne pÄ forumet rett og slett fordi jeg er utrolig frustrert over saken og fordi jeg har lovet en oppdatering. Evt ogsÄ sÄ alle med en annen erfaring kan fÄ komme med den. Etter Ä ha researchet dette frem og tilbake endte jeg med Ä kjÞpe meg en Arc`teryx alpha ar jakke, ifÞlge selger skulle dette vÊre storfine saker og holde til friluftslivets utfordringer. PÄ fÞrste tur fikk jeg en kvist satt fast i stoffet og hele herligheten revnet og etterlot et pent hull pÄ midten av jakka (legger ved bilde). BrukÄs som har solgt meg jakka, mener fÞrst det er en reklamasjonssak, men etter Ä ha snakket med Arc`teryx viser det seg at dette er en skade som ikke gÄr pÄ reklamasjonen og at jeg mÄ betale reparasjonen selv. Etter dette svarer de svÊrt lite pÄ mine mails og forteller meg, pÄ tross av at jeg pÄpeker at dette ikke er riktig, at de mÄ fÞlge Arc`teryx sin anbefaling i saken og at de dessverre ikke kan gjÞre noe med at Arc`teryx ikke vil gi reklamasjon (altsÄ betale en reparasjon pÄ 400kr). Arc`teryx sitt avslag blir sÄledes mitt problem. Det er seff ganske kjipt, men jeg vil gjerne betale for Ä fÄ den fikset. Arc`teryx bekrefter dette den 18 mai, da er det 1 mnd siden jeg sendte den til BrukÄs. Jeg skal ikke gÄ inn i alle mails som ikke blir svart pÄ eller telefoner som ikke blir fulgt opp fra BrukÄs og Arc`teryx., men det er MANGE. BrukÄs gir opp kommunikasjonen her og henstiller meg til Ä kommunisere med Arc`teryx selv. Arc`mener de skal ha jakka klar etter to uker, nÄr jeg skriver etter tre uker forteller de imidlertid at de ikke har fÄtt stoffet, at stoffet fÞrst kommer om noen uker og at de ikke aner nÄr jakken er ferdig. Siden disse epostene er undertegnet Gore Tex service, kontakter jeg da Arc`teryx direkte og spÞr hva i helsike som skjer (neida, jeg spurte pÄ en pen mÄte). Det er fÞrst her at jeg finner ut at Gore tex service (som jeg trodde var Arc`) ikke er arc, men en underleverandÞr. NÄr jeg forteller kundesupporten til Arc hva som har skjedd fÄr jeg plutselig tilsendt ikke bare Ún, men to lÄnejakker fra Gore tex service, videre fÄr jeg en god prat med han pÄ Arc`teryx angÄende holdbarhet pÄ disse jakkene. Arc`teryx forteller at verken AR eller SV holder slike pÄkjenninger og at jakkene ikke er sÄ solide, de holder mye bruk, men ikke sÄ mange ytre pÄkjenninger. Fint nok, endelig en person som har tenkt Ä gi et godt svar! FÞler egentlig saken er OK etter Ä ha snakket med Arc`Teryx direkte, selv om jeg fÞler at jakken markedsfÞres som langt mer solid enn den egentlig er. Dette klager jeg ogsÄ inn for forbrukerrÄdet, men taper den saken da jeg ikke har noe hÄndfast bevis pÄ at BrukÄs har fremstilt jakken som mer solid enn den er. NÄ er det de 8 august, jeg har nesten herpet lÄnejakken min i sommer (en alpha SV) etter et lite fall ned en fjellskrent (du vet, jeg har slikt Ä gjÞre, jeg har slikt Ä fÞre det var derfor jeg ville ha en holdbar jakket  ) og har begynt Ä bli litt stressa for hvor mange ARc`teryx jakker jeg kan klare Ä herpe pÄ et Är. Gore Tex service har fÄtt feil stoff og aner fortsatt ikke nÄr jakken er ferdig (de har hatt den i 3,5mnd), men har blitt veldig serviceminded etter at jeg snakket med Arc`teryx. Jeg har ogsÄ fÄtt lov til Ä levere tilbake lÄnejakken i smÄbiter uten Ä fÄ regning pÄ det, sÄ det er jo finfint. Men iallfall, min konklusjon er at Gore tex jakker ikke tÄler sÊrlig mye, iallfall ikke nÄr man bruker de til Ä hente ved eller ramle ned fjellskrenter, fra nÄ av skal jeg bruke bomullsjakken fra Fjellreven til denslags og jeg kommer aldri til Ä investere i svindyr Gore Tex noen gang igjen.   2 3 Siter
Sovjetunionen Skrevet 8. august 2017 Forfatter Skrevet 8. august 2017 (ah, det var godt Ä fÄ det ut..) 2 3 Siter
Humbug Skrevet 8. august 2017 Skrevet 8. august 2017 9 minutter siden, Sovjetunionen skrev: ...at Gore tex jakker ikke tÄler sÊrlig mye, iallfall ikke nÄr man bruker de til Ä hente ved eller ramle ned fjellskrenter... Jeg tenker at hvis dette er noe man gjÞr med jevne mellomrom ville det kanskje vÊrt greit med bekledning som er laget til formÄlet, og kanskje en liten hjelm i tillegg? 3 3 Siter
Sovjetunionen Skrevet 8. august 2017 Forfatter Skrevet 8. august 2017 3 minutter siden, Humbug skrev: Jeg tenker at hvis dette er noe man gjÞr med jevne mellomrom ville det kanskje vÊrt greit med bekledning som er laget til formÄlet, og kanskje en liten hjelm i tillegg? Helt uenig der, jeg vil ha supre gore tex klÊr som holder ALT! Neida, men litt trynings og lett moseutslett bÞr de holde til. 1 Siter
tubbs Skrevet 8. august 2017 Skrevet 8. august 2017 Tror nok det nÊrmeste du kan fÄ (utenom pansring) med Gore-Tex er NorrÞna Recon. Med fordelene og ulempene den har 1 Siter
Anders_G Skrevet 8. august 2017 Skrevet 8. august 2017 (endret) Jakka mi (Theta AR) har holdt fint til Ä hente ved, men jeg har tilgode Ä ramle ned fjellskrenter (selv om det vÊre nÊre pÄ for 10 dager siden pÄ vei ned fra HÄrteigen). Brukt den snart 1,5 Är og det begynner Ä synes, en Gore-Tex jakke er vel laget for Ä vÊre lett og tett og pustende, ikke for Ä gÄ til krig mot naturen Endret 8. august 2017 av Anders_G Sjekket hvor gammel jakka var Siter
Anders_G Skrevet 8. august 2017 Skrevet 8. august 2017 Fra spÞk til alvor. Her synes jeg det er dÄrlig service av bÄde BrukÄs og Arc`teryx. De burde i alle fall ha klart Ä reparere jakken i lÞpet av kort tid, ikke flere mÄneder. I vÄres reklamerte jeg pÄ 3 relativt dyre varer, Alfa Walk King, Thermarest NeoAir All Season og Amok Segl. Skoene og liggeunderlaget var veldig godt brukt, men fikk nye uten problemer. HengekÞya var helt ny, og jeg fikk tilsend ny omtrent fÞr jeg hadde sendt den Þdelagte tilbake til Amok. Dette gjÞr at jeg definitivt kommer til Ä handle produkter fra disse produsentene igjen! NorrÞna og Helsport fÄr ogsÄ karakteren A for service og hjelpsomhet i min bok. FjÀllrÀven har vÊrt helt useless pÄ reklamasjon, reparasjon og service. En bukse der gamasjekroken datt av ville de ikke en gang se pÄ. En annen bukse fiksa de (mot betaling), men buksa ble 2 stÞrrelser mindre. Siter
Sovjetunionen Skrevet 8. august 2017 Forfatter Skrevet 8. august 2017 3 minutter siden, Anders_G skrev: Fra spÞk til alvor. Her synes jeg det er dÄrlig service av bÄde BrukÄs og Arc`teryx. De burde i alle fall ha klart Ä reparere jakken i lÞpet av kort tid, ikke flere mÄneder. I vÄres reklamerte jeg pÄ 3 relativt dyre varer, Alfa Walk King, Thermarest NeoAir All Season og Amok Segl. Skoene og liggeunderlaget var veldig godt brukt, men fikk nye uten problemer. HengekÞya var helt ny, og jeg fikk tilsend ny omtrent fÞr jeg hadde sendt den Þdelagte tilbake til Amok. Dette gjÞr at jeg definitivt kommer til Ä handle produkter fra disse produsentene igjen! NorrÞna og Helsport fÄr ogsÄ karakteren A for service og hjelpsomhet i min bok. FjÀllrÀven har vÊrt helt useless pÄ reklamasjon, reparasjon og service. En bukse der gamasjekroken datt av ville de ikke en gang se pÄ. En annen bukse fiksa de (mot betaling), men buksa ble 2 stÞrrelser mindre. Ja, jeg er helt enig. Helsport er framifrÄ pÄ service og reparasjoner, Bergans likesÄ (iallfall etter de fikk den Flag Ship storen pÄ Aker Brygge), Fjellreven har jeg ogsÄ erfaring med at er helt elendige pÄ kundeservice, BrukÄs er jeg skikkelig skuffa over, de har vÊrt veldig fravÊrende i prosessen, jeg hadde ellers skikkelig trua pÄ den butikken, men det viste seg Ä vÊre skivebom. SÄnn on the side, sÄ fremstilles jo disse alphajakkene for Ä vÊre jakker som kan brukes til klatring. Da kan jeg konkludere med at det selvfÞlgelig kun gjelder klatring nÄr det gÄr bra, om du skulle hekte jakka i noe under klatringen eller ramle ned og subbe jakka mot berget, kategoriseres dette som brukerfeil og mÄ dekkes av deg. Jeg synes det virker litt luskete, nÄr jeg kjÞper en jakke som er egnet til klatring sÄ har jeg lyst til Ä kunne skli ned en mosete fjellside uten Ä herpe jakka.  Fun fact: Arc`teryx fortalte at de egentlig brukte deres egne verksted i Sveits, men at de heller benyttet Gore Tex service i Norge for at de skulle slippe Ä sende det til Sveits, jeg er imidlertid litt usikker pÄ om det ikke hadde vÊrt bedre Ä bruke Sveits hvis de har tilgang til disse stoffene og slipper Ä bestille de fra Canada (der de bruker to uker pÄ Ä komme seg til Norge, antakelig sendes de med bananbÄt).   Siter
Terka Skrevet 8. august 2017 Skrevet 8. august 2017 (endret) En litt annen Arc`teryx historie herfra. Denne Alpha SV jakka (?) mener jeg er fra slutten av nittitallet. Den ble brukt som eneste skalljakke frem til for et par Ă„r siden, nĂ„r jeg kjĂžre meg ny MH jakke pĂ„ en tur hvor denne var glemt igjen hjemme.  Frem til 2006 ble den brukt pĂ„ 60-100 skidager i Ă„ret, i tillegg flust av toppturer i Hurrungane, Jotunheimen, bĂŠring av ved og andre praktiske aktiviteter, allvĂŠrsjakke i lavlandet ++ Er nok det plagget jeg har brukt&missbrukt aller mest! Status er ikke fullt sĂ„ tett mtp vannintrenging lenger selv med impregnering men funker bra i kulda. Armene har delaminert litt nederst.  Full av gode minner! Mulig ting var litt mer solid fĂžr i tiden. Eller jeg bare har vĂŠrt ekstremt heldig? đ€ Endret 8. august 2017 av Terka 2 Siter
Kjellis Skrevet 8. august 2017 Skrevet 8. august 2017 Jeg har en 7-8 Ă„r Arcteryx Theta som har vĂŠrt mye brukt, Den begynner Ă„ bĂŠre preg av bruken nĂ„ da, men da innvendig đ Jakka har imponert meg, den holder nok 2-3 Ă„r i hvertfall enda, og det er jeg fornĂžyd med đ Hvis jeg fĂ„r 10 Ă„r ut av en skalljakke er jeg fornĂžyd, det er jo dyre plagg đ Jeg har ogsĂ„ en Alpha SV som er 3 Ă„r gammel og den er ikke slitt enda, mest brukt pĂ„ vinteren til skiturer.  1 Siter
Gjest Mareng Skrevet 8. august 2017 Skrevet 8. august 2017 (endret) @Sovjetunionen, jeg er helt enig! Goretexjakker er ekstremt dyrt, de puster ikke bedre enn oljehyre, ikke tÄler de mye og de forurenser meget under produksjon. De er stort sett vanntette nÄr de er helt ny. Hvem var fÞrste personen som kjÞpte en Goretex jakke til 4000kr!!! Den personen startet begynnelsen pÄ at produsentene kunne overprise produktene sine noe sÄ inforjÊvlig. Det skulle blitt boikott av alle slike jakker med en gang de kom pÄ markedet, sÄ mÄtte de moderert den sinnsyke prisen! Jeg trenger ikke goretex, men desverre er det det mest brukte materialet i skallklÊr med god design Fjellreven har mer miljÞvennlig membran og bra design. Men at de har dÄrlig kundeservice synes jeg er skikkelig surt  G-1000 klÊrne mine tÄler imidlertid mye, mye mer enn goretex, etter at de dÄrlige glidelÄsene ble byttet pÄ reklamasjon. Men det er ikke gode klÊr Ä bruke i fuktig vÊr, omtrent som dongeriklÊr (litt bedre). Nikwax cotton proof er tingen, den hjelper. NorrÞna har bra kundeservice, fikk igjen alle pengene jeg hadde betalt for en 4,5 Är gammel jakke som var lekk! Dessverre bruker de goretex og ikke noe mer miljÞvennlig. Endret 8. august 2017 av Mareng Siter
Gittiamo Skrevet 8. august 2017 Skrevet 8. august 2017 Har flere utstyrsbutikker pÄ nett blitt litt blaserte pga hÞye salgstall? Jeg fikk lÞst min sak ved Ä gneldre som en kjÞter, men det er ikke gÞy. Dette var fra en annen velkjent butikk. Denne saken her er jo horribel. SÄnt skal ikke skje. Hva skjedde med god kundeservice? Jeg kan skrive under pÄ at stoffet revner lett pÄ Alpa AR. Men siden mine rift kommer fra stegjern, sÄ har jeg tapet med gaffa og lar det forbli sÄnn. Buksa er fortsatt vanntett og riften er pÄ innsiden av leggen. Men jeg ble selv forundra over hvor lett den revna. Hadde jeg brukt mine NorrÞna-bukser sÄ tror jeg at jeg hadde sluppet unna med "skrubbsÄr" og ikke lange revner. NorrÞnabuksene er 15 Är og har kun et par svimerker. De har jeg sjaua med i stallen og krabba rundt med i skogen.   Siter
Sovjetunionen Skrevet 9. august 2017 Forfatter Skrevet 9. august 2017 14 timer siden, Gittiamo skrev: Har flere utstyrsbutikker pÄ nett blitt litt blaserte pga hÞye salgstall? Jeg fikk lÞst min sak ved Ä gneldre som en kjÞter, men det er ikke gÞy. Dette var fra en annen velkjent butikk. Denne saken her er jo horribel. SÄnt skal ikke skje. Hva skjedde med god kundeservice? Jeg kan skrive under pÄ at stoffet revner lett pÄ Alpa AR. Men siden mine rift kommer fra stegjern, sÄ har jeg tapet med gaffa og lar det forbli sÄnn. Buksa er fortsatt vanntett og riften er pÄ innsiden av leggen. Men jeg ble selv forundra over hvor lett den revna. Hadde jeg brukt mine NorrÞna-bukser sÄ tror jeg at jeg hadde sluppet unna med "skrubbsÄr" og ikke lange revner. NorrÞnabuksene er 15 Är og har kun et par svimerker. De har jeg sjaua med i stallen og krabba rundt med i skogen.   Det virker veldig likt den erfaring jeg har med Arc`teryx Alpha, nemlig at den revner ganske fort. Ser det samme skjer med SV jakken, den er sikkert solid og sÄnn, men det skal ikke mye bruk til fÞr jeg ser den flekker. Det som skjedde da jeg "ramlet ned en fjellside", var litt sÄnn snubling og fall med fallhÞyde pÄ en halvmeter eller noe, landet pÄ albuen og ser at stoffet allerede er herpet der (men ikke revet opp enda). Fikk ogsÄ et kledelig blÄmerke pÄ kneet og sleit opp en av knelappene pÄ Fjellrevenbuksa (men det skulle bare mangle, jeg var mÞrkeblÄ, gul og grÞnn over hele kneet). SpÞrs om man mÄ satse pÄ gaffatape heretter, iallfall hvis Arc`teryx har tenkt Ä bruke 3 mnd pÄ Ä reparere ting. Jeg bad i Þvrig Gore Tex service-mannen om Ä bestille inn mer stoff i samme slengen, jeg kommer garantert til Ä slite opp mer av den jakka. Han fÄr den nok igjen til jul (hvis de har klart Ä reparere den i mellomtiden da). Baser pÄ at andre som har kjÞpt jakken for flere Är siden ser ut til Ä ha bunnsolide produkter, tenker da sÊrlig pÄ @Terka sin som var kjÞpt pÄ nittitallet, kan det se ut som Arc`teryx har skiftet stoffet eller brukt noe som er mindre solid.  Jeg brukte min pÄ Ún liten vedbÊring og jakka var revnet, det er faktisk verre enn noen av de andre jakkene mine (har en Fjellreven keb som jeg misbruker aktivt, samt en ti Är gammel Bergansjakke). Siter
Sovjetunionen Skrevet 9. august 2017 Forfatter Skrevet 9. august 2017 14 timer siden, Gittiamo skrev: Har flere utstyrsbutikker pÄ nett blitt litt blaserte pga hÞye salgstall? Jeg fikk lÞst min sak ved Ä gneldre som en kjÞter, men det er ikke gÞy. Dette var fra en annen velkjent butikk. Jeg lurer litt pÄ det altsÄ, de virker ikke spesielt opptatt av at den enkelte kunde er fornÞyd. Det som irriterer meg mest er at de legger ansvaret for reklamasjonen over pÄ Arc`teryx og sÄledes gjemmer seg bak dem i stedet for Ä forholde seg til lovverket. Jeg regnet i Þvrig sammen at jeg hadde brukt 17 000 hos BrukÄs det siste halve Äret (hvilket var skremmende nok i seg selv), jeg tror jeg hadde betalt reparasjonen for en sÄ bra kunde om jeg selv hadde eid en sportsbutikk. Siter
tubbs Skrevet 9. august 2017 Skrevet 9. august 2017 5 minutter siden, Sovjetunionen skrev: @TerkaDet virker veldig likt den erfaring jeg har med Arc`teryx Alpha, nemlig at den revner ganske fort. Ser det samme skjer med SV jakken, den er sikkert solid og sÄnn, men det skal ikke mye bruk til fÞr jeg ser den flekker. Det som skjedde da jeg "ramlet ned en fjellside", var litt sÄnn snubling og fall med fallhÞyde pÄ en halvmeter eller noe, landet pÄ albuen og ser at stoffet allerede er herpet der (men ikke revet opp enda). . Ta en kikk pÄ Crye Precision Koster i samme klasse som NorrÞna, FjÀllreven og Arc`teryx men sÄ "nuke-proof" som man kan fÄ klÊr man skal bevege seg i. 1 Siter
Kjellis Skrevet 9. august 2017 Skrevet 9. august 2017 Alt utstyr og klĂŠr skal vĂŠre sĂ„ lett som mulig nĂ„ for tiden, da gĂ„r det ut over slitestyrke dessverre đ 1 Siter
Sovjetunionen Skrevet 9. august 2017 Forfatter Skrevet 9. august 2017 1 minutt siden, Kjellis skrev: Alt utstyr og klĂŠr skal vĂŠre sĂ„ lett som mulig nĂ„ for tiden, da gĂ„r det ut over slitestyrke dessverre đ Fra nĂ„ av skal jeg bĂŠre den tunge Fjellrevenjakka mi med kjĂŠrlighet og takknemlighet over at den ikke er superlett og derfor ikke gĂ„r superlett istykker. 2 Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 9. august 2017 Skrevet 9. august 2017 Usikker pÄ om dette gjelder bare Arctyrex... Mitt inntrykk er at skalljakker/bukser er blitt en veldig motesak som alle Mà ha. Det har skapt et enormt marked som alle produsenter hiver seg pÄ. Det virker som det er viktigere og mette markedet med vannvittig mange kombinasjoner og farger osv en Ä faktisk lage noe som holder. Samtidig loves det gull og grÞnne skoger i hvor mange fantastiske egenskaper det har som overhodet ikke stemmer. Virker som produktene med alle disse fancy materialene stort sett fungerer best for byfolk som tar en dagstur eller to i oslomarka og ellers bruker dem i byen. AltsÄ til skikkelig heftig bruk sÄ er mye ganske udugelig og ikke minst overpriset! Jeg har derfor holdt meg langt unna denne "skall trenden"  2 Siter
Sovjetunionen Skrevet 9. august 2017 Forfatter Skrevet 9. august 2017 Akkurat nÄ, Tor-Erik-L-77 skrev: Usikker pÄ om dette gjelder bare Arctyrex... Mitt inntrykk er at skalljakker/bukser er blitt en veldig motesak som alle Mà ha. Det har skapt et enormt marked som alle produsenter hiver seg pÄ. Det virker som det er viktigere og mette markedet med vannvittig mange kombinasjoner og farger osv en Ä faktisk lage noe som holder. Samtidig loves det gull og grÞnne skoger i hvor mange fantastiske egenskaper det har som overhodet ikke stemmer. Virker som produktene med alle disse fancy materialene stort sett fungerer best for byfolk som tar en dagstur eller to i oslomarka og ellers bruker dem i byen. AltsÄ til skikkelig heftig bruk sÄ er mye ganske udugelig og ikke minst overpriset! Jeg har derfor holdt meg langt unna denne "skall trenden"  Jeg henger meg pÄ deg fra nÄ av! Tror du har veldig rett i det, dette er plagg som ser ut til Ä holde helt fint om man bruker den til Ä sykle til og fra jobb, samt en fjelltur eller tre i Äret. Hvis du er forsiktig skal den nok holde, men til kraftig bruk virker det ikke som det holder mÄl. Mange kule farger og fine fasonger da, det skal de ha. 1 Siter
Sovjetunionen Skrevet 9. august 2017 Forfatter Skrevet 9. august 2017 14 timer siden, Mareng skrev: @Sovjetunionen, jeg er helt enig! Goretexjakker er ekstremt dyrt, de puster ikke bedre enn oljehyre, ikke tÄler de mye og de forurenser meget under produksjon. De er stort sett vanntette nÄr de er helt ny. Hvem var fÞrste personen som kjÞpte en Goretex jakke til 4000kr!!! Den personen startet begynnelsen pÄ at produsentene kunne overprise produktene sine noe sÄ inforjÊvlig. Det skulle blitt boikott av alle slike jakker med en gang de kom pÄ markedet, sÄ mÄtte de moderert den sinnsyke prisen! Jeg trenger ikke goretex, men desverre er det det mest brukte materialet i skallklÊr med god design Fjellreven har mer miljÞvennlig membran og bra design. Men at de har dÄrlig kundeservice synes jeg er skikkelig surt  G-1000 klÊrne mine tÄler imidlertid mye, mye mer enn goretex, etter at de dÄrlige glidelÄsene ble byttet pÄ reklamasjon. Men det er ikke gode klÊr Ä bruke i fuktig vÊr, omtrent som dongeriklÊr (litt bedre). Nikwax cotton proof er tingen, den hjelper. NorrÞna har bra kundeservice, fikk igjen alle pengene jeg hadde betalt for en 4,5 Är gammel jakke som var lekk! Dessverre bruker de goretex og ikke noe mer miljÞvennlig. Veldig enig! Skal prÞve nikwax pÄ fjellrevenklÊrne mine. Lurer pÄ om den beste komboen er Fjellreven bomull + regnjakke fremfor Ä bruke disse svindyre gore tex klÊrne i fjellet. Det er litt stress om vinteren da, nÄr det blir strivÄtt og deretter fryser til is.. Er forresten spent pÄ Fjellreven eco shell, de er jo ekstremt fine jakker, men virker mistenkelig tynne. Skal visst holde til hardt bruk (men den soga har jeg hÞrt fÞr og da), men det er vanskelig Ä tro pÄ nÄr man merker pÄ stoffet. Siter
Kjellis Skrevet 9. august 2017 Skrevet 9. august 2017 (endret) Jeg bor pÄ nordvestlandet og jeg vil pÄstÄ at skallplagg nÊrmest revolusjonerte mitt friluftsliv , derfor har jeg nÄ vÊrt pÄ denne "skalltrenden" i over 20 Är nÄ. Men er enig i at kvaliteten pÄ turplagg ble dÄrligere nÄr dette gikk over til Ä bli moteplagg. Men nÄr det gjelder skallplagg, og telt ogsÄ blant annet, holder jeg meg unna de letteste variantene. Jeg liker at utstyret er solid nok til Ä vare en stund. Endret 9. august 2017 av Kjellis 3 Siter
Gittiamo Skrevet 9. august 2017 Skrevet 9. august 2017 24 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev: Usikker pĂ„ om dette gjelder bare Arctyrex... Mitt inntrykk er at skalljakker/bukser er blitt en veldig motesak som alle MĂ ha. Det har skapt et enormt marked som alle produsenter hiver seg pĂ„. Det virker som det er viktigere og mette markedet med vannvittig mange kombinasjoner og farger osv en Ă„ faktisk lage noe som holder. Samtidig loves det gull og grĂžnne skoger i hvor mange fantastiske egenskaper det har som overhodet ikke stemmer. Virker som produktene med alle disse fancy materialene stort sett fungerer best for byfolk som tar en dagstur eller to i oslomarka og ellers bruker dem i byen. AltsĂ„ til skikkelig heftig bruk sĂ„ er mye ganske udugelig og ikke minst overpriset! Jeg har derfor holdt meg langt unna denne "skall trenden"  Disse merkene har uten tvil blitt bymerker ja. Ser folk daglig med Arc'teryx pĂ„ gata her og ingen av jakkene har sĂ„ mye som en flekk (ikke min Arc'teryxjakke heller for den saks skyld đ Busted) Siter
Terka Skrevet 9. august 2017 Skrevet 9. august 2017 (endret) Merkelig nok sĂ„ klarer jeg ikke Ă„ holde mine skalklĂŠr rene uansett bruk og Ă„rstider, gĂ„r ganske kjapt faktisk Ă„ fĂ„ dem til Ă„ se "godt brukt" ut. đ Har derfor kjĂžpt en tynn skalljakke som bare er til "sivilisert" bruk. Kan riviestyrken blitt degradert ifbm forbudet og endringen som kom i 2014 rundt impregneringen? https://www.friflyt.no/Ski/Miljoegift-i-skallbekledning-forbys Ellers sĂ„ mener jeg Ă„ huske at det var fĂ„ eller ingen "lette" GoreTex jakker Ă„ fĂ„ kjĂžpt den gangen jeg kjĂžpte min Arc'teryx jakke. En liten korreksjon, det er en  Mountain Equipment Tupilak jakke jeg kjĂžpte som erstatning for den gamle jakka. Denne sammen med en Sweet Monkeywrench bukse er av merkbart tykkere, litt stivere og tyngre stoff en en del andre GTX klĂŠr jeg har, og jeg bruker disse konsekvent om jeg forventer mulighet for slitasje. (Stegjern, mer kontakt med berg/fjell osv.) Blant andre plagg har jeg ogsĂ„ en NorrĂžna Falketind gtx-pro bukse og en Millet gtx-pro bukse, disse skal i utgangspunktet ha eksakt samme stoff mens NorrĂžna buksen fĂ„r hull og riper for av de miste ting mens Millet buksen som er litt eldre virker Ă„ tĂ„le mye mere. Tynnere og lettere har en funksjon, men ikke alltid, er min erfaring. Jeg velger ofte de plaggene som ikke er tynnest og lettest. Endret 9. august 2017 av Terka 1 Siter
Gjest Mareng Skrevet 9. august 2017 Skrevet 9. august 2017 1 time siden, Sovjetunionen skrev: Veldig enig! Skal prĂžve nikwax pĂ„ fjellrevenklĂŠrne mine. Lurer pĂ„ om den beste komboen er Fjellreven bomull + regnjakke fremfor Ă„ bruke disse svindyre gore tex klĂŠrne i fjellet. Det er litt stress om vinteren da, nĂ„r det blir strivĂ„tt og deretter fryser til is.. Er forresten spent pĂ„ Fjellreven eco shell, de er jo ekstremt fine jakker, men virker mistenkelig tynne. Skal visst holde til hardt bruk (men den soga har jeg hĂžrt fĂžr og da), men det er vanskelig Ă„ tro pĂ„ nĂ„r man merker pĂ„ stoffet. PĂ„ vinteren bruker jeg fjellreven tur sett, rent g-1000 sett. Masse store lommer og gode lĂžsninger, blir ikke sĂ„ vĂ„tt pĂ„ vinteren med mindre du har uheldig vĂŠr. Litt smĂ„fuktig takler jeg helt fint, heller det en Ă„ rive buksen. Fjellreven anbefaler grĂžnnlandvoksen sin. Men KOMANIGJENDĂ , jeg har bedre ting Ă„ gjĂžre pĂ„ enn Ă„ bruke en hel helg pĂ„ vokse klĂŠr đ Jeg har pleid Ă„ bruke cotton proof fra nikwax i vaskemaskinen, men sist jeg impregnerte fjellreven capsen min gjorde jeg det til punkt og prikke etter bruksanvisningen i en bĂžtte med varmt vann, og skylte av med iskaldt vann. Og du hendelse, capsen blir ikke vĂ„t jo, helt sinnsyk vannskrekk pĂ„ den capsen! Jeg skal prĂžve det med klĂŠrne ogsĂ„, kanskje det fungerer enda bedre enn Ă„ impregnere med vaskemaskinen. Men i vestlandsvĂŠr, nĂ„r det gjerne regner sammenhengende i mĂ„ndesvis, sĂ„ trenger jeg noe som er vanntett og tĂžrker fort. Da er det ikke sĂ„ greit med g-1000 synes jeg. Sikler pĂ„ keb eco shell selv, til sĂ„nt bruk. Men jeg vil ogsĂ„ ha noe jeg kan krype i pĂ„ steiner og sitte/ligge pĂ„ ru svaberg uten Ă„ tenke pĂ„ at det blir masse hull... Siter
Tor-Erik-L-77 Skrevet 9. august 2017 Skrevet 9. august 2017 @Mareng, har du en link til den cotton proof nikwax saken? har noen litt slitte plagg som sikkert kunne trengt en real omgang  Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.