Gå til innhold
  • Bli medlem

Arc`teryx alpha AR


Sovjetunionen

Anbefalte innlegg

Heisan! 

Dette er en liten utstyrsrapport/rant om Arc`teryx, siden jeg mener de har ufortjent godt rykte. Innser at mange sikkert har andre erfaringer enn meg, men har allikevel tenkt å klage meg igjennom en post her inne på forumet rett og slett fordi jeg er utrolig frustrert over saken og fordi jeg har lovet en oppdatering. Evt også så alle med en annen erfaring kan få komme med den. 

Etter å ha researchet dette frem og tilbake endte jeg med å kjøpe meg en Arc`teryx alpha ar jakke, ifølge selger skulle dette være storfine saker og holde til friluftslivets utfordringer. På første tur fikk jeg en kvist satt fast i stoffet og hele herligheten revnet og etterlot et pent hull på midten av jakka (legger ved bilde). Brukås som har solgt meg jakka, mener først det er en reklamasjonssak, men etter å ha snakket med Arc`teryx viser det seg at dette er en skade som ikke går på reklamasjonen og at jeg må betale reparasjonen selv. Etter dette svarer de svært lite på mine mails og forteller meg, på tross av at jeg påpeker at dette ikke er riktig, at de må følge Arc`teryx sin anbefaling i saken og at de dessverre ikke kan gjøre noe med at Arc`teryx ikke vil gi reklamasjon (altså betale en reparasjon på 400kr). Arc`teryx sitt avslag blir således mitt problem. 

Det er seff ganske kjipt, men jeg vil gjerne betale for å få den fikset. Arc`teryx bekrefter dette den 18 mai, da er det 1 mnd siden jeg sendte den til Brukås. Jeg skal ikke gå inn i alle mails som ikke blir svart på eller telefoner som ikke blir fulgt opp fra Brukås og Arc`teryx., men det er MANGE. 

Brukås gir opp kommunikasjonen her og henstiller meg til å kommunisere med Arc`teryx selv. Arc`mener de skal ha jakka klar etter to uker, når jeg skriver etter tre uker forteller de imidlertid at de ikke har fått stoffet, at stoffet først kommer om noen uker og at de ikke aner når jakken er ferdig. Siden disse epostene er undertegnet Gore Tex service, kontakter jeg da Arc`teryx direkte og spør hva i helsike som skjer (neida, jeg spurte på en pen måte). Det er først her at jeg finner ut at Gore tex service (som jeg trodde var Arc`) ikke er arc, men en underleverandør. Når jeg forteller kundesupporten til Arc hva som har skjedd får jeg plutselig tilsendt ikke bare èn, men to lånejakker fra Gore tex service, videre får jeg en god prat med han på Arc`teryx angående holdbarhet på disse jakkene. 

Arc`teryx forteller at verken AR eller SV holder slike påkjenninger og at jakkene ikke er så solide, de holder mye bruk, men ikke så mange ytre påkjenninger. Fint nok, endelig en person som har tenkt å gi et godt svar! Føler egentlig saken er OK etter å ha snakket med Arc`Teryx direkte, selv om jeg føler at jakken markedsføres som langt mer solid enn den egentlig er. Dette klager jeg også inn for forbrukerrådet, men taper den saken da jeg ikke har noe håndfast bevis på at Brukås har fremstilt jakken som mer solid enn den er. 

Nå er det de 8 august, jeg har nesten herpet lånejakken min i sommer (en alpha SV) etter et lite fall ned en fjellskrent (du vet, jeg har slikt å gjøre, jeg har slikt å føre det var derfor jeg ville ha en holdbar jakket :D ) og har begynt å bli litt stressa for hvor mange ARc`teryx jakker jeg kan klare å herpe på et år. Gore Tex service har fått feil stoff og aner fortsatt ikke når jakken er ferdig (de har hatt den i 3,5mnd), men har blitt veldig serviceminded etter at jeg snakket med Arc`teryx. Jeg har også fått lov til å levere tilbake lånejakken i småbiter uten å få regning på det, så det er jo finfint. 

Men iallfall, min konklusjon er at Gore tex jakker ikke tåler særlig mye, iallfall ikke når man bruker de til å hente ved eller ramle ned fjellskrenter, fra nå av skal jeg bruke bomullsjakken fra Fjellreven til denslags og jeg kommer aldri til å investere i svindyr Gore Tex noen gang igjen. 

 

 

20170414_160348.jpg

Jakke fra Brukås Sport 001.JPG

  • Liker 2
  • Trist 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

...at Gore tex jakker ikke tåler særlig mye, iallfall ikke når man bruker de til å hente ved eller ramle ned fjellskrenter...

20170414_160348.jpg

Jakke fra Brukås Sport 001.JPG

Jeg tenker at hvis dette er noe man gjør med jevne mellomrom ville det kanskje vært greit med bekledning som er laget til formålet, og kanskje en liten hjelm i tillegg?

  • Liker 3
  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Humbug skrev:

Jeg tenker at hvis dette er noe man gjør med jevne mellomrom ville det kanskje vært greit med bekledning som er laget til formålet, og kanskje en liten hjelm i tillegg?

Helt uenig der, jeg vil ha supre gore tex klær som holder ALT! Neida, men litt trynings og lett moseutslett bør de holde til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakka mi (Theta AR) har holdt fint til å hente ved, men jeg har tilgode å ramle ned fjellskrenter (selv om det være nære på for 10 dager siden på vei ned fra Hårteigen). Brukt den snart 1,5 år og det begynner å synes, en Gore-Tex jakke er vel laget for å være lett og tett og pustende, ikke for å gå til krig mot naturen face with tears of joy

Endret av Anders_G
Sjekket hvor gammel jakka var
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra spøk til alvor. Her synes jeg det er dårlig service av både Brukås og Arc`teryx. De burde i alle fall ha klart å reparere jakken i løpet av kort tid, ikke flere måneder.

I våres reklamerte jeg på 3 relativt dyre varer, Alfa Walk King, Thermarest NeoAir All Season og Amok Segl. Skoene og liggeunderlaget var veldig godt brukt, men fikk nye uten problemer. Hengekøya var helt ny, og jeg fikk tilsend ny omtrent før jeg hadde sendt den ødelagte tilbake til Amok. Dette gjør at jeg definitivt kommer til å handle produkter fra disse produsentene igjen!

Norrøna og Helsport får også karakteren A for service og hjelpsomhet i min bok.

Fjällräven har vært helt useless på reklamasjon, reparasjon og service. En bukse der gamasjekroken datt av ville de ikke en gang se på. En annen bukse fiksa de (mot betaling), men buksa ble 2 størrelser mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anders_G skrev:

Fra spøk til alvor. Her synes jeg det er dårlig service av både Brukås og Arc`teryx. De burde i alle fall ha klart å reparere jakken i løpet av kort tid, ikke flere måneder.

I våres reklamerte jeg på 3 relativt dyre varer, Alfa Walk King, Thermarest NeoAir All Season og Amok Segl. Skoene og liggeunderlaget var veldig godt brukt, men fikk nye uten problemer. Hengekøya var helt ny, og jeg fikk tilsend ny omtrent før jeg hadde sendt den ødelagte tilbake til Amok. Dette gjør at jeg definitivt kommer til å handle produkter fra disse produsentene igjen!

Norrøna og Helsport får også karakteren A for service og hjelpsomhet i min bok.

Fjällräven har vært helt useless på reklamasjon, reparasjon og service. En bukse der gamasjekroken datt av ville de ikke en gang se på. En annen bukse fiksa de (mot betaling), men buksa ble 2 størrelser mindre.

Ja, jeg er helt enig. Helsport er framifrå på service og reparasjoner, Bergans likeså (iallfall etter de fikk den Flag Ship storen på Aker Brygge), Fjellreven har jeg også erfaring med at er helt elendige på kundeservice, Brukås er jeg skikkelig skuffa over, de har vært veldig fraværende i prosessen, jeg hadde ellers skikkelig trua på den butikken, men det viste seg å være skivebom. 

Sånn on the side, så fremstilles jo disse alphajakkene for å være jakker som kan brukes til klatring. Da kan jeg konkludere med at det selvfølgelig kun gjelder klatring når det går bra, om du skulle hekte jakka i noe under klatringen eller ramle ned og subbe jakka mot berget, kategoriseres dette som brukerfeil og må dekkes av deg. Jeg synes det virker litt luskete, når jeg kjøper en jakke som er egnet til klatring så har jeg lyst til å kunne skli ned en mosete fjellside uten å herpe jakka.  

Fun fact: Arc`teryx fortalte at de egentlig brukte deres egne verksted i Sveits, men at de heller benyttet Gore Tex service i Norge for at de skulle slippe å sende det til Sveits, jeg er imidlertid litt usikker på om det ikke hadde vært bedre å bruke Sveits hvis de har tilgang til disse stoffene og slipper å bestille de fra Canada (der de bruker to uker på å komme seg til Norge, antakelig sendes de med bananbåt). 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt annen Arc`teryx historie herfra.

Denne Alpha SV jakka (?) mener jeg er fra slutten av nittitallet. Den ble brukt som eneste skalljakke frem til for et par år siden, når jeg kjøre meg ny MH jakke på en tur hvor denne var glemt igjen hjemme.  Frem til 2006 ble den brukt på 60-100 skidager i året, i tillegg flust av toppturer i Hurrungane, Jotunheimen, bæring av ved og andre praktiske aktiviteter, allværsjakke i lavlandet ++

Er nok det plagget jeg har brukt&missbrukt aller mest!

Status er ikke fullt så tett mtp vannintrenging lenger selv med impregnering men funker bra i kulda. Armene har delaminert litt nederst.  Full av gode minner! 

Mulig ting var litt mer solid før i tiden. Eller jeg bare har vært ekstremt heldig? 🤔

20170808_181050.jpg

20170808_180948.jpg

20170808_180918.jpg

Endret av Terka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 7-8 år Arcteryx Theta som har vært mye brukt, Den begynner å bære preg av bruken nå da, men da innvendig 🙈 Jakka har imponert meg, den holder nok 2-3 år i hvertfall enda, og det er jeg fornøyd med 😊 Hvis jeg får 10 år ut av en skalljakke er jeg fornøyd, det er jo dyre plagg 😊 Jeg har også en Alpha SV som er 3 år gammel og den er ikke slitt enda, mest brukt på vinteren til skiturer. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

@Sovjetunionen, jeg er helt enig! Goretexjakker er ekstremt dyrt, de puster ikke bedre enn oljehyre, ikke tåler de mye og de forurenser meget under produksjon. De er stort sett vanntette når de er helt ny.

Hvem var første personen som kjøpte en Goretex jakke til 4000kr!!! Den personen startet begynnelsen på at produsentene kunne overprise produktene sine noe så inforjævlig. Det skulle blitt boikott av alle slike jakker med en gang de kom på markedet, så måtte de moderert den sinnsyke prisen!

Jeg trenger ikke goretex, men desverre er det det mest brukte materialet i skallklær med god design :(

Fjellreven har mer miljøvennlig membran og bra design. Men at de har dårlig kundeservice synes jeg er skikkelig surt :( G-1000 klærne mine tåler imidlertid mye, mye mer enn goretex, etter at de dårlige glidelåsene ble byttet på reklamasjon. Men det er ikke gode klær å bruke i fuktig vær, omtrent som dongeriklær (litt bedre). Nikwax cotton proof er tingen, den hjelper.

Norrøna har bra kundeservice, fikk igjen alle pengene jeg hadde betalt for en 4,5 år gammel jakke som var lekk! Dessverre bruker de goretex og ikke noe mer miljøvennlig.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere utstyrsbutikker på nett blitt litt blaserte pga høye salgstall? Jeg fikk løst min sak ved å gneldre som en kjøter, men det er ikke gøy. Dette var fra en annen velkjent butikk. 

Denne saken her er jo horribel. Sånt skal ikke skje. Hva skjedde med god kundeservice? 

Jeg kan skrive under på at stoffet revner lett på Alpa AR. Men siden mine rift kommer fra stegjern, så har jeg tapet med gaffa og lar det forbli sånn. Buksa er fortsatt vanntett og riften er på innsiden av leggen. Men jeg ble selv forundra over hvor lett den revna. Hadde jeg brukt mine Norrøna-bukser så tror jeg at jeg hadde sluppet unna med "skrubbsår" og ikke lange revner. Norrønabuksene er 15 år og har kun et par svimerker. De har jeg sjaua med i stallen og krabba rundt med i skogen.

 

 

IMG_0339.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Gittiamo skrev:

Har flere utstyrsbutikker på nett blitt litt blaserte pga høye salgstall? Jeg fikk løst min sak ved å gneldre som en kjøter, men det er ikke gøy. Dette var fra en annen velkjent butikk. 

Denne saken her er jo horribel. Sånt skal ikke skje. Hva skjedde med god kundeservice? 

Jeg kan skrive under på at stoffet revner lett på Alpa AR. Men siden mine rift kommer fra stegjern, så har jeg tapet med gaffa og lar det forbli sånn. Buksa er fortsatt vanntett og riften er på innsiden av leggen. Men jeg ble selv forundra over hvor lett den revna. Hadde jeg brukt mine Norrøna-bukser så tror jeg at jeg hadde sluppet unna med "skrubbsår" og ikke lange revner. Norrønabuksene er 15 år og har kun et par svimerker. De har jeg sjaua med i stallen og krabba rundt med i skogen.

 

 

IMG_0339.JPG

Det virker veldig likt den erfaring jeg har med Arc`teryx Alpha, nemlig at den revner ganske fort. Ser det samme skjer med SV jakken, den er sikkert solid og sånn, men det skal ikke mye bruk til før jeg ser den flekker. Det som skjedde da jeg "ramlet ned en fjellside", var litt sånn snubling og fall med fallhøyde på en halvmeter eller noe, landet på albuen og ser at stoffet allerede er herpet der (men ikke revet opp enda). Fikk også et kledelig blåmerke på kneet og sleit opp en av knelappene på Fjellrevenbuksa (men det skulle bare mangle, jeg var mørkeblå, gul og grønn over hele kneet). Spørs om man må satse på gaffatape heretter, iallfall hvis Arc`teryx har tenkt å bruke 3 mnd på å reparere ting.

Jeg bad i øvrig Gore Tex service-mannen om å bestille inn mer stoff i samme slengen, jeg kommer garantert til å slite opp mer av den jakka. Han får den nok igjen til jul (hvis de har klart å reparere den i mellomtiden da). 

Baser på at andre som har kjøpt jakken for flere år siden ser ut til å ha bunnsolide produkter, tenker da særlig på @Terka sin som var kjøpt på nittitallet, kan det se ut som Arc`teryx har skiftet stoffet eller brukt noe som er mindre solid.  Jeg brukte min på èn liten vedbæring og jakka var revnet, det er faktisk verre enn noen av de andre jakkene mine (har en Fjellreven keb som jeg misbruker aktivt, samt en ti år gammel Bergansjakke). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Gittiamo skrev:

Har flere utstyrsbutikker på nett blitt litt blaserte pga høye salgstall? Jeg fikk løst min sak ved å gneldre som en kjøter, men det er ikke gøy. Dette var fra en annen velkjent butikk. 

IMG_0339.JPG

Jeg lurer litt på det altså, de virker ikke spesielt opptatt av at den enkelte kunde er fornøyd. Det som irriterer meg mest er at de legger ansvaret for reklamasjonen over på Arc`teryx og således gjemmer seg bak dem i stedet for å forholde seg til lovverket. 

Jeg regnet i øvrig sammen at jeg hadde brukt 17 000 hos Brukås det siste halve året (hvilket var skremmende nok i seg selv), jeg tror jeg hadde betalt reparasjonen for en så bra kunde om jeg selv hadde eid en sportsbutikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sovjetunionen skrev:

@TerkaDet virker veldig likt den erfaring jeg har med Arc`teryx Alpha, nemlig at den revner ganske fort. Ser det samme skjer med SV jakken, den er sikkert solid og sånn, men det skal ikke mye bruk til før jeg ser den flekker. Det som skjedde da jeg "ramlet ned en fjellside", var litt sånn snubling og fall med fallhøyde på en halvmeter eller noe, landet på albuen og ser at stoffet allerede er herpet der (men ikke revet opp enda). . 

Ta en kikk på Crye Precision
Koster i samme klasse som Norrøna, Fjällreven og Arc`teryx men så "nuke-proof" som man kan få klær man skal bevege seg i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kjellis skrev:

Alt utstyr og klær skal være så lett som mulig nå for tiden, da går det ut over slitestyrke dessverre 😊

Fra nå av skal jeg bære den tunge Fjellrevenjakka mi med kjærlighet og takknemlighet over at den ikke er superlett og derfor ikke går superlett istykker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om dette gjelder bare Arctyrex... Mitt inntrykk er at skalljakker/bukser er blitt en veldig motesak som alle MÅ ha. Det har skapt et enormt marked som alle produsenter hiver seg på. Det virker som det er viktigere og mette markedet med vannvittig mange kombinasjoner og farger osv en å faktisk lage noe som holder. Samtidig loves det gull og grønne skoger i hvor mange fantastiske egenskaper det har som overhodet ikke stemmer. Virker som produktene med alle disse fancy materialene stort sett fungerer best for byfolk som tar en dagstur eller to i oslomarka og ellers bruker dem i byen. Altså til skikkelig heftig bruk så er mye ganske udugelig og ikke minst overpriset!

Jeg har derfor holdt meg langt unna denne "skall trenden" :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tor-Erik-L-77 skrev:

Usikker på om dette gjelder bare Arctyrex... Mitt inntrykk er at skalljakker/bukser er blitt en veldig motesak som alle MÅ ha. Det har skapt et enormt marked som alle produsenter hiver seg på. Det virker som det er viktigere og mette markedet med vannvittig mange kombinasjoner og farger osv en å faktisk lage noe som holder. Samtidig loves det gull og grønne skoger i hvor mange fantastiske egenskaper det har som overhodet ikke stemmer. Virker som produktene med alle disse fancy materialene stort sett fungerer best for byfolk som tar en dagstur eller to i oslomarka og ellers bruker dem i byen. Altså til skikkelig heftig bruk så er mye ganske udugelig og ikke minst overpriset!

Jeg har derfor holdt meg langt unna denne "skall trenden" :) 

Jeg henger meg på deg fra nå av! 

Tror du har veldig rett i det, dette er plagg som ser ut til å holde helt fint om man bruker den til å sykle til og fra jobb, samt en fjelltur eller tre i året. Hvis du er forsiktig skal den nok holde, men til kraftig bruk virker det ikke som det holder mål. Mange kule farger og fine fasonger da, det skal de ha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mareng skrev:

@Sovjetunionen, jeg er helt enig! Goretexjakker er ekstremt dyrt, de puster ikke bedre enn oljehyre, ikke tåler de mye og de forurenser meget under produksjon. De er stort sett vanntette når de er helt ny.

Hvem var første personen som kjøpte en Goretex jakke til 4000kr!!! Den personen startet begynnelsen på at produsentene kunne overprise produktene sine noe så inforjævlig. Det skulle blitt boikott av alle slike jakker med en gang de kom på markedet, så måtte de moderert den sinnsyke prisen!

Jeg trenger ikke goretex, men desverre er det det mest brukte materialet i skallklær med god design :(

Fjellreven har mer miljøvennlig membran og bra design. Men at de har dårlig kundeservice synes jeg er skikkelig surt :( G-1000 klærne mine tåler imidlertid mye, mye mer enn goretex, etter at de dårlige glidelåsene ble byttet på reklamasjon. Men det er ikke gode klær å bruke i fuktig vær, omtrent som dongeriklær (litt bedre). Nikwax cotton proof er tingen, den hjelper.

Norrøna har bra kundeservice, fikk igjen alle pengene jeg hadde betalt for en 4,5 år gammel jakke som var lekk! Dessverre bruker de goretex og ikke noe mer miljøvennlig.

Veldig enig! Skal prøve nikwax på fjellrevenklærne mine. Lurer på om den beste komboen er Fjellreven bomull + regnjakke fremfor å bruke disse svindyre gore tex klærne i fjellet. Det er litt stress om vinteren da, når det blir strivått og deretter fryser til is.. 

Er forresten spent på Fjellreven eco shell, de er jo ekstremt fine jakker, men virker mistenkelig tynne. Skal visst holde til hardt bruk (men den soga har jeg hørt før og da), men det er vanskelig å tro på når man merker på stoffet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på nordvestlandet og jeg vil påstå at skallplagg nærmest revolusjonerte mitt friluftsliv , derfor har jeg nå vært på denne "skalltrenden" i over 20 år nå. Men er enig i at kvaliteten på turplagg ble dårligere når dette gikk over til å bli moteplagg.

Men når det gjelder skallplagg, og telt også blant annet, holder jeg meg unna de letteste variantene. Jeg liker at utstyret er solid nok til å vare en stund. 

Endret av Kjellis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Usikker på om dette gjelder bare Arctyrex... Mitt inntrykk er at skalljakker/bukser er blitt en veldig motesak som alle MÅ ha. Det har skapt et enormt marked som alle produsenter hiver seg på. Det virker som det er viktigere og mette markedet med vannvittig mange kombinasjoner og farger osv en å faktisk lage noe som holder. Samtidig loves det gull og grønne skoger i hvor mange fantastiske egenskaper det har som overhodet ikke stemmer. Virker som produktene med alle disse fancy materialene stort sett fungerer best for byfolk som tar en dagstur eller to i oslomarka og ellers bruker dem i byen. Altså til skikkelig heftig bruk så er mye ganske udugelig og ikke minst overpriset!

Jeg har derfor holdt meg langt unna denne "skall trenden" :) 

Disse merkene har uten tvil blitt bymerker ja. 

Ser folk daglig med Arc'teryx på gata her og ingen av jakkene har så mye som en flekk (ikke min Arc'teryxjakke heller for den saks skyld 🙈 Busted) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig nok så klarer jeg ikke å holde mine skalklær rene uansett bruk og årstider, går ganske kjapt faktisk å få dem til å se "godt brukt" ut. 🙄  Har derfor kjøpt en tynn skalljakke som bare er til "sivilisert" bruk.

Kan riviestyrken blitt degradert ifbm forbudet og endringen som kom i 2014 rundt impregneringen?

https://www.friflyt.no/Ski/Miljoegift-i-skallbekledning-forbys

Ellers så mener jeg å huske at det var få eller ingen "lette" GoreTex jakker å få kjøpt den gangen jeg kjøpte min Arc'teryx jakke.

En liten korreksjon, det er en  Mountain Equipment Tupilak jakke jeg kjøpte som erstatning for den gamle jakka. Denne sammen med en Sweet Monkeywrench bukse er av merkbart tykkere, litt stivere og tyngre stoff en en del andre GTX klær jeg har, og jeg bruker disse konsekvent om jeg forventer mulighet for slitasje. (Stegjern, mer kontakt med berg/fjell osv.)

Blant andre plagg har jeg også en Norrøna Falketind gtx-pro bukse og en Millet gtx-pro bukse, disse skal i utgangspunktet ha eksakt samme stoff mens Norrøna buksen får hull og riper for av de miste ting mens Millet buksen som er litt eldre virker å tåle mye mere.

Tynnere og lettere har en funksjon, men ikke alltid, er min erfaring. Jeg velger ofte de plaggene som ikke er tynnest og lettest.

Endret av Terka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Sovjetunionen skrev:

Veldig enig! Skal prøve nikwax på fjellrevenklærne mine. Lurer på om den beste komboen er Fjellreven bomull + regnjakke fremfor å bruke disse svindyre gore tex klærne i fjellet. Det er litt stress om vinteren da, når det blir strivått og deretter fryser til is.. 

Er forresten spent på Fjellreven eco shell, de er jo ekstremt fine jakker, men virker mistenkelig tynne. Skal visst holde til hardt bruk (men den soga har jeg hørt før og da), men det er vanskelig å tro på når man merker på stoffet. 

På vinteren bruker jeg fjellreven tur sett, rent g-1000 sett. Masse store lommer og gode løsninger, blir ikke så vått på vinteren med mindre du har uheldig vær. Litt småfuktig takler jeg helt fint, heller det en å rive buksen.

Fjellreven anbefaler grønnlandvoksen sin. Men KOMANIGJENDÅ, jeg har bedre ting å gjøre på enn å bruke en hel helg på vokse klær 😖

Jeg har pleid å bruke cotton proof fra nikwax i vaskemaskinen, men sist jeg impregnerte fjellreven capsen min gjorde jeg det til punkt og prikke etter bruksanvisningen i en bøtte med varmt vann, og skylte av med iskaldt vann. Og du hendelse, capsen blir ikke våt jo, helt sinnsyk vannskrekk på den capsen! Jeg skal prøve det med klærne også, kanskje det fungerer enda bedre enn å impregnere med vaskemaskinen.

Men i vestlandsvær, når det gjerne regner sammenhengende i måndesvis, så trenger jeg noe som er vanntett og tørker fort. Da er det ikke så greit med g-1000 synes jeg. Sikler på keb eco shell selv, til sånt bruk. Men jeg vil også ha noe jeg kan krype i på steiner og sitte/ligge på ru svaberg uten å tenke på at det blir masse hull...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.