Jump to content

Optimus Polaris Optifuel eller Primus Omnifuel II

Knut S
 Share

Recommended Posts

Da ble det en Omnifuel II på salg også. Et kjapt spørsmål, skal det oppstå lekkasjer når man fester flasken til selve pumpen. Dette er før  pumping og fyring av brenneren starter. Kan ikke si at jeg har opplevd dette med Optimusen. 

10 minutter siden, Knut S skrev:

Da ble det en Omnifuel II på salg også. Et kjapt spørsmål, skal det oppstå lekkasjer når man fester flasken til selve pumpen. Dette er før  pumping og fyring av brenneren starter. Kan ikke si at jeg har opplevd dette med Optimusen. 

Om jeg forstår deg rett: Det blir lekkasje når du har skrudd inn pumpa i fuelflasken? Og da kommer lekkasjen når du legger den ned? Jeg har hatt min Omnifuel i mer enn 10 år og har ikke opplevd det. Antar at du har sjekket at pakningen på pumpen er på plass og hel?

Dersom du holder flaska oppreist når du setter inn pumpa og ikke trykker ned pumpehendelen om den står litt opp, og deretter skrur ventilen på flaska burde det i alle fall ikke komme noe ut. Om pumpa er tom når du starter.

Hvis du tømmer slangen når du slukker, altså snur pumpa til OFF og lar alt slukke før du kobler fra når du pakker vekk brenneren vil det heller ikke være drivstoff igjen i slangen. Det kan like gjerne være fra slangen drivstoffet kommer.

Virker rart dette, skjer det hver gang? Sørg for at pumpestangen får løpe fritt når du skrur på pumpa, dvs. ikke hold hånden slik at du forhindrer dette. Kunne vært interessant å se en liten videosnutt av hva som skjer.

Når jeg demonterer pumpe fra fuelflaske pleier jeg å dra ut pumpestangen og riste litt på pumpa, det kommer som regel noen dråper fuel ut da.

På 19.10.2016 den 14.02, dsk skrev:

Hva har du tenkt å fyre med som hoveddrivstoff? 

Etter hvert blir jeg mer og mer skeptisk til brennere som skal kunne bruke mange typer drivstoff, da ingen sier f.eks. denne bensinbrenneren kan også gå på gass og parafin, (med/uten å bytte dyse)

Mulig de har hørt deg. Sitter med siste nr av Fjell og Vidde (DNT). Annonse fra Optimus (s.16), om Polaris: " Av flytende drivstoff kan det meste brukes[...], men vi anbefaler bensin"  Close enough?

Det skjer dersom det er trykk i flaska og du ikke har slukket primusen korrekt. Sørg for å snu flaska på off når du slukker. Når du skrur primusen og flaska fra hverandre burde den også ligge i off. Når du da skal koble ting sammen sørger du for att alle ventiler er skrudd igjen og at flaska ligger på off. Dette fører til minimalt med søl :)

1 time siden, Knut S skrev:

Takker for raske svar. Lekkasjen oppstår i det jeg skrur sammen modulene, ikke i etterkant. Virker som det er endel trykk som presser drivstoff ut, før de har blitt skrudd helt sammen. 

Du har nok helt klart fuel og litt trykk i slangen ja. Gjør som Twistar sier, snu flaska til "off". Når flammen slukker så la den blåse i fra seg før du stenger ventilen på flaska. Så stenger du spindelventilen. Om du i tillegg løsner pumpen fra flasken, og skrur til igjen, så skal det ikke det bli søl når du skruer av/på slangen til pumpen.  

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Similar Content

• By Vandrefalken
      Selges via egen profil på Finn. Noe selv og ett par ting for kjæreste.
      Er litt opprydding av utstyr det har vært dobbelt opp av og/eller som er blitt erstattet. Noe er gitt bort, noe er solgt. 
      Spør gjerne om du lurer på noe.

Primus Panner og Gryter i rustfritt stål 
      Solo Stove 2 Pot Set, gryter
      Solo Stove skål / bowls og tallerken / plates
      DD Hammocks Frontline hengekøye, Sunset Orange
      OneTigris Underquilt
      Alfa Kvist Advance GTX, dame strl 38
      Mammut Ducan Spine 50-60, "Sunlight Black"
      Panter Delta strl 41 sort
      Grimfrost Hunting Knife, Viking 1
    • By Richard Strand Wollum
      Hei. 

Jeg har nettopp fått meg en Optimus Polaris Optifuel Brenner. Å lurer da på to ting siden jeg er litt ny med bensin brenning. 
      1: kan Colemann flasker transporteres i original flaske i pulken eller kan en tømme den over i en tom brus flaske eller må man bruke skikkelig drivstoff flaske slik som den man bruker ved brenning? 
      2: jeg vet ikke hva det kalles rent teknisk men jeg kaller det brenner plate til telt. Er det noen gode tips for montering av akkurat denne brenneren med flaske på en skjærefjøl eller lignende? 

Jeg prøvde meg på en løsning men føler denne kanskje funker best på føtter med smalt hull. Den henger jo, så det fungerer, men er ikke 100% føler jeg. 

Mvh
      Richard. 

• By Thor-Øyvind Ødegaard
      Har en primus multifuel jeg kjøpte for ca 10 år kanskje 15 år siden. Skal kjøpe repsett til denne og husker ikke hva for en modell dette er.  Noen som greier å se det på dette bildet?

• By Aerosani
      Hei!
      Mitt første innlegg her, ser det er mye kunnskap og visdom på dette forumet og lurte på om dere kunne hjelpe meg med noe. 
      Jeg er ute etter å kjøpe min første primus, og det står mellom en optimus 111T eller MSR whisperlite (evt. international). Stillebrenner er noe jeg prioriterer, da jeg vil kunne ha den i teltet uten å måtte skrike for å gjøre meg forstått. Liker også å ha valget mellom bensin, gass og parafin, altså en multifuel. Har lekt med tanken å kjøpe en optimus 111T, da jeg har et inntrykk av at disse er solide og virker som de skal. Tenkte eventuelt å kjøpe fra Olav Teigen med repsett til 1495,-. Har også sett på en Whisperlite international på Finn.no, og eventuelt kjøpe en separat liten gassbrenner, typ pocketrocket, for å ha med på korte turer eller backup. Siden jeg liker tanken av å kunne bruke gass ville jeg kjøpt en sånn med 111Ten også. Hadde det vært en ide å kjøpe en bråkebrenner, Omnifuel el. for å lage mat ute og ha en liten gassbrenner i teltet til å koke vann osv.? Hva tenker menigheten? Er det best å kjøpe en MSR Whisperlite Universal og ha alt i en pakke, eller gå for det som har funket i flere tiår, en 111, eller kjøpe en brukt International og brukt PocketRocket?
      Hjertelig takk på forhånd for hjelp
      M
    • By andy2
      Hei.Jeg har en primus (av merket Primus) for å skru på gassboks, fra tidlig 2000-tallet. Den er todelt; en del som skrues på gassboksen, så selve brenneren (med tenner) som skrues fast på den nederste gassboksdelen. Se bildene for forklaring. Disse to delene skrues sammen ved å skru på en liten bolt med et altfor lite hode. Og nå har dette hodet knekt. Med det resultat at bolten sitter igjen i gjengene, og jeg får ikke de to delene til å holde sammen. Se rød ring på bilde 1. Primusen kan ikke brukes da kjelen vil velte av.
      Har noen:
      1. Tips til å få ut den lille bolten? Tror den er for liten til skrueuttrekker ("grisepikk"). Hvis ingen andre tips, så får jeg forsøke å bore den ut.
      2. Tips til å få tak i ny skrue/bolt for å erstatte den som er knekt, og som passer i gjengene?
      Jeg vet jeg kan kjøpe ny brenner, men det er noe med å reparere det man er fornøyd med. Jeg har kontaktet Primusshop.no, men de kunne ikke hjelpe med deler.Noen her inne med tips og erfaringer? På forhånd takk for svar :-)

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy