Jump to content

Syprosjekt: Enmannstelt


Fjellrypa85

Recommended Posts

Annonse

Ser ju riktigt bra ut!

Jag har sytt några egna tält de senaste åren (se min hemsida: http://parlindh.se/fjallvandring/?A=MYOG&B=index och en tråd på utsidan: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=78038 ).

Det som är svårast med en sådan här konstruktion är att få kurvan på tyget mot stången rätt. Silnylonet sträcker sig på oväntade sätt (betydligt mer  diagonalt mot väven än utefter varpens rikting) så det räcker inte med en bra matematisk modell. Ta till lite extra tyg i det området så att du kan justera efter att du slagit upp tältet första gången.

Topphatten kan ge problem när det regnar eftersom de två tyglagren hamnar mot varandra och gör att det börjar droppa igenom. Jag har haft vissa sådana problem på mitt senaste tält med det lilla taket över dragkedjan.

Jag kommer försöka hålla lite koll på tråden även om jag inte är inne här så ofta.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill @paerl! Ser ut som du er erfaren innen teltlaging. Imponerende arbeid på sidene dine!

Det med at en kan få vann som trekker gjennom pga duk som ligger mot hverandre har jeg ikke tenkt på. Men jeg har sett med bekymring at det kan bli lite luftgjennomstrømning til luftelukene når stoffet til "telthatten" kommer for nært teltduken. Jeg har jobbet med en ide i dag som kanskje kan løse problemet. Jeg kan lage en kryssende stang som er ca 1,5 meter lang og blir hektet inn på teltduken med en 10 cm klaring. Telthatten kan da tilpasses denne formen og det blir en mer avstivet konstruksjon så topphatten fungerer som på Hilleberg staika. Ser også ut som at denne ekstra teltstanga løfter hele teltkonstruksjonen slik at duken blir stram og fin. Legger ved noen bilder av utprøvingen av ideen i dag: 

20160918_151444_2.jpg

20160918_150505_2.jpg

20160918_150532_2.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Spennede prosjekt. God ventilasjon er veldig viktig, men ville ikke laget noen topphatt på teltet, det kompliserer konstruksjonen og øker vekten. Med en skikkelig ventil med "takskjegg" (og myggnetting) i hver ende har du allerede bedre ventilasjon enn på Helsports Ringstind-serie, som er veldig populære. Ventilene må kunne stå åpne og gi gjennomtrekk i all slags vær. I tillegg ville jeg forsøkt å få til en "takventil" av den typen du ser på Ringstind. Den kan du vel teste ut på prototypen du allerede har laget. Med doble glidelåser i innerteltåpningen (aller hels med myggnetting) kan du ha en flik åpen øverst, som gir en viss pipe-effekt med utlufting av fuktig luft, på samme måte som på Ringstind (som totalt sett har for dårlig ventilasjon synes jeg).

Edited by qwer993
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er sant som du sier @qwer993, en topphatt og ekstra tverrstang vil øke vekten med mellom 150-200 gram og det vil være en ekstra ting å sette opp i reisinga av teltet. Jeg må vurdere hva jeg skal gjøre. Jeg likte hvordan duken strammet seg opp og mest trolig kan teltet motstå vind bedre med den tverrstangen. Silnylon blir litt slapp når det blir vått så ekstra stanga kan hjelpe på det også. Får veie for og imot.

 @josteink: sjølve formen på teltduken er blitt til gjennom å prøve ut forskjellige buer og vinkler i Adobe Illustrator for så å lage minimodeller skjært ut i papir. Etter en del forsøk stemte det såpass bra at jeg laget en fullskala mal av papplater som blei utgangspunktet for testversjonen, den er ikke endret på så beregningene stemte bra. 

Jeg såg teltet ditt @Johan2000 når jeg hadde begynt å tenke på å lage et selv, så tror det inspirerte meg til å begynne på mitt eget:) Har du brukt det teltet mye på tur? funker hjemmelaget telt i den virkelige verden eller bør vi overlate det til de som kan det?:)

Nå er første delene av teltet klipt ut og sydd sammen. Så kan kanskje dele noen erfaringer med å jobbe med silnylon: Hadde problemer med å finne noe å merke silnylonen med som ikke forsvant, etter å ha prøvd diverse tusjer endte jeg opp med å bruke et såpestykke. Dette fungerte supert og det blir en tydelig strek som en kan følge når det skjæres ut. Til å skjære i nylonen har jeg kjøpt en rotary cutter og en kuttematte. Dette ser ut som et pizzahjul som er veldig skarpt. Siden du slipper å holde stoffet som en ville gjort med saks så blir kuttingen veldig presis og rett. Jeg har brukt nåler for å feste stoffdelene sammen før sying, man skal unngå å lage mer hull i silnylonen enn man trenger, men for å få en fin søm så er i alle fall jeg avhengig av å ha et stoff som holder seg på plass. Får heller ty til seamsealer om sømmene ikke er helt tett. Bruker forresten bomull/polyestertråd, så håper dette skal hjelpe for å tette sømmene.

20160917_214817_2.jpg

20160918_122738_2.jpg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Fjellrypa85 skrev:

Jeg såg teltet ditt @Johan2000 når jeg hadde begynt å tenke på å lage et selv, så tror det inspirerte meg til å begynne på mitt eget:) Har du brukt det teltet mye på tur? funker hjemmelaget telt i den virkelige verden eller bør vi overlate det til de som kan det?:)

20160917_214817_2.jpg

20160918_122738_2.jpg

Nej, jag har bara haft det på en enda tur. Jag har knappt varit på några tältturer alls det senaste året och på dom har jag haft Hilleberg Unna eftersom jag ville ha själjvståeende tält på dom turerna. Det blev massor av kondens på den turen jag provade det. Inte så konstigt: Endukstält, temp runt nollan, på stranden av en sjö... Bättre förutsättningar för kondens än så går knappt att få..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Forsøker å få det til relativt bra på første forsøk, selv om man i mange tilfeller har lyst å lage en ny versjon så fort den første er ferdig:) Men blir fort dyrt og tidkrevende. Jeg har basert mye i mitt prosjekt på Akto, så da har kanskje Hilleberg gjort mange av feilene fra før så jeg slapp å gjøre de igjen.

Vekta på teltet skal være: Yttertelt+teltstang+4 endestenger+barduner+10 Y-plugger = 1370 gram

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Likte Akto veldig bra, men blir for lang i ryggen til å sitte oppreist på et tynt liggeunderlag. Liggelengde for meg på 194 cm var langt nok. Men ble bare et sovetelt for min del. Men skjønner at det ble en bestselger. 

Edit: Hadde testet yttertelt i vind og regn før jeg hadde laget innertelt. Tror sidebardunene burde vært en tanke høyere med tanke på vind rett på. 

Edited by Radiosugge
Link to comment
Share on other sites

Her er to ting man må bøye seg i hatten for:  Det endelige resultatet.  Her ligger det mange søvnløse netters grubling.

Lufteluken i taket.  Vil tro at teltet fungerer fint også uten innertelt med hensyn til kondens.

Om du skal utstyre teltet med baldakin husk å bruke litt brede barduner av teltstoff i motsetning til en vanlig tynn bardun på den delen som ligger over teltet.  (Klønete forklaring). 

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle tilbakemeldinger, kjekt at andre også synes det er spennende med sjølvlaga utstyr.

@Radiosugge: Takhøyden på midten i mitt telt er på 110 cm, så det blir noen cm høyere enn Akto. Nå er jeg 180 cm så det hjelper også på om eg skal sitte i teltet. Blir interessant å se dette med bardunplasseringa. Jeg plasserte den øverste sidebardunen så langt opp jeg syntes det var naturlig, men får svar på slikt når det tas i bruk.

@Tom42: Jeg er spent på hvordan den lufteluken i taket vil fungere. Poenget var å få en høyt plassert ventil som kan bidra til å unngå kondens. I mine andre telt så er det stort sett alltid kondens i de høyeste delene av teltet, og det er vel delvis fordi den har vanskelig for å unnslippe. Får jeg konstruert en brukbar hatt på teltet så kan denne lufteluka brukes når det regner også. Skjønner hva du mener med breiere barduner om jeg skal bruke baldakin. Skal ta det med meg om det blir aktuelt. Jeg synes innertelt er fint for å få en lun følelse inne i teltet, og holder unna småkryp. Men om det blir lite kondens i teltet så kan det være aktuelt å bare bruke et footprint i tillegg utenom myggsesongen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tak for informationerne I denne tråd. Jeg finder det fantastisk flot og modigt at gå I gang med et sådant teltprojekt. Men netop ved at dele lidt informationer her, så kan det jo gøres nemmere for dem som vil prøve. Jeg har selv en smule erfaring med lidt kraftigere materialer. Jeg har tre spørgsmål som angår søm og tråd.

1) Hvilken slags søm anvendes til at sy dugen sammen? Jeg vil godt prøve at henvise til instruktion og video her, som angår ret kraftige materialer til både:

http://www.sailrite.com/Seam-Construction-Video

Og bruges dobbeltklæbende tape, synåle eller andet til at holde på dugen ved syning?

2) Hvilken slags tråd og trådtykkelse anvendes. Typisk anvendes 120 tråd i polyester til almindelig syning med husholdnings symaskine. 40-tråd er tykkere, og normalt maksimal trådtykkelse for en husholdnings symaskine. Nogle i presenning-branchen mener, at sytråd med delvis bomuld giver en mere vandtæt søm. Jeg har dog også hørt en importør af sytråd, om afviser den påstand som "gammel overtro".

3) Bruges syning med sik-sak nogen steder - f.eks. ved elastikbånd?

Edited by Viggo
Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg selv forsøgt at finde lidt mere information. Og jeg vil prøve at komme med et bud på, hvad jeg ville gøre uden overhovedet at have praktisk erfaring med at sy telt. Så det er med det forbehold.

Jeg har selv et ca. 12 år gammelt Hilleberg Nanno 3 GT og kigget på det med "spion øjne". Mit indtryk er, at de har anvendt en symaskine med to nåle og 6 mm afstand til næsten alle sømme. Det er også hurtigst at sy på den måde industrielt. Og de anvender den sømtype, som Sailrite kalder "Full Flat Felled Seam". Mit bedste gæt er, at de anvender 40-tråd - og det er altså en noget kraftigere tråd end 100 eller 120 tråd, som er det mest almindelige til hjemmebrug. Alt andet lige betyder tykkere tråd en stærkere søm. Til gengæld vil trådtykkelsen være større og dermed også nålestørrelsen. Og en tykkere penetrering vil give mere utæthed.

Der er et par andre meget anvendte måder at sy en søm på. Det er Fransk søm og "Flat Felled Seam". Jeg ville selv vælge "Flat Felled Seam" til telt, og hvor det som ofte kaldes vrang-siden vælges ud mod solen. Fordelen her er, at den ene sylinie ikke vil være synlig udefra, og sytråden dermed er beskyttet mod UV-lys, som alt andet lige svækker tråden med tiden. 

seam-sketch.jpg

Ovenstående billed er hentet fra http://welldressedtent.com/wordpress/?cat=1 og det er så anbefalet "Flat-Felled". Og her vises et par eksempler på hvordan man kan sy den type søm:

Der finds reelt mange indstruktionsvideoer "out there". Og bl.a. også med forslag til trykfødder der skulle gøre arbejdet nemmere, men min fornemmelse er, at nogle af disse specielle fødder er bedre I reklamerne end I virkeligheden. Brug altid tid til at øve og indstille maskinen korrekt på prøver af dugen, som du så senere kan smide ud, når alt er indstillet. Og du så efterfølgende ved, hvordan du skal ændre f.eks. trådspænding når, der skal syes gennem mange flere lag, når der syes på bånd og andet. Det er også godt at vide hvilken nåltykkelse, som virker bedst uden, at den bliver for tyk.

Jeg vil vælge en polyestertråd som sytråd. Polyester sytråd er det mest anvendte, og polyester er også det mest slidstærke materiale og er rimelig modstandsdygtig for UV-lys. Vejen igennem en symaskine slider faktisk en hel del på en sytråd. Man kan desuden købe tråd, som har fået en vandskyende behandling, og det kan gøre vandtætheden bedre. Et eksempel på den type sytråd er fra Amann, Serafil WR:

http://www.amann.com/en/products/serafil/

Og en video om det:

Et enkelt ekstra link med en del fine detaljer:

https://intocascadia.com/2015/04/06/tarp-project-9-x-11/

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg undersøkte og prøvde ut flere sømtyper og metoder å sy sømmene på en god måte, før jeg startet på teltet. Jeg endte opp med å bruke en flat-felled with double needle and folder som du viser i innlegget titt over. Det ble denne fordi den virker solid og tråden går da gjennom 4 lag stoff i hvert sting. Jeg tror også at hilleberg og helsport bruker denne sømmen til sine telt. Den er nok litt mer avansert å få til enn en "vanlig" flat- felled. Jeg overlappet ca 1,2 cm stoff og sydde en støttesøm på midten før jeg brettet den slik at det ble 4 lag. Grunnen til støttesømmen var at det ikke var lett å holde samme bredden på sømmen og at stoffet ikkje gled om jeg skulle sy den sammen i en operasjon. Jeg tror resultatet ble bra, med en sterk søm og med litt silikonlim blir bra vanntett. For å holde stoffet sammen med riktig avstand så har jeg brukt nåler. Dette gjør at teltstoffet får flere hull i seg, men jeg fant ut at dette var den beste måten å få et godt resultat på

Av tråd så brukte jeg en polyestertråd med bomullsstrømpe. Den er beregnet for middels tykke stoffer, 75 Nm. Om den gjør at sømmene blir tettere pga. bomullen vet jeg ikke enda, men teorien er at det skal skje, så gikk for den løsninga. Det er en relativ sterk tråd som jeg håper skal gjøre nytten. Stinglengden har jeg kjørt på max på min maskin. Det blir da omtrent 4 mm mellom stingene. Om stingene er for tett eller for langt fra tror jeg at det vil være negativt for stoffet/sømmene når det blir lagt press på sømmene. med 4 mm blir det en bra balanse.

Tråd: http://www.extremtextil.de/catalog/Sewing-Thread-rasant-75Nm-Corespun-1000m::281.html

Nålene jeg har brukt er beregna på tynne stoffer. 70/10 størrelse.

Nål: http://www.extremtextil.de/catalog/Machine-needles-jersey-5x70::614.html

Alle steder på teltet som er et utsatt punkt eller blir belasta er forsterket med en smal siksakksøm, 0,5 mm bredde. Det betyr at det har blitt MANGE korte siksakksømmer på teltet, bardunfester, endene og midten på stangkrokene og liknende.

 

Ellers er innerteltet er ferdig sydd og tverrstangen er montert, skal lage en post på det med bilder om ikkje så lenge.

Legg ved eit bilde som viser eksempel på sømmen og siksakksøm på kortenden av teltet og ved eine stang-sleeven.

 

 

20170609_191329_2.jpg

20170609_231349_2.jpg

  • Like 9
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy