Sigri

Aktiv medlem
  • Innholdsteller

    24
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Sigri

Profile Information

  • Gender
    Female
  • Sted
    Nord-Gudbrandsdalen
  1. Billig tørrmelk, Nido

    Det skjønner jeg! Dessverre har jeg innsett at med dagens globalisering klarer jeg ikke å unngå å indirekte støtte uetisk handel. Så fokusert mitt har blitt å minimere det så godt jeg kan. Norge er dog et lite land og utvalget, særlig på bygda, kan være dårlig. Jeg bruker heller ikke tørrmelk, så for meg er det ikke vanskelig å unngå. Men hadde nok kjøpt en boks Nido da den nok hadde vart i et par år og vel så det. Noen storforbruker av tørrmelk er man generelt ikke her til lands. Og angående iherb- porto har skutt i været! Kjøpte rene potetflak tidligere, nå blir det hinsides dyrt å handle hos dem. 100kr i porto for vare til 150 kr. Det er mye.
  2. Billig tørrmelk, Nido

    Antar at flere her inne bruker tørrmelk. Et tips til billigere tørrmelk enn Viking er å kjøpe en boks med Nido på innvandrerbutikk. Den er produsert av Nestle og vanlig i mange afrikanske land. Bruker ikke tørrmelk selv, men mine søsken og tantebarn er veldig fornøyd. Boksen er av type hermetikk, gul og stor. Den minste er vel 1,3 kg. Greit å ha store kvanta iblant! Det var dagens økonomitips.
  3. "Blir du ikke redd...?"

    Nå er det en stund siden du skreiv turrapporten, men jeg kjenner meg så godt igjen i reaksjonene på at man går alene!! "Blir du ikke redd??" er standardspørsmålet omkring mine alene-turer. Det eneste å være redd for er om man skader seg utenfor allfarvei og mobildekning. Derfor tar jeg svært få sjanser når jeg går alene, alltid sikker på at jeg vil klare meg en natt eller to ekstra ute i villmarken. Ellers satser jeg på at alle ville dyr er mer skeptiske til meg enn jeg til dem (ulv, bjørn jerv, gaupe osv). Mennesker lukter jo ikke så godt
  4. Ikke ha "dagen"

    For min del er det for mange parametre som spiller inn mtp dagsformen. Jeg har gitt opp å forstå det. Nok tid til restitusjon er ihvertfall viktig, samt nok/ riktig mat- og væskeinntak. Fint å ha noen faste ruter å gå, da merker jeg på sikt om formen er stigende. De dagene da kroppen ikke samarbeider, prøver jeg å senke egne krav og heller nyte turen i rolig tempo. For et målfokusert menneske er det fint å lære seg at veien kan være et mål i seg selv.
  5. Turer for nybegynner

    @jade1851 om du kommer deg opp på Dovrefjell er det masse løyper å velge i og mye natur, om du ønsker å gå utenfor løype. Lesja har også flere fine turer, om du kommer så langt nord.
  6. Prosjekt pulk til hele familien

    Artig å se hvordan du har løst det da jeg akkurat har styrt på med det samme. Flott arbeid du har gjort, ser gjennomført ut!
  7. Såler

    @Gittiamo Akkurat sånn har min venstre fot landet, fra hel til lilletå. Men nå er stortåa i gang og jobber hardt. Stiv og støl i den muskelen de siste 2-3 ukene. Høyre fot hadde motsatt problem og der er det nå lilletåa som har fått begynne å jobbe. Jeg har sett på meg selv som i relativt grei form, men nå blir en haug "ukjente" muskler stive og støle hver dag, og da har jeg ikke trent noe spesielt. Gleder meg til styrken er på plass og jeg spretter avgårde, med spenst i steget!
  8. Såler

    @Gittiamo Det var en åpenbaring for meg å oppdage hvor skeiv/ubalansert kroppen min faktisk var. Selv om jeg har trent feks Pilates, gått på ski og fjellturer, så viste det seg at føttene pronerte (fører til skeivhet oppover i skjelettet), en lilletå og en storetå var fullstendig inaktive (som kommer av og påvirker måten man går på), setemuskelen var stort sett inaktiv og hele høyre siden ble lite brukt mens jeg kompenserte med å bruke venstresiden mer - ergo sterkere på venstre enn høyre side. Så når jeg trente, fortsatt jeg bare å bygge opp under disse skavankene. Bobath-metoden jobber med å stimulere hjernen/nervesystemet til å ta i bruk musklene som er satt i "pausemodus". Så dette er en metode som går på "underbevisstheten", ikke pasientens aktive deltakelse ved bruk av et sett øvelser feks. Det er en underlig opplevelse å ha blitt trykt og gnidd og bøyd på en times tid, for så å merke nye muskler tas i bruk når man beveger seg.
  9. Hjemmesydd hengekøye

    Flott! Så enkelt kan det altså gjøres! Det jeg stusset litt over var spranget fra "sy to-tre sømmer som blir kanaler man trer opphenget gjennom" til et bilde av en sammenbretta hengekøye med to løkker liggende oppå. Kan være greit å vise hvordan man skal ordne opphenget om man kun har vanlig tau å bruke. Er det meningen å tre igjennom to kanaler eller en kanal, selv om man syr to-tre kanaler? Noe tydeligere der, hadde jeg satt pris på.
  10. Såler

    Nå vet jeg ikke om dette blir relevant for noen av dere to med fotproblemer, Obelixz og Gittiamo, men here goes: Jeg har hatt store problem med rygg og ene kne. Så var jeg så heldig at min fysio-venninne ville behandle meg siden ingen annen fysio/kirop. hadde noe å komme med. Fysiovenninne brukte Bobath-metoden for å rette opp i div feilstillinger i kroppen min, blant annet i føttene. Kneet kom på rett akse, muskler i sete, rygg, lår og, ikke minst, i føttene, har kommet i aktivitet. Dermed har rygg- og knesmerter så å si forduftet og fremtiden som vandrer i fjellet ser meget lys ut. Som sagt, vet ikke om dette har noen relevans for dere, men kanskje mulig å finne en fysio som driver med Bobath og høre om det er hjelp å få? Jeg er fortsatt overlykkelig over endelig å kjenne at kroppen er i vater og jeg kan trene meg sterk og seig igjen!
  11. Syprosjekt: Enmannstelt

    Imponerende! Følger spent med på fortsettelsen fram til ferdig telt!
  12. Sier meg enig i den. Det er lett å drømme om turer en skal ta og kjøpe utstyr til et potensielt friluftsliv. Derfor må jeg ta meg i skinnet og tenke hardt igjennom hva som er mest anvendelig å anskaffe. Å ha ting liggende og støve ned stresser meg, alt skal være brukandes, og da for mer enn akkurat den spesifikke turen/opplelvelsen.
  13. Jeg er også i soveposejakt-modus for tiden, det skal ikke være lett! Ang liggeunderlag så endte jeg opp med et Sea to Summit, Comfort light, R-verdi 4,2. Kunne nok klart meg med 185 cm langt, men kjøpte lengre og bredere. Angrer litt nå, er jo greit å få minst mulig vekt. Overraskende godt å sove på, lett å bære, enkelt å blåse opp med en "pose" (husker ikke hva det kalles). Er som å sove på en madrass for min del. Eneste er at hofta kan ta i bakken om man ligger på sida. Men som regel sover jeg på ryggen, og da er det supert.
  14. 2017 - hva skal du ?

    Planer- en vintertur med en eller to netter i lavvo, sammen med broder og to barn. En Ally-sommertur på Vermevatnet, 4 netter i lavvo, med broder og familien. Ønsker- flere korte pulkturer i Dovrefjell, Lordalen, Dalsida. Snøhetta på ski i mars. Mange korte og smålange fotturer, feks vandre omkring på platået mellom Lora og Lesjaskog, se Dordiholet, ukestur i Reinheimen bare for å se meg omkring, fisketur til Aursjøen og Vangsflyi. Drømmer er fint å ha for det jeg ikke får til i år, gleder jeg meg til til neste år. Ifjor klaffet hverken vær eller helse, så jeg har mye å se fram til i år!
  15. Sovepose til lang og tynn person??

    Jeg har lakenpose av silke, uten at det har hatt særlig effekt. Det virker mer som om luftrommet blir for stort rundt meg, enn at posen er for kald. Det blir litt raskere netter når jeg prøver å dra posen tett om meg, den er ikke stor nok til å brette dobbelt under meg!! Edit: raskere netter?? Baskete netter!