GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Arcteryx Theta jakke. AR eller SVx?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skalljakkene fra Arcteryx og vÊr ja. http://arcteryx.com/naming-scheme.aspx?language=NO

Hvis man skal ha en solid jakke for vÄr/sommer/hÞst-bruk som skal tÄle regn pÄ best mulig vis, er det da AR (Allround) eller SV (Stygt vÊr) som vil vÊre Ä foretrekke? Det jeg egentlig lurer pÄ er om Theta SVx vil vÊre vesentlig bedre i regnvÊr ned mot sludd, enn Allround-versjonen.

Alle erfaringer mottas med takk!

Annonse
Skrevet

En ting som du oppdager pÄ Arc'teryx sine sider, er at Theta SVX nÄ glimrer med sitt fravÊr: SÞk etter jakker Theta. Jeg antar at bare AR-varianten fortsatt produseres, og at nÄr butikkene har solgt unna det de har av SVX, sÄ er det slutt pÄ den.

SĂ„ vidt jeg kan se er hovedforskjellene mellom AR og SVX:

1. AR er en blanding mellom materialene N80p-X og N40r-X, mens SVX er ren N80p-X, det gjÞr SVX litt tyngre og mer slitesterk.
  2. AR har egen krage med hette pÄ utsiden av denne, mens SVX har krage som gÄr over i hette. Smak og behag?
  3. SVX har flere lommer enn AR.

Jeg har dessverre ikke erfaring med SVX, kun AR - men hvis jeg har oppfattet hovedforskjellene korrekt, har jeg vanskelig for Ă„ se at det skal vĂŠre vesentlige forskjeller mellom jakkene i regnvĂŠr/sludd. For hette/krage-lĂžsningen bĂžr man vel vurdere hva man foretrekker.

Personlig er jeg godt fornÞyd med min AR, men vÊr obs pÄ at Theta-jakkene har et svÊrt romslig snitt, og nordamerikanske stÞrrelser er i utgangspunktet stÞrre enn europeiske. SÄ min i XL fÞles ganske nÊr en XXL og er neeesten for stor - mye plass til mange lag under. Det eneste som jeg ikke er helt happy med, er at jeg synes kragen er for vid (og den kan ikke snurpes separat, kun som en del av hettestrammingen) slik at nÄr det er kjÞlig motvind, bÞr man ha med langhals, skjerf elns siden kragen ikke tetter inntil halsen. Har du hetten pÄ er det intet problem, da kan du heise kragen opp til haken (eller over nesa, for den del). 

Ellers, siden du nevner sludd, sÄ er ikke membranplagg sÄ veldig pustende nÄr temperaturene kryper nedover - da har vanndampen fra kroppen en tendens til Ä kondensere pÄ den relativt kalde jakkeinnsiden (som vanndrÄper pÄ et kaldt Þlglass), og det vannsjiktet vil effektivt hindre "pustingen". I verste fall kan vel faktisk et gammeldags "oljehyre" gjÞre sluddjobben like greit som siste nytt pÄ membranfronten :) 

Skrevet

SVX er ogsÄ en god del lengre i rygg, derav Xen. Du fÄr ogsÄ SV, som er den korte versjonen.

Jeg har SVX, og kjÞpte den primÊrt sett til vinterturer. Har hatt en del Bergans jakker fra fÞr, og mÄ si jeg er veldig fornÞyd med SVXen sÄ langt.

Men jeg ville prÞvd jakkene fÞrst. Kjenner ikke til AR, men SVX er et av de romsligere snittene du fÄr hos Arcteryx.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk. Det var nyttig! Har nok lyst pÄ en Theta AR til vÄr/sommer/hÞst i Nord-Norge. Har prÞvd dem og sett at de virker store ja. 

(Fra temperaturen er lavere enn +3, er nok min KlÀttermusen Froste en favoritt. Den kommer til Ä bli brukt til den er oppbrukt om noen Är, og da kan det hende jeg kjÞper en med samme stoff pÄ nytt. Ikke vanntett, men tÄler litt regn og mye sludd/snÞ, puster godt, har masse Äpninger og bittelitt for pÄ de rette stedene, og  gjÞr at det meste av vintervÊr i aktivitet tilbringes mer bekvemt enn jeg trodde var mulig.)

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, a_aa skrev:

Ellers, siden du nevner sludd, sÄ er ikke membranplagg sÄ veldig pustende nÄr temperaturene kryper nedover - da har vanndampen fra kroppen en tendens til Ä kondensere pÄ den relativt kalde jakkeinnsiden (som vanndrÄper pÄ et kaldt Þlglass), og det vannsjiktet vil effektivt hindre "pustingen". I verste fall kan vel faktsk et gammeldags "oljehyre" gjÞre sluddjobben like greit som siste nytt pÄ membranfronten :) 

Du har helt rett i at Gore-Tex  ikke fungerer godt i kaldt vÊr. Problemet er at det ikke finnes sÄ mye som er bedre...

Og diskusjonen rundt hvor god eller dÄrlig Gore-tex er, kan gjÞre at noen muligens "tror de kan klare seg med bomull" i 3 grader, vind og sludd.

Det er farlig det....

I vestlandsklima, vil jeg pÄstÄ, at membranklÊr er mest tjenlig, nesten uansett, rett og slett pga "sikkerhet".  Det er bedre Ä vÊre varm og vÄt med membran enn kald og vÄt uten.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har Theta AR kjÞpt pÄ 50 % salg og hadde nok heller kjÞpt SV eller SVX modellen dersom de hadde vÊrt pÄ salg. HovedÄrsaken til dette er hetteutformingen, SV har et bedre snitt og ansiktsbeskyttelse i hetteutformingen enn AR modellen. 
NÄ skal det sies at min jakke er 8-9 Är gammel.

• 2 uker senere...
  • 1 mĂ„ned senere...
Skrevet

Litt sent svar, men ser ut som Beta SV(ny modell) tar over for Theta? PrÞvde den i butikk her om dagen og virker som om den er en smuuuule smalere i snittet enn Theta, men ikke mye. Synd Arcteryx har Þkt prisene markant det siste Äret!

Skrevet

Jeg har en Theta SV jakke og det beste med den er hetta. NÄr hetta strammes pÄ de rette plassene sÄ sitter den veldig bra pÄ hodet og fÞlges stort sett bevegelsene uten at du risikerer Ä snu hodet og kikke rett inn i innsiden pÄ hetta.

Men den kondenserer veldig mye i kaldt vÊr. Jeg sendte en mail til Arcteryx og spurte om hvorfor ikke dampen forsvant ut gjennom stoffet pÄ en jakke som skulle vÊre pustende. Etter en liten topptur  sÄ var det nesten nok kondens pÄ innsiden av jakken til at jeg kunne lage meg en kopp kaffe. Svaret fra Arcteryx var at jeg mÄtte bruke luftemulighetene under armene for Ä unngÄ kondens. 

Ja sÄ fikk jeg rett igjen. Pustingen funker ikke nÄr jakken er kald og kroppen er varm.

Men ellers holder den vĂŠr og vind ute.

• 3 uker senere...
Skrevet

Endte med Theta AR, fÞrst og fremst pÄ grunn at av den passet perfekt :) 

God sort nÄr det regner og er vind, men som jeg gjettet blir den hengende inne nÄr temperaturen er fra 0 og nedover. KjÞper man goretex skalljakke, mÄ man regne med at den oppfÞrer seg som en goretex skalljakke. Dessverre finnes det ikke magi :)

• 4 mĂ„neder senere...
Skrevet

Hvordan opplever du hetta pÄ theta ar ?

var Ä testet alpha ar i lokalbutikken i dag. Medium passet, helt til jeg tok min bergans slingsbytind pÄ (tynn dunjakke). SÄ mÄtte opp i large, og lengda og alt ble faktisk jÊkli smooth !:) men har sett litt pÄ den utgÄende theta ar nÄ, med litt annen hette, og ett litt lengere snitt, stemmer dette? 

• 2 uker senere...
Skrevet

Har nÄ en theta ar og en alpha ar hjemme pÄ "test". Begge i stÞrrelse large. Jeg er 177, og sÄnn hÞvelig chubbyatletisk bygd, 85kg. Alphaen sitter som ett skudd, med forskjellig type mellomlag, tyn dunjakke, rav-genser eller bare i ullundertÞy. Den gÄr godt ned pÄ rumpa, og Tilnog med med dunjakke under, strammer den ingen plasser. Thetaen blir i overkant posete og lang, Og blir ikke helt fortrolig med kragen eller hetta. Men lommene er perfekte! Skulle gjerne hatt theta-lommene pÄ alpha-jakka, da hadde alphaen vÊrt perfekt i mine Þyne!!:)

Theta ar mÄtte jeg nok ha hatt i medium og ikke large.

sÄ jakten fortsetter pÄ ei skikkelige goretex-jakke med god lengde og hÞvelige lommer.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.